Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2003, 20:04
MickeyV
MickeyV is offline
Ach ja, maar 15 klopt. =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2003, 20:04
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 11-06-2003 @ 21:02:
Ik zal overigens als ik thuis kom nog wat wijze woorden citeren uit het boek New Latin Syntax, over de verhouding tussen filosfie, logica en syntaxis. (ik bedenk me nu ineens, dat syntax evenmin juist Nederlands is....)
En ik durfde het niet te zeggen.
Oud 11-06-2003, 20:07
Riconoscente
Riconoscente is offline
Trouwens, Poesiefox: Jij maakt ook nog regelmatig een taalfout. Ik zie er hier al zo één in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:08
Tjaslon
Tjaslon is offline
Trouwens, over de spelling. Ik heb meerdere keren vragen gesteld: die jullie ontweken. Als ik vragen mag: waarom?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:09
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 11-06-2003 @ 21:08:
Trouwens, over de spelling. Ik heb meerdere keren vragen gesteld: die jullie ontweken. Als ik vragen mag: waarom?
Waarom dat belangrijk is? Omdat fouten mij opvallen, automatisch, en omdat fouten niet geheel zelden een zin lastig te begrijpen maken.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:15
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 11-06-2003 @ 21:09:
Waarom dat belangrijk is? Omdat fouten mij opvallen, automatisch, en omdat fouten niet geheel zelden een zin lastig te begrijpen maken.
Dat was een vraag die ik niet bedoelde, toch bedankt . Laten we het dan op een vraag houden:
  • Ik ben eigenlijk erg benieuwd wiens teksten de gemiddelde forumganger (op een willekeurig forum) leesbaarder vinden (die van mij of die van bijvoorbeeld MickeyV), jij niet?
Jullie waren er mee eens dat taal een middel is om informatie over te brengen. Mijn manier is efficiënter, mijn taal gebruik aan te passen aan de gelegenheid (zoals ik zei: bij een opstel neem ik die moeite vanzelfsprekend wel)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:19
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 11-06-2003 @ 21:07:
Trouwens, Poesiefox: Jij maakt ook nog regelmatig een taalfout. Ik zie er hier al zo één in dit topic.
Ik weet het, ik zag hem net te laat, na het verzenden, toen liep de server vast, en toen ik er weer in kon was-ie al gequote ook...gruwelijk. En dat jij dat nog ziet ook, is nog erger.

Ik ga me volstoppen met bananen rijsttaart, om mijn schaamte weg te eten. Eindelijk gaar!
Oud 11-06-2003, 20:19
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 11-06-2003 @ 21:15:
Dat was een vraag die ik niet bedoelde, toch bedankt . Laten we het dan op een vraag houden:
  • Ik ben eigenlijk erg benieuwd wiens teksten de gemiddelde forumganger (op een willekeurig forum) leesbaarder vinden (die van mij of die van bijvoorbeeld MickeyV), jij niet?
Jullie waren er mee eens dat taal een middel is om informatie over te brengen. Mijn manier is efficiënter, mijn taal gebruik aan te passen aan de gelegenheid (zoals ik zei: bij een opstel neem ik die moeite vanzelfsprekend wel)
Ik vind jouw tekst leesbaarder, maar ik respecteer MickeyV zeer om zijn taalkundige vaardigheden. Ik erger me niet aan zijn moeilijkheid van schrijven. Ik erger me ook niet actief aan jouw taalfouten, maar ze vallen wel op en dat is irritant.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:20
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 11-06-2003 @ 21:19:
Ik weet het, ik zag hem net te laat, na het verzenden, toen liep de server vast, en toen ik er weer in kon was-ie al gequote ook...gruwelijk. En dat jij dat nog ziet ook, is nog erger.

Ik ga me volstoppen met bananen rijsttaart, om mijn schaamte weg te eten. Eindelijk gaar!
Natuurlijk. Ik ben zo ingesteld dat, als ik met mijn ogen snel over een tekst heen scan, alleen de spelfouten mij opvallen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:22
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 11-06-2003 @ 21:20:
Natuurlijk. Ik ben zo ingesteld dat, als ik met mijn ogen snel over een tekst heen scan, alleen de spelfouten mij opvallen.
Ik wist dat je hem zou zien, ik hoopte al dat je je kop zou houden...maar nee hoor!

Maar goed, hetzelfde probleem heb ik met andermans spel-, stijl- en taalfouten. Het valt op en stoort me.
Oud 11-06-2003, 20:25
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 11-06-2003 @ 21:22:
Ik wist dat je hem zou zien, ik hoopte al dat je je kop zou houden...maar nee hoor!

Maar goed, hetzelfde probleem heb ik met andermans spel-, stijl- en taalfouten. Het valt op en stoort me.
Precies. Ik maak ook wel eens een foutje hoor.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:26
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ach als mensen zich er aan ergeren, dan zal ik proberen mijn spelfouten wat in te perken. Maar nog een keer om het af te leren:
is tog leuk dat er geraegeerd is op m`n eigen gesteldde vraag? *zucht vaarwel makkelijk schrijven, vaarwel.*

Laatst gewijzigd op 11-06-2003 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:43
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 11-06-2003 @ 21:26:
Ach als mensen zich er aan ergeren, dan zal ik proberen mijn spelfouten wat in te perken. Maar nog een keer om het af te leren:
is tog leuk dat er geraegeerd is op m`n eigen gesteldde vraag? *zucht vaarwel makkelijk schrijven, vaarwel.*
Nou, zoals jij schreef, dat getuigt van of opzettelijkheid of een basisschoolniveau.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:56
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 11-06-2003 @ 21:43:
Nou, zoals jij schreef, dat getuigt van of opzettelijkheid of een basisschoolniveau.
Toegegeven: de laatste zin was natuurlijk opzettelijk. En in deze discussie laat ik er, misschien bewust, wat meer foutjes tussen in zitten dan ik gebruikelijk doe, just for the fun of it.

Of vinden jullie het gebruik van engels, verloedering van de Nederlandse taal?

Trouwens, ook al was het niet met opzet: wat heeft dat met mijn niveau te maken? Zeg dan "..opzettelijkheid of een basisschoolniveau qua spelling."

Laatst gewijzigd op 11-06-2003 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 20:58
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 11-06-2003 @ 21:56:
Toegegeven: de laatste zin was natuurlijk opzettelijk. En in deze discussie laat ik er, misschien bewust, wat meer foutjes tussen in zitten dan ik gebruikelijk doe, just for the fun of it.

Of vinden jullie het gebruik van engels, verloedering van de Nederlandse taal?
Nee, ik had het over je algehele taalgebruik op de vorige bladzijde. Verkeerde voorzetsels (very obvious ones), etc. Engels is geen probleem mits het niet zoals bij die gast op de reclame gaat klinken.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 22:30
MickeyV
MickeyV is offline
Van dat rotmerk Unox?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 22:45
poesiefox
poesiefox is offline
Ik stem voor het ongebreideld toevoegen van anderstalige invloeden in de nederlandse spreektaal, zoals wij hier die op het forum hier schrijven.

Mits de anderstaligheid iets toevoegt aan het geheel. Sommige buitenlandse uitdrukkingen zijn erg toepasselijk maar onvertaalbaar, en ook sommige citaten zijn te mooi om niet in de originele taal op te nemen in een zin.
Oud 12-06-2003, 08:43
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 11-06-2003 @ 23:30:
Van dat rotmerk Unox?
Ja
Erwtensoep met dode dieren

ze moesten vleesreclame gewoon verbieden
ik word er al ziek van als ik 's morgens zo'n vrouw hoor schreeuwen in de reclame: 'ik wil gewoon wat lekkers, lekker stukje vlees, bla bla'
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 08:44
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 11-06-2003 @ 23:45:
Ik stem voor het ongebreideld toevoegen van anderstalige invloeden in de nederlandse spreektaal, zoals wij hier die op het forum hier schrijven.

Mits de anderstaligheid iets toevoegt aan het geheel. Sommige buitenlandse uitdrukkingen zijn erg toepasselijk maar onvertaalbaar, en ook sommige citaten zijn te mooi om niet in de originele taal op te nemen in een zin.
Natuurlijk. Het Engels biedt bovendien, aangezien zij de grootste woordenschat heeft van alle moderne talen, een groot scala aan woorden, synoniemen en juiste termen voor bepaalde zaken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:31
MickeyV
MickeyV is offline
Maar juist omdat het Engels een aanzienlijke woordenschat kent, is zij te versmaden, omdat het onduidelijkheid in de hand werkt. Niet uit de aard der taal zelf, maar vanwege de gebruiker, die met de nuances slordig om zal gaan. Je leren uit te drukken in een taal die betrekklijk weinig woorden kent vergroot de formuleringsvaardigheid en deswege de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:32
MickeyV
MickeyV is offline
De meest ergerlijke reclame vind ik die over varkensvlees: wat maakt u vandaag met varkensvlees? #$^#%^#@$%
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:33
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:31:
Maar juist omdat het Engels een aanzienlijke woordenschat kent, is zij te versmaden, omdat het onduidelijkheid in de hand werkt. Niet uit de aard der taal zelf, maar vanwege de gebruiker, die met de nuances slordig om zal gaan. Je leren uit te drukken in een taal die betrekklijk weinig woorden kent vergroot de formuleringsvaardigheid en deswege de duidelijkheid.
Dat laatste is wel waar. Maar een woordkunstenaar wat betreft het Engels, is ook meteen een echte kunstenaar...

Trouwens, weet jij hoe het Nederlands zich wat betreft woordenschat en uitdrukkingsmogelijkheden verhoudt tot het Engels en bijvoorbeeld Latijn?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:33
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:32:
De meest ergerlijke reclame vind ik die over varkensvlees: wat maakt u vandaag met varkensvlees? #$^#%^#@$%
Dat is echt zo'n extreem droevige reclame...
en dan die vrouw die buiten loopt met zo'n blik van 'ik kan de hele wereld aan', gat...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:37
MickeyV
MickeyV is offline
Niet exact. althans: het Latijn heeft uiteraard een vrij beperkte woordenschat. Niet slechts, omdat ze "dood" is en al sedert enige tijd geen nieuwe woorden heeft gericpieerd, maar zelfs naar verhouding nog levende. Denk alleen al aan het veelvuldig overdrachtelijk gebruik van woorden: neem "petere" , of " habere" of "tenere". Zij hebben vele betekenissen, die nochtans wel inzichtelijk uit de oorspronkelijke betekenis voortvloeien.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:38
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:32:
Nee!Juist over dat gekeurde vlees, waarom? effe checken.

Ik kijk nooit TV, maar dat kregen we op bezoek ergens voor onze kiezen. Je zou die kleuter toch hoogstpersonlijk slachten en in de braadslee schuiven! Opdienen met een appeltje in d'r bek en een toefje peterselie in de oortjes!
Oud 12-06-2003, 12:40
MickeyV
MickeyV is offline
Vreselijk ja, zo'n geborneerde huisvrouw, die is even lekker voor haar schattige snotneusjes en haar man die in de IT-sector werkt een lapje varkensvlees zal bakken, lekker sudderend in de croma. Odieus, kleinburgerlijk gedoe.
Met citaat reageren
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 13:38:
Nee!Juist over dat gekeurde vlees, waarom? effe checken.

Ik kijk nooit TV, maar dat kregen we op bezoek ergens voor onze kiezen. Je zou die kleuter toch hoogstpersonlijk slachten en in de braadslee schuiven! Opdienen met een appeltje in d'r bek en een toefje peterselie in de oortjes!
Ik zou het niet zo zeggen maar in principe ben ik het daar mee eens!!
Met citaat reageren
MickeyV
MickeyV is offline
Ah!! Ik zou die bijna vergeten! Maar ach, dat kind is nog onwetend. Die muts van een moeder echter,....
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:42
MickeyV
MickeyV is offline
Oh! En wat dan te denken van een recente! " Liever Kipsleverworst dan gewone leverworst!", gezongen door willekeurige groepje jolige campinggangers die geringer te schatten zijn dan de varkentjes die ze al hossend opeten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:42
Riconoscente
Riconoscente is offline
Wat te denken van die garnalenreclame van C1000,
die op de vroege morgen twee dode garnalen op het beeldscherm leggen en dan zeggen 'ach kijk ze nou, vers uit het net', zoiets
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:43
MickeyV
MickeyV is offline
Die ken ik niet. Je kijkt denk ik iets teveel TV, Rico =p
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:45
Riconoscente
Riconoscente is offline
Die garnalenreclame kwam vroeger altijd in de reclame bij as the world turns...en dat moet ik echt zien hoor!
Met citaat reageren
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:40:
Ah!! Ik zou die bijna vergeten! Maar ach, dat kind is nog onwetend. Die muts van een moeder echter,....
Die verdient het eigenlijk meer om in de oven te verdwijnen, maar zo'n kindje is veel malser natuurlijk. Een soort kalfsvlees, en als je dan een hele schoolklas slacht, is het nog groepskindervlees ook. En scharrel, want ze krijgen immers speelkwartier. Met vrije uitloop, ik bedoel maar.
MickeyV
MickeyV is offline
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:46
MickeyV
MickeyV is offline
Heel mensvriendelijk, nietwaar, poesie?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:47
MickeyV
MickeyV is offline
Oei, en die tenekrommende reclame in bepaalde bladen van De Varkensboer, waarin de verenigde varkensboeren zich vermeten te zeggen DAT ZE VAN HUN DIEREN HOUDEN! $#^#@@$& Tenenkrommend, hypocriet, tergend gezwatel.
Met citaat reageren
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:46:
Heel mensvriendelijk, nietwaar, poesie?

Oh, ik ben gek op kinderen hoor. Mits goed gemarineerd..
Riconoscente
Riconoscente is offline
Vlees-terreur: `Onbekende mortuarium-medewerker verwisselt in supermarkten varkensvlees met mensenvlees`
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:48
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:47:
Oei, en die tenekrommende reclame in bepaalde bladen van De Varkensboer, waarin de verenigde varkensboeren zich vermeten te zeggen DAT ZE VAN HUN DIEREN HOUDEN! $#^#@@$& Tenenkrommend, hypocriet, tergend gezwatel.
Ja! Ai, ai...die heb ik laatst ook gezien
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:49
MickeyV
MickeyV is offline
Bestaat de site www.manbeef.com nog? Teehee
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:50
MickeyV
MickeyV is offline
Gelukkig ben ik niet de enige die erg aggressief wordt van dergelijke perversiteiten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:53
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:50:
Gelukkig ben ik niet de enige die erg aggressief wordt van dergelijke perversiteiten.
Taaaalfout

Trouwens; ik word er niet agressief van, maar ik vind het wel vreselijke reclames. Ik erger me er wel zeer aan...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:53
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:47:
Een van die megagrote hypermoderne doodshuizen waar de beesten nooit meer daglicht zien heet zelfs De Knorhof....
Oud 12-06-2003, 12:55
MickeyV
MickeyV is offline
Rico, aggressief met een g??? Merkwaardig, komt toch van ad-gredi, de d van ad wordt een g, dubbel g! Moment, ik consulteer het dictionaire.
Met citaat reageren
poesiefox
poesiefox is offline
Ik kan jullie de film Delicatessen van Jean Pierre Jeunet van harte aanraden. ( de regisseur van Amelie) Gaat over kannibalisme. Erg leuk, verrassend camerawerk, originele setting. Topfilm! Lachen!
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-06-2003 @ 13:53:
Een van die megagrote hypermoderne doodshuizen waar de beesten nooit meer daglicht zien heet zelfs De Knorhof....
Ah neeee dat meeen je niet...sommige mensen zijn zo wreed
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:56
MickeyV
MickeyV is offline
Potverdrie, het komt door die rotfransen, Rico. In het Latijn is het "aggressio", maar in het Frans "agression". Wel, duidelijk waaruit onze variant ontspringt.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:58
MickeyV
MickeyV is offline
Ja, poesie, het is aversief.

Trouwens, Rico, ik geloof niet dat Cicero zo'n dierenliefhebber was. Ik las dat hij schreef, ik parafraseer: omnes bestiae rationis expertes sunt
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 12:59
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 12-06-2003 @ 13:56:
Potverdrie, het komt door die rotfransen, Rico. In het Latijn is het "aggressio", maar in het Frans "agression". Wel, duidelijk waaruit onze variant ontspringt.
Ja, ik dacht al dat dat de oorzaak van je fout was. Het is je wat dat betreft niet aan te rekenen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 13:00
MickeyV
MickeyV is offline
Dank u, dank u.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten