Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 13:59
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik ben een hardware leek, dus vergeef me als ik een toetsenbord voor een beeldscherm aanzie...

Hier in huis is weer een (voor jullie waarschijnlijk welbekende) PC-draaimolen begonnen. Mijn zus krijgt een nieuwe pc. Dit zal de oude pc van mijn vader worden. Mijn vader krijgt "deels" mijn pc. Dit zal bestaan uit: Kast incl. : moederbord, 40 gb schijf, processor, 256 mb geheugen, grafische kaart en netwerkkaart. Zo valt er een gat wat ik mag vullen, al blijft de financiele grens mij tot nu toe onduidelijk, maar ik ben bereid zelf bij te leggen. Maar allereerst wou ik jullie advies.

Wat ga je met die pc doen?

Vooral gamen, naast natuurlijk de standaard dingen (internet, muziek, office). Ik ben geen film- of fotobewerker dus heb geen 2 gig intern geheugen nodig, lijkt me. Ik wil echter - met het oog op Direct X 9 spellen, een goed systeem.

Dit houdt in dat ik geen kleine update wil en nu nog een AMD 2400 + of zo ga kopen, want dan moet het over 3 maanden weer. Ik wil graag een AMD 64 bit processor (3000+ of hoger als ik me niet vergis?) maar tussen de Athlons, plussen en Barthons aan de ene kant en aan de andere kant ook nog Pentium zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb in mijn huidige pc 1 x 256 + 1 x 512 mb geheugen, Kingston als ik me niet vergis. Die 256 gaat naar mijn vader (meer heeft hij niet nodig) en ik wil in mijn nieuwe pc graag 1024 mb ram hebben. Dus ligt nog eens 512 mb kopen voor de hand, maar dan zit ik nog met de vraag of ik dan "dual-channel" moet nemen of niet, en of het niet beter is 1 bankje van 1024 mb te kopen i.p.v. 2 x 512.

Moederborden weet ik he-le-maal niks van af dus maak me wijs wat je wilt. (Ik zou uiteraard wel graag iets willen dat aansluit op mijn toekomstige configuratie). Over de geluidskaart: ik zou wel een creative willen, want veel anderen om mij heen hebben daar ook goede ervaringen mee en ook mijn speakerset is van creative. Ik ben geen DJ en heb dus geen dure kaart nodig, maar wil gewoon goed geluid. Grafische kaarten gaat zo snel, dat houd ik niet meer bij. Ligt er iemand op kop als het gaat om Nvidia/Ati? Zelf dacht ik aan een Radeon 9800 pro maar die is rond de €400 en misschien wel helemaal geen verstandige keuze...

Het tijdperk van de DVD-spelers is allang aangebroken, maar hier nog niet. Daar mag wel eens verandering in komen, dus ik zou wel een DVD brander willen hebben, maar daar heb ik zo mogelijk nog minder verstand van dan van moederborden. Ik heb dan toch geen losse brander meer nodig (voor gewone cd-r)? In dat geval ben ik wel bereid een DVD brander te kopen, die meerprijs t.o.v. van een brander valt ook wel mee.

Muis, toetsenbord en speakerset heb ik staan en zijn dus niet nodig om nieuw te kopen. Enige wat ik me nog afvraag (als ik toch bezig ben... ) is mijn monitor, die heb ik nu al 4 jaar. Het is een fujitsu en het typenummer is me onbekend. Opzich zou ik wel een TFT-monitor willen maar ik weet niet of mijn budget dat wel zou toelaten. Maar als mijn monitor de prestaties van de rest van mijn systeem zou belemmeren is het natuurlijk het overwegen waard, dus ik vraag me af of het aanbeveling verdient dit te doen.

Kortom, wat ik nu in het hoofd heb, maar ik ben een hardware leek:

AMD 3000+/3200+ (is er een groot verschil? Ik neem aan dat dat toch wel meevalt...)
Ati Radeon kaart
Creative kaart
512 mb geheugen
Asus moederbord (op gevoel, heb nu een MSI die goed functioneert, dus vraag me niet hoe ik er bij kom )
120 gb schijf (ik hou dan mijn 80 gb schijf die naast mijn 40 gb schijf in mijn huidige pc zit)

Alvast bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 17:50
TIGEK
TIGEK is offline
http://www.fluffles.net/computers/hardware/

Derde pc van boven (Of de laatste)
Voldoet preccies aan je eisen.
alleen het butget misschien niet
Oud 07-03-2004, 09:07
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ziet er inderdaad goed uit, hoe kon ik fluffles.net nou vergeten
Maar goed ik keek gister op advies van m'n pa op superstip.nl (dit gaat hopelijk niet onder reclame vallen ) en op dit moment ben ik daar de basis-pc aan "het verbouwen" naar mijn wensen, om eens te kijken waar ik dan op uit kom. Is er een groot prestatieverschil tussen een 9600 pro (hoger gaat het daar niet...) en een 9800 (pro)? Zou een beetje jammer zijn als je zo'n nieuw systeem koopt dat je gelijk zo'n bottleneck hebt...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 11:10
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Wat betreft de grafische kaart, ik raad een Club 3D GeForce 5900 XT aan: http://www.tweakers.net/pricewatch/73799

Tussen de Radeon 9600 en de 9800 zit een groot gat van prestatieverschil. De Radeon 9800 vind ik zelf erg duur, en na een paar maanden is je honderden-euro's-radeon toch al weer verouderd. Een Radeon 9600 is veel goedkoper, een GeForce 5900 XT is ietsjes duurder maar wel beter dan een Radeon 9600. Ik ga binnenkort ook een upgrade verrichten aan mijn PC, ik heb er reviews over gelezen, en ik heb besloten de GeForce 5900 XT te kopen.
Oud 07-03-2004, 12:07
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Daar zit wat in. Maar ik heb Radeon 9800 Pro's van verschillende prijzen gezien (tot rond de €400) maar al sla je me dood, de verschillen weet ik niet. Het zou wel jammer zijn een 9600 te kopen als die in verhouding tot iets duurdere/andere kaarten minder presteert. Dus ik houd jouw aanbeveling in mijn hoofd. Mijn voornaamste zorg is dat zo'n nieuwe kaart de Direct X 9 spellen moeiteloos draait en "in het systeem past". Dus: goede processor, veel geheugen, dus ook een bijpassende videokaart. Ik zou wel willen weten wat jij voor onderdelen denkt te gaan kopen, $@nd€r $@l@m@nd€r ?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 13:10
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
"Update"

En de Powercolor ATI Radeon 9600XT 128MB, die wat ik hoorde sneller is dan de 9600 Pro, hoe is die in verhouding tot de door jou voorgestelde kaart?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 14:09
$@nd€r $@l@m@nd€r
Als je geïnteresseerd bent in wat ik ga kopen: http://home.hetnet.nl/~vanlonen/pc_upgrade.txt

Maar dit is echt een zo goedkoop mogelijke upgrade.

De PCM van deze maand had een grote vergelijking van grafische kaarten, en de PCZone Benelux van deze maand heeft een review over de 5900 XT.

In de PCM review werd vertelt dat de 9600 Pro en XT niet zo heel veel van elkaar verschillen qua prestaties.

http://www.hardware.info/reviews.php?id=445&page=4 dit heb ik ook gevonden na ff 1 seconde googlen.

Of het DirectX 9.0 ondersteunt weet ik ff niet uit me hoofd, maar het zal waarschijnlijk wel. Zoek anders ff naar de specificaties op de Nvidia site o.i.d.
Oud 07-03-2004, 19:27
M@rco
M@rco is offline
Ik zou gaan voor het volgende:

- AMD Athlon 64 3200+ Box 400 MHz, Boxed - €298
- Asus K8V Deluxe - €137
- 2x Kingston ValueRam PC3200, 400 MHz, -, 3, 512 MB - €186
- Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro 128 MB, €234
- Hitachi Deskstar 7K250 120 GB, 7200 rpm, 2 MB - €88

Een geluidskaart heb je niet nodig, zit onboard (en een Creative-kaart zou ik sowieso niet kopen, baggerdingen). Die 512MB geheugen die je nog hebt zou ik niet gebruiken, omdat dat ws. geen PC3200 geheugen is.

Kom je totaal op rond de 835 euro... is een hele hoop geld, dat wel, maar hiermee kun je gegarandeerd een tijdje vooruit

Je zou anders evt. 2x256MB geheugen kunnen gebruiken, of voor de AMD64 3000+ kunnen gaan om wat geld te besparen.
Oud 07-03-2004, 20:01
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Dat ziet er toch ook wel weer heel aardig uit moet ik zeggen
M@rco.... mag ik weten waar je het zo hebt samengesteld (ik bedoel zal wel een webshop zijn?)
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:20
M@rco
M@rco is offline
Oeps, vergeten te vermelden

Prijzen komen van www.sallandautomatisering.nl
Oud 07-03-2004, 23:39
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-03-2004 @ 22:20:
Oeps, vergeten te vermelden

Prijzen komen van www.sallandautomatisering.nl
Geeft niet, had 'm inmiddels met een beetje speurwerk al gevonden
Mooie site, ziet er goed uit. Ik zal er de komende dagen rond gaan kijken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 05:42
A*
A* is offline
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 07-03-2004 @ 10:07:
Ziet er inderdaad goed uit, hoe kon ik fluffles.net nou vergeten
Kàn niet zonder fluffles.

Maar ik wil je wel informeren over een belangrijk feit betreffende mijn hardware-advies:
http://www.fluffles.net/#10043

Voorlopig raad ik je dus af om te bestellen bij FCC. De hardware-lijstjes die daar staan doen hier op zich niets aan af; de hardware kun je immers prima bij andere webshops kopen. Alleen de prijzen en deeplinks zijn dus niet meer van toepassing. Niet totdat ik ervan overtuigd ben van de positie van FCC in zoverre dat ik hun weer kan aanraden. Maar ik heb ernstige twijfels hierover.

Zal straks inhoudelijk reageren op je hardware-lijst.
Oud 08-03-2004, 16:32
$@nd€r $@l@m@nd€r
Wat een goede keus is hangt ook af van je budget. Als je het kan betalen zou je het beste een Radeon 9800 kunnen kopen, als het goedkoop moet kan je beter mijn suggestie uitvoeren, een GeForce 5900 XT. Zet je budget er ff bij.
Oud 08-03-2004, 19:07
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
en toch zou ik die 17" flatscreen vervangen voor een 19" gewoon

VGA Karte ASUS 9600XT 128MB 8x TV DVI 179.00EUR
VGA Karte ASUS 9800XT 256MB 8x TV DVI 439.00EUR
VGA Karte HIS ATi Excalibur Radeon 9600XT 128MB TV DVI 165.00EUR
VGA Karte Power Color ATI Radeon 9600Pro 256MB EZ TV/DVI 120.00EUR
VGA Karte Power Color ATI Radeon 9800Pro 128MB TV/DVI 214.99EUR
VGA Karte Sapphire 9600XT 128MB TV DVI LR 158.00EUR

Kijk naar het bedrag, en laat enlightenment beoordelen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:32
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-03-2004 @ 15:07:
Kàn niet zonder fluffles.

Maar ik wil je wel informeren over een belangrijk feit betreffende mijn hardware-advies:
http://www.fluffles.net/#10043

Voorlopig raad ik je dus af om te bestellen bij FCC. De hardware-lijstjes die daar staan doen hier op zich niets aan af; de hardware kun je immers prima bij andere webshops kopen. Alleen de prijzen en deeplinks zijn dus niet meer van toepassing. Niet totdat ik ervan overtuigd ben van de positie van FCC in zoverre dat ik hun weer kan aanraden. Maar ik heb ernstige twijfels hierover.

Zal straks inhoudelijk reageren op je hardware-lijst.
Ok dan, ik zag het topic ook al langs komen op Fok! en er rinkelde gelijk een belletje, want bij mij is het woord "FCC" inherent aan Enlightenment Maar goed zoals je zelf al zegt, genoeg andere webshops over.

Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 08-03-2004 @ 17:32:
Wat een goede keus is hangt ook af van je budget. Als je het kan betalen zou je het beste een Radeon 9800 kunnen kopen, als het goedkoop moet kan je beter mijn suggestie uitvoeren, een GeForce 5900 XT. Zet je budget er ff bij.
Ik las hier al wat over je advies, zoveel schelen die kaarten eigenlijk niet eens. Ik wil die 35 euro best nog wel er bovenop doen voor die Radeon, dat is niet onoverkomelijk. Mijn budget is een beetje lastig, omdat ik er met mijn ouders uit moet komen. Zij zijn bereid een deel te betalen, maar ik moet zelf ook een groot deel bijleggen. Ik probeer eerst tot een lijstje te komen, maar ik verwacht rond de 1000 euro totaal uit te geven aan het systeem. Pin me er alleen niet op vast

AMD Athlon 64 3200+ OEM 2.08 GHz 400 MHz 128 kB L1, 1 MB L2 Socket 754 OEM € 259,

Asus K8V Deluxe Socket 754 (AMD) VIA K8T800 800 MHz € 137,-

Kingston ValueRam 512 MB PC3200, 400 MHz 3 non-ECC - € 93,- (twee keer dus €186)

Sapphire Atlantis Radeon 9800 Pro ATi Radeon 9800Pro 128 MB DDR SDRAM € 234,-

Maxtor Diamond Max Plus 9 120 GB 7200 rpm 8 MB Serial ATA/150 € 104,99 (misschien laat ik die schijf weg als ik te hoog uitkom; ik heb hier nog een 80 gb schijf liggen waar het een en ander van af kan)

Lite-On 8X DVD Dual DVD -R(W) & +R(W) 8 x IDE Retail, Wit € 112,-

Sweex CX4 P4 Midi Tower ATX 300 watt Beige € 36,-

Totaal €1068,99

Ik zou zeggen shoot!; ik sta open voor kritiek/verbeteringen, vooral over de kast twijfel ik nog: het is een vrij goedkoop ding, maar ik ben geen case-modder of iets in die trand. Maar ik wil wel graag een redelijke "air-flow" zodat m'n systeem niet te heet wordt. Systeem is overigens samengesteld op http://213.239.181.153/default.jsp
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 23:01
M@rco
M@rco is offline
Ik zou geen Sweex-kast nemen, maar een mooie kast met een goeie voeding... ik heb zelf de Antec 3700AMB, de 350 watt voeding die daarbij zit heb je echt minimaal nodig met een AMD64 3200+ en een Radeon 9800 Pro. Ook zit daar standaard een 120mm fan achterin en die zorgt voor een prima airflow en maakt niet teveel lawaai

Verder zou ik, als je een schijf koopt, die Maxtor fijn in de winkel laten liggen en een Hitachi nemen... die zijn sneller en stiller.

Ik zou ook de boxed versie van de 3200+ nemen ipv de OEM. Is wat duurder maar er zit standaard een mooie koeler bij; de OEM is dus alleen de processor en dan moet je weer op zoek naar een goede koeler.
Oud 09-03-2004, 12:34
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-03-2004 @ 15:07:
Voorlopig raad ik je dus af om te bestellen bij FCC.
Is het niet misschien verstandig om een apparte topic hiervoor te maken?
Je hebt best wel heel wat mensen FCC aangeraden.
Met een apparte topic kun je wat meer mensen waarschuwen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 08-03-2004 @ 23:32:
Kingston ValueRam 512 MB PC3200, 400 MHz 3 non-ECC - € 93,- (twee keer dus €186)
Mh, is dat geheugen niet een beetje aan de prijs? In dit bord past trouwens ook ECC geheugen, mocht daar goedkoper aan te komen zijn (as if).. Op de duitse eBay heb ik nieuwe infineon strips van 512 MB PC3200 met ECC zien gaan voor 60 euro. En dan kon je ook aangeven hoeveel je ervan wilde hebben.

Wat betreft dat FCC.. tsja, nu moet je voor de garantie naar Enlightenment!
Oud 09-03-2004, 17:34
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Euh, windows werkt maar met 512 DDR-RAM
1024 heeft dus (nog) erg weinig zin, heb ik gehoord
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 20:20
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 09-03-2004 @ 18:34:
Wat is dat nou weer voor bullshit?
Oud 09-03-2004, 20:38
Paul van Shark
Paul van Shark is offline
Xp werkt sowieso al met ondersteuning van 1028mb intern, kweet niet of dat dit ook nog hoger kan... Maar of het ook gebruikt wordt is een tweede. Als ik jou was zou ik in plaats van goedkoop 1024mb kopen, gaan voor een wat duurdere reep van 512mb. Waar je bij geheugen vooral op moet letten: Hoe hoog het geclocked is, en de cas latency. Vooral dat laatste is er belangrijk en hiervoor geld hoe lager hoe beter.
Het echte uber-geheugen(van bevoorbeeld corsair, of kingston) hebben vaak een latency van 2-2-2. Van corsair zijn, naar ik weet, geheugen reepjes die speciaal in de fabriek gematched worden en uitermate geschikt zijn om plaats te nemen in een moederbord met dual-ddr. Dit houdt in dat het geheugen gelijk geschakeld wordt en zo wel dezelfde hoeveelheid wordt gehanteerd meer dan wel geniet van dubbele toegangstijden. Dit levert wel wat snelheid op. Uit een aantal benchmarks die ik onlangs heb bekeken bleek dat als je van dat "uber-geheugen"gebruikt de "overall"winst op kan lopen tot wel 10%.
Maar denk eraan, de pc is zo snel als het zwakste onderdeel (schakel van de spreekwoordelijke ketting). Laat je dus niet naaien door een vage advertentie, maar neem iemand mee die er verstand van heeft. Zo voorkom je dat over een jaar de spelletjes al niet soepel meer lopen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 23:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 09-03-2004 @ 13:34:
Is het niet misschien verstandig om een apparte topic hiervoor te maken?
Je hebt best wel heel wat mensen FCC aangeraden.
Met een apparte topic kun je wat meer mensen waarschuwen.
De mensen die nu nog een computer kopen, zullen mijn bericht hierover zeker lezen. Bovendien is op mijn website op drie punten een waarschuwing ingelast, waarbij ik de mensen informeer over de tot mijn aandacht gekomen situatie omtrent FCC. Merk ook op dat op dit moment nog niets zeker is. Ik sluit het echter uit dat nu nog iemand die niet impulsief reageert last zal hebben van de ontstane situatie; uitgezonderd de mensen die al bij FCC gekocht hebben uiteraard.
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-03-2004 @ 18:27:
Wat betreft dat FCC.. tsja, nu moet je voor de garantie naar Enlightenment!

Je vergeet dat je als consument fabrieksgarantie hebt. Hardeschijven kun je eigenlijk altijd al bedingen bij de fabrikant, evenals monitoren en andere produkten. Indien de leverancier failliet is, is de fabrikant verantwoordelijk voor het afhandelen van de fabrieksgarantie (meestal 12 maanden). Duits recht verschilt van het Nederlands recht, maar ik denk dat het zo ook in DL werkt. Voor advies en informatie hieromtrent kun je Euregio bellen [053 460 5151]. Zij bemiddelen in grensoverschrijdende juridische conflicten.
Oud 09-03-2004, 23:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 09-03-2004 @ 18:34:
Zou je de goede naam van Windows NT niet willen vervuilen met de slechte naam van de Windows 9x familie?

Je hebt twee soorten Windows:
1. Windows NT [NT4/2000/XP/Longhorn/toekomstige versies]
2. Windows 9x [95/98/ME]

Die tweede moet je je reet aan afvegen en door de plee spoelen, over het eerste kunnen we verder praten. Dat is een "OS".

Amen

P.S. Win98 heeft idd limiet van 512MB RAM, start geloof ik geeneens op als je meer hebt. Je kunt het omzeilen door wat instellingen te wijzigen. Maar win9x heeft een gehandicapt geheugenmanagement dus op zo'n systeem Win9x draaien is kansloos.
Oud 09-03-2004, 23:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Paul van Shark schreef op 09-03-2004 @ 21:38:
Xp werkt sowieso al met ondersteuning van 1028mb intern
1024MB, trouwens.

Maar Windows NT, inclusief XP, heeft ondersteuning t/m 4GB geheugen. Dat is geen limiet van Windows maar van de 32-bits processors. Er is ook een 2GB limiet; geen één proces kan meer dan 2GB geheugen gebruiken. [bron]

Windows XP 64-bit edition kan echter veel meer geheugen aanspreken. 16.777.216 TeraByte (1TB = 1024GB) om precies te zijn. Het duurt nog wel een behoorlijk tijd voordat we dat limiet bereikt hebben.

Laatst gewijzigd op 09-03-2004 om 23:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2004, 15:59
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-03-2004 @ 00:46:
P.S. Win98 heeft idd limiet van 512MB RAM, start geloof ik geeneens op als je meer hebt. Je kunt het omzeilen door wat instellingen te wijzigen. Maar win9x heeft een gehandicapt geheugenmanagement dus op zo'n systeem Win9x draaien is kansloos.
Nou, het start wel op, maar het is nóg instabieler dan normaal.
Reageren

Regels voor berichten