Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2012, 15:35
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag moesten we (zogenaamd) naar een musical gaan, voor het vak ckv. Echter wist ik niks daarvan en hoorde het pas laat. Ik was dus gisteren daar niet naar toe gegaan. Nu heb ik vandaag op school een brief gekregen, dat het verplicht was en dat er nu verwacht wordt dat ik 10 euro aan mijn ckv docent ga geven. Ik vind het allemaal heel raar. Ik wist niet dat het verplicht was, omdat ik de les daarvoor gemist had. In die les werd het verteld hoorde ik van mijn klasgenoten.

Dus mag school je veplichten op zondag ergens aanwezig te zijn? En wat kan ik nu het beste doen? Ik wil geen geld gaan betalen.

Alvast bedankt,
Hardcoregames
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2012, 15:53
Axel11
Axel11 is offline
Elke school heeft een regeling over schooldagen en schooltijden. Als daarin staat dat ook in het weekend verplichte activiteiten kunnen zijn, ben je in principe verplicht te gaan.

Maar schoolactiviteiten mogen wettelijk weer niet verplicht zijn als je ervoor moet betalen. Dus als je moest betalen om die musical bij te mogen wonen, was je niet verplicht te gaan.

En die 10 euro hoef je nu sowieso niet nog te betalen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 16:15
Winstanley
Winstanley is offline
''Echter wist ik niks daarvan en hoorde het pas laat'' en "Ik wist niet dat het verplicht was".

Ik denk dat je het wel degelijk wist, maar er gewoon geen zin in had. Betalen voor een activiteit mag nooit verplicht zijn, omdat je hiervoor een (vrijwillige) bijdrage betaalt. Je kan wel betalen als dit vrijwillig is voor bijvoorbeeld een consumptie op een examenfeest.

En wat is nou 10 euro als het echt moet...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 16:24
Verwijderd
Als het gewoon in de les is verteld is het daarna niet meer aan de school om het jou nog een keer apart te vertellen volgens mij. Jij hebt die les gemist en dan ben jij ook verantwoordelijk om dat soort dingen te vragen aan je klasgenoten of je leraar. Zo ging het bij ons ten minste wel, en ik zorgde er gewoon voor dat als ik iets had gemist ik daarna eventjes bij leraren langs ging om te vragen of er nog dingen waren die ik moest weten.

Wel is het een beetje raar dat je er nu ineens voor moet gaan betalen dat snap ik ook niet helemaal, dus dat zou ik niet doen en eerst maar eens naar je ckv docent gaan om te vragen waar dat voor nodig is.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 16:30
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
de voorstelling was gratis. Maar als je er niet bent geweest moet je 10 euro gaan betalen. Dat vind ik dus heel raar. Mogen ze mij dus verplichten dat te doen?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 17:39
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
de voorstelling was gratis. Maar als je er niet bent geweest moet je 10 euro gaan betalen. Dat vind ik dus heel raar. Mogen ze mij dus verplichten dat te doen?
Nee. Punt.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Onmogelijk. Scholen overtreden wel vaker de Nederlandse wet. Als je je er vervolgens niet aan houdt gaan ze je naaien, maar als je goed kan discussiëren zou ik zeker de discussie aangaan want jij hebt ongetwijfeld gelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 19:31
Hardcoregamer
Hardcoregamer is offline
Bedankt voor jullie hulp!
Ik weet genoeg.
(Overigens wil ik ook wel weten waar het staat dat school je niet kan verplichten voor iets te gaan betalen, waar kan ik die wet vinden?)

Laatst gewijzigd op 26-03-2012 om 19:45.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 20:20
DiceGFX
DiceGFX is offline
Lees eens jullie leerlingenstatuut, bij mij staat er iig dat alle activiteiten van school verplicht zijn. Ik neem aan dat het voor elk school geldt, al wordt er wat gepland in het weekend toch valt dat onder schooltijd..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 20:38
Verwijderd
Citaat:
(Overigens wil ik ook wel weten waar het staat dat school je niet kan verplichten voor iets te gaan betalen, waar kan ik die wet vinden?)
Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp?
Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn. De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden.

Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd.

Bron: www.leerplicht.net
Met citaat reageren
Oud 27-03-2012, 19:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Vreemde zaak dat je verplicht wordt te betalen. Maar je hoeft het niet te doen dus ik zou het gewoon niet doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten