Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 12:51
SSER
SSER is offline
Citaat:
Dieven de handen afhakken, eigen scholen en ziekenhuizen oprichten en een eind maken aan de scheiding tussen kerk en staat. De Arabisch-Europese Liga (AEL) van Dyab Abu Jahjah wordt steeds radicaler, én onbetekenender.

Dyab Abu Jahjah heeft het druk. Nog geen half jaar nadat hij het politieke front Resist oprichtte, zet hij alweer een nieuwe partij neer. Met de DMP (Democratische Moslimpartij) wil hij volgende jaar meedoen aan de Vlaamse en Europese verkiezingen. In september moet het programma er liggen.

Tragisch, want er zijn weinig Belgen die het politieke potentieel van Jahjah nog serieus nemen. De afgelopen gemeenteraadsverkiezingen verloor hij dramatisch. Resist, een alliantie tussen de AEL en communistische splintergroepringen, kreeg nog geen half procent van de stemmen. Minder bekende, allochtone politici van andere partijen kregen meer voorkeurstemmen dan hij. ,,Resist schrok veel mensen af, omdat ze er te weinig moslimidealen in terugzagen'', zegt Ahmed Azzuz, de voorzitter van AEL-België de nederlaag. Berberse Marokkanen en Turken zagen niks in het Arabisme van de AEL. ,,Vandaar dat de DMP móslim-democratisch wordt'', zegt Azzuz. ,,Dat is breder.''

Hoe marginaler de AEL in België blijkt, hoe radicaler ze wordt. In het programma Reporter van KRO relativeerde Jahjah gisteren de scheiding tussen kerk en staat. ,,Religie kan een inspirerende bron zijn om een staat te regelen.'' Al eerder zette Jahjah in het pamflet `De strategische toekomst van de AEL', kort na de verkiezingsnederlaag op internet gepubliceerd, zijn radicaler wordende visie uiteen. Het liefst voert hij in België de al-shoura in: een Arabische vorm van democratie waarbij `wijze mannen' in overleg beslissingen nemen. ,,Dat is ons ultieme doel'', schrijft Jahjah, sinds enkele weken ook voorzitter van de AEL-Nederland.

Integratie wijst de moslimleider sterker dan ooit af. Hij wil dat AEL-leden zich via onderwijs meer verdiepen in hun eigen religie, cultuur en geschiedenis. Niet alleen `gedwongen integratie'- inburgeringcursussen - vindt hij verwerpelijk, ook tegen `natuurlijke integratie' zouden moslims zich moeten verzetten. Contact met westerlingen is zowat verboden. ,,We willen eigen scholen, ziekenhuizen en andere organisaties'', verklaart Azzuz, die volgend jaar de eerste AEL-school in België zegt op te richten.

Ook de sharia, het islamitische strafrecht, wil zijn AEL invoeren. Dieven zouden de handen moeten worden afgehakt. ,,Maar alleen onder strikte voorwaarden'', zegt Azzuz. ,,Het mag alleen in een maatschappij waar aan niets een gebrek is.'' Tijdens het oprichtingscongres van de Nederlandse AEL-tak, dit voorjaar, bleek al dat ook alcohol en drugs voor de AEL taboe zijn. ,,Ook rente willen we verbieden'', droomt Azzuz verder. ,,Niemand hoeft bang voor ons te zijn. Voorlopig halen we toch geen 100 procent van de stemmen.''
bron: www.ad.nl

Wat vinden jullie van zijn standpunten?

Ik ben tegen bijna al zijn standpunten maar 1tje vind ik wel interessant:
Citaat:
Het liefst voert hij in België de al-shoura in: een Arabische vorm van democratie waarbij `wijze mannen' in overleg beslissingen nemen.
Zou helemaal mooi zijn als die 'wijze mannen' links zouden zijn
Oud 29-06-2003, 12:55
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-06-2003 @ 13:51:
Zou helemaal mooi zijn als die 'wijze mannen' links zouden zijn
Het gaat over 'wijze' mannen hoor.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 13:01
SSER
SSER is offline
Citaat:
Assasin schreef op 29-06-2003 @ 13:55:
Het gaat over 'wijze' mannen hoor.

was wel een intikkertje
Oud 29-06-2003, 13:32
Verwijderd
[QUOTE]SSER schreef op 29-06-2003 @ 13:51:

Tragisch, want er zijn weinig Belgen die het politieke potentieel van Jahjah nog serieus nemen.

En terecht.

Het liefst voert hij in België de al-shoura in: een Arabische vorm van democratie waarbij `wijze mannen' in overleg beslissingen nemen. ,,Dat is ons ultieme doel'', schrijft Jahjah, sinds enkele weken ook voorzitter van de AEL-Nederland. '

Ja, zet het systeem van westerse democratie even op losse schroeven. Wat een onzin, het volk beslist, niet een groepje al dan niet democratisch gekozen mannen dat alleen de macht heeft en zich niet hoeft te verantwoorden.

Integratie wijst de moslimleider sterker dan ooit af. Hij wil dat AEL-leden zich via onderwijs meer verdiepen in hun eigen religie, cultuur en geschiedenis. Niet alleen `gedwongen integratie'- inburgeringcursussen - vindt hij verwerpelijk, ook tegen `natuurlijke integratie' zouden moslims zich moeten verzetten. Contact met westerlingen is zowat verboden. ,,We willen eigen scholen, ziekenhuizen en andere organisaties'', verklaart Azzuz, die volgend jaar de eerste AEL-school in België zegt op te richten.

Belachelijk idee, een moslimzuil helpt echt niet mee aan de integratie en zal alleen maar spanningen oproepen. Als ze zich terugtrekken in hun eigen scholen, ziekenhuizen etc. lijkt het alsof ze niets met anderen te maken willen hebben. Wat een arrogantie. Er is niets mis met behoud van eigen cultuur, daar ben ik groot voorstander van, maar dit leidt nergens toe.

Ook de sharia, het islamitische strafrecht, wil zijn AEL invoeren. Dieven zouden de handen moeten worden afgehakt. ,,Maar alleen onder strikte voorwaarden'', zegt Azzuz. ,,Het mag alleen in een maatschappij waar aan niets een gebrek is.''

Hoppa, daar gaan de mensenrechten. Ik vraag me af hoeveel moslims dit echt willen.

Tijdens het oprichtingscongres van de Nederlandse AEL-tak, dit voorjaar, bleek al dat ook alcohol en drugs voor de AEL taboe zijn. ,,Ook rente willen we verbieden'', droomt Azzuz verder. ,,Niemand hoeft bang voor ons te zijn. Voorlopig halen we toch geen 100 procent van de stemmen.''

Dit is wel een goed standpunt, scheelt heel wat ongelukken per jaar als die shit verboden wordt.

Conclusie: de AEL is veels te radicaal en gaat integratie tegen. Ik hoop dat islamitisch Nederland er hetzelfde over denkt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 13:33
Gatara
Gatara is offline
Vreemd.

In een interview (op 2 vandaag?) ging het helemaal niet over de handen afhakken van dieven. Daar had ie toen nog geen oordeel over.
En van scheiding tussen kerk en staat zou nog steeds sprake zijn echter niet tussen religie en staat. Religie zou wel invloed mogen blijven houden op de staat (en dat zie je nu toch ook in bv. het CDA, CU en SGP?)
Oud 29-06-2003, 15:18
Isa
Isa is offline
Citaat:
SSER schreef op 29-06-2003 @ 13:51:
bron: www.ad.nl

Wat vinden jullie van zijn standpunten?
1."Jahjah gisteren de scheiding tussen kerk en staat. ,,Religie kan een inspirerende bron zijn om een staat te regelen.'' "
2."Het liefst voert hij in België de al-shoura in: een Arabische vorm van democratie waarbij `wijze mannen' in overleg beslissingen nemen. "
3.Integratie wijst de moslimleider sterker dan ooit af. Hij wil dat AEL-leden zich via onderwijs meer verdiepen in hun eigen religie, cultuur en geschiedenis.
4.Niet alleen `gedwongen integratie'- inburgeringcursussen - vindt hij verwerpelijk, ook tegen `natuurlijke integratie' zouden moslims zich moeten verzetten. Contact met westerlingen is zowat verboden. ,,We willen eigen scholen, ziekenhuizen en andere organisaties'', verklaart Azzuz, die volgend jaar de eerste AEL-school in België zegt op te richten.
5.Ook de sharia, het islamitische strafrecht, wil zijn AEL invoeren. Dieven zouden de handen moeten worden afgehakt. ,,Maar alleen onder strikte voorwaarden'', zegt Azzuz. ,,Het mag alleen in een maatschappij waar aan niets een gebrek is.''
6. bleek al dat ook alcohol en drugs voor de AEL taboe zijn. ,,Ook rente willen we verbieden'', droomt Azzuz verder.
1 Hier ben ik het mee eens. Zonder religie heb je vaak geen geweten als staat.
2.Eens maar hoe scheid je wijs van onwijs.
3.Niks tegen dat plan.
4.eigen organisaties mag best. geen must.
5.Juist, vooral die laatste zin is wel belangrijk.
6.tja ik ben voor wiet rente verbieden heb ik niks op tegen.

[/b][/quote]
Ik ben tegen bijna al zijn standpunten maar 1tje vind ik wel interessant:

Zou helemaal mooi zijn als die 'wijze mannen' links zouden zijn [/B][/QUOTE]
zie assasins reactie over de laatste zin.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 19:36
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Nah... ik neem hem ook niet meer serieus. Die gast wil een moslimzuil oprichten .
Oud 29-06-2003, 19:39
Verwijderd
Hij heeft alle recht om te vinden wat hij wil en die standpunten ook te verdedigen, maar ik denk niet dat hij echt heel serieus genomen zal worden, laat staan dat zijn plan enige kans van slagen heeft.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:15
thugz-angel
thugz-angel is offline
ik vind hem een beetje te extreem......hand afhakken?? kom op man, we leven niet meer in de middeleeuwen hoor.......

die man zal uiteindelijk alleen maar zorgen voor een grotere kloof tussen de allochtonen en de autochtonen, en daar hebben we niet veel aan toch?

maar ok hij komt toch nooit aan de macht
Oud 29-06-2003, 21:39
XveganX
XveganX is offline
zoiezo belachelijk dat politiek en staat zich uberhaubt mogen mengen aangezien een geloof nooit bewezen is en dus belachelijk is op te dringen aan andere personen...
Ook zullen veel mensen stemmen op de partij vanwege hun geloof en niet vanwege hun idealen, kerk en staat gescheiden houden als je het mij vraagt...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:40
XveganX
XveganX is offline
buiten dat is die abu jahjah ook niet echt een "oke" figuur
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:44
Verwijderd
Citaat:
XveganX schreef op 29-06-2003 @ 22:39:
zoiezo belachelijk dat politiek en staat zich uberhaubt mogen mengen aangezien een geloof nooit bewezen is en dus belachelijk is op te dringen aan andere personen...
Niks staat vast in dit leven.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:45
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 29-06-2003 @ 14:32:

Conclusie: de AEL is veels te radicaal en gaat integratie tegen. Ik hoop dat islamitisch Nederland er hetzelfde over denkt.

idd, stelletje idioten, je moet als je t mij vraagt wel je eigen cultuur behouden, maar wathij zegt is achterlijk, en niet zon beetje ook
ik denk trouwens dat hij heeeel weinigstemmen gaat krijgen en terecht
Oud 30-06-2003, 00:09
Martian
Martian is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2003 @ 22:44:
Niks staat vast in dit leven.
Behalve geboren worden, doodgaan en belasting betalen.
Oud 30-06-2003, 09:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 29-06-2003 @ 20:36:
Nah... ik neem hem ook niet meer serieus. Die gast wil een moslimzuil oprichten .
Op zich niks tegen aangezien er ook een christelijke zuil is.

Probleem is echter dat ik zo'n verzuiling an sich niet zie zitten
Oud 30-06-2003, 10:00
SSER
SSER is offline
Citaat:
Martian schreef op 30-06-2003 @ 01:09:
Behalve geboren worden, doodgaan en belasting betalen.
Verhuizen naar de Afrikaanse oerwouden is altijd een optie

Maar veel mensen zeggen dat ze hem niet meer serieus nemen (dus eerst wel?). Kunnen jullie ook vertellen waarom niet? Omdat hij zijn standpunten heeft aangepast?
Oud 30-06-2003, 10:03
Verwijderd
Citaat:
SSER schreef op 30-06-2003 @ 11:00:
Verhuizen naar de Afrikaanse oerwouden is altijd een optie

Maar veel mensen zeggen dat ze hem niet meer serieus nemen (dus eerst wel?). Kunnen jullie ook vertellen waarom niet? Omdat hij zijn standpunten heeft aangepast?
Ach, eerst hoopte ik dat ie echt tegenwicht kon geven aan het (extreem-)rechtse geluid van Vlaams Blok en LPF, maar hij zorgt er met deze uitspraken juist voor dat mensen hun vooroordelen over moslims bevestigd zien. Abu Jahjah is de natte droom van Pim.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 10:09
SSER
SSER is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 30-06-2003 @ 11:03:
Ach, eerst hoopte ik dat ie echt tegenwicht kon geven aan het (extreem-)rechtse geluid van Vlaams Blok en LPF, maar hij zorgt er met deze uitspraken juist voor dat mensen hun vooroordelen over moslims bevestigd zien. Abu Jahjah is de natte droom van Pim.
Ja inderdaad
En dat terwijl er ook heel veel moslims het er niet mee eens zijn.
Maja, dat wordt dan even over het hoofd gezien
Oud 30-06-2003, 11:39
Verwijderd
Citaat:
SSER schreef op 30-06-2003 @ 11:09:
Ja inderdaad
En dat terwijl er ook heel veel moslims het er niet mee eens zijn.
Maja, dat wordt dan even over het hoofd gezien
Precies. Het is een klein groepje radicale gelovigen. De meeste moslims in Nederland, ook al belijden ze actief de Islam, hebben helemaal geen behoefte om gemobiliseerd te worden. Die willen gewoon hun leven leiden en met rust gelaten worden, zoals de meeste normale burgers. Abu Jahjah is onrust, daar hebben heel veel mensen geen zin in.

Ik vond een charismatische leider die in no-time ruim anderhalf miljoen hersenloze, bange, xenofobe kleinburgertjes achter zich wist te krijgen, veel gevaarlijker.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 13:03
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Gatara schreef op 30-06-2003 @ 10:07:
Op zich niks tegen aangezien er ook een christelijke zuil is.

Probleem is echter dat ik zo'n verzuiling an sich niet zie zitten
Ehm... Christenen van tegenwoordig kijken echt niet meer alleen maar naar de EO, ze lezen ook niet alleen maar de Trouw en die andere kleine kranten. Christelijke scholen zijn er tegenwoordig ook voor een breder publiek, ze hebben zelfs moslimleerlingen. Christenen kopen hun eten ook niet alleen meer bij christelijke winkeliers. Enzovoort.

Ik zou het hooguit nog restanten van de christelijke zuil noemen. Veel instituties zijn geen slachtoffer geworden van de verzuiling. Alleen de scholen nog misschien. Als ik die Jahjah gast hoor, wil die een moslimzuil die zich compleet isoleert. Neehneeh alsjeblieft.

Ben het met je eens dat verzuiling nogal lomp is, als het nog bestaat.
Oud 30-06-2003, 14:41
Verwijderd
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 30-06-2003 @ 14:03:
Ehm... Christenen van tegenwoordig kijken echt niet meer alleen maar naar de EO, ze lezen ook niet alleen maar de Trouw en die andere kleine kranten. Christelijke scholen zijn er tegenwoordig ook voor een breder publiek, ze hebben zelfs moslimleerlingen. Christenen kopen hun eten ook niet alleen meer bij christelijke winkeliers. Enzovoort.

Ik zou het hooguit nog restanten van de christelijke zuil noemen. Veel instituties zijn geen slachtoffer geworden van de verzuiling. Alleen de scholen nog misschien. Als ik die Jahjah gast hoor, wil die een moslimzuil die zich compleet isoleert. Neehneeh alsjeblieft.

Ben het met je eens dat verzuiling nogal lomp is, als het nog bestaat.
Klopt, leve de ontzuiling
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 16:06
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
deze gasten zijn link en hitsen de bevolking op en zorgt voor grote kloven tussen belgen en allochtonen dit gaat ook in Nederland gebeuren hier moet wat tegen worden gedaan

verbied ze maar
Oud 30-06-2003, 17:45
DEChengst
DEChengst is offline
Die vent moeten ze onder een F16 hangen, GPS unit erop schroeven en vervolgens boven op Flipje de Winter tiefen Twee vliegen in 1 klap
Oud 30-06-2003, 17:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 30-06-2003 @ 18:45:
Die vent moeten ze onder een F16 hangen, GPS unit erop schroeven en vervolgens boven op Flipje de Winter tiefen Twee vliegen in 1 klap
Oud 30-06-2003, 19:01
Isa
Isa is offline
Citaat:
XveganX schreef op 29-06-2003 @ 22:39:
Ook zullen veel mensen stemmen op de partij vanwege hun geloof en niet vanwege hun idealen, kerk en staat gescheiden houden als je het mij vraagt...
geloof in de wetenschap mag je dat wel opdringen?
geloof en ideaal is bij die mensen een en dezelfde oen.
en voor hun is god gewoon waar die kijken niet naar dezelfde dingen als jij wat betreft bewijs.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten