Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@vlerkje niet sitting in a tree maar running achter elkaar aan! Als @rne ooit durft dan ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Tijdens die trainingen ben je daar dus wel bewust mee bezig
![]() En inderdaad kunnen haklanders best lang mee. Zelf was ik een sprinter met een lange pas (veel nastrekking). Heb ik helemaal afgeleerd. Liep daarna BK methode, stuk sneller. Ook wat meer belastend, maar dat was een kwestie van hamstrings wat meer aandacht geven ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maarja wat ik al zei, het zal wel anders werken als je het 10-20 seconden moet optimaliseren of als je het enkele minuten tot enkele uren moet kunnen volhouden bij hoge vermoeidheid. Dan val je sowieso in oude patronen terug dus als iets niet in je onderbewustzijn is ingesleten gaat het sowieso niet werken. Van een BK methode heb ik nog nooit gehoord. |
![]() |
|
Grootste verschil tussen BK en m'n oude stijl is dat de nastrekking er uit ging. Volledig op het pendel-deel van de pas lopen dus. Werkt goed voor korte en middenafstanden.
Tijdens de loopscholing doe je veel aan voet-afwikkeling, pendelen, dat soort zaken. Als je daarna een technische looptraining doet, krijg je altijd de opdracht mee om die beweging bewust te sturen. Tijdens die trainingen ben je alleen maar bezig met zaken als 'hoe zet ik m'n voet neer', 'hoe hoog is m'n knie-inzet', 'zweef of plak ik niet te veel', etc... Oefeningen doen en hopen dat ze zich vanzelf wel vertalen naar een betere loopstijl, is zinloos. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verschillende sporters hebben verschillende leerstijlen. De één kan er wat mee als je tegen hem zegt dat hij meer knie-inzet moet doen, maar de ander zal dat moeilijk te verteren vinden en gaat het pas snappen als hij het voelt, bijvoorbeeld door veel knieheffen over van die poortjes heen etc. Als je elke training veel snelle triplings doet zal je ook vanzelf met een hogere loopfrequentie gaan lopen, zonder daar heel bewust mee bezig te zijn. Een ander aspect is dat je vaak bepaalde spiergroepen sterker moet maken voordat je ze op de gewenste manier kúnt gebruiken die nodig is voor verbeteringen van de loopstijl. Wij liggen elke training op de baan zo'n 45 minuten door het gras te rollen, molenwieken, pushups, kruiwagens weet ik veel. Daar wordt je core sterker van, dus je zult rechter op lopen zonder dat je dat bij elke pas hoeft te bedenken. Je kunt ook pas een hogere knie-inzet krijgen als je bilspieren sterk genoeg ontwikkeld zijn daarvoor. Daarnaast trainen wij met de souplesse methode, die er helemaal op gebaseerd is dat je puur door een ander trainingsschema en andere trainingsvormen te doen vanzelf een meer reactieve loopstijl krijgt. Dat wil niet zeggen dat we nooit aanwijzingen krijgen, maar dat is vaak op het grote geheel gericht; zwaartepunt meer naar voren, hogere frequentie, etc. Als iemand mij gaat vertellen dat ik me voet meer moet kantelen bij elke landing ga ik daar echt heel onnatuurlijk van lopen. Mijn loopstijl is wel degelijk veel verbeterd, zonder technische looptrainingen, maar door de combinatie van goede oefeningen, sterkere spiergroepen en veel souplesse-intervallen. En onbewust ook doordat je kopieert van wat je om je heen ziet, dus bij betere lopers gaan lopen heeft ook geholpen. Maar goed, dit gaat allemaal wel heel diep voor de vraag die @rne stelde ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Voor anderen zal dat misschien minder werken, maar die krijgen het dan ook veel minder goed voor mekaar om wezenlijke verbeteringen in hun loopstijl aan te brengen. En in die zin ben ik het wel met je eens dat het niet voor iedereen zinvol is om loopstijl aan te passen. Frequentie is inderdaad deels iets wat je moet trainen door veel frequentie-werk te doen, maar dan train je de capaciteit. Net als je ook de krachtcapaciteit traint door krachtoefeningen te doen. Als je sneller wil worden, moet je weten welke paslengte-frequentie-ratio voor jou het beste werkt en daarop sturen. Dat gebeurt in je hoofd, niet door wat oefeningetjes te doen. Zo kun je door meer kracht en core stability ook meer verkrampt gaan lopen, waardoor je paslengte en frequentie er beiden aan gaan. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Houdt dit topic hoog zodat Onzin niet vergeet te hardlopen - en andere sporten #?? zeehond23 | 7 | 29-12-2015 20:44 |