Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2003, 13:46
Canine 13
Canine 13 is offline
Efe een heel maf berichtje.

Ik heb een Duitse oma.
Ze is (net zoas ik) 1.50m.
Mijn gewicht is: 54 kg.
Dat van mijn oma is: over de 100kg.

Ze is dus veel te dik.
Ze kan nu ook erg moeilijk lopen.
Dan waggelt ze dus, beetje als een eend.

Ikzelf heb wat aan mijn voet, daardoor loop ik niet helemaal goed.
Ik waggel daardoor soms een heel klein beetje.

Nu is het probleem tussen mij en mijn oma:

Ze houd heeeeel erg veel van zoete dingen(snoep, chocola(milka), koekjes, taart, cake enz.)
Ik zou graag een paar kilo kwijt raken zodat ik dan misschien iets beter kan gaan lopen. (naar de 48kg)
Maar ik ben bang dat het er zo weer aan zit als ik een paar keer bij mijn oma op bezoek ben geweest.
Ze stopt je gewoon helemaal vol met zoetigheid.
En dat wil ik helemaal niet.
Je kan ook moeilijk NEE zeggen, want dat accepteerd ze gewoon niet.
Voorbeeld: Ik was 5 dagen in het ziekenhuis voor mijn voet. Toen ze op bezoek kwam kreeg ik: 2 repen chocola, smarties, en nog een pakje DOVE chocola'tjes.
Ze koopt ook regelmatig kindersnoepjes voor ons.

Heeft er iemand een iedee hoe je beleeft kan zeggen dat je dit niet wilt?
Ik wil haar namelijk niet kwetsen, en dit is nou eenmaal de manier waarop mijn oma laat zien dat ze van ons houd.
Maar ik wil niet zo dik worden als mijn oma.

Groetjes K9

Ooja, ik gooi meestal de helft van de snoepjes ook weg. Omdat dit er echt te veel zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 13:57
Verwijderd
Je kunt het ook aannemen, maar niet op eten (dus weggooien of weggooien), das toch ook een goede oplossing? Je oma niet gekwetst en jij komt niet aan. Of je vraagt bv. aan je moeder om er iets van te zeggen, als je het zelf erg moeilijk vindt.Je kunt ook zeggen dat je wat minder wil gaan snoepen en dat als ze per se iets wil geven, ze maar wat anders moet verzinnen. 't is btw wel oma's eigen...heel veel oma's doen dat.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 14:37
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
ik heb ook zo'n oma die het leuk vind om mij te verwennen met lekker eten/snoep om te laten zien hoeveel ze van me houdt en ik krijg het bij haar ook niet aan haar verstand gepraat dat ik ECHT niet èn snoep, èn chocolade, èn een roombroodje èn chips èn een ijsje in 2 uur nodig heb. Gelukkig is het nu stukken minder geworden doordat ik met haar gepraat heb en duidelijk heb gemaakt dat dit echt niet langer zo kon, en ook door aandringen van mijn ouders, maar helemaal happy is ze er niet mee.
Praat gewoon met haar, vertel haar dat je het heel erg lief vind, maar dat je het teveel vind en dat je dit zegt omdat je het echt meent, en dus niet uit bescheidenheid (dat dacht mijn oma eerst). Spreek af dat ze één chocoladereep voor je koopt in plaats van tigduizend en als ze je dan nog steeds wil volladen met eten, laat het dan gezond eten zijn dat je ook erg lekker vindt (ik had voor mezelf aardbeien bedacht).
En inderdaad wat leonoor al zei; kijk of ze misschien niet iets anders wil geven in plaats van eten...geld, leuke blaadjes of boeken of wat dan ook.
Oud 13-10-2003, 15:10
Balance
Balance is offline
mijn oma is ook zo
ze koopt chips, chocolade, snoep, kaas, worst, pinda's en nog veel meer; allemaal omdat je het zo lekker vindt.
wij zeggen elke keer als we er zijn dat ze dat niet moet doen en zodra ze met een nieuwe zak snoep in haar handen staat zeggen we dat ze het niet open mag maken. We leggen het gewoon weer weg en dat is dan maar voor de volgende visite. Ze begint inmiddels een beetje te begrijpen dat we het allemaal toch niet opeten en vindt dat niet erg.
Overigens geven we ook wel eens aan wat we wél lekker vinden (en dan ook gezond). Zo koopt ze tegenwoordig cherry-tomaatjes voor me, omdat ik daar gek van ben en die bovendien niet zo slecht voor je zijn. Dan is zij toch ook gelukkig
Oud 13-10-2003, 15:11
DeathKnight
DeathKnight is offline
Loop je even de kelder als je bij je oma bent, en smijt je al die reut weer terug.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:19
Canine 13
Canine 13 is offline
Morgen gaan mijn ouders met mij en mijn broertje en mijn oma een dagje naar Frankrijk.
Om boodschappen te doen.

Ik ga proberen om vanavond met mijn ouders hier weer eens over te praten, ik heb van mijn broertje ook begrepen dat hij het te veel vind.
Hij gooit het niet weg, maar hij bewaard het tot het niet goed meer is.

Ik heb touwens net weer een "snoepopruiming" gedaan, lucht wel op.
Nou zien hoe we dat morgen oplossen.

Zo te horen ben ik gelukkig niet de enige die zo'n oma heeft.
Maarja, ik weet wel dat het in Duitsland een gewoonte is om veel zoetigheid te eten.
De rest van mijn Duitse familie doet dat ook.

Groetjes K9
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:23
Canine 13
Canine 13 is offline
Een toevoeging:

Het is in Duitsland een beledinging om als je op bezoek bent je taart niet op te eten, of iets te wijgeren.
Het liefst hebben ze daar dat je 3 stukjes taart achterelkaar opeet. Als het kan zelfs meer.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 15:34
[D0RIEN]
[D0RIEN] is offline
Ok, eet dan alleen die taart. de rest sla je af, omdat je genoeg hebt gehad en niet misselijk wil worden.
Oud 13-10-2003, 15:35
marlies
marlies is offline
Citaat:
K9 schreef op 13-10-2003 @ 14:46:

Dus je waggelt door je voet en niet omdat je 54 kilo weegt. Dus je kunt wel gewoon wat eten, teveel dat niet, maar dat moet je gewoon eerlijk zeggen. Het komt misschien in het begin wat rot over (omdat het dus normaal blijkt te zijn), maar blij om een paar snoepjes is toch beter dan dat je er mee in je maag zit?
Oud 13-10-2003, 16:43
never mind
never mind is offline
gewoon aan heb begin van een bezoekje tegen oma zeggen dat je niet veel moet eten omdat je af wil vallen, leg haar ook even duidelijk uit van je voet enzo, dat je er graag vanaf wil...
Oud 13-10-2003, 16:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
K9 schreef op 13-10-2003 @ 16:23:
Een toevoeging:

Het is in Duitsland een beledinging om als je op bezoek bent je taart niet op te eten, of iets te wijgeren.
Het liefst hebben ze daar dat je 3 stukjes taart achterelkaar opeet. Als het kan zelfs meer.
dan leg je je oma uit dat het in nederland geen belediging is, maar dat je graag op de lijn wil letten. Dus geen taart eten en dat soort dingen, maar wel gewoon gezonde, lekkere dingen.
Je oma wil ook alleen maar dingen goed doen, dus als je aardig uitlegt dat je veel blijer bent met minder vette dingen zal ze dat ook wel accepteren.
En wees wel consequent. Als je morgen je taart weigert, geef dan niet na 5 keer 'ah toe...' alsnog toe, maar hou vol. En ook volgende keer als je er bent: 'nee bedankt oma, maar ik wil voorlopig even geen taart enzo eten'.
In het begin zal ze het nog vaak genoeg proberen, maar als je het vol houdt zal ze het beginnen te begrijpen.
Oud 13-10-2003, 16:49
squat
squat is offline
Vraag haar gewoon of ze liever wat gezonders voor je koopt.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2003, 10:03
Canine 13
Canine 13 is offline
Ik heb gister met mijn oma erover gesproken.
Ze schijnt er zelf wel blij mee te zijn dat wij aangeven wat we zelf willen.
Dus gister heeft ze geen snoep gekocht, maar een broodje gezond voor tussen de middag.
En ook voor onze ouders.

Bedankt voor jullie opmerkingen.
Ik heb er echt wel iets aan gehad.

Groetjes K9
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:44
empyrian
empyrian is offline
Beter ja
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 20:38
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
K9 schreef op 13-10-2003 @ 16:23:
Een toevoeging:

Ohja, het is gebruikelijk om de hele koektrommel leeg te eten als die op tafel staat.
Dat is in Nederland toch niet zo..
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 11:16
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
duh, alle oma's zijn dik en proppen je vol!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 11:52
$tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 22-10-2003 @ 12:16:
duh, alle oma's zijn dik en proppen je vol!
nou die van mij niet (gelukkig )
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 20:49
mary17
mary17 is offline
Citaat:
K9 schreef op 13-10-2003 @ 14:46:
Efe een heel maf berichtje.

Ik heb een Duitse oma.
Ze is (net zoas ik) 1.50m.
Mijn gewicht is: 54 kg.
Dat van mijn oma is: over de 100kg.

Ze is dus veel te dik.
Ze kan nu ook erg moeilijk lopen.
Dan waggelt ze dus, beetje als een eend.

Nu is het probleem tussen mij en mijn oma:

Ze houd heeeeel erg veel van zoete dingen(snoep, chocola(milka), koekjes, taart, cake enz.)
Ik zou graag een paar kilo kwijt raken zodat ik dan misschien iets beter kan gaan lopen. (naar de 48kg)
Maar ik ben bang dat het er zo weer aan zit als ik een paar keer bij mijn oma op bezoek ben geweest.
Ze stopt je gewoon helemaal vol met zoetigheid.
En dat wil ik helemaal niet.
Je kan ook moeilijk NEE zeggen, want dat accepteerd ze gewoon niet.
Voorbeeld: Ik was 5 dagen in het ziekenhuis voor mijn voet. Toen ze op bezoek kwam kreeg ik: 2 repen chocola, smarties, en nog een pakje DOVE chocola'tjes.
Ze koopt ook regelmatig kindersnoepjes voor ons.

Heeft er iemand een iedee hoe je beleeft kan zeggen dat je dit niet wilt?
Ik wil haar namelijk niet kwetsen, en dit is nou eenmaal de manier waarop mijn oma laat zien dat ze van ons houd.
Maar ik wil niet zo dik worden als mijn oma.

Groetjes K9

Ooja, ik gooi meestal de helft van de snoepjes ook weg. Omdat dit er echt te veel zijn.

Haha..oooh wat schattig juist joh. neem het maar gewoon aan van dr. Maak je haar ook gelukkig mee. Bewaar het en geef het haar een tijdje later terug en zeg dat je het voor haar gekocht hebt! Dan vind ze je nog liever (en gaat natuurlijk steeds meer geven). Ik wou dat ik nog zo'n leuke en lieve oma had.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 13-10-2003 @ 14:57:
Je kunt het ook aannemen, maar niet op eten (dus weggooien of weggooien), das toch ook een goede oplossing?
Hehe, ik dacht ff dat je 'weggeven' zou noemen, maar je maakte een mooie vergissing .
Ik zou het gewoon weggeven.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 08:02
Auntie M
Auntie M is offline
ik kreeg vroeger van mijn opa altijd een tientje om 'één ijsje' te kopen...wist hij vil dat je er daar wel tig van kon kopen lieve opa
Oud 28-10-2003, 15:05
Lun@
Lun@ is offline
Mijn oma stopt ons ook altijd vol met snoepjes enzo, maar onze tante koopt altijd cadeautjes nog leuker
Oud 28-10-2003, 22:50
Lady Penelope
Lady Penelope is offline
Mijn oma is nog veel gekker. Ze is zelf veel te dik, ik ook, ze zegt wel dat ik af moet vallen, maar als ik daar ben probeert ze me wel vol te proppen....

Ik sla de meeste dingen af, trouwens.
Oud 28-10-2003, 22:54
Verwijderd
Oma's doen dat altijd. Door de vergrijzing wordt de gemiddelde Nederlander daardoor steeds dikker.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 12:13
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
perseus schreef op 28-10-2003 @ 23:54:
Oma's doen dat altijd. Door de vergrijzing wordt de gemiddelde Nederlander daardoor steeds dikker.
Oud 29-10-2003, 12:44
Beryll
Beryll is offline
Leer nee te zeggen. Ik doe het ook. Voor familie hoef je je wat dat betreft niet aan "codes" te houden. Tegen familie kun je gewoon nee zeggen.
Nee oma anders word ik zo als u!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten