Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik ben twee en een halve dag gestopt. Ik werkte toen bij een boekbinderij. Verschrikkelijk, de hele dag stil staan en boeken uit elkaar strekken. Aan het einde van de dag (lange dagen!) kon ik helemaal niets meer, helemaal kapot. Daarbij kwam ook nog eens bij dat de werksfeer en niet leuk was. Er was een groep allochtonen die elkaar allemaal kenden en geen interesse verder hadden en het vaste personeel had voor de pauze een privehok. Ik was daar met een vriendin en wij zaten er dus een beetje tussenin.
Overigens kan je het misschien nog een dagje proberen. Bevalt het niet, ff je contract erop nakijken (ik had toen geen contract, het was hartstikke illegaal -> kinderen van 14 die 40 uur per week werkten) en lekker weggaan. Er zijn best leukere baantjes te krijgen! |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Bij een uitzendovereenkomst kun je dus in beginsel te allen tijde weg bij de inlener, maar het uitzendbureau zal dat niet leuk vinden. Het hangt af van de inhoud van de overeenkomst. Vaak zal de inlener de werkzaamheden kunnen beëindigen als hij geen behoefte meer aan je heeft en zul je zelf kunnen stoppen als je er geen zin meer in hebt. Dat staat in de overeenkomst die je met het uitzendbureau hebt getekend. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar hoe zit het dan eigenlijk als de persoon in kwestie nog minderjarig is?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
De heersende leer is echter dat het ook met een 16- of 17-jarige rechtsgeldig kan worden overeengekomen. Alleen Van der Grinten betoogt dat een proeftijdbeding niet met een minderjarige kan worden overeengekomen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik neem aan dat hij als 15 jarige afwasser gewoon zwart werkt, tenminste ik ken niemand die ooit legaal heeft gewerkt als afwasser
![]() Ik zou je aanraden nog een paar keer te gaan, misschien gaat het in het vervolg wel wat beter. Als het dan nog niet leuk is, dan moet je gewoon stoppen tenzij je het geld echt nodig hebt. ![]() Ik moet trouwens wel toegeven dat ze in bepaalde restaurants nogal slecht omgaan met afwassers, maar ik zal die onheilspellende verhalen maar achterwege laten, want enkele vrienden van mij die ook afwassen vinden het een hele leuke baan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik ben wel eens na 3 uur gestopt
![]() ![]() Ik krijg nog steeds 30 euro van ze, dat heb ik namelijk maar niet meer geclaimd ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies. Op zo'n moment voel ik me daar ook echt niet schuldig over. Zonder arrogant te klinken: ik heb het werk voor het uitkiezen en zij hebben de uitzendkrachten voor het kiezen, dus als ik besluit om per direct dat werk niet meer te doen is er echt geen man overboord. Dezelfde middag nog hadden ze iemand anders gevonden: voor mij tien anderen, dus mij maakt het niet uit.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als jou bij een 'zwarte werkgever' een arbeidsongeval overkomt gelden de gewone bepalingen uit boek 7 titel 10 BW. In het kort wil dat zeggen dat de werkgever dient te bewijzen dat hij níet tekort is geschoten in zijn zorgplicht jegens de werknemer. Dat zal hij in de regel bijna niet kunnen aantonen. Een werkgever is vrijwel altijd aansprakelijk voor de ongevallen die werknemer zijn overkomen in de uitoefening van zijn werkzaamheden, behoudens een theoretisch uitzonderinkje. Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 16:29. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een schriftelijke arbeidsovereenkomst roept natuurlijk wel een bewijsvermoeden in het leven, maar is niet een soort sacrosanct bewijsmiddel op grond waarvan de rechter altijd tot het bestaan van een arbeidsovereenkomst zal concluderen. Of er een arbeidsovereenkomst bestaat is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en niet van het feit of er wel of niet een contract is. Het gaat om de bedoeling van partijen en de feitelijke uitvoering die ze aan hun overeenkomst hebben gegeven. Die bedoeling kan wel blijken uit een contract, maar de feitelijke uitvoering is toch bepalend. Maar even kort, bewijs is inderdaad moeilijk te leveren, maar niet fundamenteel moeilijker dan wanneer een 'witte' werkgever ontkent dat er een arbeidsovereenkomst is en daartoe allerlei schriftelijke gegevens gaat verduisteren. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast zit je ook nog met het probleem dat een 'zwarte' werkgever naar alle waarschijnlijkheid niet verzekerd is voor bedrijfsongevallen, terwijl een 'witte' dit in alle waarschijnlijkheid wel is ('moet' bijna, aansprakelijkheidsverzekering), vooral als het 'gevaarlijk' werk is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je dan wel iets te snel zwarte werkgevers over éen kam scheert. Het zijn niet allemaal privépersonen die een minderjarig scholiertje een beetje laten bijbeunen in de avonduren, het zijn soms vrij gerenommeerde bedrijven.
Een arbeidsovereenkomst die op schrift staat helpt natuurlijk, maar ook als je dat niet hebt is het best mogelijk aan te tonen dat er een arbeidsovereenkomst was. Ik heb zelf genoeg arbeidszaken behandeld om te zien hoe dat in de praktijk werkt. Er zijn altijd collegae die je kennen, die dingen gezien hebben, je weet zelf precies hoe het er op dat bedrijf aan toegaat, enz.enz. Het is best te bewijzen. Het gaat dan niet alleen om zwart werken, maar ook om freelancers zonder contract, mensen die een mondelinge arbeidsovereenkomst hebben enz. Wat betreft verzekering > ook hier geldt dat niet elke werkgever die zwartwerkers in dienst heeft, onverzekerd is, en er geldt ook niet dat alle 'witte' werkgevers verzekerd zijn. Zwart wil niets anders zeggen dan dat jouw werkgever geen premies volksverzekeringen en geen loonheffing inhoudt op jouw loon en niet opgeeft aan het UWV. Zwart betekent niet dat je helemaal geen rechten hebt ofzo. Sterker nog, je hebt precies dezelfde rechten als een gewone witte werknemer. Een naheffingsaanslag wordt namelijk altijd aan de werkgever opgelegd, maar die mag dat vervolgens niet (in beginsel) terugvorderen van de werknemer. Betaald loon is betaald loon, en er is maar in zeer beperkte gevallen terugvordering mogelijk. Trouwens, verzekering maakt echt niet uit. Je kunt je vordering tot schadevergoeding altijd verhalen op zijn bedrijfsactiva. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Studentenverenigingen Ozzy A | 157 | 22-06-2006 03:00 | |