Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2003, 19:25
Anne
Anne is offline
Vandaag heb ik een 2e afspraak gehad bij Altrecht. Ze hebben een soort behandelingsvergadering gehad, onder andere over mij, en daar kwam uit dat ik psychotherapie krijg. Ik krijg eerst een psychotherapeutisch onderzoek.

Maar wat is psychotherapie precies en wie weet er wat zo'n onderzoek inhoudt?
Oud 30-10-2003, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Wat is psychotherapie?
Psychotherapie is een behandelmethode die wordt toegepast bij psychische klachten en problemen. De therapie bestaat uit gesprekken met een deskundige hulpverlener: de psychotherapeut.
Sinds april 1998 is het beroep van psychotherapeut wettelijk geregeld als basisberoep in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG). De Wet BIG heeft tot doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken en (potentiële) consumenten van de gezondheidszorg te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen. De Wet BIG bevat een aantal algemene voorwaarden met betrekking tot titelbescherming, registratie en tuchtrecht. Om te kunnen worden ingeschreven in het overheidsregister van psychotherapeuten moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Zo moet men met goed gevolg een opleiding tot psychotherapeut hebben afgerond aan een van overheidswege erkend opleidingsinstituut.

In de gesprekken bespreekt u met de psychotherapeut uw klachten en problemen.
De psychotherapeut lost geen problemen voor u op, maar helpt u nare dingen anders te zien, pijnlijke gevoelens te verwerken of moeilijke situaties anders aan te pakken. Het doel van de therapie is uw psychische klachten en problemen op te heffen, of zoveel te verminderen dat u er minder last van hebt.
De problemen waarvoor mensen in psychotherapie gaan zijn heel verschillend. Voorbeelden van psychische problemen zijn: angsten, depressies, verslavingsproblemen, fobieën en dwanghandelingen. Vaak liggen negatieve ervaringen aan de problemen ten grondslag.
http://www.psychotherapie.nl/

Zie voor meer informatie ook die site. Staat heel veel informatie op.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 18:41
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Bij mijn psychotherapie werd vooral van me verwacht dat ik praatte en dat ik dacht. Het was niet zozeer zijn dat hij me veel vragen stelde, maar dat ik zal moest praten en over oplossingen nadenken. Bij de eerste gesprekken ging ik "doelen" opzetten. .
Vervolgens moest ik gaan vertellen waarom ik aan die doelen wilde werken. En daarna zou ik een voor een de doelen gaan proberen te halen.
Een opmerking van mijn peut die ik me nog goed kan herineren was "Ik ben een meedenker, geen probleemoplosser.. de probleemoplosser, dat ben je zelf"
Ik heb mijn psychotherapie helaas niet afgemaakt, dus meer kan ik je helaas niet vertellen. (mijn peut en ik mochten elkaar niet zo )

Iig succes

Liefs,

laura

Laatst gewijzigd op 31-10-2003 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2003, 19:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Even een stukje om het verschil te beschrijven met andere therapieën.

Psychotherapie is een van de meest bekende vormen van therapie (dit is het clichébeeld van een psycholoog - denk ook aan de IBMreclame: "It means you're too slow, you can't respond and you're in denial"). Dé psychotherapeut is Sigmund Freud, een van de bedenkers van de psychotherapie

In contrast met de psychotherapie, die nogal op het innerlijk van de client gericht is, staat de behaviouristische en de cognitieve benadering. De eerste probeert door middel van het veranderen van gedrag de client zijn leven weer op de rails te laten krijgen. De cognitieve benadering probeert dit te doen door de client zijn eigen gedachten onder controle te laten brengen. Door negatieve gedachten uit te bannen zou de client vooruitgang moeten boeken.

Er zijn nog enkele andere therapieën, maar daar kan ik zo uit mijn hoofd even niets van zeggen. Als je wil kan ik dat later nog doen, als ik mijn boeken bij de hand heb.
Oud 31-10-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 31-10-2003 @ 20:17:
In contrast met de psychotherapie, die nogal op het innerlijk van de client gericht is, staat de behaviouristische en de cognitieve benadering. De eerste probeert door middel van het veranderen van gedrag de client zijn leven weer op de rails te laten krijgen. De cognitieve benadering probeert dit te doen door de client zijn eigen gedachten onder controle te laten brengen. Door negatieve gedachten uit te bannen zou de client vooruitgang moeten boeken.

Er zijn nog enkele andere therapieën, maar daar kan ik zo uit mijn hoofd even niets van zeggen. Als je wil kan ik dat later nog doen, als ik mijn boeken bij de hand heb.
Volgens mij heb ik mijn orthopedagogiek goed geleerd, daarin kom inderdaad naar voren dat de tegenhanger van de psychotherapie de gedragstherapie (oftewel de behaviouristische benadering) is.

Andere modellen die ik moet leren zijn het humanistisch model, het ecologisch model, het stress-model en het meervoudig risicomodel. Wanneer iemand interesse heeft in de modellen en de therapieën die daar van uit gaan, dan wil ik dat ook wel posten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 10:27
Anne
Anne is offline
Hm... oke... het zal wel aan mij liggen dat ik me er geen beeld bij kan vormen, hoewel ik de uitleg wel begrijp. Ik heb er ook niet zo'n zin in eigenlijk, het is helemaal niet nodig nu.
Oud 02-11-2003, 11:49
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Anneee schreef op 02-11-2003 @ 11:27:
Hm... oke... het zal wel aan mij liggen dat ik me er geen beeld bij kan vormen, hoewel ik de uitleg wel begrijp. Ik heb er ook niet zo'n zin in eigenlijk, het is helemaal niet nodig nu.
Het beeld dat ik ervan krijg is dat je vooral door zelf te denken en te doen het probleem kunt verhelpen. En volgens mij heb je er later alleen maar profijt van, Anne.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 12:19
Anne
Anne is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 02-11-2003 @ 12:49:
Het beeld dat ik ervan krijg is dat je vooral door zelf te denken en te doen het probleem kunt verhelpen. En volgens mij heb je er later alleen maar profijt van, Anne.
O, dat denk ik ook. Het is vast ook alleen maar goed. Maar ik sta toch eerst op een wachtlijst van 3 maanden... misschien is het dan wel nodig (ik betwijfel het, het gaat alleen maar beter ).
Oud 02-11-2003, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 02-11-2003 @ 13:19:
O, dat denk ik ook. Het is vast ook alleen maar goed. Maar ik sta toch eerst op een wachtlijst van 3 maanden... misschien is het dan wel nodig (ik betwijfel het, het gaat alleen maar beter ).
Je hebt niet voor niks hulp gezocht.
Ik zou het niet laten lopen, probeer het iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten