Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het zo zwart-wit, hel-hemel. Eeuwig in de hel vind ik belachelijk lang. (en eeuwig in de hemel ook)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het grappige is, ongelovige zijn net zo geindoctrineerd als gelovigen. Het moeilijke is, weten dat je het niet weet, en dat jullie beiden ongelijk kunnen hebben. Het vervelende is, proberen uit te zoeken wat er wel is. Het allerleukste (not) is weten dat een antwoord niet bestaat of lang op zich laat wachten. Hierbij komt ook dat een negatief antwoordt niet bestaat, maar alleen resulteert in... yeah whatever
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar van de dingen die we wel kunnen uitzoeken lijkt het ongelovige standpunt behoorlijk sterker te staan. of dat komt door gelijk hebben, of puur doordat er geen fatsoenlijk alternatief bestaat. tja, mij is het persoonlijk om het even.
||
![]() |
Citaat:
Op de meeste argumenten van een ongelovige bestaan duidelijke tegenargumenten en antwoorden die wel degelijk meer inhouden dan 'het staat geschreven' en 'het gaat ons begrip te boven'. Alleen krijg je die antwoorden niet als je met een gemiddelde gelovige spreekt. Net zoals bij ongelovige mensen kennen gelovige mensen ook Breezah sletjes, domme mensen die eigenlijk onwaardig zijn hun geloof/standpunt te verdedigen. Trouwens, de argumenten die ongelovigen gebruiken zijn makkelijk te begrijpen, en groter verspreid. Iedereen kan de evolutie theorie als argument gebruiken. Er zijn maar weiig mensen die de zaak omdraaien en de evolutie theorie gebruiken als argument voor God. Het allerleukste is namelijk een Gulden middenweg vinden. Waarin wetenschap hand in hand gaat met religie/geloof. Ze versterken elkaar dan juist. Ben ik weer aan het brabbelen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
'Geloof zonder wetenschap is blind, wetenschap zonder geloof is zinloos.' De wetenschap kan ons niets anders vertellen dan hoe feiten met elkaar samenhangen en door elkaar beïnvloed worden. Wetenschap en religie zijn volgens mij helemaal geen tegenpolen. Ze kunnen werken in elkaars verlengde en elkaar versterken. En als je dit wel vindt, wat zijn dan je argumenten? Trouwens, ik denk dat het voor gelovigen net zo moelijk is het verwantschap van wetenschapmet geloof te erkennen als het voor ongevelovigen is dit verwantschap te erkennen. Grappig eigenlijk. In ieder geval zijn religie en wetenschap niet per defenitie elkaar tegenpolen. Voor de de mensen die beide aanhangen kan dit echter wel gelden. Nu brabbel ik niet, toch?
||
![]() |
Citaat:
![]() Precies. Ik geloof zelf, en ik heb geen moeite om veel van de hedendaagse wetenschappelijke theorieën in mijn bagage mee te nemen. De evolutietheorie is daar bijvoorbeeld 1 van. Die hoeft helemaal niet het geloof tegen te spreken. Overigens is macro-evolutie nog net zo min bewezen als dat er een god zou bestaan (bewijzen die verwijzen naar het bestaan van micro-evolutie is in dat geval zeggen dat er ook paranormale gaven bestaan (oid) om het bestaan van een hogere macht, bijv. God, aan te tonen). Ook de big-bang theorie (bedacht door een Christen) valt te staven met het geloofspunt. Veel mensen zien christenen als kortzichtig. Opmerkelijk dat veel mensen het woord kortzichtig gebruiken. De betekenis van het woord is blijkbaar niet bekend: kort·zich·tig (bn.) 1 de toekomst, de gevolgen van iets niet voorziend Lijkt me sterk dat jullie bedoelen dat gelovigen niet de gevolgen van iets kunnen overzien ![]() Bedoeld wordt probably iets als 'ondoordacht' of 'simplistisch' of wat dan ook. Dan nog vind ik het een rare constatering en zelfs ondoordacht om dat te constateren. Jullie zeggen: het geloof is een ondoordachte manier om een antwoord te kunnen krijgen op onbeantwoordbare vragen. Ik zeg: het geloof is een gewaagd standpunt, waar bewust voor wordt gekozen (en ook niet minder bewezen is dan wat dan ook), met de wetenschap dat veel mensen ze er op aan zullen vallen. Het verdedigen van iets wat je niet kunt geloven en de kracht en het lef om dat vol te blijven houden, lijkt me allesbehalve ondoordacht (en kom nou niet met het streng-gereformeerden-argument dat die zich totaal van de wereld afschermen, want zo zijn echt maar weinig christenen. Als jij denkt van niet, dan ben jij eerder ondoordacht bezig). Jullie zeggen: gelovigen zijn dwaas (over ondoordacht gesproken) Ik zeg: Er zijn voldoende wetenschappelijke theorieën (big-bang), normen en waarden, instanties en huidige geaccepteerde levensstandaarden die zijn opgericht door christenen. Ook hebben christenen gemiddeld genomen niet een lager iq ofzo, lijkt me ook behoorlijk ondoordacht als je dat poogt te geloven. Dom zijn ze dus in ieder geval niet. Dwaas om te geloven in iets wat niet met argumenten bewezen kan worden? En waarom zou het niet met argumenten te 'bewijzen' zijn? Het probleem is dat jullie waarde hechten aan dingen die jullie kunnen zien en voelen en zodra het iets moeilijker wordt of iets zwevender, haken jullie af. Behoorlijk beperkte gedachtengang hè? Atheïsten beroepen zich op wetenschaps-autoriteiten en nemen vaak klakkeloos al hun ideeën over. Christenen beroepen zich op de bijbel en nemen vaak klakkeloos al die ideeën over. What's the fucking difference. Tastbaar bewijs? Sinds wanneer is dat belangrijker dan niet-tastbaar bewijs? Door de wetenschap stellen veel mensen niet meer de belangrijke levensvragen. Wetenschap perkt het denken in. Dit is vaak ook het geval met religie (de reden waarom ik niets met religie van doen wil hebben), maar niet met het geloof zelf. Het geloof is een denkproces, een ontwikkelingsproces dat bij ieder mens verschillend is. Sommigen zien dan God als een goede vriend, sommigen als een vader/moeder enz, maar er is voor gelovigen wel degelijk interactie. Omdat je iets niet kunt zien, bestaat het niet. Zo redeneren kinderen dikwijls (en atheïsten schijnen er ook steeds meer een handje van te krijgen). Omdat geloofsargumenten niet kunnen worden bewezen, worden ze naïef en simplistisch afgespiegeld. Raar, ik vind het juist van veel moed en lef getuigen als je niet bang bent om in een groeiende atheïstische maatschappij je geloof te verdedigen tegenover ongelovigen. Het niet aannemen van op grote schaal geaccepteerde ideeën (klakkeloos aannemen = in mijn ogen dwaas kuddegedrag) getuigt niet van dwaasheid, eerder van lef. Wetenschappelijke theorieën zijn er niet om de wereld te verklaren, ze zijn er om de wereld te begrijpen en uiteindelijk een aangenamer leven mogelijk te maken. Ze staan dus totaal niet haaks op het geloof in een God. Iets als waarheid is trouwens een moeilijk begrip. Iets waar veel filosofen zich al eeuwen mee bezig houden. (lees bijv. het begindeel van Constitutie Politeia (de Staat) van Plato maar eens over het gesprek dat Socrates voert met sofisten over 'de waarheid'). Standpunten lopen uiteen van "er is helemaal geen waarheid", tot "iedereen heeft zijn eigen waarheid". Ik vind dat laatste wel een leuk standpunt om uit te vertrekken als ik aan het filosoferen ben. Niks is bewijsbaar in deze wereld, alles berust op menselijk onderzoek en kan dus foutief zijn. Hoe vaak is het niet voorgekomen dat iemand een baanbrekend onderzoek publiceerde, om vervolgens een tijd later als foutief bestempeld te worden (ook een aantal keer het geval dat een nobelprijs een aantal jaar later eigenlijk weer teruggenomen had kunnen worden). Alle wetenschappelijke feiten en wetenswaardigheden kunnen op een andere manier worden verklaard. Ervanuitgaande dat ik ondervind dat ik zelf besta, kan ik onmogelijk weten of jullie echt wel bestaan. Misschien zijn jullie maar robots, of hersenspinsels (solipsisme). Misschien bestaat deze wereld totaal niet (matrix-achtige ideeën). Al die dingen zijn niet te bewijzen, zowel negatief als positief. Het geloof dat je echt bestaat en iedereen om je heen ook, is in dat licht al heel wat. Het geloof dat de wetenschappers het bij het juiste eind hebben en precies datgene 'verklaren' wat ze claimen te 'verklaren' is dan nog eens een grote stap verder. Is die stap dan werkelijk zoveel kleiner als het geloof in een God die de hemel en aarde en alles erop geschapen heeft en nu nog steeds voor ons zorgt en over ons waakt, zelfs tot na de dood? Is er überhaupt wel te spreken over een grootte van stappen? Gek dat mensen doorgaans proberen alles zo logisch mogelijk te verklaren zodat er zo weinig mogelijk vragen open blijven (zoals> ik besta, iedereen bestaat ook, de wetenschappers hebben gelijk, dus ik kan gewoon rustig doorleven), maar dan opeens wel sceptisch zijn als andere mensen (gelovigen) een verklaring menen te hebben voor alles wat zich op deze aarde afspeelt. Da's wel erg veel ineens dan hè? ![]() Kortom, niks is echt te bewijzen. Alles valt te beschrijven als een geloof. De vraag is alleen hoe ver jij in je geloof wil gaan. Beperkt zijn in geloof en alleen tastbare bewijzen voor waar aannemen wordt dan tegenwoordig door steeds meer mensen als beter gezien. Jammer... En ga nou niet zeuren dat dit ondoordacht is. ![]() Filosofisch is alles wat ik zeg te onderbouwen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
*shrug* check mijn sig eens,.. die quote van Eban ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof in de mensheid ergo de mensheid bestaat niet want dat is niet bewezen. |
![]() |
||
Citaat:
Of ik zou een verwerpend stukje schrijven als je ongelovig was (in dit geval dan). Maar ik ben er nu nog niet helemaal over uit wat je nou bent, dus zeg ik gewoon: Je hebt ergens wel een punt. Maar het is hypocriet om te stellen dat ieder mens zulke leefregels/geboden universeel volgt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En natuurlijk is doden in de meeste culturen taboe, maar al die andere geboden niet altijd. Pedofilie is in de hedendaagse cultuur 'slecht', maar dat was het in sommige culturen van de Klassieke Oudheid weer niet. Enzovoorts. @Clantestino: Wat bedoel je met 'goedwillig'? Ik heb ook wel een goede wil, etc. Maar toch lieg en bedrieg ik als een ketter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hou me er dan ook niet aan. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat ik niet erken, is er ook niet, en wat er niet is, dat schaadt of baat mij niet, dus heb ik geen last van die leegte waar jij het over hebt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wat is er te missen? geloof is eigenlijk als met roken, de verslaving veroorzaakt de boefte, niet-verslaafden missen niets.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb nu ongeveer 1/5 van mijn leven erop zitten, en ik heb nog nooit last gehad van een "leegte". ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
de Da Vinci Code Verwijderd | 124 | 21-10-2005 23:07 | |
Verhalen & Gedichten |
In een roes geschreven Larsman | 3 | 18-12-2004 17:39 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Liefde & Relatie |
Het bewust zoeken van onbereikbare liefdes. juliettebinoche | 15 | 23-01-2004 11:58 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
invloed van jezus. Márit | 88 | 20-12-2003 21:51 |