Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
veel keuze iig ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Let wel: ik keur die steneging niet goed, integendeel. Maar, als schuld bewezen is (of dat in deze zaak wel of niet het geval is kan ik niet beoordelen en wil ik in het midden laten) dan moet de straf ook ter uitvoer gebracht worden. Ook al is dat tegen al ONZE normen en waarden in. Wij kunnen niet voor hen gaan bepalen wat zij als regels zouden moeten hebben. Verder werd ik door iemand uitgemaakt voor nimby. Dat wil ik ten zeerste ontkennen. Ik heb het verhaal gelezen, keur die steneging af, maar ik ben tot de mening gekomen dat het niet aan mij (of aan ons) is om die straf aan te vechten. Het zijn namelijk hun rechtsregels en hun rechtssysteem. Daar hebben wij helemaal niets te zoeken. Zij bemoeien zich toch ook niet met ons? Om iemand die een andere mening heeft dan jijzelf kortzichtig te noemen, vind ik kortzichtig.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Stof tot nadenken? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
't schijnt zo te zijn dat de stenen die ze gebruiken niet te groot zijn, zodat de ter dood veroordeelde niet te snel dood gaat, en dat ze niet te klein zijn, zodat diegene 't wel goed voelt. en het is trouwens een hele meute mensen die die stenen gooien. *heeft ooit eens een filmpje+tekst en uitleg van internet gehaald*
|
![]() |
Getekend, een kleine moeite. Als ik mijn medemens kan helpen doe ik dat graag.
Hoewel sommige mensen redelijke argumenten hebben om niet te tekenen, denk ik dat jullie een aantal dingen missen. medelijden en medeleven. Stel dat het je beste vriend was die gestenigd werd, zou je dan dezelfde mening hebben? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Die vrouw is schuldig bevonden, en zal dus wel schuldig zijn. Als die rechtbank binnen de marges van de wet handeld dan hoeft die vrouw ook niet geholpen te worden. Ze wist namelijk dat ze fout zat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://www.amnesty.nl/acties/sharia.shtml En als ze wel fout had gezeten had ik nog getekend, simpelweg omdat ik tegen mensonterende straffen en wetgeving ben. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik vind dit een schitterend voorbeeld van westerse arrogantie. "Wij zullen hen wel leren hoe ze hun wetten moeten maken". Laat dat lekker aan henzelf over. Wij hebben in een ver verleden ook echt dit soort wetten gekend. Was er iemand die ons even zou leren hoe het moest? Nee. Het is voor die landen op de lange termijn veel beter als ze zelf dat soort dingen uitzoeken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens, als je het artikel goed hebt gelezen staat er dat de sharia-wetgeving in de betreffende provincie in strijd is met de Nigeriaanse grondwet. Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 14:27. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
NB, het behouden van een unieke cultuur en wet heeft in dit geval dus prioriteit boven het redden van het leven van een vrouw die hetzelfde lot ondergaat als your average ter dood veroordeelde in washington, bangkok, of tokyo. Wat mij betreft.
En als de manier waarop er écht zoveel toe doet (stoel, strop, of steen), dan moet je je misschien eens afvragen hoeveel mensen er niet al op gruwelijker wijzen zijn gestorven. Die hoor je ook niet klagen.
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Nate schreef op 09-05-2003 @ 17:10:
Ten eerste, onschuldig is ze niet; of de wet die haar schuldig heeft verklaart deugt, dat valt te betwisten. Hmm ja, daar kun je indirect al iets aan doen door in actie te komen. Echter, we kunnen hier een jaartje over doorgaan, het komt er gewoon op neer dat jij er niet met je hoofd bijkunt dat deze vrouw ter dood veroordeelt is, en hoe het gaat gebeuren. Dit is een grove mensenrechtenschending, absoluut ontoelaatbaar. Sharia of niet, al ging het hier om de rechtsspraak die ze op Mars kennen, deze vrouw zal op beestachtige wijze worden vermoord zonder een valide reden en zonder dat er sprake is geweest van een fatsoenlijke rechtszaak. Als je vervolgens opzweept tot Jihad-achtige praktijken, om het maar eens te overdrijven, dan snap ik niet waarom je tegen de oorlog in Irak was. Is de enige motivatie voor jouw standpunten het redden van mensenlevens ja/nee, of hoe zit dat? In een wereld met 6 miljard van die levens moet je soms prioriteiten stellen, mister. Ik was tegen een oorlog ja, niet pro-Saddam Hussein. Ik zag andere mogelijkheden en vertrouwde de motieven van de VS niet. Maar daarover is al voldoende gediscussieerd. Waar het mij om gaat is dat in jouw visie je in feite regeringen met een andere cultuur dan de westerse een vrijbrief geeft tot het martelen, vervolgen en op gruwelijke wijze doden van burgers simpelweg omdat 'onze' mensenrechten niet die van hen zijn. Dan maken ze die zich maar eigen, het gaat hier niet om neokoloniaal bemoederen maar om het beschermen van de burgers tegen hun eigen overheid. En wat bedoel je met je prioriteiten? Als je door deze straf te blokkeren al vast een soort precedentenwerking kan scheppen (ik ben niet helemaal thuis in de Nigeriaanse rechtspraak) red je al meerdere levens omdat de rechters (in Nederland iig) niet zo snel af zullen wijken van eerdere uitspraken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Nate schreef op 09-05-2003 @ 17:15:
NB, het behouden van een unieke cultuur en wet heeft in dit geval dus prioriteit boven het redden van het leven van een vrouw die hetzelfde lot ondergaat als your average ter dood veroordeelde in washington, bangkok, of tokyo. Wat mij betreft. Waarom in godsnaam zou cultuur boven mensenlevens gaan? In de landen die je opnoemt vinden ook mensenrechtenschendingen plaats, die landen spreken we ook aan. Dat het hier toevallig gaat om een islamitisch land doet daar niets aan af, een christelijk land als de VS schendt net zo lief de mensenrechten. Weliswaar niet gebaseerd op hun cultuur, maar toch. Cultuur mag niet in de weg aan staan aan een einde maken aan deze praktijken. Als de VS morgen een vrouw zouden afmaken wegens overspel zou daar ook actie tegen ondernomen moeten worden. En als de manier waarop er écht zoveel toe doet (stoel, strop, of steen), dan moet je je misschien eens afvragen hoeveel mensen er niet al op gruwelijker wijzen zijn gestorven. Die hoor je ook niet klagen. Steniging is dan wel de meest barbaarse straf vergeleken met het vuurpeloton, de galg, de elektrische stoel, de injectie en de gaskamer. Als het dan toch moet, zo humaan mogelijk. Al blijf ik tegenstander van de doodstraf. En logisch dat je die mensen niet hoort klagen, die zijn dood ![]() |
![]() |
|
Dus, als ik het goed begrijp, als jij het voor het zeggen had, kwam je die landen persoonlijk vertellen dat ze iets aan die verschrikkelijke wet van ze moeten doen? En als ze het daar nou niet helemaal mee eens zijn, wat gaat er dan gebeuren? Lijkt dit niet een beetje op eerdere incidenten in de geschiedenis, die uiteindelijk leidden tot oorlog? Met een mooi verhaaltje en een 'goed' doel, ja, maar enfin, 'goed' is regionaal te bepalen. Irak aanvallen was 'goed', vanuit veel standpunten.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik het persoonlijk hou op 'not my business', omdat het kiezen tussen 'goed' of 'slecht' hier een Nigeriaanse kwestie betreft, welke ik niet kan beoordelen met mijn eigen native vision. Zoals de zaken ervoor staan zou er niemand in Nederland gestenigd moeten worden, op dit moment. Maar dan haal ik de zaken uit het verband, want dit is Nederland, en niet Nigeria. Kortom, het kiezen voor de een is het verwerpen van de ander, en zolang er een en ander zijn, leidt dit tot een conflict. Ervanuitgaande dat we conflicten willen voorkomen, is het onmogelijk om 'een' of 'ander' te kiezen zonder uiteindelijk, mocht je woorden willen omzetten in daden, meer problemen te veroorzaken dan een kleine groep mensenlevens. Oplossing: het samengaan van 'een' en 'ander'. Maar, ik neem aan dat dat noch jou noch mij werkelijk aanspreekt.
||
Citaat:
(...) Nicaragua -- (24 Oct. 1945) Niger -- (20 Sep. 1960) Nigeria -- (7 Oct. 1960) Norway -- (27 Nov. 1945) Oman -- (7 Oct. 1971) Pakistan -- (30 Sep. 1947) (...) www.un.int Amnesty is ook als orgranisatie onderdeel van de VN, en handeld dus overeenkomstig het handvest. Dus het heeft helemaal niets met Westerse arrogantie te maken maar eerder nog met internationale afspraken. Wat is trouwens het voordeel als ze het daar maar zelf uitzoeken hoe het moet?
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Nate schreef op 09-05-2003 @ 17:40:
Dus, als ik het goed begrijp, als jij het voor het zeggen had, kwam je die landen persoonlijk vertellen dat ze iets aan die verschrikkelijke wet van ze moeten doen? En als ze het daar nou niet helemaal mee eens zijn, wat gaat er dan gebeuren? Lijkt dit niet een beetje op eerdere incidenten in de geschiedenis, die uiteindelijk leidden tot oorlog? Met een mooi verhaaltje en een 'goed' doel, ja, maar enfin, 'goed' is regionaal te bepalen. Irak aanvallen was 'goed', vanuit veel standpunten. Lobby'en kan geen kwaad lijkt me, het gaat erom dat je de regeringen van dergelijke landen op een redelijke manier ertoe kan bewegen zich aan de mensenrechten te houden. Dat kan o.a. door de burgers van zo 'n land er bewust van te maken dat het niet vanzelfsprekend is dat een regering gevangenen martelt en uiteindelijk vermoord. Wat ik probeer te zeggen is dat ik het persoonlijk hou op 'not my business', omdat het kiezen tussen 'goed' of 'slecht' hier een Nigeriaanse kwestie betreft, welke ik niet kan beoordelen met mijn eigen native vision. Zoals de zaken ervoor staan zou er niemand in Nederland gestenigd moeten worden, op dit moment. Maar dan haal ik de zaken uit het verband, want dit is Nederland, en niet Nigeria. Kortom, het kiezen voor de een is het verwerpen van de ander, en zolang er een en ander zijn, leidt dit tot een conflict. Ervanuitgaande dat we conflicten willen voorkomen, is het onmogelijk om 'een' of 'ander' te kiezen zonder uiteindelijk, mocht je woorden willen omzetten in daden, meer problemen te veroorzaken dan een kleine groep mensenlevens. Oplossing: het samengaan van 'een' en 'ander'. Maar, ik neem aan dat dat noch jou noch mij werkelijk aanspreekt. Je gaat nu wel op de filosofische toer. Het een voor het ander inruilen hoeft niet met conflicten gepaard te gaan, mits je het, zoals ik al zei op een redelijke en geleidelijke manier doet. Via een oorlog dwingen Nigeria zich aan de mensenrechten te houden staat niet in verhouding tot het te dienen doel, maar druk uitoefenen via mensenrechtenbewegingen kan geen kwaad als je op die manier heel wat onrecht kunt voorkomen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Che: Op persoonlijk vlak kan het wellicht geen kwaad, echter, ik blijf van mening dat het volk van Nigeria dit zelf moet beseffen en verhelpen; wat ongetwijfeld ook zonder jouw hulp gebeurt als ze er echt zoveel moeite mee heeft. Zo niet, so be it. Ga daar dan vooral niets aan doen, het enige wat je dan creëert is een afhankelijk volk dat ook bij volgende conflicten weer op je hulp rekend, en dat soort landen zijn er volgens mij reeds genoeg.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat is alvast een begin, alle beetjes helpen en op die manier voorkom je een conflict. Immers, de Nigeriaanse rechtspraak heeft hier zelf tot besloten. Hoewel ik me net afvraag of ze in Nigeria wel het gelijkheidsbeginsel kennen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Your Excellency, I am writing to express my concern about the sentence of death by stoning which was passed on Ms Amina Lawal, as well as other death sentences under Sharia law. It is hard to believe that Nigerian citizens, living in a democracy, could be sentenced to such a cruel, inhumane and degrading punishment, which runs completely counter to the International Convention Against Torture and Other Cruel, Inhumane and Degrading Treatment and the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women. I urge you to use your wisdom of office and growing international respect to ensure that these sentences are not carried out. Please ensure that all citizens of Nigeria - men and women - are protected by the rule of law, and in accordance with international standards of human rights, from such cruel, inhumane and degrading punishments as the sentence passed on Ms Amina Lawal. Yours sincerely Dit is dus waar ik tegen ben. De westerse wereld moet niet tegen alle misstanden in de wereld in actie willen komen. Zo'n land heet namelijk niet voor niets een ontwikkelingsland. Ze zijn zich aan het ontwikkelen. Ik hoef jullie toch niet te herinneren aan het feit dat dit soort straffen ook in de westerse wereld voor zijn gekomen? Denk bijvoorbeeld aan de heksenvervolging uit de Middeleeuwen. Die landen bevinden zich nog in een ander ontwikkelingsstadium, burgerrechten ed. komen daar ook echt nog wel. Alleen niet vandaag. Ik zie dus niet in waarom ik die petitie moet tekenen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Niks vingertje van het westen: gedraag je zoals je zegt dat je je gedraagt.
||
Citaat:
En inderdaad, Nigeria is lid van de VN (zie mn vorige posts) en heeft, volgens mij, een aantal internationale afspraken te respecteren.
||
Citaat:
Dus een beetje vreemde vraag op een of andere manier. |
![]() |
||
Citaat:
(hoewel ik al die overspel en amoraliteit in westerse landen niet echt als ontwikkeling kan omschirjven) |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Tuurlijk wel hun cultuur, ze zijn van nature al zo patriottistisch als de pest en denken dat hun moraal de enige juiste is (iets waar enkele mensen in dit topic ook wel wat van weg hebben) en daardoor krijg je oorlog in naam van een zogenaamd goed land geleid door een o zo goede god. Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|