Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2003, 16:01
Verwijderd
wat betekenen die E nummers bij de ingredienten?

xxx Sanne
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 16:16
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen.
Van levensmiddelen wordt verwacht dat ze een bepaalde houdbaarheid en kwaliteit hebben. Hieronder vallen onder andere de kleur, de houdbaarheid en het uiterlijk. Door het lange bewaren kunnen enkele van deze eigenschappen geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Om deze eigenschappen te bewaren worden zogeheten hulpstoffen of additieven toegevoegd. Het is echter niet toegestaan om gebreken aan levensmiddelen te maskeren ! Deze hulpstoffen worden in diverse categoridn ingedeeld, zoals kleurstoffen, anti-oxidanten en conserveermiddelen.

Om toegepast te mogen worden, moeten additieven aan strenge eisen voldoen. De stoffen zijn/worden uitgebreid getest en gesteld kan worden dat het hier gaat om de best onderzochte stoffen in onze voeding. Additieven mogen ook niet zomaar worden toegevoegd, per additief wordt gekeken wat de mogelijke toepassingen zijn en wat de maximale dosis is die toegepast mag worden. Stoffen die veilig zijn bevonden voor de vastgestelde toepassingen kunnen een E-nummer krijgen. Dit nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk, het geeft aan dat de stof goed is onderzocht in de gebruikte toepassing.
Bron

Oud 09-08-2003, 19:39
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Jaja, veilig.
Het overgrote deel van die dingen zit erin om iets makkelijker te kunnen maken of bijvoorbeeld de smaak te versterken.

In bijna alles zit E621, natriumglutaminaat, wat niet schadelijk is in kleine doses.. Maar omdat het bijna overal inzit.. tsja.. Ook een typische smaak, die je heel erg gaat herkennen. Je proeft niet meer de originele ingredienten, maar de E621.
Bij de smerigste toetjes van Nederland, mona, moet je ook niet verwachten dat je framboos proeft. Gewoon een of andere smaakstof, die ook nog eens erg smerig is.

Er zijn van die boekjes te koop, bij de slegte bijvoorbeeld, wat een soort naslagwerkje is voor E nummers. Eerst wordt uitgelegd bij welke bewerkingen welke soort stoffen gebruikt worden. Dan komt de lijst met E nummers, met daarin wat informatie over die E nummers. De naam, etc, toepassingsgebied. Een aantal zijn ook wettelijk niet meer toegestaan. Ook staat er bij of je ze het beste kunt vermijden of niet. Een aantal stoffen wordt er namelijk van verdacht bepaalde aandoeningen te kunnen veroorzaken.
Nu zal je zeggen: "anders zal het toch wel verboden zijn?".. Nou, iedere dag wordt er weer iets ontdekt, en de mensen die het uiteindelijk verbieden kan het over het algemeen niet zoveel schelen. Het is toch geld wat het kost, dus dan proberen ze het zo lang mogelijk uit te stellen. (Kijk maar naar het verleden)..
Oud 09-08-2003, 21:23
Verwijderd
Waar je ook kunt kijken voor een uitleg van de E-nummers is
http://www.voedsel.net/e/vraag1.htm
Hier staan alle E-nummers op een rijtje, met uitleg erbij zoals of het een kunstmatige of een natuurlijke stof is, in welke producten je deze stof kunt vinden. En bij sommige staat er ook bij welke bijwerkingen ze kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 12:23
Verwijderd
Dankjewel allemaal
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 11:38
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Als er veel E-nummers ergens in zitten eet ik t niet.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 18:40
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:38:
Als er veel E-nummers ergens in zitten eet ik t niet.
Waar ligt jouw grens van 'veel''?
Oud 25-08-2003, 17:02
drama
drama is offline
Ik eet geen E-nummers waar dieren voor gebruikt worden.
Oud 25-08-2003, 17:10
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Nieni schreef op 17-08-2003 @ 19:40:
Idd... En dan nog; bietenrood (gewoon en exract van bieten...) heeft ook een E-nummer (E162 om precies te zijn).. Zo zijn er nog veel meer natuurlijke kleur/geur en smaakstoffen met een E-nummer. Eet je die ook niet, alleen maar omdat het een letter en een cijfer heeft? Want soms staat er gewoon "bietenrood" in de ingrediëtenlijst. Eet je het dan wel ineens?

moet je nou niet net als ik weer allergisch zijn voor sommige van die natuurlijke stoffen als cochinelle
Oud 26-08-2003, 09:17
Verwijderd
Citaat:
WanderingStar schreef op 09-08-2003 @ 17:01:
wat betekenen die E nummers bij de ingredienten?

xxx Sanne
wist je dat echt niet??
hihi
xxx voor mijn bf!!!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:09
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Nieni schreef op 17-08-2003 @ 19:40:
hmm ik ga ze niet tellen ofzo, maar als ik gewoon zie dat er rotzooi in zit hoef ik t niet, meestal
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-08-2003 @ 18:10:
Idd... En dan nog; bietenrood (gewoon en exract van bieten...) heeft ook een E-nummer (E162 om precies te zijn).. Zo zijn er nog veel meer natuurlijke kleur/geur en smaakstoffen met een E-nummer. Eet je die ook niet, alleen maar omdat het een letter en een cijfer heeft? Want soms staat er gewoon "bietenrood" in de ingrediëtenlijst. Eet je het dan wel ineens?

moet je nou niet net als ik weer allergisch zijn voor sommige van die natuurlijke stoffen als cochinelle
Ik weet wel dat sommige niet ongezond zijn, maar ik heb geen zin om ook nog uit te zoeken waar ieder nummertje voor staat. Over het algemeen is t wel duidelijk als er weet ik veel hoeveel nummers staan en aroma's en kleurstoffen en bla bla.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 10:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
drama schreef op 25-08-2003 @ 18:02:
Ik eet geen E-nummers waar dieren voor gebruikt worden.
alle e-nummers zijn op dieren getest. (om de 5 jaar worden ze getest heb ik gehoord)
Oud 26-08-2003, 10:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-08-2003 @ 18:10:
Dat is geloof gemalen rode luizen
Oud 26-08-2003, 13:49
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-08-2003 @ 11:18:
Dat is geloof gemalen rode luizen
Het is idd een rode stof uit luizen..
Reageren

Regels voor berichten