Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2003, 17:22
Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar ik probeer het toch maar.

Ik ben een paar maanden na mijn geboorte gedoopt als Rooms-Katholiek. Iets dat ik niet eerlijk vind, ik heb nooit mijn eigen geloof mogen kiezen. Ik heb ook nooit achter de Rooms-Katholieke Kerk gestaan, en er ook nooit in geloofd, laat staan in God of Jezus. Dat zijn voor mij allemaal verzinseltjes van de mens.

Ik ben dus sterk atheļstisch, en ik wil me nu officieel uit de Kerk laten schrijven, ik wil geen Rooms-Katholiek of christen meer zijn, ik wil iemand zijn die officieel geen religie aanhangt.

Het probleem is alleen, hoe moet ik dat precies doen, me uit de Kerk laten schrijven? Heeft er iemand van jullie misschien ervaring mee, of tips? Wie kan me helpen?

Alvast duizendmaal bedankt!

Groetjes,

Ripper
Oud 29-03-2003, 21:38
REIE
REIE is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=261015
Oud 29-03-2003, 23:10
Severus
Severus is offline
Citaat:
REIE schreef op 29-03-2003 @ 22:38:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=261015
Bedankt, REIE!

Groetjes,

Ripper
Oud 29-03-2003, 23:56
pvm
pvm is offline
Je bent gedoopt, en dat zul je blijven tot je sterft. Het doopsel is op geen enkele wijze terug te draaien! Je kunt hooguit je via een schriftelijke verklaring uitschrijven in de Kerk. Hoe dat exact in zijn werk gaat kun je vinden op: http://www.rorate.com/rorate/scripts/kr_show.php?id=137
Oud 30-03-2003, 07:54
Isa
Isa is offline
Je kan best je eigen geloof kiezen. Je hoeft je alleen maar laten uit te schrijven maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???
Oud 30-03-2003, 12:44
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 08:54:
Je kan best je eigen geloof kiezen. Je hoeft je alleen maar laten uit te schrijven maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen; en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.

En was Ripper fel? En kwetst ze gevoelige mensen? Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.

Laatst gewijzigd op 30-03-2003 om 12:46.
Oud 31-03-2003, 14:35
SomeDay
SomeDay is offline
hihi gewoon laten uitschrijven ja toch...
maar ja je bent en blijft gedoopt daar kan je niks aan veranderen, maar dat hoeft toch ook niet perse ik bedoel ben je er slechter van geworden
en wat betreft dat je niet je eigen keuze hebt kunenn maken, tja shit happens... nee tis toch logisch dat een baby dat niet kan en je ouders hadden het gewoon goed met je voor
je moet toch eerst het 1 en ander leren voordat je een keuze kan maken in wat je wilt geloven
Oud 31-03-2003, 14:37
SomeDay
SomeDay is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 30-03-2003 @ 13:44:
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen; en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.

En was Ripper fel? En kwetst ze gevoelige mensen? Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.
ja maar gedoopt zijn en een hakenkruis op je is toch heel wat anders?
ik bedoel is tie er slechter van geworden, nee toch... is het te zien, nee toch? dus wat is het probleem
ik ben ook gedoopt etc maar ben ook geen jezus aanhanger, maar heb er geen trauma ofzo aan over gehouden dus maak er ook geen probleem van
Oud 31-03-2003, 16:28
Isa
Isa is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 30-03-2003 @ 13:44:
Wat een onzin; je wilt toch niet met een stempel lopen van iets dat je veracht? Als ik gedoopt zou zijn zou ik me daar ook kut, belachelijk en dom bij voelen;
Erg dom van je.
Citaat:

en als m'n ouders met hun goede bedoelingen uit enorme liefde voor mij en het arische ras een mooi hakenkruis op m'n arm hadden getatoeerd dan zou ik dat ook graag weg laten halen.
Dat soort mensen weten niet wat liefde is.
Citaat:

En was Ripper fel?
Ze reageert fel op het feit dat ze gedoopt is alleen al door het feit dat ze zich per se wilt laten uitschrijven.
Citaat:
En kwetst ze gevoelige mensen? Waar maak je dat allemaal uit joh? ik zie het echt nergens staan.
waar zeg ik dat ze die kwetst?
Zie verder het bericht van SomeDay.
Oud 31-03-2003, 18:05
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 31-03-2003 @ 17:28:
Erg dom van je.
Heeft totaal niets met een domme mij te maken; zo zou dat voelen, ik moet er echt niet aan denken. En dat staat los van de discussie of het geloof nu wel of geen onzin is.

Dat soort mensen weten niet wat liefde is.
Dat is niet waar; ik ben het met je eens dat er iets fundamenteel fouts in ze zit, maar alleen dat onderdeel eruit pikken en dat zo uitvergroten en de rest voor het gemak maar vergeten dat vind ik wel erg gemakkelijk en best dom.

Ze reageert fel op het feit dat ze gedoopt is alleen al door het feit dat ze zich per se wilt laten uitschrijven.
Het is toch een vrij normale zaak dat je niet officieel verbonden wilt zijn met iets waar je niet achter staat? Daar hoeft helemaal geen felheid aan te pas te komen toch?

waar zeg ik dat ze die kwetst?
Door te stellen dat je het belachelijk vindt dat ze fel doet tegen mensen die het goed met haar voor hadden?

Zie verder het bericht van SomeDay.
Citaat:
Someday schreef:
ja maar gedoopt zijn en een hakenkruis op je is toch heel wat anders?
ik bedoel is tie er slechter van geworden, nee toch... is het te zien, nee toch? dus wat is het probleem
ik ben ook gedoopt etc maar ben ook geen jezus aanhanger, maar heb er geen trauma ofzo aan over gehouden dus maak er ook geen probleem van
Ik gaf een naar onze maatstaven nogal extreem voorbeeld, maar als we kijken naar wat hier relevant is dan zie ik in principe niet zoveel verschil: het is een etiket waarvan soms achteraf blijkt dat het niet bij je past en dan wil je er het liefst vanaf; dat moet toch kunnen? (andersom natuurlijk ook; dat als er een atheļstische inauguratie zou bestaan die je hebt ondergaan terwijl je eigenlijk liever iets anders zou zijn dan is het ook leuk als je er vanaf kunt)
Dat jij er geen probleem mee hebt is mooi, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben.
Oud 31-03-2003, 23:32
Unexplained
Unexplained is offline
Je kunt op basis van Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36, lid 3, sommeren dat je gegevens per direct uit de administratie worden verwijderd.

Schrijf in een brief iets erbij als "Indien u in gebreke blijft, zullen verdere juridische stappen in overweging genomen worden. De kosten hiervan zullen voor uw rekening komen."

Mochten ze er geen gehoor aan geven, schakel je bureau rechtshulp in.

Laatst gewijzigd op 31-03-2003 om 23:34.
Oud 01-04-2003, 00:14
pvm
pvm is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 01-04-2003 @ 00:32:
Je kunt op basis van Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36, lid 3, sommeren dat je gegevens per direct uit de administratie worden verwijderd.

Schrijf in een brief iets erbij als "Indien u in gebreke blijft, zullen verdere juridische stappen in overweging genomen worden. De kosten hiervan zullen voor uw rekening komen."

Op basis van het Vrijstellingsbesluit WBP, Artikel 4 zijn er uitzonderingen voor Genootschappen op geestelijke grondslag t.a.v. de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Oud 01-04-2003, 05:16
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 01-04-2003 @ 00:32:

zoiets noem iki nou met een kernbom op een bacil schieten
Oud 02-04-2003, 04:08
Verwijderd
Uh doop is volgens mij nog altijd vrijwillig en hoor je toch ook echt zelf voor te kiezen dus als je er niet achter staat betekent het toch ook verder niet veel. Dacht ik.
Oud 07-04-2003, 12:07
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
sweetsterretje schreef op 02-04-2003 @ 05:08:
Uh doop is volgens mij nog altijd vrijwillig en hoor je toch ook echt zelf voor te kiezen dus als je er niet achter staat betekent het toch ook verder niet veel. Dacht ik.
De meesten, waaronder ikzelf, die gedoopt worden, worden gedoopt vlak na hun geboorte. Ik denk niet dat een pasgeboren kind zelf kan kiezen of hij gedoopt wordt of niet...
Oud 10-04-2003, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 08:54:
maar ik vind het belachelijk dat jij zo fel reageert tegenover gevolige mensen die het goed met je voorhadden. Jouw individuele vrijheid is niet het belangrijkst en wat voor schsade ondervind je nou van het etiket dat je RK bent???
ik snap wat je bedoelt maar ik vind dat iedereen het recht heeft z'n eigen weg te kiezen
Oud 16-04-2003, 14:33
ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
Citaat:
Ripper schreef op 29-03-2003 @ 18:22:
Hoi allemaal!

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar ik probeer het toch maar.

Ik ben een paar maanden na mijn geboorte gedoopt als Rooms-Katholiek. Iets dat ik niet eerlijk vind, ik heb nooit mijn eigen geloof mogen kiezen. Ik heb ook nooit achter de Rooms-Katholieke Kerk gestaan, en er ook nooit in geloofd, laat staan in God of Jezus. Dat zijn voor mij allemaal verzinseltjes van de mens.

Ik ben dus sterk atheļstisch, en ik wil me nu officieel uit de Kerk laten schrijven, ik wil geen Rooms-Katholiek of christen meer zijn, ik wil iemand zijn die officieel geen religie aanhangt.

Het probleem is alleen, hoe moet ik dat precies doen, me uit de Kerk laten schrijven? Heeft er iemand van jullie misschien ervaring mee, of tips? Wie kan me helpen?

Alvast duizendmaal bedankt!

Groetjes,

Ripper

Dood aan geloof!
Oud 16-04-2003, 15:52
Mardrax
Mardrax is offline
het geloof zelf is niks mis mee, het zijn de religieuze bewegingen die wat minder zijn
Oud 16-04-2003, 17:38
ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
Citaat:
Mardrax schreef op 16-04-2003 @ 16:52:
het geloof zelf is niks mis mee, het zijn de religieuze bewegingen die wat minder zijn
je undersign klopt best wel
Oud 17-04-2003, 15:52
Nefiāth
Nefiāth is offline
Citaat:
je undersign klopt best wel
Doe ff normaal, religie is niet alleen slecht. Er komen ook goede dingen uit voort, hoop voor mensen enz. Maar veel aanhangers zijn wel eng ja .

Oh je kunt je vrij gemakelijk laten uitschrijven. Gewoon aangeven geloof ik, dan halen ze je er bij de administratie uit.
Oud 17-04-2003, 19:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:33:

Dood aan geloof!

Dood aan ZwaarMetaal!
Oud 20-04-2003, 03:06
Mardrax
Mardrax is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-04-2003 @ 20:01: