Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 21:07
Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
NEE!
Weet iemand hier meer van? Het enige dat ik weet is dat ze die in Leiden zeker gaan invoeren, maar komt er ook een loting in andere steden? En is de kans dat je wordt ingeloot groter als je een hoger gemiddeld eindexamencijfer hebt?
Oud 12-01-2004, 21:26
Gothic
Gothic is offline
Bij loting heb je idd meer kans met een hoger eindexamengemiddelde.
Oud 12-01-2004, 23:47
DeuS
DeuS is offline
Ik heb idd gehoord dat ze dat van plan zijn. Ik studeer psychologie in Leiden dus ik zal het ff uitzoeken.

wordt vervolgd...
Oud 13-01-2004, 08:44
enigszins
enigszins is offline
In Leiden is er inderdaad zeker weten één, voor het eerst dit jaar, dat vertelden ze even op de opendag en ik schrok me helemaal rot. Daarnaast weet ik ook dat er in Rotterdam ook eentje is voor psychologie (heel fijn, de 2 steden waar ik de meeste voorkeur voor heb), maar voor de rest in Nederland voor zo ver ik weet niet. Ik heb er ook flink de balen van, ik wilde me inschrijven voor de loting van geneeskunde, en als ik werd uitgeloot psychologie gaan doen in Leiden. Maar nu is psychologie in Leiden dus ook met loting wat dus inhoud dat ik me niet voor beide kan inschrijven. Nu begin ik psychologie wel steeds leuker te vinden, en ik wil heel graag naar Leiden, dus ik denk dat ik me daar maar voor ga inschrijven...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 08:48
martijn1985
martijn1985 is offline
de RuG heeft voor psychologie iig geen loting (resultaat daarvan: 450 eerstejaars )
Oud 13-01-2004, 10:59
Sandpaper Tears
Ik wil zelf heel graag naar Amsterdam, ik hoorde dat daar vorig jaar ook nogal veel studenten zich hadden aangemeld voor psychologie. Daar gaat mijn hoop al bijna..
Oud 13-01-2004, 11:03
Verwijderd
Op dit moment zijn Rotterdam en Leiden de enige twee met een numerus fixus voor psychologie. Voor zo ver ik weet.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 12:30
the tourist
the tourist is offline
Ik heb gehoord dat Leiden en de UvA het misschien in gaan voeren, en de VU daarom misschien ook....
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 13:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Universiteit van Utrecht voor zover ik weet niet. Dat is de uni waar ik psychologie wil gaan doen. Dus nou maar hopen dat ze het voorlopig nog niet in hun hoofd halen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 23:49
Dhyana
Dhyana is offline
OW nevermind.. jullie hebben gelijk

Citaat:
Vragen over instellingsfixus psychologie

Wat is een instellingsfixus?

Een instelling mag voor een studie een capaciteitsbeperking invoeren, dat wil zeggen een maximum stellen aan het aantal studenten dat tot de opleiding wordt toegelaten. De Universiteit Leiden voert voor het komende jaar zo’n fixus in voor de bacheloropleiding psychologie.

Is er overal een numerus fixus voor psychologie?

Nee. Tot nu toe had alleen de Erasmus Universiteit in Rotterdam een instellingsfixus voor psychologie. Nu komt daar de instellingsfixus voor psychologie van de Universiteit Leiden bij. Mogelijk volgen ook andere universiteiten.

Geldt deze fixus ook voor de deeltijdopleiding?

Ja, ook de deeltijdopleiding kent een maximale capaciteit (in dit geval 84).

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 23:54.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 00:22
DeuS
DeuS is offline
Citaat:
enigszins schreef op 13-01-2004 @ 09:44:
In Leiden is er inderdaad zeker weten één, voor het eerst dit jaar, dat vertelden ze even op de opendag en ik schrok me helemaal rot. Daarnaast weet ik ook dat er in Rotterdam ook eentje is voor psychologie (heel fijn, de 2 steden waar ik de meeste voorkeur voor heb), maar voor de rest in Nederland voor zo ver ik weet niet. Ik heb er ook flink de balen van, ik wilde me inschrijven voor de loting van geneeskunde, en als ik werd uitgeloot psychologie gaan doen in Leiden. Maar nu is psychologie in Leiden dus ook met loting wat dus inhoud dat ik me niet voor beide kan inschrijven. Nu begin ik psychologie wel steeds leuker te vinden, en ik wil heel graag naar Leiden, dus ik denk dat ik me daar maar voor ga inschrijven...
om maar eens met een dooddoener te komen:

Niet geschoten is altijd mis

volgens mij valt het allemaal wel mee. De slagvaardigheid van de Uni Leiden is niet zo, dus... (de communicatie overigens ook niet, maar da's weer een ander topic )

bij de weg: Ik hoop dat je voor Leiden kiest. Ik vind het zelf een erg leuke stad (ben er opgegroeid, vandaar) en de Kans bestaat dat ik je mentor wordt in de ElCid (de intro-week)
Oud 14-01-2004, 11:12
Sandpaper Tears
Nog een Leidenaar
Oh..en ik heb de link van Leiden Klik
Ik hoop HEEL erg dat het niet doorgaat in Amsterdam, heb namelijk geen tweede keus, vind alle andere studies eigenlijk niet zo interessant of niet breed genoeg
Oud 14-01-2004, 11:26
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 14-01-2004 @ 12:12:
Nog een Leidenaar
Oh..en ik heb de link van Leiden Klik
Ik hoop HEEL erg dat het niet doorgaat in Amsterdam, heb namelijk geen tweede keus, vind alle andere studies eigenlijk niet zo interessant of niet breed genoeg
ook buiten de randstad kun je psychologie studeren

Citaat:
Martijn1985 schreef:
de RuG heeft voor psychologie iig geen loting (resultaat daarvan: 450 eerstejaars )
Oud 14-01-2004, 11:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 14-01-2004 @ 12:26:
mja inderdaad, nu maar hopen dat die loting daar voorlopig uitblijft
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 12:02
Sandpaper Tears
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 14-01-2004 @ 12:26:
Sja.. maar ik ben nogal gehecht aan de randstad, niet te ver van huis en alles is in de buurt Als het echt niet anders kan moet het maar..
Oud 14-01-2004, 13:23
enigszins
enigszins is offline
Citaat:
DeuS schreef op 14-01-2004 @ 00:22:

bij de weg: Ik hoop dat je voor Leiden kiest. Ik vind het zelf een erg leuke stad (ben er opgegroeid, vandaar) en de Kans bestaat dat ik je mentor wordt in de ElCid (de intro-week)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:30
ellen16
ellen16 is offline
Ik kreeg onlangs een brief van de Univ. Leiden hierover. Volgens de rector magnificus kan de universiteit door het groot aantal PSY-studenten niet hoogwaardig onderwijs garanderen. Ik wilde de studie eerst ook gaan doen, nu ben ik niet meer zeker.
Oud 16-01-2004, 11:53
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 15-01-2004 @ 19:30:
Ik kreeg onlangs een brief van de Univ. Leiden hierover. Volgens de rector magnificus kan de universiteit door het groot aantal PSY-studenten niet hoogwaardig onderwijs garanderen. Ik wilde de studie eerst ook gaan doen, nu ben ik niet meer zeker.
en hoezo ben je niet zeker meer dan?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 12:20
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 14-01-2004 @ 13:02:
Sja.. maar ik ben nogal gehecht aan de randstad, niet te ver van huis en alles is in de buurt Als het echt niet anders kan moet het maar..
Oud 17-01-2004, 18:32
sublime
sublime is offline
tlijkt me helemaal geen slecht plan eigenlijk... nu gaan mensen psychologie studeren omdat ze verder nix weten... als je een loting hebt zullen alleen mensen die het echt willen meeloten, lijkt me.... mi een gunstige ontwikkeling..

maar ja voor mij doet t er ook niet zo veel toe, aangezien ik geschiedenis studeer en dus niet emotioneel betrokken ben
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 18:55
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
sublime schreef op 17-01-2004 @ 19:32:
tlijkt me helemaal geen slecht plan eigenlijk... nu gaan mensen psychologie studeren omdat ze verder nix weten... als je een loting hebt zullen alleen mensen die het echt willen meeloten, lijkt me.... mi een gunstige ontwikkeling..

Daar sluit ik me wel bij aan. Ik denk dat ze met een hoop mensen zitten die het als 'vluchtstudie' voor Geneeskunde hebben gebruikt, en dat die mensen dan als ze ingeloot worden verdwijnen. Nu zullen deze mensen eerder Biomedische Wetenschappen (ook loting in Leiden geloof ik), Gezondheidswetenschappen of neuropsychologie (heet dat zo?) gaan studeren. Wat dat betreft zal de kans op uitloting redelijk klein zijn.
Oud 17-01-2004, 21:16
marlies
marlies is offline
Het is vervelend maar het wordt niet voor niets gedaan.
Oud 18-01-2004, 07:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
sublime schreef op 17-01-2004 @ 19:32:

maar ja voor mij doet t er ook niet zo veel toe, aangezien ik geschiedenis studeer en dus niet emotioneel betrokken ben
Ja maar lullig voor de mensen die enkel alleen psychologie willen studeren en dan straks naar de andere kant van Nederland moeten omdat elders een loting is (in mijn geval dus). Ik vind het niet zo'n grappige ontwikkeling nu ik eindelijk zo blij ben met mijn keuze. Wel als ze nog ff 2 jaar wachten
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 13:41
Erbenda
Erbenda is offline
Ik zit ook niet op die loting te wachten... Psychologie is eigenlijk het enigste wat ik zeker weten wil gaan studeren, dus ik hoop echt dat het alleen mij Leiden en Rotterdam blijft.
In die brief die ik van Leiden heb gehad, stond dat je meer kans maakte als je gemiddeld een 8 of hoger stond.
Ik snap de overweging van de uni's wel, maar ben er zelf dus niet zo blij mee...
Oud 18-01-2004, 14:02
Verwijderd
Ik begrijp de overweging van de universiteiten, hoewel het natuurlijk lullig is als je het echt wil en dan wordt uitgeloot. Maar als het aantal studenten in het huidige tempo blijft doorgroeien dan schiet de capaciteit tekort.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2004, 15:19
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
fractuur schreef op 17-01-2004 @ 19:55:
Daar sluit ik me wel bij aan. Ik denk dat ze met een hoop mensen zitten die het als 'vluchtstudie' voor Geneeskunde hebben gebruikt, en dat die mensen dan als ze ingeloot worden verdwijnen. Nu zullen deze mensen eerder Biomedische Wetenschappen (ook loting in Leiden geloof ik), Gezondheidswetenschappen of neuropsychologie (heet dat zo?) gaan studeren. Wat dat betreft zal de kans op uitloting redelijk klein zijn.
Ik dacht dat neuropsychologie alleen een onderdeel was van psychologie, en geen aparte studie

Volgens mij doen ze die loting vooral voor al die mensen (vooral veel C&M´ers eigenlijk) die niet weten wat ze willen en daarom maar psychologie gaan doen. Veel van deze mensen schrikken door de hoeveelheid wiskunde enzo die je krijgt en stoppen na 1 jaar. Op veel universiteiten hebben ze hiervoor ook al een soort puntenregeling; dan moet je in het 1e jaar een bepaald aantal punten halen. Als je die niet haalt mag je niet meer verder met de studie (is op de UU zo, geloof ik)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 15:36
martijn1985
martijn1985 is offline
om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet helemaal. Als je heel graag 1 bepaalde studie wil gaan doen, dan ga je toch naar de stad waar je die studie kunt doen? Dus als je in Leiden uitgeloot wordt voor pscyhologie dan kun je toch nog naar Amsterdam (Uva en VU), Utrecht, Rotterdam, Maastricht of Groningen.

Dat is dan misschien iets verder van je ouderlijk huis, maar je wilt toch een bepaalde studie doen?
Oud 18-01-2004, 19:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 18-01-2004 @ 16:36:
om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet helemaal. Als je heel graag 1 bepaalde studie wil gaan doen, dan ga je toch naar de stad waar je die studie kunt doen? Dus als je in Leiden uitgeloot wordt voor pscyhologie dan kun je toch nog naar Amsterdam (Uva en VU), Utrecht, Rotterdam, Maastricht of Groningen.

Dat is dan misschien iets verder van je ouderlijk huis, maar je wilt toch een bepaalde studie doen?
Naar groningen zou ik bijvoorbeeld nooit willen. Dat is gewoon té ver. Ik heb er best wel wat voor over maar ik wil niet op kamers (ik heb hier een vriend en die kan ik gewoon niet missen). Dus ja, er worden je wel beperkingen opgelegd.
Maar ja, t komt allemaal wel goed. Er is vast wel een psychologiestudie te vinden waar ik terecht kan.

Het is overigens altijd zo dat je direct toegelaten wordt bij een gemiddelde van een 8 op je eindexamen (dacht ik).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 18:24
the tourist
the tourist is offline
Bij de UvA komt iig geen loting (ik ben vanmiddag bij psychologie bij de open dag van de UvA geweest). Alleen een intakeprocedure, wat inhoudt dat je een formulier moet invullen met je vooropleiding en motivatie enzo. Mensen die het als 2e studie gaan doen en mensen zonder vooropleiding worden dan waarschijnlijk niet toegelaten. De rest met een redelijke motivatie waarschijnlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 19:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 18-01-2004 @ 16:36:

Of Nijmegen, of (ik dacht) Enschede.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 19:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
En mensen, denk eens na, voor diegenen die tegen de numeru fixus zijn.

Is het handig als er straks tienduizenden psychologen zijn?
Nooit meer een tekort aan psychologen.
Sterker nog: dan heb je straks dat mooie diploma op zak en die mooie titel voor je naam, en je zit zonder werk en zonder kansen. Is dat slim?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 15:13
Mastermind
Mastermind is offline
De reden dat ze in Leiden een numerus fixus voor psychologie gaan invoeren is dat omdat die opleiding veel te snel gegroeid is; ze kunnen de toestroom van nieuwe studenten gewoon niet meer aan. Je merkt het trouwens ook op de Faculteit der Sociale Wetenschappen (ik studeer daar ook, maar wel een andere studierichting) zit overvol.

Maar ondanks dat zou ik als ik jou was zeker voor Leiden kiezen, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 19:51
Sven
Sven is offline
Tja.. het is zo ongeveer overal de grootste studie toch..?
Lijkt me dat er op een gegeven moment wel een behoorlijk overschot is..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten