Advertentie | |
|
![]() |
|
ik moest trompetteren bij dodenherdenking, en k zat vooral te denken hoe koud het was, maar ook aan die kinderen die bloemen neerlegden.. ze zaten duidelijk helemaal niet aan doden te denken, ze dachten of hun haar wel goed zat,of ze mooi op de foto voor de krant kwamen enzo.. en k d8 aan die oude mannen die er in legerkleren stonden, met veel medailles.. hoe het kwam dat zij nog leefden en de normale soldaat niet. wie zegt dat ze zelf niet het bevel hadden gegeven wat leidde tot de doden die wij nu herdenken? en aan het wilhelmus.. aan dat nationalistische gevoel wat oorlog vaak veroorzaakt. en dat ik t wilhelmus eigenlijk maar lelijk vond. en dat mn trompet hartstikke koud was en dat dat niet erg lekker speelde.. en dat het nooit helemaal stil is. mensen zijn stil, maar de natuur gaat toch door? je hoort de bladeren nog ritselen, eendjes kwaken.. de natuur herdenkt doden niet. en het is toch nooit helemaal stil, je hoort hier en daar nog een kuchje, het ademen van de mensen om je heen.. die 2 minuten stilte zijn slechts symbolisch. en daarna gaat iedereen gewoon weer verder. ze lopen naar binnen,nemen koffie, praten over van alles en nog wat, de kerkdienst of dat ze nu kopspijkers missen.. 5 minuten later denkt niemand meer aan de doden. eigenlijk zouden mensen stil moeten zijn als ze er ook echt aan denken, op een moment dat ze zelf beslissen... want ik betwijfel dat ook maar iemand echt aand e doden gedacht heeft(en dan nog: kende je hen? iedereen gaat er vanuit dat het aardige mensen waren geweest, helden die voor onze vrijheid vochten! maar misschien waren ze wel corrupt, gemeen, verraders, moordenaars,verkrachters en weet ik veel wat.. maakt je dood die dingen meteen goed?)
waar een mens al niet aan denkt tijdens 2 minuten stilte ![]()
|
hmzz....ik stond onder de douche rond diej tijd en mijn "betrokken" broertje wees me er even op dat ik op moest houden met zingen en stil moest zijn, of dat met diej 2 min. stilte te maken had weet k niej..
Maar ik vind het herdenken een beetje achterhaalt, tuurlijk kan je er nog wel bij stil staan , maar je moet het verleden ook een keer laten rusten, vind ik.
|
![]() |
Ik was aan het bellen
![]() Tsjah ach, het is wel een mooi moment om aan de oorlogen-van-nu, de armoede en de slechte levensomstandigheden van miljoenen mensen te denken (en je dan vooral te realiseren hoe goed je het hebt hier in nederland/belgie), maar aan de tweede wereldoorlog denken doe ik niet echt.. alleen soms als ik een oorlogsfilm/documentaire heb gezien... En ik vind eigenlijk dat ik elke dag ofzo wel even stil kan staan bij hoe goed ik het heb, en bij de vele oorlogsslachtoffers over de hele wereld, van nu en van het verleden. Daarvoor hoeft het voor mij geen 4 mei, 20.00u te zijn.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn eigen boeken Demipet660 | 6 | 04-09-2015 06:41 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Afscheidsbrief Jean-Jeaques Sasjeliefff | 0 | 26-01-2006 17:15 | |
Verhalen & Gedichten |