Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2004, 16:26
Balance
Balance is offline
Wie heeft Mamma Mia al gezien?
Wat vond je ervan?
Helemaal top of juist niet?
En hoe vind je de Nederlandse vertalingen van de liedjes?

Kortom: vertel
Oud 16-01-2004, 16:57
tinus11
tinus11 is offline
ik heb t niet gezien en ik wil het ook niet zien. waarom:

als je liedjes gaat vertalen gaat dat altijd ten koste van de kwaliteit. de herkenbare klanken van abba zullen het publiek wel raken maar ze zullen er wel van schrikken en dat is juist niet leuk.
Oud 16-01-2004, 18:33
alpha
alpha is offline
Binnenkort moet ik oppassen omdat die ouders naar Mamma Mia! gaan, ik ben wel benieuwd. Ik denk dat het heel erg verschillend is wat mening betreft. Als jij die muziek helemaal te wauw vind, dan zal het leuk zijn. Persoonlijk is het niet mijn stijl muziek dus zal ik ook een andere mening hebben hierover.
Oud 17-01-2004, 14:45
Kiss Pookie
Kiss Pookie is offline
Ik dacht eerst wat kut dat ze die nummers vertalen, maar ik ben er gweest en het klonk helemaal niet raar! In tegendeel juist het klonk heel leuk! De show is ook leuk alleen er is een die niet zo mooi zingt maar voor de rest is ie top!
Oud 17-01-2004, 16:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kiss Pookie schreef op 17-01-2004 @ 15:45:
Ik dacht eerst wat kut dat ze die nummers vertalen, maar ik ben er gweest en het klonk helemaal niet raar! In tegendeel juist het klonk heel leuk! De show is ook leuk alleen er is een die niet zo mooi zingt maar voor de rest is ie top!
weet je ook wie dat is of wie hij/zij speelt?
Oud 17-01-2004, 18:36
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
tinus11 schreef op 16-01-2004 @ 17:57:

als je liedjes gaat vertalen gaat dat altijd ten koste van de kwaliteit. de herkenbare klanken van abba zullen het publiek wel raken maar ze zullen er wel van schrikken en dat is juist niet leuk.
dat ben ik niet met je eens. Saturday Night Fever (de nederlandstalige musical) had inderdaad de 'bekende' klanken, maar ik vond de vertaling niet minder dan de originelen. Ik denk dat een vertaling juist beter werkt dan de engelstalige liedjes, met nederlandstalige dialogen. Je moet of het hele verhaal in het engels doen, of het hele verhaal in het nederlands, vooropgesteld dat het goeie vertalingen zijn.

ontopic: ik hoef er niet zo nodig heen. Het verhaal vind ik niet bepaald boeiend en ABBA is niet bepaald mijn eerste muziekkeus
Oud 17-01-2004, 18:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 17-01-2004 @ 19:36:
dat ben ik niet met je eens. Saturday Night Fever (de nederlandstalige musical) had inderdaad de 'bekende' klanken, maar ik vond de vertaling niet minder dan de originelen. Ik denk dat een vertaling juist beter werkt dan de engelstalige liedjes, met nederlandstalige dialogen. Je moet of het hele verhaal in het engels doen, of het hele verhaal in het nederlands, vooropgesteld dat het goeie vertalingen zijn.
helemaal mee eens.
ik vind de liedjes van snf geweldig, ookal zijn ze vertaald.

en met copacabana vertaalden ze álles, behalve het lied 'copacabana' zelf (althans, als einde. wel kleine stukjes tussendoor). Dat klopt gewoon niet in zo'n voorstelling, dus óf alles vertalen óf niks.
Oud 17-01-2004, 18:55
Kiss Pookie
Kiss Pookie is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2004 @ 17:45:
weet je ook wie dat is of wie hij/zij speelt?

De acteur is Oren Schrijver hji speelt Sky geloof ik...
Oud 17-01-2004, 19:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Kiss Pookie schreef op 17-01-2004 @ 19:55:
De acteur is Oren Schrijver hji speelt Sky geloof ik...
oke
Oud 18-01-2004, 11:15
alpha
alpha is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-01-2004 @ 19:43:
en met copacabana vertaalden ze álles, behalve het lied 'copacabana' zelf (althans, als einde. wel kleine stukjes tussendoor). Dat klopt gewoon niet in zo'n voorstelling, dus óf alles vertalen óf niks.
Klopt, dat was idd vreemd. En het komt dan heel vreemd over.

Maar zit er in Mamma Mia! ook een verhaal, of is haast puur muziek??
Oud 18-01-2004, 11:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
alpha schreef op 18-01-2004 @ 12:15:
Klopt, dat was idd vreemd. En het komt dan heel vreemd over.

Maar zit er in Mamma Mia! ook een verhaal, of is haast puur muziek??
nee, er zit ook een verhaal in.
maar ze hadden dus eerst de liedjes en hebben er toen een verhaal bij verzonnen die de liedjes mooi verbond met elkaar.
ik heb hem zelf alleen nog niet gezien hoor, dus dit is wat ik d'r over gehoord heb.
Oud 20-01-2004, 11:14
Verwijderd
Ik heb er een voorstuk van op tv gezien, er zit idd een verhaal in...en best een aardig verhaal ook nog, volgens mij. Ik wil er zo verschrikkelijk graag heen (draait ie nog?), maar 't is zo duur (eerste rang met z'n tweeën )...
Oud 20-01-2004, 15:42
floortje bloem
floortje bloem is offline
de vriend van mijn moeder is echt naar elke grote musical geweest en deze vond hij een van de mooiste, dat wil volgens mij wel iets zeggen nou ja, we zullen het zien,want ik ga ook!!
hij zei trouwens ook dat die nederlandse vertaling trouwens helemaal niet storen is, juist heel leuk gedaan, en ook de abbanummers zijn niet irritant
Oud 20-01-2004, 15:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-01-2004 @ 12:14:
Ik heb er een voorstuk van op tv gezien, er zit idd een verhaal in...en best een aardig verhaal ook nog, volgens mij. Ik wil er zo verschrikkelijk graag heen (draait ie nog?), maar 't is zo duur (eerste rang met z'n tweeën )...
ja hij draait nog.
hij is eigenlijk net begonnen, dus nog tijd zat
maar idd, zo duur...
Oud 20-01-2004, 15:52
alpha
alpha is offline
Wij zongen op de basisschool 'altijd' een liedje "Chicitita kijk me eens aan.." dat is volgens mij ook een vertaling van Abba.
Oud 24-01-2004, 20:29
Jillian
Jillian is offline
Ik ben er naartoe geweest en ik vond hem echt helemaal geweldig!!
Ik heb helemaal niet zoveel met de muziek van Abba, maar dan is de musical nog steeds heeel leuk.

Ik had eigenlijk niet zoveel zin om er naartoe te gaan. Vooral omdat het verhaal niks met Abba te maken heeft en omdat de teksten dus zijn vertaald en dat de liedjes vaak minder goed maakt.
Maar het verhaal is echt heel erg leuk en de nummers van Abba passen er echt heel goed bij. De nummers zijn heel goed vertaald waardoor het verhaal ook veel leuker wordt en wat meer diepgang krijgt, omdat de nummers vooral over gevoelens gaan.

Echt een aanrader!!
Oud 09-05-2004, 18:19
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
baggygothgirl schreef op 24-01-2004 @ 21:29 :
Ik ben er naartoe geweest en ik vond hem echt helemaal geweldig!!
Ik heb helemaal niet zoveel met de muziek van Abba, maar dan is de musical nog steeds heeel leuk.

Ik had eigenlijk niet zoveel zin om er naartoe te gaan. Vooral omdat het verhaal niks met Abba te maken heeft en omdat de teksten dus zijn vertaald en dat de liedjes vaak minder goed maakt.
Maar het verhaal is echt heel erg leuk en de nummers van Abba passen er echt heel goed bij. De nummers zijn heel goed vertaald waardoor het verhaal ook veel leuker wordt en wat meer diepgang krijgt, omdat de nummers vooral over gevoelens gaan.

Echt een aanrader!!
prcies.
n.b.: het verhaal was er eerder dan het idee om ABBA-liedjes te gebruiken.
Oud 10-05-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
tinus11 schreef op 16-01-2004 @ 17:57 :

als je liedjes gaat vertalen gaat dat ALTIJD(?) ten koste van de kwaliteit. de herkenbare klanken van abba zullen het publiek wel raken maar ze zullen er wel van schrikken en dat is juist niet leuk.
als ik wist hoe die roloogjes moesten zou ik ze nu zeker gebruiken. waarom:

hoezo altijd?! je hebt dus duidelijk deze musical nog niet gezien.
het blijft een mening, maar volgens mij zijn er heel weinig mensen die zeggen dat het de liedjes, of de musical, slechter maakt. ik vond het juist mooi, omdat je alles precies begreep.

er zit idd ook een verhaal in, die de liedjes nog zoveel beter tot hun recht laten komen! dankzij de liedjes wordt het verhaal nog veel mooier ( niet dat hij normaal niet mooi is, helemaal niet!).
de spelers waren stuk voor stuk geweldig om naar te kijken, behalve idd Sky, die ook maar in 1 liedje een solo had.
alleen maar goede dingen over te zeggen ..
Oud 30-05-2004, 19:46
Stitch
Stitch is offline
ik ben een beetje laat want dit is een oud topic maar mama mia was geweldig !!!! ik hou helemaal niet van musicals enzo maar omdat mijn zus kaartjes had gewonnen ben ik afgelopen vrijdag geweest en ik vond het onwijs leuk!
Oud 13-06-2004, 19:52
Verwijderd
ik ben vanmiddag geweest!

ik vond 'm heel leuk
Oud 26-06-2004, 17:24
Nijn*
Nijn* is offline
Ben dinsdag geweest. Heb echt genoten! Maar ja, die vertalingen van de liedjes he, hartstikke jammer, maar goed..
Oud 22-09-2004, 16:51
-x-Laartje-x-
-x-Laartje-x- is offline
Ik ben er heen geweest was helemaal geweldig!!!!! Dat wil ik nou ook hè, in een musical spelen
Oud 22-09-2004, 20:42
floortje bloem
floortje bloem is offline
ik heb hem een tijdje geleden gezien,
en wat veel mensen zeggen over die vertalingen.
ik vind juist de nummers die ze in de
musical gebruiken veel beter als de originele
van abba.
de "mama mia" nummers worden veel krachtiger
gezongen, en met een diepere tekst als
de normale versie.

verder, vond ik hem ook echt helemaal geweldig
Oud 22-09-2004, 22:25
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
-x-Laartje-x- schreef op 22-09-2004 @ 17:51 :
Ik ben er heen geweest was helemaal geweldig!!!!! Dat wil ik nou ook hè, in een musical spelen
Goede morgen zeg, wat een up Ben nog aan t twijfelen of k zou gaan of niet.
Oud 25-09-2004, 11:04
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Mama Mia is gewoon een ontzettend leuke avond uit .
Advertentie
Oud 28-09-2004, 19:01
l0ve.Bel0w
l0ve.Bel0w is offline
Wat een musical Ik heb de cd maar meteen gekocht. Ik vond het een verfrissend verhaal en een verassend goede musical. Het viel me echt zo erg mee dat de nummers in het nederlands waren, pastte erg goed bij het verhaal.

Harstikke goede musical dus
Oud 01-10-2004, 20:47
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
abba is niet zo leuk

musicals zijn al helemaal bagger

combinatie: slecht
Oud 08-10-2004, 08:05
Larsman
Larsman is offline
IK HAAT MUSICALS!
Oud 08-10-2004, 08:50
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Citaat:
Simoen schreef op 01-10-2004 @ 21:47 :
musicals zijn al helemaal bagger
eheh... wil jij beloven nooit meer zo over musicals te praten, Simoen? Mijn tante speelt erin .
Oud 08-10-2004, 21:06
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Kristoph schreef op 08-10-2004 @ 09:50 :
eheh... wil jij beloven nooit meer zo over musicals te praten, Simoen? Mijn tante speelt erin .
Dat weet ik. Dat weet ik. En ik heb met die befaamde tante nog een keer een spelletje op Texel gespeeld . Maar goed ik blijf bij mijn stanpunt. Het is gemaakt. Ik houd van pure emotie.
Oud 08-10-2004, 21:33
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Op Texel? Ik wist helemaal niet meer dat zij toen mee was...

Maar ik houd eigenlijk ook niet zo van musicals hoor. Het spel is over het algemeen minder goed dan bij echt toneel en om de één of andere reden lijkt elke musical over een vorige musical te gaan. (beetje overdreven maar toch).
Oud 09-10-2004, 17:14
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Kristoph schreef op 08-10-2004 @ 22:33 :
Op Texel? Ik wist helemaal niet meer dat zij toen mee was...

Maar ik houd eigenlijk ook niet zo van musicals hoor. Het spel is over het algemeen minder goed dan bij echt toneel en om de één of andere reden lijkt elke musical over een vorige musical te gaan. (beetje overdreven maar toch).
offtopic: Terschelling
Advertentie

Regels voor berichten