Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk niet dat helium zelf een supergeleidend materiaal is, want dit zijn meestal materialen die van zichzelf goed geleiden (metalen dus) |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Na even wat zoeken kwam ik toch op deze site, waar o.a. staat:
Citaat:
Overigens is er nog een 5e aggregatietoestand: het zogeheten Bose-Einstein condensaat. Deze toestand is echter alleen mogelijk bij bosonen; het Pauli-principe verbiedt fermionen om zich in deze toestand te bevinden. Supervloeibaar is overigens heel maf om te zien. Het Helium krijgt dan zeer rare eigenschappen en is in staat om, wanneer het eenmaal in beweging is, om over de rand van het omhulsel heen te stromen (dus tegen de zwaartekracht in, zonder een externe kracht). Zo kan je bijvoorbeeld wat helium in een doos hebben, koel je het af zodat het supervloeibaar wordt en vervolgens stroomt al het Helium weg door een microscopisch gat. Het supervloeibare Helium heeft namelijk geen last meer van viscositeit en kan daardoor met gemak door ieder gat heen stromen.
||
![]() |
Citaat:
noooooooit van gehoord
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Het is per definitie niet mogelijk om 0 K te bereiken. Het is net iets te technisch om daar op in te gaan, maar het heeft inderdaad met de hoofdwetten van de thermodynamica te maken.
Gek genoeg kan een negatieve temperatuur wel bereikt worden ![]() Overigens is de definitie van temperatuur niet 'de kinetische energie' van deeltjes, maar eerder 'datgene wat bij 2 objecten gelijk is wanneer zij in thermisch evenwicht zijn'.
|
![]() |
Over die negatieve temperatuur, daar heb ik wel eens wat over gelezen (oa. dat die negatief werd, via oneindig om).
Hoe zat dat weer in elkaar? Het was toch iets met magnetisatie inversie? GinnyPig, please refresh my memory. ![]()
|
Verwijderd
|
ik weet hoe je iets kan afkoelen tot onder dat "nulpunt".
je doet datgene wat je wilt afkoelen in een vriezer die tot -200zoveel gaat. vervolgens, als die vriezer genoeg afgekoeld is, donder je dezelfde vriezer in en grotere, nog vriezender vriezer, en dan.... eh, gaat niet lukken? ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Maar temperatuur is juist gedefineerd als de afgeleide van entropie (S) naar energie (U). ( 1/T = dS/dU) En in dit geval daalt de entropie juist, wanneer er meer energie in het systeem wordt gestopt (dS/dU is dus negatief). De temperatuur is dus negatief. Bij bijvoorbeeld het verwarmen van een gas is het juist anders: bij het toevoegen van energie van het systeem, kan het systeem op een stuk meer manieren worden geordend => de entropie stijgt naarmate de energie stijgt. Hierdoor stijgt de temperatuur dus wanneer je energie aan het systeem toevoegt. Een systeem met een negatieve temperatuur gedraagt zich overigens alsot het een hogere temperatuur heeft dan ieder systeem met een postieve temperatuur. Het systeem wil dus 'graag' zijn energie afgeven aan zijn omgeving, om zo zijn eigen entropie te verhogen. Maar dit is allemaal vrij overbodig om hier uit te leggen... Entropie is een vrij lastig begrip, en de definitie van temperatuur komt hier ook zomaar uit de lucht vallen. Maar goed, ik heb me punt zo'n beetje gemaakt ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het heelal Geschiedenis!!! | 67 | 21-06-2011 19:24 | |
Creationisme is onzin Kaneelstok | 120 | 17-01-2005 18:18 | |
komt er een eind aan de wereld, en hoe dan? de doornvogel | 52 | 19-09-2002 16:25 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
vreemde thesis-onderwerpen damaetas | 35 | 16-08-2002 13:00 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Een weerstand van 0 bereiken Oen | 40 | 15-03-2002 08:36 | |
Software & Hardware |
Techniek betreffende werking van koelkasten Choong | 27 | 10-08-2001 23:27 |