Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het was net WOII. Mijn oma had net een kindje (mijn oom) gekregen. Best een moeilijke periode om een kind te verzorgen, dus. In haar straat was een vrouw die in verwachting was. Toen zij beviel is zij echter op het kraambed gestorven en mijn oma heeft toen de zorg van dat kind op zich genomen. Genoeg borstvoeding in principe voor twee kinderen. Toen ze een keer bij de pastoor kwam, begon hij haar persoonlijke vragen te stellen als: doen jullie aan seksuele onthouding? Wanneer ben je van plan weer zwanger te worden? E.d. Waarop mijn oma had gezegd: denk je nu werkelijk dat ik van plan ben om nu weer zwanger te geraken in oorlogstijd? (m.a.w. ze probeerden dat toen te verhinderen). En toen heeft de pastoor gezegd: Je krijgt geen absolutie als je zo blijft doorgaan. Waarop mijn oma heeft gezegd: hou je die absolutie maar. Wat ik hiermee wil vertellen is dat ik geen vertrouwen kan hebben in het goede werk van de katholieke kerk. Officieel zegt de r-katholieke kerk dat zij weten hoe te handelen via de paus (die daar zit omdat ie uitverkoren is door God). Maar ten eerste zijn de mensen onder de paus ook maar mensen die waarschijnlijk bepaalde dingen anders of verkeerd interpreteren. En ten tweede is de paus ook maar een mens en geloof ik niet dat ie enigszins ook maar kan weten wat een god wilt en doet. Dus met andere woorden: als er een god bestaat is het aan die god te bepalen wie vergeven wordt en wie niet.
||
Citaat:
Terwijl in de 10 geboden staat dat gij niet zult doden, vindt hij het allesbehalve erg dat de heidenen van dat moment gedood worden ![]() (overigens kent dit verhaal een andere wending in de Koran)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben zelf christelijk. Natuurlijk heeft de kerk niet te bepalen wie er in de Hemel of in de Hel komen. Dat kan God alleen en dus heeft deze pastoor het recht niet om deze uitspraken te doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dank je voor deze verhelderende uitspraak.... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
hoewel ik moet toegeven dat die pastoor niet bevorderend werkt inzake mijn respect voor kerken:
God bepaald het, maar pastoren, dominees etc etc kunnen mensen toch ongeveer vertellen waar ze aan toe zijn. dat weten zij toch ongeveer?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bovendien, het is toch je reinste onzin dat je door een diefstalletje niet meer in de hemel kan komen? Jezus neemt zelfs moordenaars en hoeren aan. En dan zal iemand die een 'diefstalletje' pleegt niet in de hemel komen omdat een pastoor dat zegt? Nogmaals, de beste man heeft het recht niet om dat te zeggen. Inderdaad tast hij het respect dat niet-christenen al dan niet hebben voor de kerk aan en dat is een kwalijke zaak. De kerk is namelijk, in theorie, een gemeenschap van liefde en vergeving. Het zou fijn zijn als sommige mensen binnen de kerk dat iets meer in de praktijk brachten.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 18-12-2003 om 21:47. |
![]() |
|
jammer dat god niet bestaat en dat je gewoon een loser bent als je n jezusbeeldje klaart, en al helemaal als je pastoor wordt, mensen denk na!...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je mag vinden wat je vind, moet je vooral zelf weten, maar denk niet dat je beter bent dan anderen omdat je gelooft dat god niet bestaat. Of gedraag je iig alsof je dat niet denkt.
|
oke, als jullie daar blij van worden zal k dat maar doen, mijn diepe medeleven gaat uiteraard uit naar de rechtmatige eigenaar van het ontvreemde heilige beeldje...
|
Het is zo, dat de Christelijke kerk vroeger misbruik maakte van haar positie. Men zei dat mensen die zich niet naar het christendom gedroegen, zouden branden in de hel. Het was een manier om het volk onder de duim te houden, men stelt een aantal regels op, en het volk dien zich daar aan te houden, zo niet dan zul je branden werd er verteld.
Het is natuurlijk zo hypocriet als wat! Om mensen regels op te leggen en zelf zo corrupt te zijn als de pest, ik kan nu wel weer beginnen over het "mooie" verleden van dit verderfelijke geloof, maar daar begin ik niet aan. Aan de persoon die dat beeldje heeft gejat, het staat in de wet dat je niet mag stelen, lijkt me logisch. Het is een ander mans eigendom! Maar het natuurlijk grote nonsens dat een persoon zegt tegen je dat je niet in de hemel komt. Alles hangt vast op een "Broodje aap" verhaal. Een fabel, met een hele duistere nasmaak. Men klampt zich vast op iets dat niet bewezen is, en het is niet hen recht iemand te beschuldigen zonder enige feiten. En wat blijkt... Het grootste feit ontbreekt
|
ja, dat probeerde ik ook te verwoordelijken, daarom is het geloof ook aan het uitsterven,mensen hebben door dat ze voor het lapje gehouden zijn, vroeger was dat nodig tegenwoordig kunnen we zelf nadenken(de meeste dan, er zitten zat mensen id gevangenis die dat niet kunnen)...
|
![]() |
|
Het broodje aap verhaal hoeft geen broodje aap verhaal te zijn (dat kun je ook niet weten, dus waarom opper je t dan?).
Als je meent dat er heel veel lucht rondom religie zit, kan ik dat wel weer begrijpen. Maar affijn, het is niet de bedoeling van dit topic om god enzo in twijfel te trekken, maar antwoord te geven aan de vraag (in de veronderstelling dat god bestaat) wie je uiteindelijk vergeeft. Als je meent (met volle overtuiging) dat god niet bestaat, reageer dan niet.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Zie het wangedrag van De Kerk en het christendom nu eens los van elkaar, zo moeilijk is dat toch niet? Pedofiele priesters, kruistochten, pogroms, aflaten etc. etc. horen niet bij het christendom, maar bij het instituut De Kerk. Tenzij jullie mij Bijbelpassages kunnen aanwijzen waarin staat dat joden uitgeroeid moeten worden en priesters met kleine kinderen spelletjes mogen spelen.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vind niet dat de pastoor het met zo'n zekerheid kan zeggen. Ik denk dat 'ie op dat moment meer gevoelsmatig dan verstandelijk praatte. Want God is in ieder geval wel vergevensgezind.
||
![]() |
Citaat:
![]() Dan wordt het friemelen aan kindertjes nu dus op de islam afgeschoven, dat kon er ook nog wel bij ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
God zou zelfs de grootste zondaar vergeven, zou diegene oprecht spijt betuigen. (k denk niet dat de RK kerk dat zou doen) Jou pastoor gaf meer zijn persoonlijke mening denk ik
Deze topic was trouwens om een vraag te beanwtoorden niet om een discussie te beginnen over geloven. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
je bedoeld dat: -mensen in de praktijk niet vaak zo'n berouw hebben -het katholicisme zo logisch niet denkt -god het niet met me eens is op dit punt ?
||
Citaat:
|
![]() |
De (rooms) katholieke kerk denkt dat de paus de plaatsvervanger van petrus is op aarde, en sommige beschouwen petrus als de vervanger van Jezus op aarde, daarom denken die lui ook dat ze alles kunnen, kijk maar naar de middeleeuwse kerk, tja nu is dat op veel plekken ook nog zo. Kbdoel de Paus verklaard sommige mensen ook zalig (nee niet heilig, das weer wat anders) dat houd in dat de Paus zeker weet dat die persoon in de hemel is, kbdoel hoe kan hij dattan weer weten
![]()
||
Citaat:
ik denk dat zeker weten dat je in de hemel komt moeilijk is, omdat je daarna sterk in verleiding kan komen door je eigen goedheid, maar het an best. volgens jullie is de bijbel de waarheid, en de spelregels staan er volgens jullie ook duidelijk in (dat is niet generaliserend, het maakt deel uit van de defenitie Christen, sorry). DUS, het is te simpel om te zeggen dat je zoiets niet kunt weten.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met De Kerk bedoel ik echter het instituut kerk, de machtsfactor. Die heeft fouten gemaakt en is van het geloof afgeweken in de jacht naar macht en rijkdom. Dŕt moet losgezien worden van het christendom, niet de Godsverering in de kerk zelf. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Ethiek Mr.Mark | 71 | 08-12-2010 18:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
De Kantine |
Groot Moppentopic [1] Negrotiator | 82 | 16-01-2004 07:44 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
invloed van jezus. Márit | 88 | 20-12-2003 21:51 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
duits-samenvatting/uittreksel DiaNNe>!!! | 1 | 03-09-2003 22:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Janssen-van raay : volkert van der G ingehuurd door Al Quada TygerStyle2001 | 62 | 12-07-2002 14:41 |