Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2015, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Schattig. Maar ook wel zielig. Gelukkig malen de meeste mensen die proberen te drukken op 72DPI ook niet om een beetje pixelige kwaliteit.

Ik zeg precies wat jij zegt, toch? DPI, of eigenlijk PPI, is het aantal pixels per inch/mm/whatever. Dus geredeneerd vanuit een leeg bestand: als je je DPI omhoog schroeft dan wordt je bestand (gemeten in pixels) groter.

Ja, klopt. Ik wilde niet impliceren dat je een positieve verandering kunt doorvoeren door de DPI van een lage-resolute-bestand op te schroeven. Je kan een klein tekeningetje niet groter toveren met DPI.
Ik snapte het na nog drie keer lezen wel. Blame vrijdag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2015, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Hey nu we toch allemaal lekker grafisch bezig zijn! Zouden jullie voor drukwerk in 8 bit of 16 bit werken? Mijn scans zijn 16 bit, zwart-wit. Of is dat alleen voor kleur relevant?
Als het voor een T-shirt of een krant is kom je nog wel weg met 6 bits maar voor een glossy is 16 bits wel handig. Als het even kan zou ik zelf mijn materiaal altijd in 32 bits maken, waarvan 24 bits kleurinformatie. Ik vergeet altijd of de rest naar grayscale of andere info gaat, maar dan heb je sowieso een plaatje die in de toekomst beter herbruikbaar is voor andere doeleinden. Je kan altijd nog een afgeleid werk maken en het is niet alsof opslagruimte tegenwoordig veel geld kost.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:18
ecnelis
ecnelis is offline
Citaat:
Als het voor een T-shirt of een krant is kom je nog wel weg met 6 bits maar voor een glossy is 16 bits wel handig. Als het even kan zou ik zelf mijn materiaal altijd in 32 bits maken, waarvan 24 bits kleurinformatie. Ik vergeet altijd of de rest naar grayscale of andere info gaat, maar dan heb je sowieso een plaatje die in de toekomst beter herbruikbaar is voor andere doeleinden. Je kan altijd nog een afgeleid werk maken en het is niet alsof opslagruimte tegenwoordig veel geld kost.
Het is voor een boek. Bedankt . Ga een paar bestanden even omzetten in 16 bits dan. (Ik denk dat het verschil voor grayscale tussen 32 en 16 bits echt niet voor het oog te zien is toch? Overigens kan ik er verder niet echt afgeleid werk van maken.)
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:25
Verwijderd
Ok nu voel ik me echt een beetje ehm bits?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:26
Verwijderd
Carn, hoe krijg je jouw schermpje?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:27
Verwijderd
Dat is een lastige vraag die Carn beter kan beantwoorden. Ik weet bijvoorbeeld niet of HDR bestaat in een zwart/wit-wereld. Ik weet wel Apple een beetje achterloopt op Windows als het om kleurdiepte gaat maar dat het ook van je grafische kaart afhangt of het wel zin heeft om er in een fotobewerkingspakket mee aan de slag hangt.

Nou jah zeg, straks word je superrijk en beroemd en moet je een biografie maken over 20 jaar en dan heb je ze nodig joh!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Ok nu voel ik me echt een beetje ehm bits?
Eén bit kan een waarde van 0 of 1 bevatten. 8 bits achter elkaar:
00000000 kunnen 256 waarden bevatten variërend tussen 00000000 en 1111111 (256 mogelijke combinaties). 9 bits hebben er 512, 10 bits 1024, en 32 van die dingen achter elkaar iets meer dan 4 miljard. Als je alle mogelijke kleurwaarden uit gaat splitsen in kanalen dan kan je in met RGB in 24 bits (3x8) even heel plat gezegd drie kanalen van 8 bits maken en dan krijg je bijna 17 miljoen variaties. Dan hebben ze tegenwoordig nog allemaal toevoegingen zodat je dingen als HDR krijg en het maximale wat er nu is is 48 bits geloof ik. Dat zijn 281.474.976.710.656 variaties.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:33
Verwijderd
En hoe zit dat dan met bits en CMYK?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 18:34
Verwijderd
Citaat:
En hoe zit dat dan met bits en CMYK?
In het kort: RGB is voor TV/Video/Computers en CMYK is voor drukwerk.
Lange uitleg: http://thevisualcommunicationguy.com...and-rgb-color/
Met citaat reageren
Oud 09-10-2015, 21:04
Dekaloog
Dekaloog is offline
'
Citaat:
Maar als je zegt dat de combinatie van de resolutie van je digitale file en de DPI-settings de 'printresolutie' bepalen dan heb je natuurlijk gelijk
Da's inderdaad wat ik zeg.

Maar ik begrijp verder wel dat jij 't minder automatisch als verhouding ziet, hoor, bij web zijn absolute hoeveelheden pixels inderdaad relevanter. Vandaar dat ik er nog '...bij drukwerk' bij zette. Bij print volgt de hoeveelheid pixels vanzelf uit de combinatie DPI + afmeting in cm en dan moet je er dus ook niet meer mee rommelen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2015, 10:48
Carn
Carn is offline
Citaat:
Hey nu we toch allemaal lekker grafisch bezig zijn! Zouden jullie voor drukwerk in 8 bit of 16 bit werken? Mijn scans zijn 16 bit, zwart-wit. Of is dat alleen voor kleur relevant?
Dit ga ik nog even bekijken als ik thuis ben, doorgaans is meer bits = hogere colordepth maar ik zie dat het bij converteren ook varia gevolgen kan hebben. Verder wat deadlock zegt.
Oud 10-10-2015, 10:49
Carn
Carn is offline
Citaat:
Carn, hoe krijg je jouw schermpje?
Dat was gewoon 'new' in Photoshop CS4!
Reageren

Regels voor berichten