Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2006, 12:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kreeg vandaag een folder over psychotherapie van het Riagg met daarin een of ander vaag verhaal over de eigen bijdrage. Ik snap het niet echt en hoop dat iemand het me kan uitleggen. Het verhaal is als volgt:

Citaat:
Wellicht heeft u vernomen dat met de bezuinigingen in de gezondheidszorg voor 2004 ook de vergoeding voor psychotherapie onder de AWBZ is veranderd. Voor diegenen die vanaf 15 oktober 2004 beginnen met hun behandeling worden 25 behandelcontracten psychotherapie vergoed, tenzij een persoonlijkheidsstoornis is gediagnostiseerd. In het laatste geval worden 50 behandelcontracten vergoed.

De eigen bijdrage is 15,20 per behandelcontract. Voor u betekent dit dit dat u 25, respectievelijk 50 zittingen een eigen bijdrage moet betalen van 15,20.

(...)

Voor alle behandelingen geldt dat de eigen bijdrage per kalenderjaar maximaal 684 euro is.
Betekent dat nou dat ik per sessie 15,20 moet gaan betalen en dat zo'n 25-50 sessies lang? Moet ik dat zelf betalen of wordt dat nog vergoed door iets anders?

In de polis van mijn verzekering vond ik:
Citaat:
Psychotherapie: Maximaal 750 euro voor eigen bijdrage van AWBZ voor de gehele duur van de verzekering
Dus als ik het goed begrijpt betaalt mijn zorgverzekering die eigen bijdrage voor me (a 15,20 per sessie tot maximum 750 euro) en hoef ik het dus niet zelf te betalen zolang ik niet over die 750 euro heen ga? Weet iemand of dat dan rechtstreeks vergoed wordt of dat ik het eerst zelf voor moet schieten (Zilveren Kruis Achmea).

Ik kom nu misshcien heel dom over maar het duizelt me allemaal even. Er zijn hier vast wel mensen die hier in de praktijk mee te maken hebben gehad en me dit uit kunnen leggen
Oud 28-06-2006, 12:49
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Normaal gesproken kost zo'n sessie 60-80 euro.

Je verzekering vergoed een deel (25-50 sessies lang), maar je moet inderdaad per gesprek een eigen bijdrage van 15,20 betalen.

Ik zou echter wel navragen of je maar 25-50 sessies kan hebben, want die regel is sinds kort weer veranderd. Het is nu zo dat als je het nodig hebt, de sessies ook langer dan 50x vergoed worden. (maar die eigen bijdrage moet je dan nog steeds betalen)
Oud 28-06-2006, 12:51
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Oja, en dan nog iets. Welke verzekering heb je bij Zilveren kruis? Psychotherapie zit in bijna tot geen basisverzekering meer.
Oud 28-06-2006, 13:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 28-06-2006 @ 13:51 :
Oja, en dan nog iets. Welke verzekering heb je bij Zilveren kruis? Psychotherapie zit in bijna tot geen basisverzekering meer.
Twee sterren aanvullende verzekering en daar zit het wel in
Oud 28-06-2006, 13:33
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
flyaway schreef op 28-06-2006 @ 14:02 :
Juist... dus tel je dubbel als je met z'n tweeen bent?
(niet lullig bedoeld hoor, ik vind het gewoon vaag)
persoonlijkheidsstoornis is niet alleen dis/mps maar borderline ect. Persoonlijkheidsstoornissen hebben gemiddeld een langere behandeling dan iemand die zeg maar in behandeling is voor een slecht zelfbeeld. Omdat een persoonlijkheidstoornis ook niet te "genezen" is.

Owk, vaag uitgelegd maar goed
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 14:54
Mara
Mara is offline
Ik ben 3 sterren verzekerd en ik zou ook die 15 euro moeten betalen, het wordt dus deels vergoed.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb Zilveren Kruis ook maar even gemailt want ik snap er niets meer van. Ik begrijp uit het vergoedingenoverzicht toch echt dat ze het wel betalen. Waarom het dan bij Meelfriek niet vergoed wordt snap ik niet
Oud 28-06-2006, 17:32
elske_e
elske_e is offline
Ik heb laatst informatie gevraagd bij t ggz in amsterdam over hoe dat dan zit met betalen en zij zeiden ook 15 euro per keer zelf betalen. Ik heb alleen een basisverzekering. Maar geldt dit dan alleen voor psychotherapie, of is alles wat ze daar aanbieden psychotherapie en kost het dus voor alles per keer 15 euro?
Groetjes.

Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 17:35.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 20:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
elske_e schreef op 28-06-2006 @ 18:32 :
Ik heb laatst informatie gevraagd bij t ggz in amsterdam over hoe dat dan zit met betalen en zij zeiden ook 15 euro per keer zelf betalen. Ik heb alleen een basisverzekering. Maar geldt dit dan alleen voor psychotherapie, of is alles wat ze daar aanbieden psychotherapie en kost het dus voor alles per keer 15 euro?
Groetjes.
Ze hebben bij de GGZ (bij het Riagg iig) ook andere dingen dan psychotherapie, zoals kortdurende zorg. Ik weet niet hoe het zit met de vergoeding daarvan, op het vergoedingenoverzicht van mijn verzekering staat het iig apart vermeld dus ik denk dat het iets anders in elkaar zit. Intake enzo hoef je sowieso niet voor te betalen
Oud 28-06-2006, 20:54
light fighter
light fighter is offline
wat ik vreemd vind, eigenlijkk ik heb dus ook psychotherapie maar heb nog nooit een cent hoeven te betalen ik ga ook zeker geen slapende honden wakker maken maar goed wie weet krijg ik ooit nog een rekening
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 20:57
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-06-2006 @ 18:13 :
Ik heb Zilveren Kruis ook maar even gemailt want ik snap er niets meer van. Ik begrijp uit het vergoedingenoverzicht toch echt dat ze het wel betalen. Waarom het dan bij Meelfriek niet vergoed wordt snap ik niet

Ze vergoeden het wel, maar een eigen bijdrage moet je toch echt zelf betalen.

Correctie: Er schijnen blijkbaar zorgverzekeraars te zijn die het wel in hun aanvullend pakket hebben:

Citaat:
Vergoeding psychotherapie via de AWBZ
Bepaalde ziektekosten worden niet via de ziektekostenverzekering vergoed, maar via de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten). Psychotherapie is een vorm van psychologische hulpverlening die wordt vergoed via de AWBZ. Er moet sprake zijn van behandeling vanwege een psychiatrische aandoening.

Aan psychotherapeuten die vergoed worden via de AWBZ betaalt u alleen de eigen bijdrage van € 15,20 per zitting voor individuele, groeps- of gezinspsychotherapie, tot maximaal € 684 per kalenderjaar. Voor gezinstherapie gelden de bedragen per gezin. Voor partnerrelatietherapie bij deze psychotherapeuten is de eigen bijdrage € 15,20 per zitting, tot maximaal € 684 per kalenderjaar. De rest van het bedrag wordt via de AWBZ rechtstreeks aan de therapeut betaald. Als u psychotherapeutische hulp krijgt via een psychiatrisch ziekenhuis of een ggz-instelling, wordt dat vergoed via de AWBZ.

Het maximaal aantal te vergoeden zittingen psychotherapie
50 zittingen bij persoonlijkheidsstoornissen, 25 zittingen bij de overige stoornissen,
50 zittingen bij verzekerden tot 18 jaar, ongeacht het ziektebeeld en er geldt geen maximum bij psychoanalystische behandelingen door een instelling.

Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden de eigen bijdrage. U kunt dit navragen bij uw ziektekostenverzekering. Ook kan in sommige gemeenten een beroep gedaan worden op de bijzondere bijstandsregeling. Om in aanmerking te komen voor psychotherapie heeft u een verwijsbrief nodig.

U kunt psychotherapie krijgen bij een ggz-instelling of via een zelfstandige psychotherapeut die een AWBZ-contract heeft. U kunt deze zelfstandige psychotherapeuten vinden op de website van de Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Psychotherapeuten (NVVP) www.nvvp.nl .Ook de AWBZ-zorgkantoren hebben lijsten met contractanten.

http://www.psynip.nl/pubinfo/lossepa...bmenuID=&ID=12

Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 21:01.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dankjewel, Aragnabite Ik vermoed dus dat Zilveren Kruis het wel vergoed (dat staat er toch eigenlijk ook? ) maar ik heb ze gemailt erover. Ben benieuwd wat ik hoor.

Bijzondere Bijstand zou het anders moeten worden maar ik ben nog geen 21 en tot mijn 21e moeten mijn ouders het dan eigenlijk betalen en mijn moeder kan het niet betalen en mijn vader gaat vast mijn psychotherapie niet betalen die ik nodig heb door hem
Oud 28-06-2006, 21:25
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 28-06-2006 @ 14:33 :
Omdat een persoonlijkheidstoornis ook niet te "genezen" is.

kleine correctie: nieuw onderzoek wijst uit dat borderline wel te genezen is
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:34
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 28-06-2006 @ 22:25 :
ja owk maar dan nog is er lang durige en intensieve therapie voor nodig
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 03:18
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 28-06-2006 @ 22:34 :
ja owk maar dan nog is er lang durige en intensieve therapie voor nodig
ok, jij gelijk
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 13:46
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-06-2006 @ 22:05 :
Dankjewel, Aragnabite Ik vermoed dus dat Zilveren Kruis het wel vergoed (dat staat er toch eigenlijk ook? ) maar ik heb ze gemailt erover. Ben benieuwd wat ik hoor.

Bijzondere Bijstand zou het anders moeten worden maar ik ben nog geen 21 en tot mijn 21e moeten mijn ouders het dan eigenlijk betalen en mijn moeder kan het niet betalen en mijn vader gaat vast mijn psychotherapie niet betalen die ik nodig heb door hem
vanaf mijn 18e moest ik 15 euro per zitting betalen. Ik heb eenmaal een rekening van 2 maand naar groeneland gestuurd en zowaar dat ze em helemaal vergoedde! Vervolgens heb ik al een paar keer alle nota's opgevraagd maar dat is ze (instelling waar ik psychotherapie had) tot nu toe niet gelukt.

Ik heb een 2 sterrenpolis btw.

Laatst gewijzigd op 29-06-2006 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 18:15
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik hoorde vandaag van mijn behandelaar en mijn mede-cliënten dat er wel een optie is waarbij je het terug krijgt aan het einde van het jaar.
Je moet dan boven een bepaald bedrag uitkomen, hij ging het voor ons navragen, en we horen het volgende week denk ik.

Wellicht zal je dan meer terug krijgen, maar ongetwijfeld moet je nog een deel zelf betalen. Het is toch wat...
Oud 30-06-2006, 20:41
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Het is niet illegaal...ook niet als ze een eigen praktijk heeft. Vaak is dat juist duurder namelijk.
Overig kan iedereen zich psychotherapeut noemen, het is niet iets waar je een speciale opleiding voor gevolgd moet hebben. Bizar vind ik dat...
Oud 30-06-2006, 21:24
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 30-06-2006 @ 21:41 :
Het is niet illegaal...ook niet als ze een eigen praktijk heeft. Vaak is dat juist duurder namelijk.
Overig kan iedereen zich psychotherapeut noemen, het is niet iets waar je een speciale opleiding voor gevolgd moet hebben. Bizar vind ik dat...
Nee joh, psychotherapeuten staan BIG geregistreerd. Niet iedereen kan zich zomaar psychotherapeut noemen.. Gelukkig niet!
Oud 01-07-2006, 08:23
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja, je moet er wel verstand van hebben. Maar je kunt je zo laten registreren als je al in het 'zorgvak' zit.
Oud 01-07-2006, 13:19
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Misschien bedoeld die therapeut met illegaal dat haar sessies normaal niet vergoed worden, juist omdat ze vrijgevestigd therapeut is?
Oud 04-07-2006, 17:06
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Ik ben bijna genezen van borderline dus het kan idd, ben er wel 1,5 jaar voor opgenomen geweest.
Oud 04-07-2006, 17:07
pearlette
pearlette is offline
Ik begrijp niet helemaal hoe het zit ná die 25-50 zittingen. Moet je dan het volledige bedrag gaan betalen?
Oud 04-07-2006, 17:37
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik heb een stuk in de Zwolse Courant (stentor) hierover gelezen. Het zou om een Amerikaans onderzoek gaan, doel jij hier eveneens op? Al met al was het wat mij betreft een nogal vaag artikel: er stond niet bij hoeveel mensen deel hebben genomen, in welke gradatie ze er last van hebben (tussen borderline en borderline zit ook verschil), wat voor IQ ze hadden.

Je hebt PM waar nog een toevoeging in staat..
Oud 04-07-2006, 17:38
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
pearlette schreef op 04-07-2006 @ 18:07 :
Ik begrijp niet helemaal hoe het zit ná die 25-50 zittingen. Moet je dan het volledige bedrag gaan betalen?
Als je psychiater bij een bepaalde elite vereniging is aangesloten kun je meer zittingen krijgen. Na die 50 zittingen max ben moet je genezen zijn
Oud 05-07-2006, 10:41
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 04-07-2006 @ 18:38 :
Als je psychiater bij een bepaalde elite vereniging is aangesloten kun je meer zittingen krijgen. Na die 50 zittingen max ben moet je genezen zijn
Is het RIAGG ook een elitevereniging? ??

Want ik geloof niet dat het zo snel zal gaan, aangezien ik al bijna 6 jaar in therapie ben en nog maar op de helft.
Oud 05-07-2006, 17:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
pearlette schreef op 05-07-2006 @ 11:41 :
Is het RIAGG ook een elitevereniging? ??

Want ik geloof niet dat het zo snel zal gaan, aangezien ik al bijna 6 jaar in therapie ben en nog maar op de helft.
het riagg zelf niet ik heb bij het riagg ook psychotherapie gehad, de shrink waar ik dat van kreeg zat bij een bepaald clubje aangesloten waardoor hij de max aantal zittingen kon overschreiden.

Weet je, een beetje creatieve psychiater kan het best omzeilen
Oud 05-07-2006, 18:52
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-07-2006 @ 18:54 :
het riagg zelf niet ik heb bij het riagg ook psychotherapie gehad, de shrink waar ik dat van kreeg zat bij een bepaald clubje aangesloten waardoor hij de max aantal zittingen kon overschreiden.

Weet je, een beetje creatieve psychiater kan het best omzeilen
Ik ga zo bij de balie staan:

ik wil een hele creatieve therapeut!!

dat werkt vast
Oud 05-07-2006, 18:59
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja moet je doen! Dan krijg je dadelijk 'creatieve therapie' toegewezen ipv psychotherapie.
Das iig wel goedkoper ;-)

Grtjs!
Oud 05-07-2006, 19:26
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 05-07-2006 @ 19:59 :
Ja moet je doen! Dan krijg je dadelijk 'creatieve therapie' toegewezen ipv psychotherapie.
Das iig wel goedkoper ;-)

Grtjs!
Oud 06-07-2006, 20:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het nagevraagd bij het Riagg en daar wisten ze het ook niet Lekker is dat
Oud 07-07-2006, 09:54
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-07-2006 @ 21:01 :
Ik heb het nagevraagd bij het Riagg en daar wisten ze het ook niet Lekker is dat
Je zou toch anders verwachten zeg, niet iedereen is weer snel op de been en dat zouden ze moeten weten.
Oud 07-07-2006, 15:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
pearlette schreef op 07-07-2006 @ 10:54 :
Je zou toch anders verwachten zeg, niet iedereen is weer snel op de been en dat zouden ze moeten weten.
Mja, Zilveren Kruis is toch een grote verzekering dus ik had verwacht dat ze wel een overzicht hadden van waar het wel en niet vergoed zou zijn ofzo want van Zilveren Kruis zelf word ik ook niet veel wijzer
Oud 08-07-2006, 20:38
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-07-2006 @ 16:18 :
Mja, Zilveren Kruis is toch een grote verzekering dus ik had verwacht dat ze wel een overzicht hadden van waar het wel en niet vergoed zou zijn ofzo want van Zilveren Kruis zelf word ik ook niet veel wijzer
Ik heb Avero Achmea speciaal uitgekozen omdat ze eigen bijdrage vergoeden maar nu kan ik het niet meer vinden.
Succes iig, het komt vast goed. Zo gemeen zijn ze bij het Riagg niet.
Oud 09-07-2006, 07:56
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
pearlette schreef op 08-07-2006 @ 21:38 :
Ik heb Avero Achmea speciaal uitgekozen omdat ze eigen bijdrage vergoeden maar nu kan ik het niet meer vinden.
Succes iig, het komt vast goed. Zo gemeen zijn ze bij het Riagg niet.
Niet gemeen? Ze lieten mij met terugwerkende kracht ineens een half jaar psychotherapie betalen
Oud 09-07-2006, 19:35
pearlette
pearlette is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-07-2006 @ 08:56 :
Niet gemeen? Ze lieten mij met terugwerkende kracht ineens een half jaar psychotherapie betalen
Dat zal een flink bedragje geweest zijn, echt kut.
Maar hadden ze dat niet van tevoren gezegd dan? Best wel slecht.
Oud 14-07-2006, 14:52
coopergirl
coopergirl is offline
^^ het ging om een bedrag van zo'n 380 euro... De psychiater had het me vergeten te vertellen

Wat betreft het max aantal zittingen:
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederl...n_toch_vergoed

Citaat:
Langdurige psychotherapie voortaan toch vergoed
door Eveline Brandt

Trouw, 1 juni 2006

Ruim 16.000 patiënten met depressies of persoonlijkheidsstoornissen komen weer in aanmerking voor langer durende psychotherapie.

Met deze maatregel komt minister Hoogervorst van volksgezondheid tegemoet aan de vele bezwaren en zorgen van psychiaters, psychotherapeuten en patiënten tegen zijn bezuinigingsmaatregel van 1 januari 2004. Sindsdien krijgen patiënten met psychische aandoeningen nog maar 25 sessies psychotherapie door hun zorgverzekeraar vergoed; in uitzonderlijke gevallen mogen zij 50 behandelingen declareren.

In een brief aan de Kamer laat Hoogervorst nu weten deze maatregel te zullen verzachten. Kan de therapeut aantonen dat een patiënt meer dan 25 of 50 behandelingen nodig heeft, dan mag de therapie voortgezet worden. De behandeling krijgt dan een open einde, en wordt dus pas beëindigd als patiënt en behandelaar dat verantwoord vinden.

Hoogervorst heeft zijn besluit genomen nadat therapeuten de schadelijke effecten van zijn beperkende maatregel hadden gesignaleerd. "Patiënten van mij die hun behandeling voortijdig moesten stoppen, vielen soms terug, werden weer depressief of konden niet meer werken”, zegt psychotherapeut J. Delimon. Bovendien blijkt uit verschillende berekeningen dat de bezuiniging teniet wordt gedaan door de kosten die deze patiënten na het afbreken van de therapie elders in de gezondheidszorg maken.

Per 1 januari 2007 wordt voortgezette therapie daarom mogelijk voor de ongeveer vijftien procent van de patiënten die niet uitbehandeld zijn na het maximale aantal zittingen. Dit zijn jaarlijks tussen de 16.000 en 20.000 patiënten.

Beroepsverenigingen van psychiaters en psychotherapeuten reageren verheugd. Zij vinden alleen dat de maatregel met terugwerkende kracht, vanaf januari 2006, moet ingaan.

"Afgelopen oktober moest ik na 25 sessies mijn psychotherapie afronden. Nu worstel ik zonder therapeut met mijn depressieve klachten”, schreef patiënt L. Dijkhuizen onlangs aan Trouw.

P. Knapen, psychiater en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie is ’uitermate verheugd’, nu de minister kennelijk naar therapeuten en verontruste patiënten als Dijkhuizen heeft geluisterd. "Wij roeien al tweeënhalf jaar met erg gebrekkige riemen.”

Als de therapie te vroeg stopt, benadrukt Knapen, kunnen de gevolgen ernstig zijn. Patiënten houden klachten, of worden daar slechts tijdelijk van verlost omdat de achterliggende oorzaak niet afdoende is aangepakt. Knapen: "Ik weet zelf van één zelfmoord die hier direct mee te maken had.”

Ook Delimon heeft de afgelopen twee jaar patiënten met een depressie moeten laten gaan die niet klaar waren met hun behandeling. "Soms was er sprake van complicerende factoren zoals seksueel misbruik, of leed iemand aan een complexe stoornis als borderline. Die mensen zijn zeker niet in vijftig sessies te helpen.”

Met een nieuw protocol moet de behandelaar straks beoordelen of een patiënt in aanmerking komt voor meer zittingen. De zorgverzekeraars kunnen dat na afloop controleren.

--------------------------------------------------------------------------------

Meer informatie
Ministerie van VWS: Pakketmaatregelen IVF, psychotherapie en zittend ziekenvervoer

Hugo van Engelsdorp: In de geest van Hoogervorst (in: De Groene Amsterdammer, 10 april 2004)
Reageren

Regels voor berichten