Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2016, 21:19
Alex/nl
Alex/nl is offline
Hallo!

Sinds begin dit schooljaar (dus al best een tijdje) heb ik rare gewoontes of rituelen en ik weet niet wat ik ermee moet. Ik heb dit nog aan niemand verteld uit angst dat mensen anders naar mij gaan kijken. Ik heb soms de gewoonte om een bepaald rijtje woorden op te noemen. (Vormen van een werkwoord in mijn geval) Waarom weet ik niet precies, ik doe het soms uit verveling of omdat het fijn voelt. Maar ik doe het wel heel vaak, tot op het punt dat het mij stoort of irriteert terwijl ik andere dingen doe. Als ik heel gefocust ben heb ik er een stuk minder last van. (bijvoorbeeld een lastige huiswerkopgave, geconcentreerd gamen) Maar nogsteeds is het heel vervelend en ik weet ook niet goed wat ik er tegen kan doen.

Nog iets wat er misschien mee te maken heeft: Altijd als ik de fiets op stap heb ik de duur op slot gedaan maar denk ik dat het niet heb gedaan, ookal kan ik me herinneren dat ik het wel heb gedaan. "Wat nou als hij tóch niet dicht is" "Wat als ik het niet helemaal op slot heb gedraaid" Bijna de hele fietsroute denk ik eraan, maar op school aangekomen denk ik er niet aan en op de weg naar huis ook niet.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen en zo niet was het fijn om het ergens kwijt te kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2016, 19:16
blaches
blaches is offline
Meerdere mensen hebben last van dat "deur op slot" probleem. Ik kan niet inschatten hoe heftig de rituelen bij jou zijn. Veel mensen hebben rituelen. Als je merkt dat je steeds vaker de behoefte hebt om die rituelen te vervullen of op het punt komt dat je de rituelen niet kan afwijzen moet je even de dokter bezoeken. Ik zelf had er ook lichtelijk last van toen ik jong was.

De naam van de mensen die echt dwangmatig deze rituelen moeten uitvoeren is dwangneurose. Zoek het is op, misschien heb je er wat aan.

Voor vragen kan je ze altijd stellen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2016, 16:04
Alex/nl
Alex/nl is offline
Bedankt, ik zal erop letten of ik het onder controle heb. Voor mijn gevoel wel maar ik zal erop letten. Stel het wordt te erg zal ik bij de dokter langsgaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2016, 18:21
blaches
blaches is offline
Met "erg" bedoel ik dus dat je erg onrustig / paniekerig wordt als je de ritueel of "ding" niet voltooid. Paar rituelen kunnen geen kwaad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten