Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2002, 22:28
mrhanky
mrhanky is offline
Ik heb de laatste paar weken ontdekt dat ik nogal de nare gewoonte heb om op dubbele tijden op digitale klokken te kijken.
Dus om 10.10, 11.11 enz.
Nu kreeg ik bijvoorbeeld laatst een bankafschrift binnen en ik heb in de afgelopen periode 2 keer een treinkaartje gepind. En nu mag je raden wat de tijden waren. Inderdaad dubbele tijden.
08.08 en 13.13

Is er iemand die hier een verklaring voor heeft en zo ja, vertel me die dan ff, ik begin dit erg vreemd te vinden.
Oud 26-08-2002, 22:35
Joostje
Joostje is offline
toeval
Oud 26-08-2002, 22:37
legatus
legatus is offline
Vaak worden de getallen 666 aan mij geopenbaard.

Ik let er dan ook extra op. Alle andere getallencombinaties doen mij dan ook niks en gaan aan mij voorbij.

Laatst gewijzigd op 26-08-2002 om 22:40.
Oud 26-08-2002, 23:19
mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
Joostje schreef:
toeval
Dus jij wil zeggen dat als iets wat cker wel minstens 5 a 6 keer peer week terugkomt Toeval is?
Oud 27-08-2002, 00:43
lady_x
lady_x is offline
Heel raar, dat had ik vroeger ook
Ik vroeg me ook steeds af hoe het kwam en nochtans ik lette er niet bepaald op.
De vraag is, is het toeval?
Maar ik geloof niet in toeval... eng dus eigenlijk.
Oud 27-08-2002, 09:32
legatus
legatus is offline
Citaat:
Dus jij wil zeggen dat als iets wat cker wel minstens 5 a 6 keer peer week terugkomt Toeval is?
Ja.

Heb je wel eens meegemaakt dat je een persoon leert kennen, en die blijkt in hetzelfde dorp te wonen als jouw. Nog nooit heb je deze persoon gezien en plots zien je hem constant.

Je hebt hem al veel vaker gezien maar nog nooit een reden gehad om het te registereren zoals je nu doet.

Zo werkt het ook met cijfers waar je waarde aan hecht. Je ziet ZOVEEL cijfercombinaties, maar net die éne word geregistreerd.
Oud 27-08-2002, 10:30
Just Johan
Just Johan is offline
ik denk dat het te maken heeft met het selectief onthouden van de successen. in principe heb je kans 1 op 60 want ieder uur heeft een minuut die erbij past, maar dat mogen we nog wel iets verkleinen aangezien je meestal een paar seconden naar een digitale klok kijkt om het door te laten dringen en ie net in die tijd kan verspringen; als we dat op 2 seconden stellen wordt de kans voor een digitale klok (dus niet voor je treinkaartje) 62/3600. een beetje een gewogen gemiddelde gaat net iets boven de 1,7% schat ik.

verder kunnen er ook een hoop factoren zijn die de kansen nog flink verhogen: stel dat je wekker om 7:00 gaat; als jij uit bed stapt en je aangekleed hebt en even checkt hoe je op schema ligt heb je (iedere dag!) misschien wel kans 1 op 3 om 7:07 tegen te komen; zelfde geldt voor 8:08. of op school gaat de bel om 1:00; je checkt je horloge en daarop het is 1:01. of je neemt vaker dezelfde trein van 8:12; je hebt je aansluiting zo gekozen dat je nog net de tijd hebt een kaartje te kopen; grote kans dat je dat om 8:08 gaat doen. een iets verder gezocht argument is dat we vaak vanuit hele uren beginnen te rekenen/plannen en dat alle dubbele tijden in het eerste kwartier liggen.

en heb je enig idee hoe vaak je op de klok kijkt wanneer het toevallig net geen dubbele cijfers zijn?

ik had ooit trouwens dat ik bijna altijd (ook) om 3:14 op de klok keek en ik was nogal een pi-freak; gewoon een vastgeroest patroon.

een verwant artikel: http://www.skepsis.nl/gilovich.html
Oud 27-08-2002, 13:45
REIE
REIE is offline
Citaat:
mrhanky schreef:

Ik ga mee met Joostje en Just Johan, al zie ik ook toeval als een samenloop van omstandigheden. Mensen onthouden graag bijzondere getallen, en leggen verkeerde verbanden als ze er meer zien.

REIE
Oud 29-08-2002, 10:30
Rhinus
Rhinus is offline
En ik sluit me weer bij REIE aan .
Oud 30-08-2002, 14:16
Saraï_h
Saraï_h is offline
die periodes herken k wel ja. vaak als k the cure luister..m aar deze periode luister k geen the cure. en toch heb k t. ik snap het niet
eenv riend van me heeft dat ook vaak.
Oud 04-09-2002, 15:32
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
ik denk dat het te maken heeft met het selectief onthouden van de successen. in principe heb je kans 1 op 60 want ieder uur heeft een minuut die erbij past, maar dat mogen we nog wel iets verkleinen aangezien je meestal een paar seconden naar een digitale klok kijkt om het door te laten dringen en ie net in die tijd kan verspringen; als we dat op 2 seconden stellen wordt de kans voor een digitale klok (dus niet voor je treinkaartje) 62/3600. een beetje een gewogen gemiddelde gaat net iets boven de 1,7% schat ik.

verder kunnen er ook een hoop factoren zijn die de kansen nog flink verhogen: stel dat je wekker om 7:00 gaat; als jij uit bed stapt en je aangekleed hebt en even checkt hoe je op schema ligt heb je (iedere dag!) misschien wel kans 1 op 3 om 7:07 tegen te komen; zelfde geldt voor 8:08. of op school gaat de bel om 1:00; je checkt je horloge en daarop het is 1:01. of je neemt vaker dezelfde trein van 8:12; je hebt je aansluiting zo gekozen dat je nog net de tijd hebt een kaartje te kopen; grote kans dat je dat om 8:08 gaat doen. een iets verder gezocht argument is dat we vaak vanuit hele uren beginnen te rekenen/plannen en dat alle dubbele tijden in het eerste kwartier liggen.

en heb je enig idee hoe vaak je op de klok kijkt wanneer het toevallig net geen dubbele cijfers zijn?

ik had ooit trouwens dat ik bijna altijd (ook) om 3:14 op de klok keek en ik was nogal een pi-freak; gewoon een vastgeroest patroon.

een verwant artikel: http://www.skepsis.nl/gilovich.html
Hoezo alle dubbele tijden liggen in het eerste kwartier??? 23:23 uur ligt toch ook niet in het eerste kwartier??? of begrijp ik je nou gewoon verkeerd....??
Oud 04-09-2002, 17:38
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Wendy Lynn schreef:

Hoezo alle dubbele tijden liggen in het eerste kwartier??? 23:23 uur ligt toch ook niet in het eerste kwartier??? of begrijp ik je nou gewoon verkeerd....??
(okay ik kom hier eigenlijk niet meer maar ik zal even dat foutje recht zetten: ) je hebt gelijk, dat had ik over het hoofd gezien , maak er dan de eerste 23 minuten van of eigenlijk maakt het de kans nog veel groter; de uren van 13 t/m 23 kun je op 2 van de 60 minuten opvatten als dubbele tijden!
Oud 08-09-2002, 14:30
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

(okay ik kom hier eigenlijk niet meer maar ik zal even dat foutje recht zetten: ) je hebt gelijk, dat had ik over het hoofd gezien , maak er dan de eerste 23 minuten van of eigenlijk maakt het de kans nog veel groter; de uren van 13 t/m 23 kun je op 2 van de 60 minuten opvatten als dubbele tijden!
Waarok kon je hier eigelijk niet meer?
Oud 08-09-2002, 16:12
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Hardcore schreef:

Waarok kon je hier eigelijk niet meer?
mijn logische redenaties botsten een beetje met het aanhoudende geloof van sommigen in beweringen die aantoonbaar onjuist waren; en omdat het een mystiekforum is waar mensen liever de inconsistenties niet willen zien in hun opvattingen omdat ze er dan geen hoop en kracht meer uit kunnen putten en geen puzzelpagina met "zoek de 15 fouten in dit verhaal" heb ik maar besloten om die strijd te staken
Oud 08-09-2002, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:

mijn logische redenaties botsten een beetje met het aanhoudende geloof van sommigen in beweringen die aantoonbaar onjuist waren; en omdat het een mystiekforum is waar mensen liever de inconsistenties niet willen zien in hun opvattingen omdat ze er dan geen hoop en kracht meer uit kunnen putten en geen puzzelpagina met "zoek de 15 fouten in dit verhaal" heb ik maar besloten om die strijd te staken
Kan ik het weer alleen af zeker.
Oud 08-09-2002, 20:06
Verwijderd

dat heb ik ook heel vaak
echt waar
niet bij treinkaartja, maar wel bij de klok
echt minstens 1 keer per dag
en het is ook niet zo wanneer ik bijv. 15.14 zie dat ik denk ik wacht nog een minuutje en kijk dr weer op, nee, gewoon voor de eerste keer
wie me niet gelooft vraag maar aan m'n moeder want heel vaak zeg ik het tegen haar wanneer dat zo is en zij vind het ook opvallend vaak
in het begin vond ik het wel grappig, maar nu is het irritant
okee, ik zoek er niks achter ofso, het is toch toeval, maar wel bijzonder vaak
ik denk ook dat het een soort patrooon is ofso wat hier gezegd is
btw heel vaak 15.15 of 16.16 of 17.17 enzzz
Oud 09-09-2002, 16:32
Menahem
Menahem is offline
Dit is inderdaad een rare gewoonte, die werkelijk nergens op slaat.
Het zegt echt helemaal niks, en heeft echt geen freaky betekenis.
Ik vindt occulte zaken e.d. echt heel interessant (SPL.?) , maar dit is echt onzin
Oud 17-09-2002, 13:26
Yamyam
Yamyam is offline
Ik kijk altijd terwijl ik al precies weet hoe laat t is. Zeg ik: Nou t zal nu wel 10 voor 3 zijn, en tadaaa. Ja, is ook vreemd maar ik denk dat t alleen maar betekent dat je een goed tijdgevoel heb, haha.
Oud 17-09-2002, 13:34
Verwijderd
Ik kijk gek genoeg heel vaak om 12.34 uur op de magnetron/telefoon/video... maar dat is ook gewoon toeval, zo'n uur dat je honger hebt ofzo....
Omdat die getallen zo 'toevallig' zijn, wordt het nog toevalliger wanneer er dan ook iets gebeurd...
Oud 25-09-2002, 13:54
Verwijderd
gwoon toeval wat moet het anders gweest zijn??
Oud 25-09-2002, 18:08
~De Hypospriet~
~De Hypospriet~ is offline
Citaat:
marrrtuuh schreef:
gwoon toeval wat moet het anders gweest zijn??
een of andere demoon die de wereld komt vernietigen
Oud 25-09-2002, 18:32
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik hbe het gehad met het nummer 311. Keek steeds om 3.11 op de klok, kreeg elke keer bij de garderobe het nummerte 311, hoorde ineens van de band 311, kreeg een vriendje dat op 3 11 geboren is enz. Tsja wel vaag dat soort dingen maar heb er echt geen verklaring voor. Het zal in ieder geval niets ernstigs zijn
Oud 06-10-2002, 13:46
passenger_temp
passenger_temp is offline
ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken over zoiets
Oud 08-10-2002, 11:46
Saraï_h
Saraï_h is offline
ik kreeg vandaag een smsje om 22:22:22 .. dan kijk je wel raar hoor.. vooral omdat het van iemand is die uh.. tsjah nogal leuk is enzo maarja je ziet toch alleen maar wat je wilt zien.. en van de tig smsjes is de kans groot dat er zo'n smsje tussen zit..

maar toch he
Oud 08-10-2002, 19:19
Queen of death
Queen of death is offline
ik heb het ook heel vaak...maar dan meestal alleen met 22.22. Dat ik lig te slapen, bijna, en dan nog ff op de klok kijk hoe laat het is. Laatste tijd niet meer want dan zit ik meestal nog op net en dus nie in me bedje
Oud 08-10-2002, 20:43
Starfish
Starfish is offline
Daar heb ik nou ook altijd last van. Minstens 1 keer per dag! Tis natuurlijk wel zo dat je wel vaker op de klok kijkt, maar die cijfercombinaties onthoud je dan niet omdat ze nie bijzonder zijn. Maar ik vind t altijd wel grappig! Zullen we een clubje oprichten?
Oud 09-10-2002, 09:48
Rickjansen84
Rickjansen84 is offline
ik heb dat ook ik dacht ook eerst dat het toeval was dat je dat ziet.. maar elke dag zie ik het wel een paar keer, slaat echt nergens op, zeker als ik in bed lig met mijn ogen dicht kijk ik naar de klok als die op 22:22 staat wel cool dat meer mensen hier mee komen.. mzzlzl
Oud 09-10-2002, 12:15
2love&hate2live
2love&hate2live is offline
Ik hep dit ook vaak, net als rick dat ik me ogen dicht hep en om 22:22 naar men wekker kijk. Ik heb ook dat regelmatig mijn klok stil blijft staan op 00:00 en ook al 2 keer op 22:22!!!!
Ik vind dit echt vreemd. Legatus kan er wel grapjes over maken, maar als jij dit meemaakt piep je echt wel anders.
Oud 09-10-2002, 13:43
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Citaat:
Rickjansen84 schreef:
ik heb dat ook ik dacht ook eerst dat het toeval was dat je dat ziet.. maar elke dag zie ik het wel een paar keer, slaat echt nergens op, zeker als ik in bed lig met mijn ogen dicht kijk ik naar de klok als die op 22:22 staat wel cool dat meer mensen hier mee komen.. mzzlzl
Ik weet wat je wil zeggen, maar het duurde zo lang voor ik het doorhad Te mooi om onopgemerkt te laten

[Ontopic]
Ik heb zelf heel vaak dat ik op 'palindroomtijden' kijk; 14:41, 12:21, 13:31 etc Zal wel toeval zijn, maar die dingen zijn toch leuk als je erop gaat letten
Oud 09-10-2002, 21:36
Wolf Hood
Wolf Hood is offline
Hehe ROFL, waarom zou je nou bang voor DAT zijn?? Als je eens wist wat mij overkomen is, daar zul je pas bang voor zijn. Op vakantie in Isreal [met m'n karate-school voor 250 euro] was ik erbij in een zelfmoord aanslag in een cafe ik had geluk dat ik eerder weg was gegaan[2 minuten ongeveer met me vrienden] en BOEM!! DAS PAS SCHRIKKEN MAN.
Oud 09-10-2002, 21:43
Jamiroquai
Jamiroquai is offline
vet vaag, mijn wekker gaat altijd om 7:00 piepen... maar kan ook toeval zijn...
Oud 09-10-2002, 21:51
Wolf Hood
Wolf Hood is offline
Citaat:
Jamiroquai schreef:
vet vaag, mijn wekker gaat altijd om 7:00 piepen... maar kan ook toeval zijn...
of niet soms
Oud 12-10-2002, 22:29
Verwijderd
ik kijk altijd op de klok als het 23.11 is. big deal.
Oud 13-10-2002, 13:40
MQ
MQ is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik ga mee met Joostje en Just Johan, al zie ik ook toeval als een samenloop van omstandigheden. Mensen onthouden graag bijzondere getallen, en leggen verkeerde verbanden als ze er meer zien.

REIE
Oud 09-03-2003, 14:36
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Joostje schreef:
toeval

whaha
toeval is bullshit..
Nieuw universeel begrip : Synchroniteit
Oud 09-03-2003, 14:57
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Kan ik het weer alleen af zeker.

Nee hoor, ik ben er toch?
Oud 09-03-2003, 14:59
thunder110
thunder110 is offline
Ah, dat doet mij denken aan een gedicht.

De kans dat je vier dezelfde kaarten trekt is even groot als de kans op vier totaal verschillende kaarten.
Oud 09-03-2003, 15:04
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Ah, dat doet mij denken aan een gedicht.

De kans dat je vier dezelfde kaarten trekt is even groot als de kans op vier totaal verschillende kaarten.
Oud 09-03-2003, 15:16
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Wat.
Oud 09-03-2003, 15:34
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Wat.
Stel je hebt 100 kaarten, waarvan 4 dezelfde.
De kans dat je er uit 4, dié vier dezelfde eruit haalt is:
p(vier dezelfde) = 4/100 * 3/99 * 2/98 * 1/97 = 2,55e-7

De kans dat je vier totaal verschillende kaarten eruit haalt is:
1 - p(vier dezelfde) = 1 - 2,55e-7 = 0,99999

klein verschil
Oud 09-03-2003, 15:41
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Stel je hebt 100 kaarten, waarvan 4 dezelfde.
De kans dat je er uit 4, dié vier dezelfde eruit haalt is:
p(vier dezelfde) = 4/100 * 3/99 * 2/98 * 1/97 = 2,55e-7

De kans dat je vier totaal verschillende kaarten eruit haalt is:
1 - p(vier dezelfde) = 1 - 2,55e-7 = 0,99999

klein verschil
Ja doedel, dat bedoel ik niet. De kans dat je vier boeren trekt is even groot als de kans op een acht, een boer, een twee en een aas.

Klein verschil.
Oud 09-03-2003, 15:47
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Ja doedel, dat bedoel ik niet. De kans dat je vier boeren trekt is even groot als de kans op een acht, een boer, een twee en een aas.

Klein verschil.
dan nog niet.
een kaartspel heeft 52 kaarten:
dan wordt de kans op vier boeren/azen/tweeën/etc.:
p(vier dezelfde): 4/52 * 3/51 * 2/50 * 1/49 = 24/6497400 = 3,69e-6

De kans op vier totaal verschillende is:
52/52 * 48/51 * 44/50 * 40/49 = 4392960/6497400 = 0,676
Oud 09-03-2003, 15:53
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
dan nog niet.
een kaartspel heeft 52 kaarten:
dan wordt de kans op vier boeren/azen/tweeën/etc.:
p(vier dezelfde): 4/52 * 3/51 * 2/50 * 1/49 = 24/6497400 = 3,69e-6

De kans op vier totaal verschillende is:
52/52 * 48/51 * 44/50 * 40/49 = 4392960/6497400 = 0,676
Argh. Ik heb hier gewoon echt het geduld niet voor.

Oké, eventjes héééééél simpel.
De kans op een klaveren boer, een schoppen boer, een harten boer en een ruiten boer is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52.

De kans op een harten acht, een klaveren zes, een ruiten boer en een schoppen aas is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52.

Valt je dan nu op dat beide kansen even groot zijn?
Oud 09-03-2003, 22:02
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
thunder110 schreef:

De kans op een klaveren boer, een schoppen boer, een harten boer en een ruiten boer is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52.

De kans op een harten acht, een klaveren zes, een ruiten boer en een schoppen aas is: 1/52 * 1/52 * 1/52 * 1/52.

Het valt me wel op dat jullie het gedeelte kansberekening bij wiskunde niet goed behandeld hebben...
Post maar op Exacte vakken, dan zul je er snel genoeg achter komen...
Oud 09-03-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
whaha
toeval is bullshit..
Nieuw universeel begrip : Synchroniteit
En daarvoor up je een 5 maand oud topic?
Oud 09-03-2003, 22:20
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
Het valt me wel op dat jullie het gedeelte kansberekening bij wiskunde niet goed behandeld hebben...
Post maar op Exacte vakken, dan zul je er snel genoeg achter komen...
Zij doelt blijkbaar op 'met teruglegging' (wiskunde A is moeilijk hoor! >_<)
Oud 09-03-2003, 22:24
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Nee, daar doel ik helemaal niet op.

Allemachtig.
Oud 10-03-2003, 07:05
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Morgan schreef:
dan nog

de kans op 4 volkomenen willeurige kaart is véél groter dan 4 dezelfde.
Maar we zullen wel kijken wat de wiskundigen van dit forum er van vinden
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=402475
Oud 10-03-2003, 10:46
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
thunder110 schreef:

Met teruglegging en precies vastgesteld welke kaarten in welke volgorde komen ja maar dat staat niet gelijk aan je eerdere beweringen.

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 10:54.
Oud 10-03-2003, 10:51
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef:
Nee, daar doel ik helemaal niet op.

Allemachtig.
Dan doe je het dus niet goed. Want als je 1 kaart uit een pak pakt is de kans dat het bijv. schoppenboer is 1/52. Maar dan zijn er dus nog 51 kaarten over, dus de kans dat je dan een harten 3 pakt is 1/51 in plaats van 1/52. Snap je?
Advertentie

Regels voor berichten