Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Misschien dat ik het niet helemaal zo uitleg dat anderen het begrijpen, maar tis vrij lastig uit te leggen, tevens is het enigzins frappant en misschien wat pulsief gehandeld, maar ik ben benieuwd of die irritatie weggenomen kan worden door deze discussie, want tis niet goed voor mijn reacties op dit forum ![]() |
![]() |
||
Citaat:
*even aangenomen dat het mogelijk is om een onderverdeling in volwaardige en niet-volwaardige wetenschappen te maken*
Laatst gewijzigd op 30-11-2003 om 13:14. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Je HOOPT dat je als mens complex (en jij bedoelt volgens mij daarmee ook uniek) bent.
Toch blijken velen volgens een bepaalde manier te denken en te handelen. Daardoor ontstaan er 'groepen (persoonlijkheden)'. Bovendien zijn theorien vaak gebaseerd op andere theorien, die (wel)algemeen wetenschappelijk geaccepteerd worden. Zo verklaart men een hoop met behup van de evolutietheorie. Bovenstaande beweringen zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ![]()
||
Citaat:
Over natuurkunde kan je dan ook niks zeggen, zoveel verschillende feitjes, het is daar te ingewikkeld complex voor ![]()
||
Citaat:
- Rechtssysteem - Maatschappij Dat zijn drie dingen die je met elkaar verwikkeld tot 1 ergernis. Ik wou het maar even melden. Het is dan niet eenvoudig om die ergernis te verwijderen. Want je kan dan altijd zeggen "ja maar".
||
Citaat:
![]() Is helaas wel zo. En volgens mij zijn we in de basis van ons denken allemaal hetzelfde. (iig gelijk genoeg om daar theorien op te baseren)
|
Verwijderd
|
tuurlijk verschilt alles per mens (gelukkig maar)
maar als er wel patronen zijn waar te nemen, waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? Ik snap je probleem echt niet en ik vraag me af hoeveel mensen er verkeerd berecht zijn door dat de achterliggende psychologie niet klopt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
(niet reagerend op een citaat) Dit topic is niet zozeer om het vakgebied psychologie proberen omlaag te halen, maar om iets duidelijk te krijgen. trouwens: //it's me\\ je avatar is irritant hetzelfde als die van screaming slave ![]() Laatst gewijzigd op 30-11-2003 om 17:44. |
Advertentie |
|
![]() |
|
ok ok probleem maar eens loskoppelen van de vakgebied psychologie. Dat bij psychologie iets een feit genoemd wordt, als het zeer sterk annemelijk is, ala dat kan ik nog wel inzien.
Volgens mij voel ik me persoonlijk door aangesproken als er een stelling wordt gedaan "mensen doen dit of dat"..ik ben mens, dus ik zou volgens die stelling dit en dat doen, en daar raak ik dan geirriteerd door ofzo maj blaat, slotje lijkt me het beste, dit leidt volgens mij nergens naar en het zal wel aan mij liggen (tijdelijk misschien...maar dan is het al een langere periode) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het mooie is: dit is al een heel mooi voorbeeld van zo'n toegepast psychologische regelmatigheid. Het zgn. better-than-average-phenomenon'. Iedereen ziet zichzelf uniek, dus jij bent net zo uniek als de rest van de meute. Iedereen ziet zichzelf ook als beter dan het gemiddelde, dus iedereen is beter dan het gemiddelde van iedereen. just my 2 cents... |
![]() |
||
Citaat:
(kort voorbeeldje in een andere situatie: ik spreek met een vriendin af om op dinsdag over twee weken iets af te spreken. We weten beiden dat dit misschien afgezegd moet worden, maar dan hebben we in ieder geval een afspraak om ons aan vast te houden en de kans is groter dat we uiteindelijk iets afspreken dan wanneer we zeggen 'we zien wel' of 'binnenkort') volgens mij kan je het bij de uitspraken van psychologen ook zo zien. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik heb NOOIT een woord gerept over goed en slecht, dus ook neit over beter en slechter. Ook heb ik nooit beweerd dat ik op alle fronten uniek ben o.i.d. MAar bij veel van die zogenaamde feiten, merk ik gewoon dat dat niet op mij van toepassing is. Dat is gewoon een waarneming die je dan simpel kunt vergelijken. En daaruit concludeer ik dan regelmatig dat dat 'feit' niet op van toepassing is en dan vraag ik me af in hoeverre het een feit is. |
![]() |
||
Citaat:
Voorwaarden zijn ook moeilijker te creeëren denk ik, of iig tests zijn wat lastiger uit te voeren op mensen. Offtopic: Dat avatartje heb ik zelf uit een achtergrondje geknipt , maar goed, was er al op uitgekeken. ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Inderdaad, een mens is een heel complex iets en je kan idd zeggen dat sommige theoriën nogal generaliserend zijn.
Ik erger me er soms ook aan dat velen theoriën klakkeloos aannemen en vind het dus heel positief dat jij wel kritisch bent. Maar misschien ben je wel iets té kritisch. Ironisch, maar toch zeg ik het: Men zegt dat ergernissen voortkomen uit onvolmaaktheden bij jezelf. Bijvoorbeeld; jij ergert je aan overdreven stipte mensen, omdat je zelf overal te laat komt. Ik denk wel dat deze 'theorie' in sommige situaties klopt. En bij jou zal ze ook wel in een bepaalde context waarheid bevatten, maar daarom is ze nog niet altijd, overal en bij iedereen juist, hé! Niemand kan volgens mij de menselijk psyche helemaal doorgronden. Ik heb al moeite om de mijne te doorgronden, laat staan dat ik anderen helemaal kan doorzien! Dus aangezien ik dit niet kan, kan ik ook geen sluitende theorie verkondigen. Maar, en het is hier reeds gezegd, theoriën zijn nodig om problemen e.d. op te lossen. Je moet wel wat structuur in het complexe geheel brengen, anders kom je nergens. Dus ik begrijp je kritiek, maar ik wil wel eventjes opmerken dat je nu zelf ook nogal generaliserend bezig bent. ![]() Jouw visie is ook een theorie, en die theorie kan dus niet sluitend zijn, aangezien je anders jezelf zou tegenspreken. (Dit zeg ik omdat jouw theorie net over de menselijke psyche gaat en niet over de bouw van ons gestel of een andere natuurwetenschap.) Ik wil ook wel opmerken dat er vlug met het zinnetje 'je wilt per se uniek zijn' gesmeten wordt. Natuurlijk wil iedereen iemand zijn op deze wereld, maar ik denk wel dat je beseft dat het niet mogelijk is om uniek te zijn...mss op één vlak of zo. Grtz Phensic |
![]() |
|
phensic: Mijn visie is dat er redelijk wat theorieen zijn die niet kloppen o.i.d.
Dat 'redelijk wat' is nou net het verschil met redelijk wat feiten die ze bij psychologie proberen te geven, daar hebben ze het over "alle". Aangenomen dat ergerinissen ALLEEN voortkomen uit onvolmaaktheden, vertel me eens, waar ben ik dan onvolkomen in, gezien mijn ergernis? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Want ik betwijfel dat alle egernissen uit onvolkomenheden komen. Soms kan dat best zo zijn, maar altijd? mneh... Als je je irriteert aan een seriemoordenaar, dan ben je zelf onvolkomen? Dat lijkt me zeer sterk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom uberhaupt iets geloven? (zoals het hiernamaals) Boebsie | 145 | 25-10-2006 15:56 | |
Werk, Geld & Recht |
Piloot / BBE Verwijderd | 10 | 03-11-2005 09:55 | |
[godsdienstpsychologie] Waarom geloven? proycon | 50 | 17-06-2005 08:55 | |
Is het juist om mensen te hypnotiseren? Dotcom | 16 | 28-08-2004 04:14 | |
Psychologie |
Info over MPS en SCHIZOPHRENIE Droomvlucht | 4 | 28-05-2002 10:59 | |
Drugs & Alcohol |
Het gebruik van middelen Internationalist | 6 | 20-04-2002 10:39 |