Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2003, 10:55
*carmen*
*carmen* is offline
HOUDEN! ik vind dat je het in de eerste plaats niet moet laten onderzoeken of het kindje zwaar gehandicapt zou zijn.
Een kind krijgen doe je voor het idee; ik ga iemand een leven geven, iemand opvoeden, iemand gelukkig maken.
Gehandicapten zijn wel gelukkig! Ze genieten van alle kleine dingen in het leven, natuurlijk zijn er diepte punten maar die kent iedereen.
Ik denk dat met alle technische onderzoeken die je tegenwoordig al voor de geboorte kunt doen, het leven er niet beter op word.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2003, 13:03
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 11-10-2003 @ 11:55:
HOUDEN! ik vind dat je het in de eerste plaats niet moet laten onderzoeken of het kindje zwaar gehandicapt zou zijn.
Een kind krijgen doe je voor het idee; ik ga iemand een leven geven, iemand opvoeden, iemand gelukkig maken.
Gehandicapten zijn wel gelukkig! Ze genieten van alle kleine dingen in het leven, natuurlijk zijn er diepte punten maar die kent iedereen.
Ik denk dat met alle technische onderzoeken die je tegenwoordig al voor de geboorte kunt doen, het leven er niet beter op word.
je kunt ook niet zo maar testen op mankementjes bij ongeboren kindjes
Oud 11-10-2003, 13:24
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
abortus
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 14:14
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef op 11-10-2003 @ 14:24:
abortus
Heb je daar ook nog argumenten voor?

Citaat:
je kunt ook niet zo maar testen op mankementjes bij ongeboren kindjes
Gelukkig niet.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 16:55
Verwijderd
Wanneer dat op mijzelf zou betrekken zou ik abortus willen. Niet omdat ik geen moeite in het kind zou willen steken, maar omdat ik het zielig vind voor het kind wanneer het niets zou kunnen.
Ik wil best tijd steken in een kind, maar niet wanneer hij/zij zelf dan zwaar ongelukkig zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2003, 17:24
Droyd
Droyd is offline
Zeker weten abortus. Gehandicapte kinderen kunnen gelukkig zijn maar vaak is dit gewoon niet zo. Abortus is GEEN gemakzuchtige liefdeloze oplossing! Ik zou gerust het kind willen opvoeden op voorwaarde dat het wordt aanvaard, en het gelukkig zal zijn...Maar de kans is gewoon te groot dat dit niet zo zal zijn. Ik heb zelf een mineure handicap en ben er absoluut niet blij mee...Ik leer er mee leven maar ik had zo graag anders gewild.
Oud 11-10-2003, 17:46
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Droyd schreef op 11-10-2003 @ 18:24:
Zeker weten abortus. Gehandicapte kinderen kunnen gelukkig zijn maar vaak is dit gewoon niet zo. Abortus is GEEN gemakzuchtige liefdeloze oplossing! Ik zou gerust het kind willen opvoeden op voorwaarde dat het wordt aanvaard, en het gelukkig zal zijn...Maar de kans is gewoon te groot dat dit niet zo zal zijn. Ik heb zelf een mineure handicap en ben er absoluut niet blij mee...Ik leer er mee leven maar ik had zo graag anders gewild.
ik vind het wel een gemakkelijke oplossing en ik zou er dan ook voor gaan...ik wil gewoon een slim kind enzo, geen kwijlende volwassene...sorry, ik blijf niet aan de gang met opvoeden

en ga nou niet lopen zeuren dat dit zo lomp is, d'r sterven dagelijks kinderen in afrika, terwijl uitgerekend is dat je ze gemiddeld voor 250 euro kan redden en zie jij hier dat veel mensen doen??
Oud 11-10-2003, 22:23
je zuster
je zuster is offline
maar nogmaals: ik denk niet dat je echt kan oordelen als je niet zelf in die situatie zit. als je zo'n kindje al een tijdje in je buik hebt heb je er al een band mee ofzo, weet ik veel.. misschien wil je het dan hoe dan ook houden..

Citaat:
little nemo schreef op 11-10-2003 @ 18:46:
wil gewoon een slim kind enzo, geen kwijlende volwassene...sorry, ik blijf niet aan de gang met opvoeden

een zware handicap hoeft nog niet te zeggen dat het meteen niet goed bij zn hoofd is..

als het kind nou een ernsige spierziekte heeft (zware handicap dus) maar voor derest gewoon goed kan nadenken (niet heel veel pijn heeft dat ie dr echt aan lijdt) en bovendien ook een goede school kan volgen, en het zal sterven rond zn 20?
dan heb je geen kwijlende volwassene en je blijft ook niet aan de gang met opvoeden, maar het heeft wel een zware handicap.. zie je het dan nog steeds hetzelfde?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2003, 19:23
lieve
lieve is offline
Indien men dit kan vaststellen binnen de tijd dat men het nog kan laten wegnemen, zou ik het toch laten wegnemen.
Sommige kunnen wel zeggen, dat is om het je makkelijk te maken. Of enkel een perfect kind te willen.
Maar neen, ik wil mijn kind het niet aandoen( bewust of onbewust) heel zijn leven pijn te moeten lijden.
Indien men er mij kan verzekeren dat het kind geen pijn zou lijden, zou ik het overwegen om het kind toch te houden.
Bijvoorbeeld indien het een mongooltje zou zijn.Dan denk ik wel dat ik het kind zou houden.
Oud 13-10-2003, 09:08
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
lieve schreef op 12-10-2003 @ 20:23:
Indien men dit kan vaststellen binnen de tijd dat men het nog kan laten wegnemen, zou ik het toch laten wegnemen.
Sommige kunnen wel zeggen, dat is om het je makkelijk te maken. Of enkel een perfect kind te willen.
Maar neen, ik wil mijn kind het niet aandoen( bewust of onbewust) heel zijn leven pijn te moeten lijden.
Indien men er mij kan verzekeren dat het kind geen pijn zou lijden, zou ik het overwegen om het kind toch te houden.
Bijvoorbeeld indien het een mongooltje zou zijn.Dan denk ik wel dat ik het kind zou houden.
Een leven vol pijn is niet per definitie een slecht leven. Niet iedereen die pijn lijd is ongelukkig. Niet iedereen die veel pijn heeft wil liever niet leven. Wat geeft jou dat recht om over het leven van dat kind te beslissen?
Oud 13-10-2003, 19:32
REIE
REIE is offline
Citaat:
lovetear schreef op 13-10-2003 @ 10:08:
Een leven vol pijn is niet per definitie een slecht leven. Niet iedereen die pijn lijd is ongelukkig. Niet iedereen die veel pijn heeft wil liever niet leven. Wat geeft jou dat recht* om over het leven van dat kind te beslissen?
Zijzelf, het kind leeft bij gratie van haar (poesiefox of MickeyV)
Je redenering klopt niet. De zwangere moet er reeds voor gekozen hebben om zwanger te raken, dus een mogelijkheid te creeeren voor een levend individu. Dit gaat natuurlijk niet op bij onterechte zwangerschappen, maar je kunt ook gewoon kijken naar de mogelijkheden van een zwaar gehandicapt kind. Het kind z'n geluk kan ten koste gaan van jouw geluk, omdat het van jou afhankelijk is. Jouw geluk wordt nog gedeeld met de samenleving waarin jij leeft, maar dat kind is daar niet zo'n actief lid van.

*Zoek ook nog maar eens Lex barbarorum op van Marsman
Oud 13-10-2003, 19:36
elledc
elledc is offline
Een kind met een zware handicap hoef ik niet.
Ik wil geluk voor mezelf maar ook geluk voor het kind!
Abortus is dan de enige optie.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:38
elledc
elledc is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 10-10-2003 @ 17:48:
Nee.

Waar wilde je heen?
jouw avatar is walgelijk onsmakelijk
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 23:53
je zuster
je zuster is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 13-10-2003 @ 20:36:
Een kind met een zware handicap hoef ik niet.
Ik wil geluk voor mezelf maar ook geluk voor het kind!
Abortus is dan de enige optie.
wat klinkt dit ontzettend ondankbaar zeg!

iedereen lult wel: "ik wil ook het beste voor mn kind"
maar als de artsen je kunnen verzekeren dat het kind geen pijn lijdt en met de nodige zorg en liefde supergelukkig is. dan nog zou je het niet doen... zo klinkt dit tenminste..
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:55
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
REIE schreef op 13-10-2003 @ 20:32:
Zijzelf, het kind leeft bij gratie van haar (poesiefox of MickeyV)
Je redenering klopt niet. De zwangere moet er reeds voor gekozen hebben om zwanger te raken, dus een mogelijkheid te creeeren voor een levend individu. Dit gaat natuurlijk niet op bij onterechte zwangerschappen, maar je kunt ook gewoon kijken naar de mogelijkheden van een zwaar gehandicapt kind. Het kind z'n geluk kan ten koste gaan van jouw geluk, omdat het van jou afhankelijk is. Jouw geluk wordt nog gedeeld met de samenleving waarin jij leeft, maar dat kind is daar niet zo'n actief lid van.
Mijn moeder zei vroeger als ze kwaad was: ik heb je op de wereld gezet, en ik kan je er net zo makkelijk weer af halen! Ik wist niet dat dit ook serieus bedoeld kon zijn. Mag een ouder een kind vermoorden?

Het kind krijgt waarschijnlijk een moeilijk leven, de ouders waarschijnlijk ook. Maar een levend wezen staat bij mij nogal hoog in het vaandel, ik vind het erg belangrijk dat een kind, ieder kind, een kans krijgt op een goed leven. Ouders zijn minder belangrijk dan het kind.

Citaat:
REIE schreef op 13-10-2003 @ 20:32:
*Zoek ook nog maar eens Lex barbarorum op van Marsman
Ik zal eens kijken in een boekwinkel, onze bibliotheek heeft alleen maar de bijbel.
Oud 14-10-2003, 12:41
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 13-10-2003 @ 20:38:
jouw avatar is walgelijk onsmakelijk
paardenvlees is ook niet echt smakelijk

@lovetear: een ongeboren kind dat nog geaborteerd kan worden is geen levend wezen.
Oud 14-10-2003, 14:56
squat
squat is offline
Bovendien gaat een gehandicapt kind in tegen de evolutie. Meeste handicaps zijn in weze... handicaps. Nadelen. Achteruitgang. Ik zeg, gewoon baren dat kind maar de eerste 8 levensjaren ergens in een jungle laten leven. Als het overleeft is het geen handicap en mag het leven in de maatschappij om een kans te hebben zich voort te planten.

Geen mooi compromis?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 15:08
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 14-10-2003 @ 15:56:
Bovendien gaat een gehandicapt kind in tegen de evolutie. Meeste handicaps zijn in weze... handicaps. Nadelen. Achteruitgang. Ik zeg, gewoon baren dat kind maar de eerste 8 levensjaren ergens in een jungle laten leven. Als het overleeft is het geen handicap en mag het leven in de maatschappij om een kans te hebben zich voort te planten.

Geen mooi compromis?
Nee, maar als ik jou goed begrijp wil jij iedereen met een handicap het liefst abrteren?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 15:55
squat
squat is offline
Ligt aan de handicap. Persoonlijk zou ik als een kind ongewenst is niet eens een handicap nodig hebben om de keuze te maken. Als ik graag een kind zou willen maar het blijkt dat dit kind niet zal kunnen lopen zal ik dat niet laten aborteren. Maar als het kind bijvoorbeeld het down syndroom heeft hoef ik ook niet lang na te denken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 16:42
REIE
REIE is offline
Citaat:
lovetear schreef op 14-10-2003 @ 11:55:
Mijn moeder zei vroeger als ze kwaad was: ik heb je op de wereld gezet, en ik kan je er net zo makkelijk weer af halen! Ik wist niet dat dit ook serieus bedoeld kon zijn. Mag een ouder een kind vermoorden?

Het kind krijgt waarschijnlijk een moeilijk leven, de ouders waarschijnlijk ook. Maar een levend wezen staat bij mij nogal hoog in het vaandel, ik vind het erg belangrijk dat een kind, ieder kind, een kans krijgt op een goed leven. Ouders zijn minder belangrijk dan het kind.

Ik zal eens kijken in een boekwinkel, onze bibliotheek heeft alleen maar de bijbel.
Een ouder mag geen kind vermoorden, maar zo'n (ongeboren) foetus is in mijn optiek geen kind, maar een hoop cellen, die weggehaald mag worden.
Zelf zeg je dat een kind goed kan leven. Een gehandicapte kan gelukkig zijn, maar ook ontzettend lijden als de organen niet in orde zijn. Een normaal kind heeft daar geen last van en kan dus optimaal en zelf alleen voor een goed leven zorgen
Google geprobeerd?
Oud 14-10-2003, 17:32
Ace*Dusty
Ace*Dusty is offline
Het hangt bij ons van de handicap af.
Als het buiten de baarmoeder door zijn/haar handicap niet kan overleven, zou ik een zwangerschap afbreken.

Maar is er met de handicap te leven valt *down syndroom* wordt het gewoon geboren.

het zou wel moeilijk zijn als het lichamelijk en geestelijk zo gehandicapt zou zijn, dat ze 24/7 intensieve zorg nodig hebben.
Niet alleen voor de ouders is dat zwaar, maar wat dacht je van broertjes/zusjes enz. die moeten er ook mee leven.
Als de ouders overleden zijn, zullen zijn in 9 van de 10 gevallen 'opgezadelt' worden met de zorg van hun broertje/ zusje.
Dat wil ik niet, dus zou er voor mij dan ook geen andere mogelijkheid zijn dan de zwangerschap af te breken.
Oud 15-10-2003, 15:48
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Een (misschien) iets minder mooi mens is nog steeds een heel mooi mens.
Oud 15-10-2003, 16:47
sientjuh
sientjuh is offline
Ik zou kijken of zoiets in mijn leven past. Het vraagt namelijk erg veel tijd om zo'n kindje te verzorgen. Bovendien zadel je de maatschappij met zo'n kind op, als jij dood gaat en dat kind leeft nog zal iemand anders het kind moeten verzorgen, dit gebeurt natuurlijk niet gratis, dus zal de belastingbetaler dit kind moeten gaan bekostigen.
Ikzelf zou het kindje misschien wel houden, al denk ik dat het heel zwaar zal zijn, ik geloof er in dat dingen soms zijn zoals ze moeten zijn. Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat ik abortus zou plegen. Ik weet dat het bijna niet vol te houden is voor een kind als dit te zorgen en zeker als er nog meer kinderen zijn die ook verzorgd moeten worden zal het gezin er onder lijden. Natuurlijk zal een kind als dit ook vreugde bieden, maar ook een hoop verdriet...
Oud 15-10-2003, 17:10
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
REIE schreef op 14-10-2003 @ 17:42:
Een ouder mag geen kind vermoorden, maar zo'n (ongeboren) foetus is in mijn optiek geen kind, maar een hoop cellen, die weggehaald mag worden.
Zelf zeg je dat een kind goed kan leven. Een gehandicapte kan gelukkig zijn, maar ook ontzettend lijden als de organen niet in orde zijn. Een normaal kind heeft daar geen last van en kan dus optimaal en zelf alleen voor een goed leven zorgen
Je hebt me wel in de war gebracht, maar volgens mij heb je gelijk. Wanneer het kind gehandicapt is heeft het sowieso al geen 'eerlijke' kans meer op een goed leven binnen onze maatschappij. Hij zal altijd een uitzondering zijn. Het kind wordt niet per definitie ongelukkig, de ouder ook niet, maar je neemt als ouder wel een risico wanneer je het kind geboren laat worden. Maar wanneer je een kind krijgt is dat eigenlijk altijd wel een risico, het risico is alleen groter wanneer je een gehandicapt kind krijgt, daarom is er behoorlijk begrip voor op te brengen als een ouder besluit een zwaar gehandicapt kind niet geboren te laten worden. Eigenlijk is het wel een verkapte vorm van moord, maar wat nooit echt een leven heeft gehad, is moeilijk het leven te ontnemen.

Ok, volgens mij ben ik er zo uit, denk ik...

Citaat:
REIE schreef op 14-10-2003 @ 17:42:
Google geprobeerd?
Nu wel . Ik dacht dat het een boek was, maar het was een gedicht. Best een mooie ook.

Hij neemt het kind niet weg, omdat hij denkt dat hij het recht niet heeft. Hij erkent maar een wet: leven, die mag hij niet breken vanwege zijn eigen verdriet vind hij, toch?
Reageren

Regels voor berichten