Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2003, 14:57
Pasboy
Pasboy is offline
Wie weet hoe je met windows XP in dos kan komen en zo format uit te voeren.

Thanx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 15:09
Verwijderd
Opstarten met de windows XP cd erin
Als je windows XP instaleert kun je zelf aangeven of er eerst geofrmateerd moet worden..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:20
wyner
wyner is offline
Of
Start > Programs > Accessories > Command Prompt
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Windows NT, 2000 en XP hebben geen DOS layer meer (gelukkig).

Even terug naar DOS zoals in Windows 95,98 en ME is er dus niet meer bij.

Wel kun je met de bootable Windows XP CD partitioneren en formatteren.
Oud 12-05-2003, 17:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
wyner schreef op 12-05-2003 @ 18:20:
Of
Start > Programs > Accessories > Command Prompt
Ja en dan format C: hè.

Dat gaat dus niet werken. cmd.exe is een emulator.
Oud 12-05-2003, 17:58
Scandalous
Scandalous is offline
En als je toch weer 98 ofzoiets wil installeren:
- verwijder eerst met de logical disk manager alle partities behalve C:
- boot met Windows 98 DOS floppy en doe de rest met fdisk
Oud 12-05-2003, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Scandalous schreef op 12-05-2003 @ 18:58:
En als je toch weer 98 ofzoiets wil installeren:
- verwijder eerst met de logical disk manager alle partities behalve C:
- boot met Windows 98 DOS floppy en doe de rest met fdisk
Kan je dus beter in een keer met de 98-bootdisk starten.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:59
Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2003 @ 18:24:
Ja en dan format C: hè.

Dat gaat dus niet werken. cmd.exe is een emulator.
virtual machine eigelek.
picky picky i know
Oud 12-05-2003, 21:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
rysdigital schreef op 12-05-2003 @ 19:59:
virtual machine eigelek.
picky picky i know
Een VM is ook een emulator. Een extra laag tussen de HAL - OS-specifieke API's en het geëmuleerde platform.
Oud 13-05-2003, 13:44
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-05-2003 @ 22:19:
Een VM is ook een emulator. Een extra laag tussen de HAL - OS-specifieke API's en het geëmuleerde platform.
Ik weet dat Enlightenment dit niet leuk gaat vinden , maartoch: een opstartdiskette gebruiken voor Win 9x, zo kun je in DOS komen en met format C: je schijf formatteren en FDISK gebruiken om je partities in te delen. Mocht je af willen van je NTFS: fdisk /mbr
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 19:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Aangezien hij XP wilt reinstallen is dat allemaal niet nodig. Booten met de Windows XP CD en je kunt partitioneren en formatteren.

Verder hoef je helemaal geen diskette te hebben Orion. Ik heb een keer een Win98 bootdisk naar een image gemaakt, en deze brand ik met nero naar een bootable CD. Kun je er ook nog een OS en andere stuff opzetten. Woei
Oud 13-05-2003, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-05-2003 @ 20:16:
Aangezien hij XP wilt reinstallen is dat allemaal niet nodig. Booten met de Windows XP CD en je kunt partitioneren en formatteren.

Verder hoef je helemaal geen diskette te hebben Orion. Ik heb een keer een Win98 bootdisk naar een image gemaakt, en deze brand ik met nero naar een bootable CD. Kun je er ook nog een OS en andere stuff opzetten. Woei
True, maar zie jij die bootsector maar eens te extracten van die CD. Kun je fijn gaan hannessen met ISOBuster, terwijl je anders even een bezoekje aan www.bootdisk.com doet en daar een image op flop knalt. Kun je 'm nog testen ook, zonder tussenkomst van CDRW.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 10:45
JBM
JBM is offline
vroeg die jongen niet gewoon hoe hij met winXP kan formateren?

met de CD booten, en vervolgens kies je de optie format.....

appeltje-eitje zou ik zeggen......

of gaat het hier om een extra partitie op je schijf, Pasboy??
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 15:15
deathz0rz
deathz0rz is offline
sinds wanneer kan je niet meer gewoon Start>Run>format c: intypen? bij 98 kon dat nog gewoon... (ik heb nu XP, maar ik heb t nog niet uitgetest )
Oud 14-05-2003, 17:18
Verwijderd
Citaat:
JBM schreef op 14-05-2003 @ 11:45:
vroeg die jongen niet gewoon hoe hij met winXP kan formateren?
Is dat antwoord dan al niet ook al gegeven
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 19:41
JBM
JBM is offline
ja, maar al die troep er tussen door maakt het lastig te zien wat iedereen nou bedoeld. Ik vat het alleen even samen voor die jongen. Een mooie service toch?
Oud 14-05-2003, 23:25
bam
bam is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 14-05-2003 @ 16:15:
(ik heb nu XP, maar ik heb t nog niet uitgetest )
Wie houdt je tegen?
Oud 14-05-2003, 23:26
bam
bam is offline
Citaat:
JBM schreef op 14-05-2003 @ 20:41:
ja, maar al die troep er tussen door maakt het lastig te zien wat iedereen nou bedoeld. Ik vat het alleen even samen voor die jongen. Een mooie service toch?
Kijk eens naar die eerste reply
Oud 15-05-2003, 00:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-05-2003 @ 21:06:
True, maar zie jij die bootsector maar eens te extracten van die CD. Kun je fijn gaan hannessen met ISOBuster, terwijl je anders even een bezoekje aan www.bootdisk.com doet en daar een image op flop knalt. Kun je 'm nog testen ook, zonder tussenkomst van CDRW.
Wat? Je kunt gewoon booten van die CD, en je kunt er nog vele andere files opzetten. Die image gooie je natuurlijk niet weg (duh), en kun je dus altijd bootable CD-RWs maken.

Diskette voor zoveel mogelijk vermijden, rotzooi.
Oud 15-05-2003, 06:56
deathz0rz
deathz0rz is offline
Citaat:
bambix schreef op 15-05-2003 @ 00:25:
Wie houdt je tegen?
ik houd mezelf tegen =D
Oud 15-05-2003, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-05-2003 @ 01:49:
Wat? Je kunt gewoon booten van die CD, en je kunt er nog vele andere files opzetten. Die image gooie je natuurlijk niet weg (duh), en kun je dus altijd bootable CD-RWs maken.

Diskette voor zoveel mogelijk vermijden, rotzooi.
Dat zeg ik; gekut met CDRW's is helemaal tijdrovende ellende. Hou nou gewoon fijn een doosje diskettes achter de hand voor bijvoorbeeld het tunen/tweaken van een goeie bootdevice.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:25
deathz0rz
deathz0rz is offline
Enlightenment.. hoe installeer jij Unix-varianten dan? Met een CD? die is nooit up 2 date natuurlijk...
Oud 15-05-2003, 13:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 15-05-2003 @ 14:23:
Dat zeg ik; gekut met CDRW's is helemaal tijdrovende ellende. Hou nou gewoon fijn een doosje diskettes achter de hand voor bijvoorbeeld het tunen/tweaken van een goeie bootdevice.
Eén keer zo'n CDtje branden ( is overigens heel makkelijk ) en je hoeft nooit meer te kutten met die inferieure troep.

Oud 15-05-2003, 13:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
deathz0rz schreef op 15-05-2003 @ 14:25:
Enlightenment.. hoe installeer jij Unix-varianten dan? Met een CD? die is nooit up 2 date natuurlijk...
FreeBSD installeer ik gewoon met bootable mini ISO (180MB). Dan via CVSup kun je ports binnenhalen en zo de laatste versie van alle populaire software downloaden en installeren (heel makkelijk: cd /usr/ports/www/apache2 make install clean en hij installeert alles voor je), en eventueel je /usr/src (source) dir updaten door RELENG_5_0 te cvsuppen, dat is de security fix branch voor FreeBSD 5.0
Oud 15-05-2003, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-05-2003 @ 14:28:
Eén keer zo'n CDtje branden ( is overigens heel makkelijk ) en je hoeft nooit meer te kutten met die inferieure troep.

[afbeelding]
Ja èèn keer branden, pro accident je image verliezen op schijf, en dan kan het geëtter beginnen hoor! Eerst met veel pijn en moeite die image weer van CD trekken, vervolgens wijzigen naar inzicht, op CDRW zetten en testen. En dan zal-ie maar eens niet naar wens zijn, of je zult maar eens niet genoeg conventioneel geheugen hebben.

Ik geloof trouwens dat wij fundamenteel van elkaar verschillen met sommige dingen (FAT/NTFS, CD/diskette) -- Ben benieuwd wat nog meer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2003, 13:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 15-05-2003 @ 14:30:
Ja èèn keer branden, pro accident je image verliezen op schijf, en dan kan het geëtter beginnen hoor! Eerst met veel pijn en moeite die image weer van CD trekken, vervolgens wijzigen naar inzicht, op CDRW zetten en testen. En dan zal-ie maar eens niet naar wens zijn, of je zult maar eens niet genoeg conventioneel geheugen hebben.
Waar heb jij het over? Je hebt gewoon een CD waar je DOS mee kunt booten en waar o.a. de utilities van een gewone win98 bootdisk op staan, alleen dan zonder diskettes te hoeven gebruiken (en ik heb gelukkig ook geen diskette drive).

Als je schijf door je hond ondergepist wordt en je opnieuw moet formatten én je persé win98 rotzooi wilt gebruiken, dan cdtje erin, booten, fdisken, formatten en win98 van de cd kopieren naar C en vanaf C win98 setup starten. Lijkt me best makkelijk.
Citaat:
Ik geloof trouwens dat wij fundamenteel van elkaar verschillen met sommige dingen (FAT/NTFS, CD/diskette) -- Ben benieuwd wat nog meer
Haha you'd be suprised how stuborn i can be. Maar jij kan er ook wat van, want zonder je DOS-argument ben je nergens met die NTFS/FAT discussie.
Oud 15-05-2003, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-05-2003 @ 14:37:
Waar heb jij het over? Je hebt gewoon een CD waar je DOS mee kunt booten en waar o.a. de utilities van een gewone win98 bootdisk op staan, alleen dan zonder diskettes te hoeven gebruiken (en ik heb gelukkig ook geen diskette drive).

Als je schijf door je hond ondergepist wordt en je opnieuw moet formatten én je persé win98 rotzooi wilt gebruiken, dan cdtje erin, booten, fdisken, formatten en win98 van de cd kopieren naar C en vanaf C win98 setup starten. Lijkt me best makkelijk.

Haha you'd be suprised how stuborn i can be. Maar jij kan er ook wat van, want zonder je DOS-argument ben je nergens met die NTFS/FAT discussie.
Ja Enlightenment, ik snap hoe een bootable CD-R werkt. Alleen probeer jij op je boot-CD'tje maar eens achteraf "RAM" aan je HIMEM.SYS toe te voegen in je CONFIG.SYS. Dàt bedoel ik. Want je kunt ook een bootable device nodig hebben voor bijvoorbeeld DOS-games, iets waar je in eerste instantie misschien nooit aan hebt gedacht en dus achterwege hebt gelaten.

En zo lang ik DOS als argument blijf gebruiken, staan we mooi quitte
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 13:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 15-05-2003 @ 14:49:
Ja Enlightenment, ik snap hoe een bootable CD-R werkt. Alleen probeer jij op je boot-CD'tje maar eens achteraf "RAM" aan je HIMEM.SYS toe te voegen in je CONFIG.SYS. Dàt bedoel ik. Want je kunt ook een bootable device nodig hebben voor bijvoorbeeld DOS-games, iets waar je in eerste instantie misschien nooit aan hebt gedacht en dus achterwege hebt gelaten.
Kun je bootmenutje maken he in je config.sys, kiezen tussen RAM en NOEMS. Maar dat heb je niet nodig als je windows opnieuw wilt installeren. Als win98 op je comp staat kun je met F8 ook in DOS komen, en daar je config sys editen of wat je ook wilt. BootCD is als fail-safe, voor als je schijf anaal genomen is en je hem met een klysma weer wilt schoonmaken.

En DOS-games, kun je denk ik beter VMware oid voor gebruiken, zodat je gewoon win98 kunt emuleren in je Windows XP. Zo kun je al die oude meuk (maar vaak wel toffe spellen) nog steeds spelen. En zo'n emu is snel genoeg voor DOS-spellen.
Oud 15-05-2003, 14:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nog even plagen.

Exit DOS
Oud 15-05-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-05-2003 @ 14:57:
Kun je bootmenutje maken he in je config.sys, kiezen tussen RAM en NOEMS. Maar dat heb je niet nodig als je windows opnieuw wilt installeren. Als win98 op je comp staat kun je met F8 ook in DOS komen, en daar je config sys editen of wat je ook wilt. BootCD is als fail-safe, voor als je schijf anaal genomen is en je hem met een klysma weer wilt schoonmaken.

En DOS-games, kun je denk ik beter VMware oid voor gebruiken, zodat je gewoon win98 kunt emuleren in je Windows XP. Zo kun je al die oude meuk (maar vaak wel toffe spellen) nog steeds spelen. En zo'n emu is snel genoeg voor DOS-spellen.
Grutjes, ik heb het toch de hele tijd over achteraf, en niet op voorhand? En er zijn wellicht mèèr redenen voor het maken van een bootdevice dan alleen een OS-install.

En emulatoren sucken.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 02:37
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 15-05-2003 @ 16:38:
Grutjes, ik heb het toch de hele tijd over achteraf, en niet op voorhand? En er zijn wellicht mèèr redenen voor het maken van een bootdevice dan alleen een OS-install.

En emulatoren sucken.
Als jij DOS-fan bent, heb je dus (o.a.) een OS in de Win9x-familie, hiermee kun je DOS booten en alles aanpassen hoe je het wilt. Een bootdisk gebruik je als als je Win9x wilt installeren, b.v. als je schijf is gecrashed en je alles opnieuw wilt installeren. Ik zie niet in wat je zou willen veranderen aan de CD. Je kunt er Windows opzetten, Partition Magic, de standaard win98 utlities en zelfs een bootmenu.

En DOS-spellen kun je prima in een emulator spelen.
Oud 16-05-2003, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-05-2003 @ 03:37:
AEen bootdisk gebruik je als als je Win9x wilt installeren, b.v. als je schijf is gecrashed en je alles opnieuw wilt installeren. Ik zie niet in wat je zou willen veranderen aan de CD. Je kunt er Windows opzetten, Partition Magic, de standaard win98 utlities en zelfs een bootmenu.
Dat jij aan een statisch bootdevice voldoende hebt is èèn. Maar om dan er maar van uit te gaan dat iedereen dat heeft is een heel ander iets.

Natuurlijk kun je er van alles opzetten, maar geen toverprogramma wat naderhand ineens voor 30kB meer conventioneel geheugen zorgt!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 11:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-05-2003 @ 12:03:
Dat jij aan een statisch bootdevice voldoende hebt is èèn. Maar om dan er maar van uit te gaan dat iedereen dat heeft is een heel ander iets.

Natuurlijk kun je er van alles opzetten, maar geen toverprogramma wat naderhand ineens voor 30kB meer conventioneel geheugen zorgt!
Voor je normale DOS-dingen boot je toch niet van een removable disk of CD? Daar gebruik je gewoon je HDD voor. Zo'n win98 bootdisk (of een CD in mijn geval) is simpelweg voor emergency use; als je windows dood is, je moet formatten/partitioneren/windows installeren, etc. Als je Windows werkt heb je die CD (of diskette) niet nodig, simpelweg met win9x zelf DOS opstarten, of desnoods zet je er DOS 6.22 op ofzo, met een mooi bootmenuutje.
Oud 16-05-2003, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-05-2003 @ 12:44:
Voor je normale DOS-dingen boot je toch niet van een removable disk of CD? Daar gebruik je gewoon je HDD voor. Zo'n win98 bootdisk (of een CD in mijn geval) is simpelweg voor emergency use; als je windows dood is, je moet formatten/partitioneren/windows installeren, etc. Als je Windows werkt heb je die CD (of diskette) niet nodig, simpelweg met win9x zelf DOS opstarten, of desnoods zet je er DOS 6.22 op ofzo, met een mooi bootmenuutje.
Wat als je XP wilt draaien èn DOS? Dan is een bootdiskette/CD toch wel praktisch.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2003, 16:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-05-2003 @ 15:01:
Wat als je XP wilt draaien èn DOS? Dan is een bootdiskette/CD toch wel praktisch.
Dan draai je DOS op een andere partitie, of win98 natuurlijk, krijg je DOS er gratis bij.

Of via emulator.

KOSTEN WAT KOST DIE FDD ROTZOOI UIT MN COMP

Oud 16-05-2003, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-05-2003 @ 17:34:
Dan draai je DOS op een andere partitie, of win98 natuurlijk, krijg je DOS er gratis bij.

Of via emulator.

KOSTEN WAT KOST DIE FDD ROTZOOI UIT MN COMP

Multibooten zuigt -- allemaal bloatware. Net als emulatoren!

Hou dus maar fijn je FDD in je bak -- een floppycontroller heb je tòch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten