Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat de exacte invullen van een psychotherapievorm is, hangt af van de stoornis die men wil behandelen. Zo worden mensen die een angststoornis hebben doorgaans gecontroleerd blootgesteld aan hetgeen ze angstig voor zijn. Kortom, het kan echt van alles zijn. Overigens zou ik aan de Nederlandstalige wikipedia-pagina over psychotherapie niet heel veel waarde hechten. Veel van wat er staat druist nogal in tegen wat je leert op de universiteit. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat psychotherapie een bepaalde vorm van therapie is en je bijvoorbeeld ook creatieve therapie hebt, psychomotore therapie, rehabilitatie gerichte therapie enz. Nu weet ik niet precies hoe ik psychotherapie zou omschrijven, maar goed.
aha, op de site www.psychotherapie.nl staat wel veel informatie trouwens. Er zijn inderdaad veel therapieën die wel onder psychotherapie vallen, maar wat ik hierboven heb genoemd volgens mij niet en toch zijn het ook therapieën bij psychische klachten. |
![]() |
|
![]() |
Psychotherapie is een gewoon verzamelnaam voor alle dingen die je kunt doen om je geest te veranderen. Het bewuste en onbewuste.
Iemand die bijvoorbeeld altijd mensen dwars zit, kan daarvoor een klap in zijn gezicht krijgen. Daar kan hij misschien van leren; ook een soort psychotherapie. Als hij daar niet van leert, gaat iemand met meer verstand hem behandelen. Omdat diegene geen geweld gebruikt (meestal niet tenminste) en zich professioneel gedraagt, mag die zich psychotherapeut noemen. (Beetje banaal, ik weet het) Therapie is meestal een verzameling vooraf uitgedachte stappen om iets te verbeteren. In dit geval is dat de psyche. Je hebt psychotherapeuten voor heeeeeel veel dingen. De naam psychotherapie wordt het meest gebruikt bij therapie voor psychische aandoeningen die niet vanzelf en met behulp van dagelijkse dingen overgaan. Als je bijvoorbeeld verdrietig bent omdat je vriend of vriendin het uit heeft gemaakt, dan kunnen de mensen om je heen best een soort rol van psychotherapeut spelen, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Het beste die mensen die goed zijn in troosten. Zij geven niet echt uitgedachte therapie, maar het resultaat is hetzelfde. Als je van nature niet goed kan troosten, dan kun je dat wel leren door een therapie daarvoor aan te leren die je kan toepassen op anderen. Bij professionele psychotherapie leer je meestal dingen die je helpen om later zelfstandig met het probleem verder te gaan. Laatst gewijzigd op 28-11-2011 om 17:45. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Stoppen met psychotherapie of niet Daantje_0705 | 11 | 12-03-2007 15:14 | |
Psychologie |
Eigen bijdrage psychotherapie Daantje_0705 | 36 | 14-07-2006 14:52 | |
Psychologie |
psychotherapie light fighter | 31 | 18-09-2005 02:21 | |
Psychologie |
Eigen bijdrage psychotherapie: terecht of geldklopperij?! coopergirl | 12 | 09-04-2005 22:11 | |
Psychologie |
Bang om iets verkeerds te zeggen (bij psychotherapie) Droomvlucht | 9 | 09-01-2004 12:10 | |
Psychologie |
Wat is psychotherapie? Anne | 8 | 02-11-2003 17:21 |