Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2011, 09:41
xSiimonee
xSiimonee is offline
Ik houd mijn profielwerkstuk over neuroses,
hierbij is een veel voorkomende behandeling psychotherapie
nou kan ik over psychotherapie niet veel vinden
dus mijn vraag is wat houdt psychotherapie nou eigenlijk in?
en heeft misschien iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2011, 10:31
Verwijderd
google is your friend, er is superveel te vinden daarover. Anders de bibliotheek!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 11:49
Verwijderd
Citaat:
nou kan ik over psychotherapie niet veel vinden
Heb je al eens the internets geprobeerd? Schijnt dat daar informatie over van alles staat!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2011, 15:02
Verwijderd
Als je over psychotherapie al niets kunt vinden....

Overigens is neurose een oude diagnose die tegenwoordig niet meer gebruikt wordt als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 12:51
mathfreak
mathfreak is offline
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychotherapie
Oud 26-11-2011, 17:10
xSiimonee
xSiimonee is offline
natuurlijk heb ik internet al geprobeert,
meestal staat er alleen dat psychotherapie een behandeling kan zijn voor een neurose meer niet.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 17:33
Bird.
Bird. is offline
Heb je ook al geprobeerd om in het 'Engels' of bv. 'Duits' te zoeken? Kan soms ook wel eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 19:26
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
Heb je ook al geprobeerd om in het 'Engels' of bv. 'Duits' te zoeken? Kan soms ook wel eens helpen.
Hihi

Psychotherapie in het 'Duits' is hetzelfde als in het 'Nederlands.

Maar er is echt zoooo veel over te vinden.

Neurose is geen echt 'iets' meer, neurotische problematiek wel. Cluster C persoonlijkheidsproblematiek bijvoorbeeld wordt zo genoemd.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2011, 20:01
Bird.
Bird. is offline
haha oh sorry daar had ik even niet over nagedacht.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 21:31
Verwijderd
Citaat:
natuurlijk heb ik internet al geprobeert,
meestal staat er alleen dat psychotherapie een behandeling kan zijn voor een neurose meer niet.
Psychotherapie is gewoon de overkoepelende naam voor de therapie die aangeboden wordt voor psychische problemen. Deze wordt dus aangeboden door bijv. gz-/klinische psychologen, psychiaters, psychiatrisch verpleegkundigen etc.
Wat de exacte invullen van een psychotherapievorm is, hangt af van de stoornis die men wil behandelen. Zo worden mensen die een angststoornis hebben doorgaans gecontroleerd blootgesteld aan hetgeen ze angstig voor zijn.
Kortom, het kan echt van alles zijn.

Overigens zou ik aan de Nederlandstalige wikipedia-pagina over psychotherapie niet heel veel waarde hechten. Veel van wat er staat druist nogal in tegen wat je leert op de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2011, 22:37
Verwijderd
Volgens mij is dat niet waar hoor Dittrich. Er zijn ook therapieën voor psychische problemen die niet psychotherapeutisch zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 07:05
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is dat niet waar hoor Dittrich. Er zijn ook therapieën voor psychische problemen die niet psychotherapeutisch zijn.
Leg dat eens uit als je zou willen
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 16:04
Verwijderd
Dat psychotherapie een bepaalde vorm van therapie is en je bijvoorbeeld ook creatieve therapie hebt, psychomotore therapie, rehabilitatie gerichte therapie enz. Nu weet ik niet precies hoe ik psychotherapie zou omschrijven, maar goed.

aha, op de site www.psychotherapie.nl staat wel veel informatie trouwens. Er zijn inderdaad veel therapieën die wel onder psychotherapie vallen, maar wat ik hierboven heb genoemd volgens mij niet en toch zijn het ook therapieën bij psychische klachten.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 17:40
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Psychotherapie is een gewoon verzamelnaam voor alle dingen die je kunt doen om je geest te veranderen. Het bewuste en onbewuste.

Iemand die bijvoorbeeld altijd mensen dwars zit, kan daarvoor een klap in zijn gezicht krijgen. Daar kan hij misschien van leren; ook een soort psychotherapie. Als hij daar niet van leert, gaat iemand met meer verstand hem behandelen. Omdat diegene geen geweld gebruikt (meestal niet tenminste) en zich professioneel gedraagt, mag die zich psychotherapeut noemen. (Beetje banaal, ik weet het)

Therapie is meestal een verzameling vooraf uitgedachte stappen om iets te verbeteren. In dit geval is dat de psyche. Je hebt psychotherapeuten voor heeeeeel veel dingen. De naam psychotherapie wordt het meest gebruikt bij therapie voor psychische aandoeningen die niet vanzelf en met behulp van dagelijkse dingen overgaan.

Als je bijvoorbeeld verdrietig bent omdat je vriend of vriendin het uit heeft gemaakt, dan kunnen de mensen om je heen best een soort rol van psychotherapeut spelen, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Het beste die mensen die goed zijn in troosten. Zij geven niet echt uitgedachte therapie, maar het resultaat is hetzelfde. Als je van nature niet goed kan troosten, dan kun je dat wel leren door een therapie daarvoor aan te leren die je kan toepassen op anderen.

Bij professionele psychotherapie leer je meestal dingen die je helpen om later zelfstandig met het probleem verder te gaan.

Laatst gewijzigd op 28-11-2011 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2011, 09:24
xSiimonee
xSiimonee is offline
Oke bedankt iedereen hier kan ik zeker wat mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten