Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2011, 17:34
DAH
DAH is offline
Ik heb een vraagje en volgens mij is er geen ander topic van hetzelfde onderwerp.

Ik fietste vandaag samen met een vriend van me naar huis en we kregen een discussie over homoseksualiteit. Hij zei dat 'ie nooit homo zou willen zijn en dat men zelf kan kiezen voor homoseksualiteit. Dat je zelf beslist of je wel, of niet homoseksueel bent.
Ik zei tegen hem dat het aangeboren is en dat je er echt niets aan kan doen.

Toen ik thuis kwam ging ik het opzoeken op het internet, maar ik vond tegenstrijdige dingen.

M'n vraag is dus of homoseksualiteit een keuze is of dat het aangeboren is.

Alvast bedankt.
Oud 15-02-2011, 17:46
thebeatles
thebeatles is offline
Volgens mij is het toch echt aangeboren hoor, niet dat ik het zelf kan bewijzen, maar ik geloof niet dat het een keuze is. Bij KRO's uit de kast was er ook een jongen die zei dat als hij een pilletje mocht slikken dat hem hetero zou maken, hij het zou doen, dus als het een keuze zou zijn, zou hij geen homo zijn geweest.
Oud 15-02-2011, 17:46
Verwijderd
Er zijn biologische verschillen tussen homo- en heteroseksuele verschillen, vergrote hypofyse als ik het goed heb. Het is, en dat zullen alle mensen die homo zijn ook wel bevestigen, iets wat je altijd al bent geweest. Het is aangeboren.

Sommige mensen, met name religieuzen, zien het als zonde en willen het daarmee tot keuze bestempelen, een keuze die je niet zou moeten maken. Dat is dus onzin, je maakt mensen er alleen maar ongelukkig mee als ze moeten doen alsof ze heteroseksueel zijn.

/juffrouwmodus.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 17:49
Verwijderd
Ik zou zeggen dat verliefdheid (=aantrekkingskracht, aantrekkelijkheid) verankerd zit in de hersenen, een instinct zou ik zo maar zeggen.
Ik deel dan ook jouw mening dat het aangeboren is, of te wel dat het gewoon gebeurt, hersenconstructies/verbindingen die anders gaan of lopen.
Je kan het onderdrukken, maar zoiets onderdrukken als verliefdheid, probeer dat maar eens...
Aangezien ook jezelf voortplanten toch wel een heel groot doel is in je leven (gezien vanaf biologische kant), lijkt het mij niet dat dit voordelig zou zijn voor de voortplanting, immers als je niet op vrouwtjes valt kan je je niet voortplanten.
Net zoals ADHD, of dergelijke daar kies je niet voor. Er is gewoon een stof of iets dergelijks wat niet voldoet aan de "perfecte mens"; zo heeft iedereen wat.

Ik wil hier mee benadrukken dat ik vind dat homo's gewoon normale mensen zijn. En ze helemaal niet zwart probeer te maken, ik bekijk het vanuit mijn (biologisch)standpunt en verwoord dat.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 18:27
something..
something.. is offline
Citaat:
Ik zou zeggen dat verliefdheid (=aantrekkingskracht, aantrekkelijkheid) verankerd zit in de hersenen, een instinct zou ik zo maar zeggen.
Ik deel dan ook jouw mening dat het aangeboren is, of te wel dat het gewoon gebeurt, hersenconstructies/verbindingen die anders gaan of lopen.
Je kan het onderdrukken, maar zoiets onderdrukken als verliefdheid, probeer dat maar eens...
Aangezien ook jezelf voortplanten toch wel een heel groot doel is in je leven (gezien vanaf biologische kant), lijkt het mij niet dat dit voordelig zou zijn voor de voortplanting, immers als je niet op vrouwtjes valt kan je je niet voortplanten.
Net zoals ADHD, of dergelijke daar kies je niet voor. Er is gewoon een stof of iets dergelijks wat niet voldoet aan de "perfecte mens"; zo heeft iedereen wat.

Ik wil hier mee benadrukken dat ik vind dat homo's gewoon normale mensen zijn. En ze helemaal niet zwart probeer te maken, ik bekijk het vanuit mijn (biologisch)standpunt en verwoord dat.
ik hoop dat het tussen haakjes staat om het een soort sarcastisch over te laten komen
zoja +1
en dan wil ik een ding zeggen. das een groot nadeel van het christendom ook, ze zeggen we accepteren alles maar homoseksuele niet. of mensen die even anders denken.
het is en blijft een soort monocratie.
je doet en denkt hetzelfde even anders en je hoort er niet bij.
maar dat is even buitenwege.
hier hadden we het over bij cathegesatie waar ik heen moet van men ouders.....
en ik zei di dus "op een nette manier natuurlijk. " dat homoseksualiteit is aangeboren en waarom dat niet werd geaccepteerd.
gelukkig was deze dominee het het met eens.....

OT : homoseksualiteit is aangeboren zoals hierboven al gezegd. er zijn sterke feiten voor zoals hierboven genoemd.
ik bedoel neimand zou ervoor kiezen
ze acceteren het en zoeken een jongen of meiden een meisje
maar dat is omdat het hart wil wat het hart wil om het zo te zeggen.
Oud 15-02-2011, 18:29
LauraJansen
LauraJansen is offline
Aangeboren
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 19:05
Verwijderd
Aangeboren. Als ik me niet vergis heeft Dick Swaab (neuro-psychiater of iets in die trant) er een boek over geschreven dat in de jaren '70 (of rond die tijd) voor nogal wat opschudding zorgde. Hij heeft met onderzoek aangetoond dat er duidelijke verschillen zijn tussen de hersenen van homo's en de hersenen van hetero's. Nou zouden die verschillen natuurlijk ook verderop in het leven kunnen zijn ontstaan (dan nog is het geen keuze) maar ik dacht dat hij ook aangetoond had dat het al bij de geboorte aanwezig was. Pin me er niet op vast, ik heb het boek zelf niet gelezen maar mijn filosofiedocent haalt het boek vaak aan. Ik denk dat in het nieuwe boek van Dick Swaab "Wij zijn ons brein" ook wel een hoofdstukje staat. Ik zou zeggen, zoek wat over het boek op en lees het misschien eens . Het zijn goed te lezen boeken, ook voor een leek.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2011, 22:42
Vice
Vice is offline
Lijkt mij aangeboren. Anders zou dat betekenen dat mensen aseksueel geboren worden.
Oud 16-02-2011, 08:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Aangeboren+ door omgevingsfactoren

Een keuze is het in elk geval niet, dan zouden er denk ik maar weinig overblijven.
Oud 16-02-2011, 15:08
Verwijderd
Lijkt me dat het weinig uitmaakt of het een keuze is of dat het is aangeboren, volgens mij moeten vooral veel mensen leren dat je respect voor iemand hebt ongeacht hoe ze zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 17:41
Verwijderd
De gevoelens zijn aangeboren, maar het ligt eraan hoe je er zelf mee omgaat.
Als je bijvoorbeeld denkt van: okee, ik ben homo,en accepteert het, dan is het je eigen keuze.
Als je echt geen homo wilt zijn en je vecht tegen je gevoelens, kan het ook zijn dat het 'afzakt.'

De gevoelens zijn dus aangeboren en de keuze aan hoe je ermee omgaat ligt bij jezelf.

Ook speelt de omgeving natuurlijk ook mee, als je in een omgeving leeft waarin zulke gevoelens geaccepteerd worden, zul je het zelf ook sneller accepteren. Als je omgeving duidelijk laat merken dat ze niet van zulke mensen gediend zijn is de kans groter dat je er tegen gaat 'vechten' en je homofiele gevoelens onderdrukt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 19:32
DominiqueG
DominiqueG is offline
Uhm, nou ja, ik ben lesbisch en geloof me, als ik de keuze had zou ik op gozers vallen. Maar die vind ik nou eenmaal niet interessant. Dus zover ik weet is het aangeboren.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 00:06
TheConfidant
TheConfidant is offline
Aangeboren.

Ongeveer 10% van de bevolking is homoseksueel, naar de interviews van Kinsey (1948). Sommigen beweren dat het cijfer hoger ligt (door de sociale omstandigheden), anderen dat het veel lager ligt (voornamelijk in conservatieve hoek). Wat het precieze cijfer ook moge zijn, uit meer recentelijk onderzoek blijkt dat ook een bepaald percentage dieren homoseksueel gedrag vertoont. Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat onder dieren biseksueel en aseksueel gedrag voorkomt.

Zoals Lusie en Holland! al zeiden, die verschillen zie je ook terug in de hersenstructuur. Bepaalde delen vormen zich anders - meer mannelijk bij vrouwen en wat meer vrouwelijk bij mannen. Zo ook bij transgenders, dat zijn toch echt individuen bij wie de hersenen van het ene geslacht zijn en het lichaam van het andere. Dit kan door veel dingen komen, deels genetica, deels biochemie (testosteron niveau e.d.) etc. Maar het vindt vooral prenataal plaats, tijdens de opvoeding kun je er niks aan veranderen.

We worden allemaal a.h.w. ergens op het spectrum mannelijk-vrouwelijk geboren. Zo zijn er mannen die zeer vrouwelijk zijn, maar niet homoseksueel. En zo zijn er vrouwen die weer heel vrouwelijk zijn en wél lesbisch. Homoseksualiteit is dan ook geen ziekte. Aan je seksuele orientatie kun je niks veranderen, enkel je vizie erop en uiting ervan. Je kunt enkel het kind aanleren dat het iets slechts is waardoor je het kind emotioneel een enorme last oplegt of je leert het er zo goed mogelijk mee omgaan (want het is nu eenmaal zo dat onze huidige maatschappij dit nog niet geheel heeft geaccepteerd en deze bevolkingsgroep nog altijd marginaliseert).

Oftewel, het is nu eenmaal aangeboren en je kunt er niks meer aandoen. Het mooie is, is dat homoseksueel zijn verder in principe helemaal geen enkel probleem zou moeten zijn. En hoewel we allemaal wetten er doorheen krijgen die ervoor zorgen dat homoseksuelen gewoon mogen trouwen en genieten van privilèges die jij en ik voor lief nemen, moet er nog veel gebeuren aan de houding van de maatschappij.

Zoals DominiqueG zei, door de huidige houding is het niet verbazingwekkend dat homoseksuelen het gevoel hebben dat ze liever hetero waren. Niemand zou ervoor kiezen zichzelf in een benadeelde situatie te stoppen. Naast het stigma, de angst om in elkaar geslagen te worden (en in sommige landen zelfs vermoord) krijgen ze constant te maken met nare opmerkingen - naar hen gericht of gewoon in de media. Vragen als 'En wie van jullie twee is dan de vrouw in huis/in bed?' zijn natuurlijk bespottelijk.. Geen van beiden. Maar uit zulke vragen blijkt hoe enorm vastgeroest het beeld is dat een relatie moet bestaan uit een mannelijke en vrouwelijke partner. Zo ook opmerkingen in films/series als 'Ik geef mannen op, ik word gewoon lesbisch'. En ga zo maar door.

Het punt moge hopelijk duidelijk zijn, homoseksuelen/biseksuelen/aseksuelen/transgenders kiezen er niet voor. Net zoals ik er niet bewust voor gekozen heb om op vrouwen te vallen. Maar deze bevolkingsgroepen worden enorm benadeeld en hoe aardig, welwillend en sympatiek je vriend verder mag zijn.. wat dit betreft heeft hij er niks van begrepen.
Oud 17-02-2011, 08:34
Verwijderd
TheConfidant, wat een geweldig verhaal heb je daar opgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 12:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
TheConfidant, wat een geweldig verhaal heb je daar opgeschreven.
Eens

@Nikki: Dat de omgeving ervoor kan zorgen dat mensen hun gevoelens onderdrukken, zegt eigenlijk niets. Ook als een vrouw met een man samenleeft en je je gevoelens onderdrukt maar eigenlijk verliefd wordt op vrouwen, dan blijft het een lesbische vrouw. Alleen zie je dat in de statistieken niet gauw terug. Je kan in elk geval niet je homoseksualiteit afzakken. Je kan wel jezelf verloochenen.
Oud 17-02-2011, 13:26
Batave
Batave is offline
Citaat:
Aangeboren+ door omgevingsfactoren

Een keuze is het in elk geval niet, dan zouden er denk ik maar weinig overblijven.
Dit.
Citaat:
Lijkt mij aangeboren. Anders zou dat betekenen dat mensen aseksueel geboren worden.
Nou, er zijn mensen die aseksueel geboren worden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit
Oud 17-02-2011, 15:29
Verwijderd
@vogelvrij: ik bedoelde dat als je omgeving duidelijk tegen homoseksulateit is, dat je dan eerder tegen je gevoelens gaat vechten. Want er zijn mensen die eerst homo waren en nu hetero zijn. Maar als je je gevoelens gaat onderdrukken, blijf je inderdaad homo.

xxx
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 16:19
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mijn punt is dat er helemaal geen mensen zijn die eerst homo waren en nu geen hetero zijn (experimenterende/ twijfelende jongeren daargelaten). Dat is echt onzin. Er zijn hooguit mensen die door hun omgeving zich gedwongen voelen zich als hetero voor te doen.
Oud 17-02-2011, 22:57
Verwijderd
Citaat:
@vogelvrij: ik bedoelde dat als je omgeving duidelijk tegen homoseksulateit is, dat je dan eerder tegen je gevoelens gaat vechten. Want er zijn mensen die eerst homo waren en nu hetero zijn. Maar als je je gevoelens gaat onderdrukken, blijf je inderdaad homo.

xxx
JA en dan heb je een huisvader die op zijn 40 met een gezin van 4 kinderen alsnog maar uit de kast komt omdat zijn vader is overleden.
Sommige dingen kan je ook verbergen, maar je geaardheid verander je niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 19:22
T_ID
T_ID is offline
De discussie deed me aan een eerdere denken, met een hele goede post over het onderwerp:
http://forum.scholieren.com/showthre...4#post28319874

Plus een link met onderzoek dat geaardheid genetisch is, en dus aangeboren.

Iemmola, F; Camperio, Ciani, A (Jun 2009). "New evidence of genetic factors influencing sexual orientation in men: female fecundity increase in the maternal line"
http://www.springerlink.com/content/l6104277w82137x4/

Dat kwam erop neer dat er een genetisch trekje is, dat als een vrouw het krijgt, ze vruchtbaarder wordt, en als een man het heeft, hij homoseksueel wordt. Dat verklaard ook hoe homoseksualiteit blijft voortbestaan door generaties heen.
Oud 19-02-2011, 20:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
Dit.

Nou, er zijn mensen die aseksueel geboren worden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit
Dat weet ik, maar wilde aangeven dat wanneer homoseksualiteit niet aangeboren is, dat dat dan ook voor heteroseksualiteit zou moeten gelden.
Oud 20-02-2011, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik, maar wilde aangeven dat wanneer homoseksualiteit niet aangeboren is, dat dat dan ook voor heteroseksualiteit zou moeten gelden.
Helemaal niet, misschien geldt wel een hetero-tenzij. Het is het meest logisch dat mensen in principe hetero zijn, deze planten zich effectiever voort.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2013, 19:34
DW
DW is offline
Dit bericht is aan de hetero's die denken dat homoseksualiteit een keuze is.

Kun jij precies vertellen (tijd, datum) wanneer jij hebt gekozen om hetero te zijn?
En waarom zouden homo's voor een moeilijk leven kiezen? Eerst de Coming-Out die al veel spanning met zich mee brengt. Je wordt vaak genoeg niet geaccepteerd om wie je bent. Je kan gepest worden daarom. Je kan zelfs daarom vermoord worden (al is dat wel het uiterste). En als je dan zegt 'je kiest er zelf voor om uit de kast te komen'. Wat moeten ze dan? Hun hele leven een toneelstukje opvoeren en zo heeeeel ongelukkig worden? Als iedereen elkaar nou gewoon zou accepteren zoals ze zijn dan zou het een stuk beter zijn in de wereld en ook heel wat minder oorlog!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2013, 19:46
Em.
Em. is offline
Ik zou best op vrouwen willen vallen, tho. Vrouwen zijn lief en zacht en (!) je kunt er nevernooit zwanger van raken. Alleen heb ik volgens mij weinig te kiezen en zit ik aan mannen vast.
Oud 11-05-2013, 05:51
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ik ken een komiek die ook graaf homo zou willen zijn. Ik zou er zelf trouwens ook geen probleem mee hebben. Dat gezeik met die wijven altijd.
Oud 11-05-2013, 10:31
Verwijderd
Keuze
Met citaat reageren
Oud 11-05-2013, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Keuze
Mag ik vragen waarom jij ervoor hebt gekozen dan?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2013, 23:32
Patataap
Patataap is offline
Het lijkt me niet dat iemand ervoor kiest om de rest van zijn leven door veel mensen uitgekotst en gediscrimineerd te worden; dus aangeboren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2013, 07:16
Martini_C
Martini_C is offline
het is 100% aangeboren.
Dat is een paar weken terug in een aflevering van pavlov bewezen aan de hand van onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2013, 19:09
Maritt
Maritt is offline
Ik zou zeggen dat het aangeboren is, want je brein maakt stofjes waardoor je je verliefd voelt. Volgens mij kan je niet denken "ik wil dat ik op jongens/meisjes val" en dat je brein dan ineens die stofjes alleen bij dat geslacht aanmaakt.
Oud 15-05-2013, 08:55
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Mensen die zeggen dat homosekualiteit een keuze is, wl ik graag deze link geven en hopen dat ze hem ook bekijken:

http://youtu.be/3ROXTFfkcfo

De titel van de film heet 'Love is all you need?' en hij duurt 20 minuten. In deze film draaien ze de situatie om en is iedereen homosekueel. De hoofdpersoon is een meisje die als hetero geboren wordt.

Ps. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om hetero te zijn. Ik ben ontzettend gelukkig als bisekueel zijnde! Maar ieder zijn meug!
Oud 16-05-2013, 08:15
Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Lijkt mij aangeboren.
Je kiest toch ook niet om op een specifiek persoon verliefd te worden? Waarom zou je dan wel kiezen ik val op mannen, of op vrouwen of op beide? Dat zou ook betekenen dat mensen die zichzelf hetero vinden er alsnog voor zouden kunnen kiezen om tóch homoseksueel of biseksueel te worden. En dan dus opeens ook verliefd kunnen worden op iemand van het andere geslacht.

En dat je het onderdrukt heeft niets te maken met waar je op valt. Maar dat je onnodig moeite doet om iets te verbergen waar je niets aan kunt doen.
Reageren

Regels voor berichten