Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2002, 13:45
Bor
Bor is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Robert Jordan, Roald Dahl, Wim Gijssen, Katherine Kerr, Tolkien, Astrid Lingren...

De definitie van goede schrijver is zo ongeveer goed/pakkend/treffend schrijven

nee, ik bedoelde op zo'n confronterende manier..
hard, werkelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-08-2002, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Bor schreef:

nee, ik bedoelde op zo'n confronterende manier..
hard, werkelijk
Mh... *denkt even na* Er zijn er wel weer meer, maar ik kan er zo even niet opkomen...

Mijn vader zegt Harold Robins
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 15:33
Heelduh
Heelduh is offline
Nederlands: Tom Lanoye (eigenlijk Belgisch, maar goed); Connie Palmen vond ik lange tijd erg goed, maar IM was vreselijk; verder weet ik et niet.... Anna Enquist gaat ook wel

Buitenlands: Isabelle Allende, nog niet veel van gelezen, maar wel een prachtige stijl.

Kinderboeken: Astrid Lindgren, JK Rowling, Thea Beckman, Roald Dahl.
Oud 22-08-2002, 16:26
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Wat vind jij zo goed aan de boeken van Annie en Carry? En welke boeken heb je van Mullisch gelezen?
Annie M.G. Schmidt schrijft gewoon té grappig! Heb je Pluk van de Petteflet niet gelezen?

En Carry Slee vind ik gewoon "lekker lezen". Het is niet echt goed, ofzow, maar wel leuk.

En van Mullish heb ik eigenlijk alleen "de ontdekking van de hemel " gelezen. Oh ja, en dat boekeweekgeschenk (het theater, de brief en de waarheid.)
Oud 22-08-2002, 18:58
Verwijderd
Nederlands: Nescio, S. Vestdijk, W. F. Hermans, P. Paaltjens (F. HaverSchmidt), G. Reve, G. Komrij en anderen.

Buitenlands: F. Herbert, I. Asimov, G. Orwell, R. A. Heinlein, E. A. Poe en anderen.

LUH-3417 - Van Tolkien houd ik niet zo.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 12:13
Queen_Agla
Queen_Agla is offline
Nou, ik vind Raymond Feist de allerbeste!! Maar ook Tolkien heeft mooie boeken geschreven, Katherine Kerr en Weis & Hickman ook

Van Nederlandse schrijvers vind ik Maryson geweldig!
Oud 10-01-2003, 14:03
sublime
sublime is offline
Citaat:
sublime schreef:
nederlands lit. connie palmen, ronald giphart
nederlands jeugd. thea beckman, evert hartman, carry slee
nederlands kinderen. jaques vriends (schrijf je het zo? hij schreef oa achtste groepers huilen niet), annie m g schmidt

duits; klaus kordon en goethe
engels; jane austen, tolkien, roddy doyle

scandinavisch (lees ik in het NLs hoor ):
Per nillson (fantastische schrijver... denk dat hij op dit moment mijn favoriet is...)
Jostein gaarder

maar opzich verandert dit rijtje wel een paar keer per maand. bovendien vind ik nooit alle boeken van 1 schrijver fantastisch.. maar dat heeft iedereen waarschijnlijk wel...
ik ben het niet meer met mezelf eens: aangepast rijtje:

ned. lit: wf hermans, harry mulisch
ned jeugd: nog steeds thea beckman, evert hartman en carry slee, maar ook willem van toorn
ned kinderen; ook nog steeds jaques vriens en annie m g schmidt, maar ook sjoerd kuyper

engels: shakespeare, austen, tolkien
duits: klaus kordon, goethe en grass

en verder ben ik nog steeds heel erg dol op de boeken van per nilsson....

>zo is het wel aardig up gedate<
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:23
Toet0r
Toet0r is offline
NL: Carry Slee vind ik heel goed..en voor de rest vergeet ik al die namen eigenlijk steeds..

Buitenland: Tolkien....I love him
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 22:52
marlies
marlies is offline
Buitenlands = Molière

Binnenlands = niet echt een voorkeur
Oud 12-01-2003, 10:13
lovelyluna
lovelyluna is offline
carry slee en j.k. rowling!!!!!!!!!
Oud 12-01-2003, 15:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Tonke Dragt
Katherine Kerr
Joanne K. Rowling
Hilary McKay
Nicci French
Peter Pohl

Ja, Peter Pohl, dat vind ik eigenlijk wel de beste. Hij is gewoon geweldig, zijn boeken zo pakkend, meeslepend, en vooral: herkenbaar!!!!
Oud 12-01-2003, 18:35
Snippie
Snippie is offline
Carry slee vind ik de beste
Oud 18-01-2003, 20:43
Lilything
Lilything is offline
kheb toen ik wat jonger was een Evert Hartman tik opgelopen
die dus......
Verder euhm ff denken.....

god wie schreef toch dat boek: 'de stomme van kampen' ?
en jah verder....euhms....kmoet nog steeds 'het geheim' lezen van .... gaat lekker met de namen vandaag! *zucht*
dat boek had ik nooit tijd voor, maar ik weet psies waar die over gaat want heb een keer een verslag erover geschreven met hulp van i-net

knuffels....
Oud 18-01-2003, 20:48
sublime
sublime is offline
Citaat:
ikje17 schreef:

god wie schreef toch dat boek: 'de stomme van kampen' ?
thea beckman
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 20:49
Verwijderd
Er zijn schrijvers die ik echt subliem vind, J K Rowling is daar een van.. Maar ik kan niet echt een beste schrijver noemen, soms vind ik de stijl gewoon eruit springen, daar let ik dus vooral op bij schrijvers.. eigen stijl en beschrijving.. en dan wat me aanspreekt he
JK Rowling vind ik wat dat betreft erg goed, ze beschrijft vanalles heel goed en heeft echt een eigen stijltje.. en ze heeft echt enorm veel mensen in haar macht met dat stijltje

Maar goed, zelf spreken heel veel schrijvers me aan, met hun stijlen... Ik denk dat ik nog eventjes José Saramago moet noemen, want díe springt er nu even echt uit...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 21:28
Verwijderd
ARTHUR C CLARCkE UBER ALLES
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:17
r3nske
r3nske is offline
De beste Nederlandse schrijver is volgens mij Harry Mullisch, echt geniaal! Vooral dan zijn 'meesterwerk' 'De ontdekking van de hemel'. Echt fascinerend, je blijft erin lezen en steeds opnieuw vallen je andere dingetjes op!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 12:32
sublime
sublime is offline
Citaat:
r3nske schreef:
De beste Nederlandse schrijver is volgens mij Harry Mullisch, echt geniaal! Vooral dan zijn 'meesterwerk' 'De ontdekking van de hemel'. Echt fascinerend, je blijft erin lezen en steeds opnieuw vallen je andere dingetjes op!!!
ik moet t nog steeds lezen, maar is steeds uitgeleend, en om m nou gelijk te kopen... > rot bibliotheek ook. heeft nooit wat je zoekt

heb je trouwens siegfried gelezen? > geniaal...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 13:56
r3nske
r3nske is offline
Ik heb het boek wel gekocht, het was toen geloof ik nog taalf gulden vijftig, maar boeken worden steeds duurder net als de rest natuurlijk! Maar ik heb een echte boekentik, koop echt alles... Maar probeer het nu te houden bij de gebonden uitgaven, want die zien er na twee keer lezen tenminste nog netjes uit! Nee, heb 'Siegfried' niet gelezen, maar in ieder geval bedankt voor de tip! Zal het proberen in handen te krijgen ! Ben nu bezig met 'De aanslag' voor mijn literatuurlijst, leuk om te lezen maar wel ingewikkeld om een verslag over te maken, maar ja daarvoor bestaat zoiets als scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:04
sublime
sublime is offline
Citaat:
r3nske schreef:
Ik heb het boek wel gekocht, het was toen geloof ik nog taalf gulden vijftig, maar boeken worden steeds duurder net als de rest natuurlijk! Maar ik heb een echte boekentik, koop echt alles...
ken t kheb t zelfde 'probleem' > ik woon practisch in de boekenwinkel; en dan al die boeken die echt asociaal duur zijn (ik heb altijd gelijk van wf hermans bv >€25,=!!!), maar die je zo graag zou willen hebben... >zucht< erg oneerlijk...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 15:46
Verwijderd
Je moet natuurlijk ook geen nieuwe boeken kopen, hè? Tweedehands boeken zijn niet alleen goedkoper, ze hebben bovendien karakter, ruiken boekeriger en staan, met z'n allen, veel gezelliger in de kast.

Gelukkig zijn nieuwe boeken zo duur, want dan krijgen de uitgevers geld los om jonge talenten uit te proberen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Binnenlands: (...) J. Nowee (Arendsoog ) (...)
Jaaaaaaaaaaa! Arendsoog rules the world!!
Sorry, ben een beetje heel erg fan van die boeken, verzamel ze ook, ik heb 1 t/m 20 al compleet een een heleboel losse... ben nu op de helft maar ik vind hem zeker een goede schrijver en hoewel het natuurlijk geen literatuur is... het is wel leuk.\

Maar goed, verder vind ik Thea Beckman erg goed, heel veel van die Lemniscaat schrijvers eigenlijk.

Tolkien vind ik minder. Hij schrijft saai, langdradig. Vind ik dan.
De verhalen zijn briljant en fantastisch uitgewerkt, maar ik kijk liever de film dan dat ik het boek lees. En dat gebeurt me eigenlijk weinig.
J.K. Rowling is dan wel weer een van de beste engelse schrijvers die er zijn, maar die heeft vast veel inspi uit Tolkien, dat kan niet anders.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:23
Type
Type is offline
Niet zozeer een 'wat', maar meer een 'wie' is het, die door mij als beste schrijver gekozen zou kunnen worden.
Of schrijfster natuurlijk, want laten we de vrouwen niet vergeten. Dat hebben we in de loop der eeuwen al te vaak gedaan.

Tolkien zie ik hier toch nog redelijk vaak. Jammer.
Tolkien is een man met een mooie fantasie, en iemand die beeldspraak goed beheerste. Helaas ontbrak het hem aan diepgang en goede schrijfstijl. Hij kon schrijven, maar hij schreef lectuur. Hij had het beter bij visuele dingen kunnen houden imho.

En mijn favoriete schrijver? Daar moet ik nog eens in mijn leven achter gaan komen... Zal nog wel even duren...
Oud 21-01-2003, 17:29
sublime
sublime is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Je moet natuurlijk ook geen nieuwe boeken kopen, hè? Tweedehands boeken zijn niet alleen goedkoper, ze hebben bovendien karakter, ruiken boekeriger en staan, met z'n allen, veel gezelliger in de kast.

Gelukkig zijn nieuwe boeken zo duur, want dan krijgen de uitgevers geld los om jonge talenten uit te proberen.

LUH-3417
hmm, kheb lange tijd een oude boeken fobie gehad > maar begint nu wel over te gaan. ehb vorige week nog 3 boeken bij de slegte gekocht.. dus het gaat de goeie kant op. en heb me toch maar voor genomen deze zomer de boekenmarkt af te gaan lopen
maar ik vind ze wel stinken, de echte ouwe boeken dan. en ik vind het juist veel mooier om allemaal van die mooie nieuwe kaften naast elkaar in de kast te hebben staan...

en die van 25€ is wel echt duur voor een 'gewoon' literaturig boek. maar is een 'jubileum uitgave', dus ik wil m wel... maar als je bv filosofie boeken wilt ben je al gauw mínstens 20€ kwijt, die zijn gemiddeld nog duurder. en geef mn geld eerlijk gezegd graag aan boeken uit..
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 21:15
r3nske
r3nske is offline
Ik heb precies hetzelfde koop ook het liefste nieuwe boeken! Ik ben het er wel mee eens dat oude boeken natuurlijk meer geschiedenis met zich meedragen en ook wel charmant kunnen zijn... Maar toch? Ik zal een eerste druk met een woordje van de schrijver natuurlijk nooit afslaan Maar vandaar ook hardcover die kan je lezen en ze zien er nog uitstekend uit!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 22:47
Verwijderd
Ik heb vandaag nog een tweedehands druk uit 1941 van Dantes Divina Commedia: Inferno gekocht, voor ruim elf euro. Prachtig toch dat er nog met 'eenigen' geschreven wordt.

Ja, ik zou ook wel liever mooie, nieuwe boeken hebben misschien, maar ik, met alleen mijn studiefinanciering als inkomen, kies dan liever voor veel boeken dan mooie boeken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten