Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2003, 11:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 10-12-2003 @ 12:27:
Die problemen zijn er inderdaad met "islamitische jongeren" maar vooral omdat ze zich niet-islamitisch gedragen want dat gejat en gedeal wordt er echt niet door de islam ingegoten. Ik vind het dan ook misleidend om steeds te spreken over problemen met islamitische jongeren wanneer het om allochtonen gaat, we hebben het toch ook ow zo moeilijk met antillianen?

Zijn Antillianen allochtonen? Ze zijn in het koninkrijk der Nederlanden geboren

Maarja, je hebt wel gelijk. En dan heb je nog de oost-blokkers zoals Bulgaarse neppolitie-agenten die toeristen beroven, Joegoslaven die Nederlandse) criminelen doodschieten, Albanezen die actief zijn in de drugs- en vrouwenhandel (ook overigens overige oostblokkers), Chinesen die mensen smokkkelen, Russen die in de huizenmaffia zitten, etc..
[irony-mode]
Wat een stelletje christenhonden, zeg Dat christendom kan toch nergens goed voor zijn. Moet je zien wat bovenstaande christenen (met uitzondering dan van een groot deel van de Albanezen en Chinesen) doen!! Ongelooflijk. Zullen we maar alle Christelijke scholen sluiten?
[/irony-mode]

Citaat:

En dat gezeur over terreur begint ook terroriserend te werken onderhand.

Ja Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Oud 10-12-2003, 11:38
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 12:34:

Ja Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Idd en dat geldt dus ook voor deze stelling van ijscoman:

Citaat:
Wat ook moeilijk te ontkennen valt is dat er relatief veel terreur komt van uit islamitische hoek. Bij andere geloven is dit veel minder.
Het terrorisme is een gekke sprong maar die katten zijn dan ook wel erg in het nauw gedreven, d.m.v een muur bijvoorbeeld...daar hebben anderen GELOVIGEN inderdaad veel minder last van.

Maar we dwalen af...
Oud 10-12-2003, 11:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 10-12-2003 @ 12:38:

Het terrorisme is een gekke sprong maar die katten zijn dan ook wel erg in het nauw gedreven, d.m.v een muur bijvoorbeeld...daar hebben anderen GELOVIGEN inderdaad veel minder last van.

Maar we dwalen af...
Ja, laten we t ajb NIET over die muur hebben

ten eerste gaat dat niet over Nederland (en daar is dit project voor) en ten tweede is dat een discussie apart en ten derde is het off-topic

Er is nog een mooi topic op N&A daarvoor
Oud 10-12-2003, 11:58
witbrood
witbrood is offline
Misschien is geloof ook altijd wel iets om achter te verschuilen en in naam van een hogere macht oorlog te voeren.
De meeste godsdienstoorlogen zijn namelijk heel vaak niet in overeenstemming met de leer.
Ik ben niet goed genoeg thuis in de islam om te oordelen of het nu wel een godsdienst is waar haat naar andere religies word gepredikt, of dat het juist een hele verdraagzame godsdienst is.

laten we nu aannemen dat het allemaal niks met de godsdienst te maken heeft.

laat ik nu eens nuanceren en stellen dat het lang niet zo veel islamitische scholen zijn waar we last van hebben en waar het goed mis is , als ik eigenlijk veronderstel.

maar dan nog zijn het wel de islamitische scholen waar we het meeste last van hebben.

kan yousra of iemand anders me uitleggen waar het probleem dan zit...als het niet de godsdienst is.

(misschien toch mentaliteit??.... tis maar een vraagje hoor )
Oud 10-12-2003, 12:01
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
witbrood schreef op 10-12-2003 @ 12:58:

maar dan nog zijn het wel de islamitische scholen waar we het meeste last van hebben.

kan yousra of iemand anders me uitleggen waar het probleem dan zit...als het niet de godsdienst is.

Als je nou eerst eens uit zou leggen waar we dan zoveel last van hebben m.b.t. islamitische scholen want dat is me nog steeds niet duidelijk.
Oud 10-12-2003, 12:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
witbrood schreef op 10-12-2003 @ 12:58:

Wat ik al eerder zei:

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als je in een hoekje gedrukt wordt (continu vernederd, er continu over je gegeneraliseerd wordt, je continu met van alles en nog wat geassocieerd wordt met een paar rotte appels in de maatschappij (waarom heeft niemand t toch over de Russen of Bulgaren?)) dan ga je je extremer opstellen en het gevolg hiervan is dat de rotte appels de nog gezonde appels ook aansteken. Net zoals in een fruitmand. Op een gegeven moment is de hele fruitmand ziek.
Juist daarom moeten "buitenstaanders" zich realiseren dat het om slechts een paar rotte appels gaat en deze eruit pikken zodat de gezonde appels gewoon lekker kunnen blijven

(leuk hoor, zo'n metafoor)

Je zou ook - als je je in een hoekje gedreven voelt - het maar over je heen laten komen, maar dan kan het zijn dat je - als gezonde appel - samen met de rotte appels in de vuilnisbak wordt gekieperd.
Oud 10-12-2003, 12:10
Gatara
Gatara is offline
Net zei een vrouw op BBC World:
"we don't speak about christian terrorists when they have a christian background. That attitude should change."

Oud 10-12-2003, 12:11
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 13:10:
Net zei een vrouw op BBC World:
"we don't speak about christian terrorists when they have a christian background. That attitude should change."

Wat zijn ze toch wijs bij BBC...
Oud 10-12-2003, 12:15
perfectme
perfectme is offline
Hebben ze dan niets geleerd van WO II ??????
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:16
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
perfectme_007 schreef op 10-12-2003 @ 13:15:
Hebben ze dan niets geleerd van WO II ??????
Oud 10-12-2003, 12:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yousra schreef op 10-12-2003 @ 13:11:
Wat zijn ze toch wijs bij BBC...
Haha interessant. Maar da's niet van de BBC.

Heb niet alles gekeken, maar ben t iig niet eens met die nonnenvergelijking, want een non is een speciale vorm van geloofsbelijdenis en "een gewone vrouw" valt daar niet onder en zal dan ook niet dergelijke kleding dragen (mag wel natuurlijk, als je dat wilt).

Maar goed. Laten we weer on-topic gaan
Oud 10-12-2003, 12:19
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Yousra schreef op 10-12-2003 @ 13:16:
Zouden ze integreren in een maatschappij en niet wanhopig blijven vasthouden aan hun (ver)oude(rde) waarden, dat ze dan misschien niet meer "gepest" worden.
Zouden ze i.p.v. in het zwart rond te lopen gewoon normaal gekleed gaan. Dit geldt overigens voor alle godsdiensten. Een godsdienst belijd je toch in je hart en niet in je manier van kleden, of zit ik fout?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 12:27
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
perfectme_007 schreef op 10-12-2003 @ 13:19:
Zouden ze integreren in een maatschappij en niet wanhopig blijven vasthouden aan hun (ver)oude(rde) waarden, dat ze dan misschien niet meer "gepest" worden.
Zouden ze i.p.v. in het zwart rond te lopen gewoon normaal gekleed gaan. Dit geldt overigens voor alle godsdiensten. Een godsdienst belijd je toch in je hart en niet in je manier van kleden, of zit ik fout?
Het één sluit het ander niet uit. Je kunt je geloof op allerlei manieren uiten. Daarmee roep je geen "pesten" over jezelf af. Dat vind ik net zo'n loze stelling als "met een mini-rok vraag je om verkrachting"

Integreren betekent niet dat je net zo bloot/bedekt moet zijn als de rest, integreren doe je toch ook niet met je manier van kleden, of zit ik fout?
Oud 10-12-2003, 17:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 10-12-2003 @ 10:39:
Meestal hebben ze geen tv etc..
Geen tv, wel een computer.

Vager kan het niet, maar het is wel waarheid.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 17:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Christelijke scholen doen biologieboek in de ban

Uitgegeven: 15 augustus 2003 07:50

AMSTERDAM - Schoolboekenuitgeverij Wolters Noordhoff moet 5000 biologieboeken van de onderwijsmethode Nectar overdrukken, omdat een aantal reformatorische middelbare scholen heeft geëist dat de hoofdstukken waarin de menselijke seksualiteit wordt behandeld, direct geschrapt worden. De afbeeldingen zouden te aanstootgevend zijn, zo bericht De Telegraaf.

De reformatorische scholen in de regio Apeldoorn, Kampen en Amersfoort willen een gekuiste versie van het biologieboek. De afbeeldingen in de originele druk zou te confronterend zijn voor de leerlingen van de onderbouw. Een scholengemeenschap in Kampen is bezig eigenhandig de hoofdstukken over voortplanting en seksualiteit te herschrijven.

Volgens de scholen moet de inhoud van het boek de toets van Gods woord doorstaan. Wolters Kluwer heeft echter laten weten dat de scholen zelf voor de kosten van de herdruk opdraaien.
http://nu.nl/news.jsp?n=190391&c=119

Citaat:
Van het Cheider (orthodox-joodse school):
"Bij biologie vertellen we wel over de erfelijkheidsleer - we vinden dat de leerlingen er kennis van moeten nemen - maar we vermelden erbij dat we die opvatting niet delen."
http://www.parool.nl/redactie/dossie...s-cheider.html

Laatst gewijzigd op 10-12-2003 om 18:36.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 20:59
SWA
SWA is offline
als een moslim de wet overtreed zie je staan: moslim extremist.......

als een christen/jood/ed de wet overtreed: man/vrouw........

hoe benadruk je een groep?
Oud 10-12-2003, 21:20
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
SWA schreef op 10-12-2003 @ 21:59:
als een moslim de wet overtreed zie je staan: moslim extremist.......

als een christen/jood/ed de wet overtreed: man/vrouw........

hoe benadruk je een groep?
Wanneer het een jood is word er zeker wel bij gezegt dat het een jood is die iets verkeerds doet hoor. Heb er namelijk nogal wat ervaring mee door dat ik zelf en mensen om mij heen dingen hebben mee gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 21:56
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik zit nu te denken aan het commentaar van Wouter Bos op de motie van Hirsi Ali. Uiteindelijk was die motie er alleen tegen de islamscholen en niet tegen alle scholen, dus had de PvdA niet mee ingestemd. Een beetje racistisch volgens Bos. Ik geef hem gelijk.

Ik ben het met Gauloises eens. Alleen openbare scholen zouden moeten worden toegestaan. Islam, jodendom en weet ik veel doen ze maar onder godsdienstles. Zo komen alle moslims, joden en christenen bij elkaar, en dat is het beste voor de integratie.
Oud 10-12-2003, 22:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 10-12-2003 @ 22:56:
Islam, jodendom en weet ik veel doen ze maar onder godsdienstles. Zo komen alle moslims, joden en christenen bij elkaar, en dat is het beste voor de integratie.
Hoe komt dat in de praktijk precies tot uiting?
Oud 10-12-2003, 22:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 10-12-2003 @ 22:56:
Alleen openbare scholen zouden moeten worden toegestaan. Islam, jodendom en weet ik veel doen ze maar onder godsdienstles. Zo komen alle moslims, joden en christenen bij elkaar, en dat is het beste voor de integratie.
Ik zie het al voor me:

Een Amsterdamse VMBO-klas.

20 moslims (Noord-Afrikaans)
2 christenen
1 orthodox-joods meisje

Hoe zal het voor de laatste persoon zijn in die klas?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 22:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 10-12-2003 @ 23:12:
Ik zie het al voor me:

Een Amsterdamse VMBO-klas.

20 moslims (Noord-Afrikaans)
2 christenen
1 orthodox-joods meisje

Hoe zal het voor de laatste persoon zijn in die klas?
Gezellig. Lekkkere mannen om haar heen

Even zonder gein: dat zou geen probleem moeten zijn en als het al een probleem geeft dan moet daar hard tegen opgetreden worden. Net zoals pesters ook niet mogen pesten en pestslachtoffers niet het dupe moeten worden van pestgedrag.

De openbare school waar ik ooit op zat, kende ook anders-religieuze grote minderheden en dat was nooit een probleem.
Oud 10-12-2003, 22:19
Gatara
Gatara is offline
Fleet, het lijkt me juist erg verkeerd om joodse scholen op te richten juist ter bescherming van joden. Daarmee geef je ze juist een status "underdog" en dat lijkt me niet de bedoeling.

(overigens vind ik bijzondere scholen niet eens erg, maar het zou achterlijk zijn dat ze opgericht worden om bepaalde mensen te beschermen. Dan is er wat goed mis)
Oud 10-12-2003, 22:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 23:19:
Fleet, het lijkt me juist erg verkeerd om joodse scholen op te richten juist ter bescherming van joden. Daarmee geef je ze juist een status "underdog" en dat lijkt me niet de bedoeling.

(overigens vind ik bijzondere scholen niet eens erg, maar het zou achterlijk zijn dat ze opgericht worden om bepaalde mensen te beschermen. Dan is er wat goed mis)
Goh, kom je er ook al achter?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 22:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 10-12-2003 @ 23:23:
Goh, kom je er ook al achter?
Niet al. Ik wist al lang dat de maatschappij verrot was.
Oud 10-12-2003, 22:50
Zaina
Zaina is offline
En niet zo'n klein beetje ook.
Oud 11-12-2003, 00:33
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 10-12-2003 @ 00:26:
Ik denk dat de politiek en met hen de gemeenschap een grove fout maakt door de islamitische scholen te verbieden. En ook door eventueel joodse scholen en streng-christelijke scholen te verbieden.
De oneigenlijke discussie - veroorzaakt het overlast of niet en is geloof niet de oorzaak van al het kwaad - moet worden vermeden en er moet worden gekeken naar wat werkelijk het probleem is. En wat de oplossing zou zijn.
Het probleem is dat er op een aantal moslimscholen haat wordt gepredikt, dat men bang is dat dit zich zal uitbreiden naar meer scholen en dat de islamitische school slecht is voor de integratie. Laten we voor het gemak onder integratie verstaan dat er een criminaliteitsniveau moet ontstaan dichtbij het nationale niveau en dat deze mensen allemaal vloeibaar nederlands beheersen.
Er is bewezen dat door deze scholen inderdaad de integratie achterblijft. Ook wordt er haat gepredikt op deze scholen, maar zoals gezegd, slechts op een beperkt deel.
Als je kijkt naar de joodse gemeenschap, de twee middelbare scholen die er zijn, zie je dat ze behalve een dragende functie, gericht op het doorgeven van de joodse traditie, zie je dat er sowieso op beide scholen geen haat wordt gepredikt. Ik ken beide scholen goed genoeg om hier een gefundeerde uitspraak over te doen. Iedereen spreekt Nederlands en vriendenkringen bestaan evenzogoed uit niet-joden als uit joden, al is dat op de strengere school iets minder (wat niet zo gek is, als je daar soms tot half zes zit). Er is ontzettend weinig criminaliteit. Drugsgebruik is op de ene school nihil en op de andere slechts sporadisch. Dit is dus geen reden om de joodse scholen op te heffen en bij christelijke scholen geldt hetzelfde. Je kan simpelweg mensen niet verbieden om hun godsdienst uit te dragen en ook willen kinderen uit zichzelf vaak meer weten van hun godsdienst. Het feit dat je zegt dat godsdienst mensen helpt is even sterk als dat je zegt dat het mensen kapot maakt. Daarom mag je om die reden geen scholen sluiten.
Een andere reden dat er joodse scholen zijn, overigens maar heel erg weinig, is omdat veel joodse kinderen vaak werden weggepest en behoefte hebben om te zijn tussen anderen. Het is op zo'n school niet meer dan redelijk dat er alleen mensen mogen komen die daadwerkelijk het joodse geloof hebben. Dat is absoluut geen discriminatie. Bovendien, als je zo graag op die school wilt, dan wordt je toch joods? Dat is hetzelfde als lid worden van een voetbalclub. Als je lid wilt worden moet je betalen, moet je het shirt van je team aan, moet je op tijd op de training zijn en mag je niet met je handen een doelpunt maken. Simpel.
Tot slot moet je zien dat het verbieden van deze scholen slechts symptoombestrijding is. Water kruipt waar het niet gaan kan en wanneer deze scholen weg zijn zullen er mensen gewerfd worden op andere scholen of in de moskee.

Wat ik dus als oplossing zou willen aandragen is een betere controle en behalve dat ook een persoonlijke contact met de scholen waardoor deze zelf ook inzien dat ze beter tot liefde kunnen oproepen dan haat. Onder het mom van 'Internalisering'. Mensen maken zich regels eigen zodat het niet meer opgelegde regels zijn, maar dat ze het uit zichzelf doen. Zo zal er meer kracht achter zitten en zullen ze er ook bij tegenwind achter blijven staan. Het zijn immers principes geworden.

En offtopic; Fleet, verbeter die sig van je nou eens eindelijk?
Wil er ook hier nog iemand op reageren in plaats van lukraak alles wat in je opkomt hier neer te kwakken zonder te kijken of er al eerder een uitspraak over is gedaan?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 09:03
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 23:18:
Gezellig. Lekkkere mannen om haar heen

Even zonder gein: dat zou geen probleem moeten zijn en als het al een probleem geeft dan moet daar hard tegen opgetreden worden. Net zoals pesters ook niet mogen pesten en pestslachtoffers niet het dupe moeten worden van pestgedrag.

De openbare school waar ik ooit op zat, kende ook anders-religieuze grote minderheden en dat was nooit een probleem.
Wanneer je als joods iemand op een openbare school zit is dat een zeer groot probleem. Mischien kun je eens op www.cidi.nl kijken daar staan genoeg verhalen. Ik kan zelf ook uit ervaring bevestigen dat het niet makkelijk is op een openbare school. Het gaat lullige opmerkingen tot sissende geluiden als je op de gang langs leerlingen loopt tot vooral marrokaanse leerlingen die gewoon beginnen te slaan. Na meerdere keren melding gedaan te hebben bij de school leiding en zelfs de politie er bij gehaalt te hebben ontkent de school leiding van de problemen op de hoogte te zijn. Het gaat dus gewoon niet.

Een kleine greep uit de archieven van afgelopen jaar:
1.6 Onderwijs

Medio april - Media: Een Joods meisje vertelt dat zij haar broertje van school gaat halen. Zij vraagt in de klas van haar broertje waar hij is. Het antwoord van een van de kinderen luidt: "In de gaskamer". De directrice van de school zegt tegenover de moeder van de jongen het vreselijk te vinden, doch er niets aan te kunnen doen.

23 april - Melding bij CIDI: Tijdens een schoolreisje van de Joodse basisschool Rosh Pina worden stenen naar de leerlingen gegooid. Zie verder onder fysiek geweld.

26 april - Het Nieuw Israelitisch Weekblad van 26 april rapporteert over antisemitisme op scholen. Uit interviews met Joodse leerlingen blijkt dat als je Joods bent de kans groot is dat je op scholen met veel Marokkaanse leerlingen gepest wordt. Maar zo meldt het NIW ook op 'witte' scholen gebeurt het.

2 mei - Melding bij ADB Amsterdam: Een Joodse vader meldt dat zijn zoon antisemitische bejegeningen ondervindt van twee medeleerlingen op een school in Amstelveen. Melder wil dit alleen laten registreren.

Mei - Melding bij CIDI: Een docent geschiedenis zegt dat hij regelmatig met opmerkingen als "Hamas, hamas, Joden aan het gas" wordt geconfronteerd, wanneer hij les geeft over de Holocaust. Hij spreekt zijn leerlingen erop aan.

4 mei - Tijdens een schoolreisje van de Joodse basisschool wordt tijdens de picknick vanuit een aangrenzend huis geschoten met een windbuks. Zie verder onder fysiek geweld.

31 mei - Melding bij CIDI: Een jongen van elf gaat mee met zijn schoolkamp. Hij vraagt zijn onderwijzer wat er in de frisdrank zit. Deze antwoordt hem: "Ja hoor, dat mag je drinken, dat drinken Joodjes altijd". De vader van de jongen spreekt met de onderwijzer hierover. Deze biedt excuus aan.

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 09:10.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 09:07
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 11-12-2003 @ 01:33:
Wil er ook hier nog iemand op reageren in plaats van lukraak alles wat in je opkomt hier neer te kwakken zonder te kijken of er al eerder een uitspraak over is gedaan?
Ja, ik ben het helemaal met je eens.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 10:03:

Medio april - Media: Een Joods meisje vertelt dat zij haar broertje van school gaat halen. Zij vraagt in de klas van haar broertje waar hij is. Het antwoord van een van de kinderen luidt: "In de gaskamer". De directrice van de school zegt tegenover de moeder van de jongen het vreselijk te vinden, doch er niets aan te kunnen doen.

Directrice lult uit haar nek.

Citaat:

23 april - Melding bij CIDI: Tijdens een schoolreisje van de Joodse basisschool Rosh Pina worden stenen naar de leerlingen gegooid. Zie verder onder fysiek geweld.

Hoeft nog niet te zijn omdat ze joods zijn. Maar stenen gooien naar personen doe je sowieso niet En melden bij het CIDI is dan niet voldoende. Hup, naar de politie.

Citaat:

26 april - Het Nieuw Israelitisch Weekblad van 26 april rapporteert over antisemitisme op scholen. Uit interviews met Joodse leerlingen blijkt dat als je Joods bent de kans groot is dat je op scholen met veel Marokkaanse leerlingen gepest wordt. Maar zo meldt het NIW ook op 'witte' scholen gebeurt het.

Ja, maar moslims worden gepest door hoogblonde witte leerlingen en protestanten worden gepest op een katholieke school en katholieken op een protestantse school.
Het mag niet. Natuurlijk niet. En een school moet dan ook ingrijpen.
En dat kan best. Al is het alleen maar voorlichting en eventuele sancties als nablijven en reglementen overschrijven.

Citaat:

2 mei - Melding bij ADB Amsterdam: Een Joodse vader meldt dat zijn zoon antisemitische bejegeningen ondervindt van twee medeleerlingen op een school in Amstelveen. Melder wil dit alleen laten registreren.

Tsja, door t alleen te laten registreren gebeurt er ook niks.

Citaat:

Mei - Melding bij CIDI: Een docent geschiedenis zegt dat hij regelmatig met opmerkingen als "Hamas, hamas, Joden aan het gas" wordt geconfronteerd, wanneer hij les geeft over de Holocaust. Hij spreekt zijn leerlingen erop aan.

Gelukkig doet ie er wat aan. Is de directeur (m/v) hier ook van op de hoogte gesteld en heeft deze actie ondernomen?

Citaat:

4 mei - Tijdens een schoolreisje van de Joodse basisschool wordt tijdens de picknick vanuit een aangrenzend huis geschoten met een windbuks. Zie verder onder fysiek geweld.

Zie eerder commentaar bij stenen gooien.

Citaat:

31 mei - Melding bij CIDI: Een jongen van elf gaat mee met zijn schoolkamp. Hij vraagt zijn onderwijzer wat er in de frisdrank zit. Deze antwoordt hem: "Ja hoor, dat mag je drinken, dat drinken Joodjes altijd". De vader van de jongen spreekt met de onderwijzer hierover. Deze biedt excuus aan.
Er... bedoelde die docent niet gewoon: ja, hoor, dat is koosjer?
Het kwam wat denigrerend over, misschien, maar hier zou ik niet van wakker liggen. Zeker niet omdat er excuses zijn aangeboden.

Maar wat is je punt nu?
Oud 11-12-2003, 10:23
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 11:17:
Maar wat is je punt nu?
Simpel, Joodse leerlingen + Openbare school = slechte combinatie
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 11:23:
Simpel, Joodse leerlingen + Openbare school = slechte combinatie
Dan ook een protestant op een openbare school in Limburg.
Een islamitische Marokkaan op een openare school in Urk.

etc.

Ik quote even iets uit het Joods journaal:
"Laten we ophouden om ons altijd in een underdog positie te manoeuvreren. Laten we de gettomentaliteit van ons afwerpen en laten we trots zijn op wie we zijn en wat we als volk bereikt hebben."

(gaarne die trots niet te ver door laten schieten )
Oud 11-12-2003, 10:33
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 11:26:
Dan ook een protestant op een openbare school in Limburg.
Een islamitische Marokkaan op een openare school in Urk.

etc.

Ik quote even iets uit het Joods journaal:
"Laten we ophouden om ons altijd in een underdog positie te manoeuvreren. Laten we de gettomentaliteit van ons afwerpen en laten we trots zijn op wie we zijn en wat we als volk bereikt hebben."

(gaarne die trots niet te ver door laten schieten )
Ik denk toch echt dat het met andere bevolkings groepen minder is. Joden zijn nou eenmaal in de minderheid. En natuurlijk is er geprobeerd dit soort dingen tegen te gaan met bijvoorbeeld actie's als de JDL maar daar was men geloof ik niet zo blij mee.
http://www.jdlholland.tk/
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 11:33:
Ik denk toch echt dat het met andere bevolkings groepen minder is. Joden zijn nou eenmaal in de minderheid. En natuurlijk is er geprobeerd dit soort dingen tegen te gaan met bijvoorbeeld actie's als de JDL maar daar was men geloof ik niet zo blij mee.
http://www.jdlholland.tk/
Nee, omdat ze zelf extreem zijn. Duh.

Net zoals Bolkestein op de herdening van de kristallnacht marokkaanse jongeren weer eens over een kam schoor en hen zwart uitmaakte (hoe durft ie dat op zo'n dag te doen!).......
Oud 11-12-2003, 10:42
ijscoman
ijscoman is offline
Mijn punt is dus dat er als jood weinig aan te doen is omdat je hoe dan ook altijd in de minderheid bent. Anders had ik er zelf in het verleden ook wel wat aan gedaan.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 11:42:
Mijn punt is dus dat er als jood weinig aan te doen is omdat je hoe dan ook altijd in de minderheid bent. Anders had ik er zelf in het verleden ook wel wat aan gedaan.
En mijn punt is dat het geen ene f*ck uitmaakt of je een minderheid bent ja of nee, men hoort je te respecteren. En om dan in je eigen wereldje te gaan zitten ter bescherming van jezelf, wekt alleen maar de uberdog gevolgens bij de meerderheid over zich heen.

Juist moet je een sterke gebalde vuist maken als je in een underdog positie wordt geduwd. Je bent echt niet minder omdat je joods bent en gedraag je dan ook niet zo. Hup. Wat meer zelfvertrouwen en dwing respect af.

(overigens vind ik bijzondere scholen niet erg, maar wel als deze "uit bescherming" ontstaan)
Oud 11-12-2003, 10:53
ijscoman
ijscoman is offline
Ze zijn ook niet geheel uit bescherming maar meer voor de joodse lessen die daar worden gegeven. De bescherming is gewoon een extratje. Zeggen is overigens makkelijker dan doen, iedereen kan van buiten af zeggen doe er iets aan maar als je eenmaal zelf in die situatie staat dan merk je ook dat het ineens stukken moeilijker is. Wat de JDL bijvoorbeeld doet is gebasseerd op het volgende: Wanneer je in de minderheid bent en wilt overleven moet je zorgen dat je sterken bent dan de meerderheid. Daarom houden hun dus de handen en voeten methode er op na en dat vind men in nederland niet leuk.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 10:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 11:53:
Ze zijn ook niet geheel uit bescherming maar meer voor de joodse lessen die daar worden gegeven.

Ja, dat weet ik, maar bescherming werd hierboven ook aangehaald, vandaar.

Citaat:
Zeggen is overigens makkelijker dan doen, iedereen kan van buiten af zeggen doe er iets aan maar als je eenmaal zelf in die situatie staat dan merk je ook dat het ineens stukken moeilijker is.

Ja, maar mensen voelen zich niet aangesproken als je zielig gaat doen. Van ohoh, kijk ons nou toch. Veel mensen ergeren zich zelfs daaraan. En dan bereik je alleen maar het tegenovergestelde.

Citaat:

Wat de JDL bijvoorbeeld doet is gebasseerd op het volgende: Wanneer je in de minderheid bent en wilt overleven moet je zorgen dat je sterken bent dan de meerderheid. Daarom houden hun dus de handen en voeten methode er op na en dat vind men in nederland niet leuk.
Nee, duh.
Sterker door fysiek geweld is niet sterker, maar zwakker.
Oud 11-12-2003, 11:07
ijscoman
ijscoman is offline
Er word ook niet echt zielig gedaan anders had de media er wel bol van gestaan. Bij zielig doen hoort namelijk een bepaalde media geilheid wat bij bepaalde volkeren duidelijk terug te vinden is. Als een joodse leerling op een openbare school gepest word word die leerling meestal overgeplaatst naar een joodse school en is het probleem opgelost. Het hoort ook niet echt bij het joodse geloof/cultuur om ergens keihard tegen in te gaan zoals je vaak bij de islam ziet, joden zullen bijna altijd conflicten ontwijken of proberen te voorkomen door zich aan te passen of te verhuisen etc..
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 11:08
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 12:07:
Het hoort ook niet echt bij het joodse geloof/cultuur om ergens keihard tegen in te gaan zoals je vaak bij de islam ziet
welja...
Oud 11-12-2003, 11:13
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Yousra schreef op 11-12-2003 @ 12:08:
welja...
Zat er eigenlijk al op te wachten
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 11:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 12:13:
Zat er eigenlijk al op te wachten
je maakt je nu aan hetzelfde schuldig als vele anderen over joden.

Oud 11-12-2003, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 12:07:
joden zullen bijna altijd conflicten ontwijken of proberen te voorkomen door zich aan te passen of te verhuisen etc..
Waarmee je de ander sterker maakt.

Als een pester een gepestte wegpest, dan voelt die pester zich heel wat. Daarmee los je niks op. Ergo: je verergert het alleen maar.

Zie mijn vergelijking met 1 rotte appel en schone appels in de fruitmand. DOe je niks als schone appel, dan kan het zijn dat je samen met de rotte appel in de vuilnisbak wordt gegooid.
Oud 11-12-2003, 11:34
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 12:31:

De fb gaat nu toch niet anti-semitisch lopen doen hè?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 11:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 11-12-2003 @ 12:34:
huh?
Oud 11-12-2003, 11:37
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 12:35:
huh?
Nou, je generaliseert de joden een beetje door te zeggen dat hij hetzelfde doet als andere joden. Met andere woorden je verwijt de joden dat ze zich in een slachtofferrol plaatsen of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 11:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 11-12-2003 @ 12:37:
Nou, je generaliseert de joden een beetje door te zeggen dat hij hetzelfde doet als andere joden. Met andere woorden je verwijt de joden dat ze zich in een slachtofferrol plaatsen of iets dergelijks.
Erm. ik quote JOODS journaal.
Oud 11-12-2003, 11:56
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 12:31:

Nou ik vind eigenlijk dat ze stiekem een klein beetje het bewijs levert voor mijn theorie. Ik had het eerlijk gezegt ook wel verwacht. Maar om terug te komen op het onderwerp: Zoals het nu gaat met de joodse scholen is het altijd gegaan en het is altijd effectief gebleken. Leerlingen worden niet vanwegen hun afkomst gepest etc.. Het is ook erg moeilijk om daar wat aan te doen als je mischien de enige joodse leerling op een openbare school bent. Men verkijkt zich daar mischien op door te zeggen dat je er dan maar wat aan moet gaan doen. Het zelfde zien we met pesten, tegen de gene die gepest roepen dat het zijn eigen schuld is omdat hij er niets aan doet werkt juist averechts en de enige oplossing blijkt vaak ook het veranderen van school. Wanneer een joodse leerling word gepest is werkt het veranderen van school dus ook.

Laatst gewijzigd op 11-12-2003 om 11:58.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 12:02
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 11-12-2003 @ 12:34:
Jij leest de zin verkeerd, ze zegt toch OVER joden...
Oud 11-12-2003, 12:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 12:56:
Zoals het nu gaat met de joodse scholen is het altijd gegaan en het is altijd effectief gebleken. Leerlingen worden niet vanwegen hun afkomst gepest etc.. Het is ook erg moeilijk om daar wat aan te doen als je mischien de enige joodse leerling op een openbare school bent. Men verkijkt zich daar mischien op door te zeggen dat je er dan maar wat aan moet gaan doen.
Mm.. het is aan de school om er wat aan te doen en aan de overheid om dat te controlleren.

Als mijn kind (die ik niet heb ) gepest zou worden vanwege zijn/haar afkomst op school en die school deed er niks aan, dan was die school nog niet van mij af.
Nu lijkt het zo alsof je -toegeeft- aan pestgedrag en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Oud 11-12-2003, 12:23
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Yousra schreef op 11-12-2003 @ 13:02:
Jij leest de zin verkeerd, ze zegt toch OVER joden...
Inderdaad, ik las de zin verkeerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten