Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Wat zal zwaarder wegen?
Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het geven of juist niet geven van voorrang het verkeer meer beinvloed dan het wel of niet ontsteken van je lichten. Als ik een gokje zou moeten doen, dan zou ik denken dat het niet voorrang verlenen erger is en dat dit daarom ook zwaarder weegt, Maar pin me nergens op vast.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Als ik je naam zo bekijk had je volgens mij zonder alcohol aan het verkeer moeten deelnemen
![]() Maar om even op je vraag in te gaan: je kan je afvragen of het niet-voorrang geven een gevolg is van dat de andere partij de lichten niet had ontstoken. Als die persoon die voorrang moest geven niet in staat was om jou aan te zien komen, is het onredelijk om te denken dat je voorrang krijgt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik reed door rood (stoplicht niet gezien), hij reed te hard (wilde nog net door groen). Geen proces verbaal opgemaakt, geen probleem. Verzekering ingeschakeld, en na twee maanden kon ik ook weer zonder te hinkelen lopen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan zal er nog een correctie moeten worden toegepast. Er zijn namelijk twee belangrijke regels in het verkeersaansprakelijkheidsrecht, te weten de zgn. 50%-regel en de zgn. 100%-regel. De 50%-regel houdt in, dat een automobilist die een ongemotoriseerde van veertien jaar of ouder aanrijdt, altijd minstens 50% van de schade van de ander moet dragen (tenzij hem rechtens geen enkel verwijt treft of bij de ander sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, maar dat doet zich in de praktijk niet voor). De 100%-regel houdt in dat een automobilist die een ongemotoriseerde jonger dan veertien jaar aanrijdt, 100% van de schade moet vergoeden (wederom tenzij hem rechtens geen enkel verwijt treft enz.) Zoals ik al zei kun je dus niet spreken van goed of fout zitten, van gelijk hebben of niet. Er moet bepaald worden wie voor welk gedeelte voor welke schade aansprakelijk is, of er eventueel sprake is van eigen schuld (en dus of er reden is een gedeelte van de schade voor eigen rekening te laten) en vervólgens moet nog de zgn. billijkheidscorrectie worden toegepast, dat is die bescherming van ongemotoriseerden die ik boven even kort beschreef. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat hier om schadevergoeding. Het uitgangspunt is dus het burgerlijk recht, en wel de vraag of iemand onrechtmatig (zeg maar fout) heeft gehandeld. Bij de beantwoording van die vraag zal het feit of er verkeersregels overtreden zijn, zeker een rol spelen: iemand die een ongeval veroorzaakt zal een zwaarder verwijt treffen als hij geen voorrang verleende dan wanneer dat wél het geval was. Aan de verkeersregels wordt hier geen rangorde toegekend. Er wordt wel gekeken, zoals ik zei, naar de verwijtbaarheid: niet naleven van verkeersregels levert wel een ernstig verwijt op. Maar er wordt niet gekeken wat 'erger' is, bijvoorbeeld geen licht hebben of door rood rijden. De enige regels die van belang zijn, zijn zoals ik al zei die 50%- en 100%-regels. Bovenstaande houdt allemaal verband met het feit dat je in vrijwel geen enkel geval kunt zeggen of iemand 'fout zat' of niet. Bij zeer veel verkeersongevallen hebben alle partijen wel in meer of mindere mate niet gehandeld zoals zou moeten, en dus onrechtmatig. Wat dat in de praktijk oplevert, wordt door de rechter bepaalt en die heeft zoals ik al zei daar een vrij grote speelruimte bij. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoe kun je voorrang verlenen als je het voertuig niet kan zien omdat diegene zn lampen uit heeft. Het lijkt mij eigenlijk logisch dat de onrechtmatige daad van geen voorrang verlenen voortvloeit uit de onrechtmatige daad van geen licht aan hebben, en dat er dus een gebrek aan verwijtbare schuld is bij diegene die geen voorrang verleende
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het verkeersaansprakelijkheidsrecht is de mogelijkheid van ontsnapping aan aansprakelijkheid vrij beperkt. Je hebt immers twee mogelijkheden om aan aansprakelijkheid te ontkomen. De eerste staat vermeld in het eerste lid van 6:162, namelijk '...een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigheidsgrond'. Als je een rechtvaardigingsgrond voor een onrechtmatige daad hebt, vervalt de onrechtmatigheid ervan. Daarvan zal bij natuurlijke personen niet snel sprake zijn: wel speelt het vaak in de sfeer van de rechtmatige overheidsdaad. De tweede mogelijkheid is gelegen in de niet-toerekenbaarheid van de onrechtmatige daad, dit komt dus ná de onrechtmatigheidsvraag. Niet-toerekenbaarheid doet zich voor wanneer de pleger een te jeugdige leeftijd heeft etc. De daad is dan wel onrechtmatig, maar kan de laedens niet worden toegerekend. Er is bij verkeersongevallen maar éen mogelijkheid om aansprakelijkheid te ontsnappen, en dat is de situatie waarin de automobilist rechtens geen enkel verwijt treft. Dit is, mede gezien in het licht van de bescherming van ongemotoriseerden, een zeer scherp criterium (vergelijkbaar met 'opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid' bij arbeidsongevallenschade ex art. 7:658 BW). Veel verkeersbewegingen, hoe menselijk begrijpelijk ook, zijn toch rechtens te verwijten aan de automobilist. Zo zal het aanrijden van een fietser zonder licht rechtens een verwijt opleveren. Het is namelijk een ervaringsfeit dat mensen vaak zonder licht fietser, en als automobilist verzwaart dat ervaringsfeit dus jouw zorgplicht. Je dient er rekening mee te houden dat mensen zonder licht fietsen, net zoals je er rekening mee dient te houden dat kinderen soms zómaar ineens oversteken en onder je wielen komen, iets waar je vaak bijna niets aan kunt doen. Aan de kant van de aangereden fietser is de enige mogelijkheid om de werking van de 50%- en 100%-regels te blokkeren, de situatie van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid van de fietser. Ook hier weer, dit zal zich nauwelijks voordoen. Zonder licht rijden is niet 'aan opzet grenzende roekeloosheid'. Dat is vaste jurisprudentie van de Hoge Raad. Verder is het rijden zonder licht geen onrechtmatige daad jegens de automobilist. Voor toerekening en aansprakelijkheid is immers ook relativiteit nodig: de geschonden norm moet strekken tot bescherming van de schade zoals de gelaedeerde die geleden heeft. Dat is hier niet het geval, nu de geschonden norm een verkeersregel is en de verkeersregel van rijden met licht dient ter bescherming van de fietser zelf, niet de automobilist. Bovendien is zijn schade geen direct gevolg van het rijden zonder licht, het is het gevolg van het ongeval. Om een lang verhaal kort te maken is er sprake van twee onrechtmatige daden, waarvan éentje (het rijden zonder licht) echter geen relativiteit heeft met de ander, zoals jij stelt. Het is weliswaar menselijk heel goed te begrijpen dat het éen het gevolg is van de ander, maar dat ontneemt het onrechtmatige karakter niet aan de aanrijding. De automobilist valt namelijk een verwijt te maken, zodat een beroep op overmacht hier niet kan slagen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verkeer is per definitie iets dat de meningen altijd enorm verdeelt, dus als je dingen gaat introduceren als 'wat menselijk verwijtbaar is' ofzo, dan is het hek van de dam. Alles in het recht draait om het objectiveren van subjectieve percepties. En verder, dan ga je toch lekker sociologie studeren? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik word al uitvreter
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Verkeerde kant op. steffanx3 | 9 | 08-01-2013 16:59 | |
Psychologie |
Diep ongelukkig Michael19 | 5 | 19-09-2011 20:33 | |
Seksualiteit |
eerste keer anaal --> gepland of per ongeluk? Verwijderd | 41 | 06-09-2007 08:48 | |
Drugs & Alcohol |
Alcoholverbod onder 21 jaar? Faerie | 37 | 30-11-2005 16:12 | |
Liefde & Relatie |
Heel gelukkig in de liefde, maar snel ongelukkig als je hem/haar niet ziet? Verwijderd | 19 | 03-06-2005 17:28 | |
Liefde & Relatie |
Verkering, maar niet gelukkig _Moby_ | 18 | 08-04-2004 16:50 |