Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2003, 18:50
hajo
hajo is offline
Wat is er volgens jullie voor het leven?
Na al het gespeculair over het afterlife lijkt me dit wel een leuke vraag.
Advertentie
Oud 03-03-2003, 20:04
moonchild
Andere levens. Voor het leven was reincarnatie en daarna weer. Uiteindelijk begin je wel ergens, wat daarvoor was is waarschijnlijk (voor jezelf) helemaal niks. Ik weet alleen niet wat ik me daar bij moet voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 22:26
Verwijderd
Citaat:
hajo schreef:
geen idee, ik vind het ook bestwel vaag om daarover te denken , kan het me namelijk niet herinneren
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 23:55
Verwijderd
ik snap de stelling/het vraagstuk niet helemaal?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 10:38
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
lafjuh schreef:
ik snap de stelling/het vraagstuk niet helemaal?
Ik geloof dat hij bedoelt waar we zijn voordat we geboren worden. Of we zijn.

Ik heb geen redenen om aan te nemen dat ik iets was, voordat ik ontstond als een klompje cellen. Ja, daarvoor was ik een nietsbetekende eicel en zaadcel, zoals er zoveel zijn. Maar daar weer voor... ik hoop van ganser harte dat er iets was, dat zou er namelijk op kunnen wijzen dat er ook na het leven 'iets' is. En ik moet er niet aan denken dat alles is afgelopen als je dood bent. Brr.
Oud 04-03-2003, 22:35
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
hajo schreef:
niks, anorganische materie

evolutie geloof ik in.
geest of ziel bestaat niet.

Call me crazy maar dat geloof ik
Oud 05-03-2003, 21:55
wissie
wissie is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
geen idee. ik weet wel dat universa geen begin hoeven te hebben en tot in het oneindige naar het verleden, de toekomst en of andere tijsdimensies kunnen uitstrekken.
Volgens mijn herrinering.
Begin is gewoon een begrip, en het universum bestaat uit begrippen en informatie. God speelt met begrippen.
Begrijp ik goed dat jij zegt dat jij je iets van voor dit leven herinnert?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 06:15
Isa
Isa is offline
Citaat:
wissie schreef:
Begrijp ik goed dat jij zegt dat jij je iets van voor dit leven herinnert?
Ja, voor meer informatie kun je het beste de discussie tussen Kontradix en mij doorlezen in dit topic:http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=2
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:56
wissie
wissie is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Ja, voor meer informatie kun je het beste de discussie tussen Kontradix en mij doorlezen in dit topic:http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=2
Ik heb het topic helemaal door gelezen, en ik vind het erg intrigerend. Ik begrijp het alleen niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 12:39
Isa
Isa is offline
Citaat:
wissie schreef:
Ik heb het topic helemaal door gelezen, en ik vind het erg intrigerend. Ik begrijp het alleen niet helemaal.
als je vragen hebt kun je die of in dat topic, of door Private Mail of Email vragen. Ik zal ze hoogstwaarschijnlijk wel antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 21:21
Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
een kleine energiemassa
Oud 10-03-2003, 19:47
lovetear
lovetear is offline
Ik vind het wel een goede vraag. Ik ben ook benieuwd hoe mensen die in een hemel geloven hierover denken. Ik weet het niet precies. Misschien is er niets voor en niets na het leven. Misschien heb je zo'n zielenwereld of zoiets waar Plato het ooit over had. Ik zal er eens goed over nadenken, mijn omgeving naar hun mening vragen, enz.
Oud 10-03-2003, 19:53
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
hajo schreef op 03-03-2003 @ 19:50:
komt ie. In den beginne schiep God den hemel en de aarde. de aarde nu was woest en ledig, ... en dan komen de zeven scheppingsdagen. dus voor het leven was er de aarde, om zo maar te zeggen zonder enig iets erop. een klomp grond met water, geen licht. maar ook deze aarde is geschapen. dus nu is je vraag: wat is daar nu voor? God is van eeuwigheid tot in eeuwigheid. dat betekent dat Hij altijd heeft bestaan en nooit zal ophouden te bestaan. Dat is voor mensen als ons ongrijpbaar. we kunnen wel begrijpen dat iets nu oneindig is, altijd maar weer het cirkeltje rond, maar oneindigheid voor ons leven: ?.

Dus voor het leven was er niets. geen materie ofzo, alleen God.
Oud 10-03-2003, 19:54
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
lovetear schreef op 10-03-2003 @ 20:47:
Ik vind het wel een goede vraag. Ik ben ook benieuwd hoe mensen die in een hemel geloven hierover denken. Ik weet het niet precies. Misschien is er niets voor en niets na het leven. Misschien heb je zo'n zielenwereld of zoiets waar Plato het ooit over had. Ik zal er eens goed over nadenken, mijn omgeving naar hun mening vragen, enz.
nog ff: de hemel is ook geschapen. die was er dus ook niet voor de schepping.
Oud 10-03-2003, 21:06
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
dinkie schreef op 10-03-2003 @ 20:54:
nog ff: de hemel is ook geschapen. die was er dus ook niet voor de schepping.
hmm, ok.

Citaat:
dinkie schreef ook:
Dus voor het leven was er niets. geen materie ofzo, alleen God.
Dus als ik het goed begrijp geloof jij dat je ziel, geest, bewustzijn, hoe je het ook wilt noemen wel een begin heeft, maar geen eind?

Ik neem hierbij aan dat je in een hemel gelooft, dat viel volgens mij op te maken uit je post. Maar begrijp ik het zo goed?
Oud 11-03-2003, 07:30
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
lovetear schreef op 10-03-2003 @ 22:06:
hmm, ok.

Dus als ik het goed begrijp geloof jij dat je ziel, geest, bewustzijn, hoe je het ook wilt noemen wel een begin heeft, maar geen eind?

Ik neem hierbij aan dat je in een hemel gelooft, dat viel volgens mij op te maken uit je post. Maar begrijp ik het zo goed?
zo begrijp je het goed. je ziel is 'ontstaan' tijdens je wording in de baarmoeder. het heeft dus een begin, maar geen eind.

verder: ja ik geloof in de hemel.
Oud 11-03-2003, 19:46
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
dinkie schreef op 11-03-2003 @ 08:30:
zo begrijp je het goed. je ziel is 'ontstaan' tijdens je wording in de baarmoeder. het heeft dus een begin, maar geen eind.

verder: ja ik geloof in de hemel.
Misschien een moeilijke vraag hoor, maar ik ben nieuwsgierig.

Waarom geloof je wel in een leven hierna, maar niet hiervoor? Het is mogelijk hoor, maar het ziet er nogal onlogisch uit. Alles wat ik tot nu toe in mijn leven ben tegengekomen, heeft of een begin en een eind, of geen van beide. Dit is voor mij niet echt vanzelfsprekend. Misschien kun jij me overtuigen
Oud 13-03-2003, 19:00
lovetear
lovetear is offline
Ik geloof trouwens wel in een leven voor dit leven, wat voor een weet ik niet, maar ik geloof in een leven voor dit leven.
Oud 14-03-2003, 17:08
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
lovetear schreef op 11-03-2003 @ 20:46:
Misschien een moeilijke vraag hoor, maar ik ben nieuwsgierig.

Waarom geloof je wel in een leven hierna, maar niet hiervoor? Het is mogelijk hoor, maar het ziet er nogal onlogisch uit. Alles wat ik tot nu toe in mijn leven ben tegengekomen, heeft of een begin en een eind, of geen van beide. Dit is voor mij niet echt vanzelfsprekend. Misschien kun jij me overtuigen
komt ie. het is juist logischer, en het is waar natuurlijk, dat de mens een beginpunt heeft en geen eind (de ziel dan). probeer je eens in te denken dat God van eewigheid tot eeuwigheid is, dus zonder begin en zonder einde. dat is niet te vatten met ons verstand. ik denk dat ik zo een beetje je vraag beantwoord heb, als jij het anders bedoelde, dan zie ik het wel. grt
Oud 14-03-2003, 17:37
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
dinkie schreef op 14-03-2003 @ 18:08:
komt ie. het is juist logischer, en het is waar natuurlijk, dat de mens een beginpunt heeft en geen eind (de ziel dan). probeer je eens in te denken dat God van eewigheid tot eeuwigheid is, dus zonder begin en zonder einde. dat is niet te vatten met ons verstand. ik denk dat ik zo een beetje je vraag beantwoord heb, als jij het anders bedoelde, dan zie ik het wel. grt
Voor mij is het net zo moeilijk te vatten dat mijn ziel, niet mijn geheugen, een eeuwigheid bestaat, als dat het is om te geloven dat god een eeuwigheid bestaat. En net zoals dat het mij logisch lijkt dat de ruimte oneindig groot is, zou ik ook oneindig lang kunnen bestaan. Ik geloof best dat er dingen zijn zonder begin en zonder eind. Hoe heb je ontdekt dat wat jij zegt waar is? Daar ben ik zo benieuwd naar.
Oud 14-03-2003, 20:40
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
lovetear schreef op 14-03-2003 @ 18:37:
Hoe heb je ontdekt dat wat jij zegt waar is? Daar ben ik zo benieuwd naar.
oempf. nu wordt ie wel heel persoonlijk. k heb een privebericht naar je gestuurd. even algemeen: omdat ik de Bijbel heb ervaren als een Boek dat volkomen waarheid is.
Reageren

Regels voor berichten