Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
A-1*b'=A-1*A*b=I*b=b met I de 3 bij 3 eenheidsmatrix. Omdat A-1 uit de gegeven relaties tussen b en b' valt af te leiden kun je met behulp van de formule A*A-1*=I A vinden. Er is gegeven: T(p(x))=x*D(p(x))=x*p'(x), waarbij p'(x) de afgeleide van p(x) voorstelt, dus kun je met behulp van A en de coördinaatvectoren de oplossingen voor T(p(x))=x3-3*x²+4*x vinden. T is de samenstelling van T2 na T1 met T1(p(x))=D(p(x))=p'(x) en T2(p(x))=x*p(x), dus T(p(x))=T2(T1(p(x)))=D(T1(p(x)))=D(x*p(x))=p(x)+x*p'(x). Er is gegeven dat B een basis is van P3 en dat B"=(x²,x,1) een basis is van P2. Je weet hoe je bij een gegeven vector x en een transformatiematrix A de beeldvector x'=A*x kunt vinden, dus ik neem aan dat dit verder geen probleem meer is. Maak voor het laatste onderdeel gebruik van de gegevens uit de voorgaande onderdelen om T3(a2*x²+a1*x+a0) en de relatie tussen T1, T2 en T3 te vinden.
Laatst gewijzigd op 04-01-2004 om 17:42. |
![]() |
|
Ik ben al weer wat verder gekomen. Zoals sommige al hadden gezien, is de basis van deze opgave veranderd, en dat maakt de boel denk ik wat eenvoudiger. Matrix A heb ik nu berekend, door is de afgeleidde van de basis te nemen en dat maal x te doen, dan krijg je 3x^3, 2x^2, x
De matrix A word dan 3 0 0 0 0 2 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Alle oplossingen van opgave 2 snap ik niet helemaal wat ze er mee bedoelen, maar mijn lijkt dat de coordinaten vector 1,3,4,0 is. En dat vermendigvuldig je met die matrix a en je krijgt er de matrix 3,6,4,0 uit. En laat dat nu de berekening zijn die je normaal zou doen, als je de som zelfs zou maken. Maar of dit helemaal klopt weet ik niet. Bij het derde deel kom ik niet helemaal uit. Je heb dus T1 die P3 naar P2 stuurt en gedefineerd is als T1[p[x]]=D[p[x]] De basis van P3 is x^3,x^2,x,1 en de basis van P2 is b''=[x^2,x,1] Als je dit zou uitvoeren, dus die regels volgens, dan is D[p[x]]=3x^2,2x^2,1 En als je dat zou uitzetten tegen de basis van b'' dan zou je de matrix 3 0 0 0 2 0 0 0 1 Als je dit ook zou doen met T2 die P2 naar P3 stuurt, en gedefinieerd is als T2[p[x]]=xp[x] en dit zou uitvoeren krijg je als eerste: x^3,x^2,x,0 en dat uitzetten tegen de basis van B krijg je de matrix 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Maar als je die zou vermendigvuldigen krijg ik er geen 4 bij 4 matrix uit? Hoe moet ik dit oplossen, en zit ik wel op het goede spoor??
Laatst gewijzigd op 05-01-2004 om 08:26. |
![]() |
||
Citaat:
en T2(p(x))=x*p(x). Nu geldt: T(p(x))=x*D(p(x))=T2(T1(p(x))). T1 is een afbeelding van P3 naar P2 en T2 is een afbeelding van P2 naar P3, dus de samengestelde afbeelding T (ofwel T2(T1)) is, volgens de regel voor samengestelde afbeeldingen, een afbeelding van P3 naar P3. De transformatiematrix van T1 is een 3 bij 2 matrix, en die van T2 is een 2 bij 3 matrix, dus de transformatiematrix van T is een 3 bij 3 matrix, omdat deze matrix de produktmatrix is van de transformatiematrices van T1 en T2.
|
![]() |
ehm, vraagje, komt dit uit het boek 'Linear Algebra' van ..., shit, hoe heet die gast ook alweer?
nou ja, een wit boek in elk geval. Met voorop een of ander oranje-zwart figuuer
|
het is eindelijk gelukt. Voor de geintreseerde. De eerste deel opgave leverde inderdaad de matrix op dsie ik had neergezegt. De 4 bij 4 dus
3 0 0 0 0 2 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 Deelvraag 2 leverede iets anders op. Ik ging er van uit dat T(p(x))=x^3-3x^2+4x een gewone defintie was, maar dat is dus niet zo. het antwoord is in dit geval 1/3 -2/3 4 c c is een constante. Eigelijk zoek je hier de coordinaten vector die de matrix a in T(p(x))=x^3-3x^2+4x veranderd Deel vraag 3 was eigelijk ook niet zo moeilijk, maar ja, je moet het maar net zien. het leverde in ieder geval de 2 matrices: 3 0 0 0 2 0 0 0 1 0 0 0 en de matrix: 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 Die vermedigvuldigt levert weer A op, en dat is wat je dus ziet. deelvraag 4, moet je de matrices zo vermendigvuldigen dat je een 3 bij 3 krijgt. En dat blijkt dan T3= T1 0 T2 En ja, het is het groene boek geschreven door fraleigh beauregard
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Raw Food Verwijderd | 33 | 20-06-2006 18:48 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
lin alg jbtq | 4 | 21-02-2004 11:08 | |
lin alg jbtq | 4 | 15-12-2003 12:37 | |