Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2003, 22:40
minerva
minerva is offline
Is vwo 6 nou echt zo'n makkie vergeleken bij vwo 5? Op school zegt iedereen dat het wel zo is maar het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Wat vonden jullie van V6?
Oud 12-07-2003, 23:10
Verwijderd
Ik vond er echt geen flikker aan, maar ik vond 5VWO ook al heel simpel. In ieder geval is VWO6 nog veel makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 23:51
MickeyV
MickeyV is offline
Het echte werk begint op de Alma Mater.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 01:07
lucy48
lucy48 is offline
Volgens mij komt dat doordat je examen hebt en je dat voorstelt als iets heel moeilijks, waar je dan dus heel hard voor gaat werken, want je wilt het natuurlijk wel halen. Zo ging het bij mij in ieder geval. Met 5V had ik veel moeite, daarbij vergeleken was 6V best een makkie, maar ook omdat ik er wel veel voor gewerkt heb denk ik, maar eigenlijk is 6V ook alleen maar oude stof bijna
Het ligt er ook aan of je op een school zit waar de schoolexamens moeilijk worden gemaakt, zo ja, dan is het examen relatief makkelijk, en dat is wel prettig
Er zijn ook scholen waarbij ze bijvoorbeeld bij SE engels een rijtje van tien woordjes leren geven, om zoveel mogelijk mensen te laten slagen, en dan valt het examen wel even tegen denk ik
Oud 13-07-2003, 11:53
alwaysgood
alwaysgood is offline
In 6 vwo heb je een stuk minder vakken dan in 5 vwo. Daardoor lijkt mij 6 vwo makkelijker. Tenminste ik vond de 6e ook makkelijker dan de 5e. Je had het wel heel druk. Je moet veel verslagen maken, maar je hoeft niet voor 13 verschillende vakken verslagen maken.
Oud 13-07-2003, 13:17
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
Ik vond V6 wel makkelijker dan V5 ... veel van die 'onzinnige' vakken zoals Maatschappijleer, gym, ANW zijn al afgesloten of worden dat tijdens de eerste periode, en je leert ook niet meer zo veel nieuws, omdat er best veel tijd gepland wordt voor het profielwerkstuk (dat we binnen no time geschreven hadden ) en voor herhaling van stof uit voorafgaande leerjaren.
Oud 13-07-2003, 13:24
Verwijderd
In V6 heb je inderdaad minder vakken... wel een profielwerkstuk dat je uitstelt en vervolgens op het laatste moment nog even af kan maken. Als je netjes en gepland werkt, is het rustig. Als je alles op het laatst aan laat komen is het 5/6 van de tijd doodsimpel en 1/6 ontzettend zwaar werk.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 14:41
autodropje
autodropje is offline
Ik vond het wel makkelijker, minder les en veel herhalen weinig nieuws.
Oud 13-07-2003, 15:11
Balance
Balance is offline
ik ga volgend jaar naar 6v, maar ik weet al dat ik dan 10 uur (!!!!) minder les heb per week als in 5v en bovendien veel, maar dan ook véél minder toetsen en po's heb als het afgelopen jaar.
ik verwacht dus wel dat het makkelijker wordt.
Oud 13-07-2003, 16:27
Vada
Vada is offline
Ik ga nu naar 6V, en heb ook alleen nog maar van mensen gehoord dat 6V niks is vergeleken met 5V. Maar ik kan het inderdaad ook niet helemaal voorstellen, omdat je in de 6e examens hebt enz. We zullen wel zien
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 18:16
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Vada schreef op 13-07-2003 @ 17:27:
Ik ga nu naar 6V, en heb ook alleen nog maar van mensen gehoord dat 6V niks is vergeleken met 5V. Maar ik kan het inderdaad ook niet helemaal voorstellen, omdat je in de 6e examens hebt enz. We zullen wel zien
Examen valt reuze mee hoor, lekker gezellig een weekje met zn allen in de gymzaal en klaar ben je, als het goed is weet je het meeste nu al
Oud 13-07-2003, 18:24
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
alwaysgood schreef op 13-07-2003 @ 12:53:
In 6 vwo heb je een stuk minder vakken dan in 5 vwo.
Ow? Naar mijn weten heb ik volgend jaar alleen geen maatschappijleer, levensbeschouwing en KCV meer, en dat komt neer op 3 uurtjes per week...

Burp... 6v... eerst nog vakantie...
Oud 13-07-2003, 18:27
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 13-07-2003 @ 19:24:
Ow? Naar mijn weten heb ik volgend jaar alleen geen maatschappijleer, levensbeschouwing en KCV meer, en dat komt neer op 3 uurtjes per week...
geen anw, geen frans1, geen duits1, geen gym op de helft van het jaar
Oud 13-07-2003, 18:29
Verwijderd
als je wat de leerstof betreft door 5 vwo bent gekomen, rol je er in 6 vwo ook wel doorheen
en tja, da de examens.........
die vallen ook best mee, de tentamens zijn over het algemeen moeilijker
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 18:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 13-07-2003 @ 19:24:

Burp... 6v... eerst nog vakantie...
bij mij is het:
anw --> 2 uur minder
ckv1 --> 1 uur minder
fa1 --> 2 uur minder
du1 --> 2 uur minder
gs1 --> 2 uur minder
ma1 (had ik in de 4e, maar das ook 2 uur minder)
levo --> 1 uur minder
gym --> 2 uur minder
Oud 13-07-2003, 19:08
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 13-07-2003 @ 19:27:
geen anw, geen frans1, geen duits1, geen gym op de helft van het jaar
anw had ik in de vijfde ook al niet, frans1 & duits1 heb ik nog gewoon en gym heb ik ook gewoon het hele jaar door...
Oud 13-07-2003, 19:11
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
linda85 schreef op 13-07-2003 @ 19:32:
bij mij is het:
anw --> 2 uur minder
ckv1 --> 1 uur minder
fa1 --> 2 uur minder
du1 --> 2 uur minder
gs1 --> 2 uur minder
levo --> 1 uur minder
gym --> 2 uur minder
anw heb ik in de vierde al afgesloten
ckv1 heb ik niet, maar kcv heb ik dit jaar afgesloten, dus dat is 1 (!) uur les minder per week
fa1 & du1 had ik maar 1 uur.
gs1 heb ik ook in de vierde afgesloten
ma1 is bij ons ma, en dat heb ik dit jaar afgesloten, dus weer een uur minder.
levo
gym had ik ook maar 1 uur...
Oud 13-07-2003, 19:16
Verwijderd
Ik moest in vwo 6 te veel boeken lezen, dat stond me erg tegen. Maar verder.. mwjah, even zwaar denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 21:44
@Moon
@Moon is offline
Ik vond V6 ongeveer hetzelfde als V5 eigenlijk. Je krijgt in V6 inderdaad wel minder vakken maar zoveel heeft het niet gescheeld bij ons, hoogstends 1 of 2 vakken. Ik moest in V6 evenveel werkstukken en boekverslagen maken als in V5. Wat betreft het profielwerkstuk, die heeft onze school best wel goed gepland, namelijk de laatste week van V5 en in V6 mochten we nog een aantal vrije dagen opnemen om het af te maken. Ik had het lekker al vóór de vakantie af en hoefde daarom niets meer in V6 te doen. En het aantal lesuren, dat was ook ongeveer hetzelfde gebleven.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 22:07
Verwijderd
moeilijk te zeggen
het ligt ook heel erg aan je school en aan jezelf. Daarmee wil ik zeggen: hoe makkelijk of hoe moeilijk je het jezelf maakt bij het schrijven van profielwerkstuk, scripties, leren van SO's en examens.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 13-07-2003 @ 20:11:
anw heb ik in de vierde al afgesloten
ckv1 heb ik niet, maar kcv heb ik dit jaar afgesloten, dus dat is 1 (!) uur les minder per week
fa1 & du1 had ik maar 1 uur.
gs1 heb ik ook in de vierde afgesloten
ma1 is bij ons ma, en dat heb ik dit jaar afgesloten, dus weer een uur minder.
levo
gym had ik ook maar 1 uur...
wij hadden ma1 in de 4e (ma1 is het deel wat je afsluit, ma2 wordt door sommige scholen aangeboden en daar doe je centraal examen in)

levo staat voor levensbeschouwelijke vorming (een soort van godsdienst/psychologie/filosofie achtig iets. Volgens mij heeft elke school wel zo'n vak alleen noemen ze het overal anders).
en met gym gaan wij volgend jaar een week op wintersport, that's it voor heel het jaar wat gym betreft (je mag ook gewone lessen kiezen, maar dat heb ik dus niet gedaan).

anw, du1, fa1, levo, gym en ckv1 hadden wij in de 4e en 5e en die zijn dus afgerond.

zodoende dus even de uitleg
Oud 17-07-2003, 22:16
PardonMe
PardonMe is offline
Bij mij ging het allemaal redelijk makkelijk.
Oke ik heb wel gewoon moeten leren, maar niet extreem veel en ik vond het ook niet super moeilijk ofzo.
Goed te doen in ieder geval..

En ik vond v5 eigenlijk niet echt zo veel moeilijker dan v6 eigenlijk..
Je moet meer doen, in v6 is het toch een beetje naar de examens toe werken en je had inmiddels al zo veel vakken afgesloten..
Oud 17-07-2003, 22:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
VWO 6 vond ik best makkelijk... Maar dat vond ik van 5 vwo ook wel eigenlijk. Je hebt idd wel meer vrij in de 6e, vooral rond je examenperiode...

En die examens vond ik ook een makkelijker dan de schoolexamens..
Oud 19-07-2003, 10:40
Magdalena
Magdalena is offline
Ik vond het niet meer of minder moeilijk dan vwo 5, alleen bij vwo 5 was er meer stress omdat op het einde van het jaar nog niet alles af was bij ons en dus alles in een paar weekjes werd gepropt, maar nu ik terugdenk was dit hetzelfde geval bij vwo6 vlak voordat we vrijkregen en voor de examens moesten gaan leren.
Als je vwo 5 hebt gehaald dan moet je vwo 6 ook aankunnen hoor. Moeilijker wordt het er in iedergeval niet meer op. en de examens vielen inderdaad errug mee.
Oud 21-07-2003, 13:29
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
en het verschil tussen v4 en v5?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
CrazyIkke schreef op 21-07-2003 @ 14:29:
en het verschil tussen v4 en v5?
vrij groot wat wiskunde B betreft, wat de andere vakken betreft (die ik heb gehad iig) valt het mee
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 19:07
Winner
Winner is offline
In 6 vwo heb je minder vakken en dat is een verademing. Je hebt ongeveer even veel te doen, maar een stuk minder verslagen te maken, dus als je daar niet van houdt is het beter dan 5 vwo. En de 6de is de gezelligste klas!
Oud 27-07-2003, 13:22
Bluesummers
Bluesummers is offline
Citaat:
bij mij is het:
anw --> 2 uur minder
ckv1 --> 1 uur minder
fa1 --> 2 uur minder
du1 --> 2 uur minder
gs1 --> 2 uur minder
levo --> 1 uur minder
gym --> 2 uur minder
bij mij is het:

anw:had k in de 5e al niet
ckv1: had k in de 5e ook niet, naja niet in lesvorm, je moest wel die activiteiten doen, maar echt 1 keer per week les hadden we alleen in de 4e
fa1+du1:zijn op de helft van de 5e al afgesloten(nog wel fa2, of du2 hangt er vanaf wat je kiest, 3 uur per week)
gs1:is op de helft van de 4e al afgesloten(k heb nog wel gs2: 3
uur per week)
ma1: dat hadden we wel alleen t 5e, 3 uur
levoooit gehad
gym:vanaf de helft van het jaar 2 uur minder
kcv: gaat gewoon door, 3 uur per week
Oud 28-07-2003, 11:23
Verwijderd
Citaat:
bij mij is het:
anw --> 2 uur minder
ckv1 --> 1 uur minder
fa1 --> 2 uur minder
du1 --> 2 uur minder
gs1 --> 2 uur minder
levo --> 1 uur minder
gym --> 2 uur minder
Bij de overgang van de 4e naar de 5e voor mij:
ANW: -3 uur afgesloten
Duits: -3 uur afgesloten
Frans: -3 uur afgesloten
Ges: -1 uur afgesloten

En dan komen er 2 extra uren bij (wis en nederlands)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 19:06
NN
NN is offline
Ik vond VWO6 prima te doen. Maar ik had eigenlijk ook al lang geen 40 uur in de week nodig voor VWO4 en 5. Als je maar je hd's en pws op tijd af hebt wordt het een lekker rustig jaartje.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 21:00
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ja, ik vond 6 VWO ook wel makkelijk, maar niet makkelijker dan 5 VWO eigenlijk...minder vakken, dat wel. Ik heb in ieder geval het idee dat onze school het niet zo best had geregeld. Je zat vaak weken achter elkaar min of meer met de armen over elkaar (vrijwel) niets te doen, omdat er niets te doen viel, en dan kwam er in eens heel veel in een keer op je af (alles werd zo'n beetje gelijktijdig opgegeven).

Dit alles natuurlijk afgezien van het Profielwerkstuk, waar je het hele eerste halfjaar wel zo'n beetje mee bezig bent.
Oud 28-07-2003, 21:04
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 28-07-2003 @ 22:00:
Dit alles natuurlijk afgezien van het Profielwerkstuk, waar je het hele eerste halfjaar wel zo'n beetje mee bezig bent.
Tenzij je het al af hebt
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 23:34
MikeyMo
MikeyMo is offline
ik hoor ook wel = dat VWO 4 het zwaarst is. Daar gha ik nu dus heen..

K denk ik zeg het ff.
Oud 29-07-2003, 11:01
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 29-07-2003 @ 00:34:
ik hoor ook wel = dat VWO 4 het zwaarst is. Daar gha ik nu dus heen..

K denk ik zeg het ff.
Nou, volgens mij is 5V toch wel wat zwaarder van 4V, bij mij in ieder geval
Oud 29-07-2003, 11:12
Verwijderd
Citaat:
lucy48 schreef op 29-07-2003 @ 12:01:
Nou, volgens mij is 5V toch wel wat zwaarder van 4V, bij mij in ieder geval
ja, dat gevoel heb ik ook, maar op een of andere manier haal ik in 5V wel betere cijfers...?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 11:18
Dominique24!
Dominique24! is offline
5 VWO super cijfers, dan denk je wat kan mij overkomen?!
Nou, in 6 VWO begonnen die te kelderen. Btje jammer !
Oud 29-07-2003, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Dominique24! schreef op 29-07-2003 @ 12:18:
5 VWO super cijfers, dan denk je wat kan mij overkomen?!
Nou, in 6 VWO begonnen die te kelderen. Btje jammer !
bij jou? En dan gebeurt dat ook bij mij?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 11:36
Dominique24!
Dominique24! is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-07-2003 @ 12:30:
bij jou? En dan gebeurt dat ook bij mij?
Dat hoeft natuurlijk niet. Het overkwam mij en ik was er niet blij mee.

Ik vond het tempo in 6 VWO hoger en minder toetsen dus als je iets verprutst weegt het zwaarder.
Oud 29-07-2003, 21:12
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
levo staat voor levensbeschouwelijke vorming (een soort van godsdienst/psychologie/filosofie achtig iets. Volgens mij heeft elke school wel zo'n vak alleen noemen ze het overal anders).
haa, dat heb ik lekker niet
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:17
NN
NN is offline
Citaat:
linda85 schreef op 17-07-2003 @ 22:02:

en met gym gaan wij volgend jaar een week op wintersport, that's it voor heel het jaar wat gym betreft (je mag ook gewone lessen kiezen, maar dat heb ik dus niet gedaan).
Ik neem aan dat dit "levo" een indoctrinatievak waarin je leert denken vanuit de christelijke moraal is, hetgeen wat de standaard is op alle bijzondere scholen?
Jij stelt dat het een soort van filosofie of psychologie is, dat kan ik me niet voorstellen. Psychologie wordt niet op Nederlandse voortgezette school gedoceerd.
Filosofie (nu spreek ik over het Tweede Fase VWO-vrijekeuzevak waar ik vorig jaar eindexamen in heb gedaan) gaat in op objectieve wijze hoe men tot kennis komt etc.. Naar mijn mening iets heel anders dan kennis verwerven over totstandkoming van de religieuze hokjesgeest.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 18:19
El_Fenomino
El_Fenomino is offline
Bij ons bleven er in de vijfde 25 van de 95 zitten. En in de zesde 1 van de 70. (68 haalden het in een keer) Dus bij ons zou het wel te doen zijn..
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 11:56
The0
The0 is offline
Goed om te horen, volgend jaar namelijk NT vwo6. Ik sla me der wel doorheen. Vooral nu al die onzin vakken zijn afgevallen.
Oud 03-08-2003, 14:57
igfy
igfy is offline
Ik vond V6 iig een stuk sneller gaan dan de voorgaande jaren. We hadden geen gym en KCV en frans en duits meer, maar dat maakte niet zoveel uit denk ik. Het was wel makkelijk dat we halverwege het jaar ons mondeling literatuur al hadden, want dan heb je het laatste half jaar nog een vak minder. Mijn profielwerkstuk leverde wel problemen op.. (een niet meewerkende partner) maar uiteindelijk gin g het allemaal best wel snel. En voordat je het weet zit je al in de gymzaal je eindexamen te maken..
Oud 08-08-2003, 17:38
da leentjuh
da leentjuh is offline
enne hoe zit het met vwo 4? Ik hoor nl. allemaal van die verhalen dat het dan veel moeilijker wordt enzo..
Oud 08-08-2003, 18:45
sublime
sublime is offline
ik vond v5 makkelijker dan v6 geloof ik. vooral omdat we op veel gebieden nogal achterliepen bij mij op school, of eigenlijk, we zaten gewoon onder het landelijke niveau. en in v6 krijg je dan opeens die proefexamens (eindelijk een x) voor je neus en dat was toch wel even schrikken...

maar het voordeel van v6 is dat je eigenlijk alleen maar gericht bent op examens en dat maakt het mi rustiger, je krijgt minder nieuwe stof voorgeschoteld (al verschilt dat per profiel denk ik)

ach ik weet niet of het echt makkelijk of moeilijker is, ik denk dat je als je v5 goed doorlopen hebt ook geen extreme problemen hoeft te verwachten in v6, zolang je alles een beetje bij houdt (niet een week voor de inlever datum aan je profielwerkstuk beginnen bv )
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 19:00
Nuck
Nuck is offline
V6 was vrij gemakkelijk, maar ik vond mijn hele middelbare schoolperiode vrij gemakkelijk .
Oud 08-08-2003, 20:22
Ieke
Ieke is offline
Mij was vertelt dat het examenjaar heel erg meevalt (lesvrij enzo, ja, maar dat hadden we maar 3 dagen), maar dat viel echt behoorlijk tegen, ik ben bijna het hele jaar ontzettent druk geweest. 4 boeken voor nl en 4 voor engels voor de kerstvakantie samen met het pws. (met 1 tentamenweek voor de herfstvakantie) Daarna 2 tentamenweken die heel dicht op elkaar lagen en nog veel nieuwe stof het hele jaar. (Met als klap op de vuurpijl scheikunde waar we 2 weken voor het eindexamen nog 2 hele hoofdstukken moesten maken!) Ligt natuurlijk heel sterk aan de planning van de school, maar ik vond het helemaal geen makkie. Wel minder lesuren en dat was wel lekker.
Wij hadden het uberhaupt wat vervelender, aangezien we tot april nog frans1 en duits1 hebben gehad.
Veel succes iig.
Oud 10-08-2003, 11:35
Dreaglin
Dreaglin is offline
nou, wij hadden in V6 nog tot aan februari/maart allemaal nieuwe dingen hoor..daarna begonnen we pas met oefenexamens en dergelijke...en ik vond het eerst niet moeilijk, maar de examens vielen vies tegen. En dat ligt niet aan dat de schoolexamens makkelijk waren bij ons, die waren namelijk kei moeilijk gemaakt altijd om dat het examen dan makkelijk zou worden..nou poep dus! echt niet..! maarjah..volgend jaar word wel makkelijk denk ik dan heb ik tenminste alleen nog maar herhaling
Reageren

Regels voor berichten