Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2003, 21:26
iamcj
iamcj is offline
Systeem upgrade

400 mhz
64 mb --> 256 mb (1 module)
win98 --> win 2000

Ik heb dus extra geheugen geplaatst en win 2000 geinstalleerd, loopt als een zonnetje. Alleen het opstarten duurt erg lang. De computer van mijn vriendin is al volledig opgestart als bij mij het bootscherm er nog staat, dus waar je de bios in kan.

Voorheen starte ik sneller op dan mijn vriendin, nu duurt het denk een minuut of 3, zla het is opnemen. XP wil ik niet.

Hoe kan dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2003, 21:31
WolterB
WolterB is offline
staat in de BIOS je Hardeschijf & CD-ROM spelers op autodetectie?

als je dit op user zet, zal de pc sneller starten
ook waar geen schijf aan vast zit moet none ingevuld worden
Oud 04-07-2003, 22:02
M@rco
M@rco is offline
Windows 2000 start gewoon erg langzaam op, en zeker op een systeem als dat van jou kan dat wel een minuut of 3 duren.

Vraag me wel af of je 2000 opnieuw hebt geïnstalleerd, of als upgrade over 98 hebt heengezet? Dat laatste moet je echt nooit doen...

Laatst gewijzigd op 04-07-2003 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 22:57
iamcj
iamcj is offline
Ik heb een schone 2000 installatie gedaan, die detectie staat op auto, als ik hem op user zet, staat alles op nul, dus dat heb ik maar niet doorgezet. Moet ik dat instellen of herkent de bios dat de volgende boot?

Maar feit is, het scherm om naar de bios te gaan, blijft 45 seconden staan, bij mijn vriendin is dat 1 seconde en vroeger bij mij was dat 3 of 4. Het operating system is dan nog niet actief. De oorzaak moet dus het geheugen zijn.

Ik ben een beetje bang dat het geheugen niet lekker zit of zo.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 23:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Zoals gezegd, Windows 2000 start gewoon langzamer op. Als je sneller wilt opstarten en toch een recent Windows NT OS wilt, kom je bij XP aan, dat start een stuk sneller op.

Wat dit met geheugen te maken heeft weet ik niet, 256MB is iig voldoende om goed te draaien. Bottleneck zal je geheugenbandbreedte en processor zijn, bij het opstarten. Ook je hardeschijf zal hierin een factor spelen.
Oud 05-07-2003, 07:50
iamcj
iamcj is offline
Maar windows 2000, doet toch nog niets voor dat bios scherm, dan moet de MBR toch nog geladen worden. Ik dacht dat hij dan een hardware check deed en die duurt nu 45 seconden.

Dat windows 2000 langzaam opstart, dat weet ik en accepteer ik.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 08:59
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 08:50:
Maar windows 2000, doet toch nog niets voor dat bios scherm, dan moet de MBR toch nog geladen worden. Ik dacht dat hij dan een hardware check deed en die duurt nu 45 seconden.

Dat windows 2000 langzaam opstart, dat weet ik en accepteer ik.
ik zou toch echt eens in de BIOS gaan kijkenprobeer anders de auto-detect van de hardeschijven (user kan volgens mij ook geen kwaad, en mocht hij nix herkken, dan zet je bij de volgende boot alles weer op auto, maar mijn ervaring is dat dat zeer lang kan duren, vooral als er geen apparaat aanvast zit) en de IDE-poorten waaraan je geen apparaten hebt hangen op none zetten, dat maakt ws het grootste verschil
Oud 05-07-2003, 13:35
M@rco
M@rco is offline
Je zou je geheugen kunnen testen met Memtest86.
Oud 05-07-2003, 15:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 08:50:
Zie je toevallig "Verifying DMI pool data" heel lang?
Oud 05-07-2003, 16:41
iamcj
iamcj is offline
Als tie zo lang stil staat, varieert in tijd trouwens heb ik het volgende scherm:

HP logo
Press exc to swtich to post or f2 to run cmos setup

Ga ik nu in de bios naar advanced cmos, loop de bios vast en krijg ik de volgende melding:

view dmi event log.

Maar dat was voor die tijd ook al.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Weer zo'n OEM bordje

Vervelend voor je, maar ik zou het niet weten. BIOS update zou je kunnen proberen.
Oud 05-07-2003, 16:45
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-07-2003 @ 17:42:
Weer zo'n OEM bordje [afbeelding]

Vervelend voor je, maar ik zou het niet weten. BIOS update zou je kunnen proberen.
Dat is toch flashen met de kans de je computer het niet meer doet? Daar begin ik liever niet aan, computer draait voor de rest prima.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:19
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 17:45:
Dat is toch flashen met de kans de je computer het niet meer doet? Daar begin ik liever niet aan, computer draait voor de rest prima.
Mwach, de kans dat je iets verziekt is niet zo gek groot hoor. En voor alles moet de eerste keer zijn

Met een beetje mazzel kun je zelfs in Windows nog je BIOS flashen, tenminste, dat kon met mijn MSI K7T Turbo RAID wel. Hoef je niet eens "enge" dingen te doen met DOS en diskettes
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou de enige keer dat het flashen bij mij verkeerd is gegaan, was met een Windows utility die op de bijgeleverde CD stond, laat ik dat eens proberen dacht ik. Ging goed fout. Was op een highend KT400 bordje (GA-7VAXP meen ik). Gelukkig had het bordje DualBIOS, en herstelde het zichzelf, anders had ik toch een groter probleem gehad.

Maarja gewoon met DOS heb ik al zóvaak gedaan op bordjes, gaat nooit fout.
Oud 07-07-2003, 13:47
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Als je pc niet in n netwerk hangt kun je je netwerkkaart uitschakelen, scheelde bij mijn oude p2-300 wel een minuut...
Oud 07-07-2003, 14:55
Verwijderd
Citaat:
pimomes1987 schreef op 07-07-2003 @ 14:47:
Als je pc niet in n netwerk hangt kun je je netwerkkaart uitschakelen, scheelde bij mijn oude p2-300 wel een minuut...
Oeh ja, dat was ik een keer vergeten op een machine met een BNC NIC die niet terminated was.. Ik heb me gèk gezocht waarom dat kreng zo traag opstartte

Maar ik wist dan ook überhaupt niet dat die dude een NIC in z'n bak had zitten..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 07:03
iamcj
iamcj is offline
Nou ik het heb het gevonden, ik het dus zo'n raar opstart scherm van packard bell, maar je kan switchen naar post en daar gebeurd wat ik al dacht. Hij gaat op zijn gemakje 256 mb zitten controleren.

Het jammere is ik dat deel van mijn bios niet in kan en het dus niet uit kan schakelen.

Ik heb gekeken voor een bios update, maar ik kan iet achterhalen wat voor moederbord ik precies heb. (ook niet in de kast). Ga straks voor een progje kijken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 15:52
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
iamcj schreef op 08-07-2003 @ 08:03:
Nou ik het heb het gevonden, ik het dus zo'n raar opstart scherm van packard bell, maar je kan switchen naar post en daar gebeurd wat ik al dacht. Hij gaat op zijn gemakje 256 mb zitten controleren.

Het jammere is ik dat deel van mijn bios niet in kan en het dus niet uit kan schakelen.

Ik heb gekeken voor een bios update, maar ik kan iet achterhalen wat voor moederbord ik precies heb. (ook niet in de kast). Ga straks voor een progje kijken.
Packard Bell zuigt ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten