Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 19:36
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 16-02-2005 @ 19:44 :
Sokrates = Plato?
Hoe kom je daar nou bij ?!

Plato was nota bene de leerling van Sokrates. Ik zal hier verder niet al te veel over uitwijden, maar ze kunnen dus nooit één en dezelfde persoon zijn... En dat waren ze ook niet .
Wellicht zit er een diepere filosofische betekenis achter die vergelijking..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2005, 20:04
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 16-02-2005 @ 20:05 :
Dat klopt niet. Plato leefde van ca. 427-ca. 347 v.Chr., en Socrates, zijn leermeester, van 469-399 v.Chr., dus daaruit blijkt dat Plato en Socrates nooit een en dezelfde persoon kunnen zijn.
*quod erat demonstrandum... *
Zo makkelijk moet je dat niet zeggen. Het enige wat we van Socrates weten is wat Plato over hem geschreven heeft. Er is bij mijn weten nog nooit een tekst van socrates zelf gevonden. Er zijn historici die inderdaad beweren dat Plato en Socrates één zijn, en dat Plato hem bedacht heeft als een soort rode draad door zijn geschriften. Hét rolmodel voor een deugdzaam mens.
Oud 17-02-2005, 17:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Sartre schreef op 16-02-2005 @ 21:04 :
Zo makkelijk moet je dat niet zeggen. Het enige wat we van Socrates weten is wat Plato over hem geschreven heeft. Er is bij mijn weten nog nooit een tekst van socrates zelf gevonden. Er zijn historici die inderdaad beweren dat Plato en Socrates één zijn, en dat Plato hem bedacht heeft als een soort rode draad door zijn geschriften. Hét rolmodel voor een deugdzaam mens.
Als je Latijn en Grieks voor beginners van Peter Jones leest kom je daar een fragment tegen van Socrates' pleidooi, vlak voor hij ter dood werd gebracht. Bovendien is het zo dat de Spectrum Filosofie van A tot Z, waaraan ik het geboorte- en overlijdensjaar van Plato en Socrates heb ontleend, Socrates expliciet als leermeester van Plato vermeldt. Ik ga er wat dat betreft van uit dat die informatie correct is.
Oud 18-02-2005, 22:36
meisje
meisje is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 16-02-2005 @ 20:05 :
Dat klopt niet. Plato leefde van ca. 427-ca. 347 v.Chr., en Socrates, zijn leermeester, van 469-399 v.Chr., dus daaruit blijkt dat Plato en Socrates nooit een en dezelfde persoon kunnen zijn.
*quod erat demonstrandum... *
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat Plato over Socrates schreef.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 23:33
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 17-02-2005 @ 18:41 :
Als je Latijn en Grieks voor beginners van Peter Jones leest kom je daar een fragment tegen van Socrates' pleidooi, vlak voor hij ter dood werd gebracht. Bovendien is het zo dat de Spectrum Filosofie van A tot Z, waaraan ik het geboorte- en overlijdensjaar van Plato en Socrates heb ontleend, Socrates expliciet als leermeester van Plato vermeldt. Ik ga er wat dat betreft van uit dat die informatie correct is.
Ik geeft toe, het is een wat vreemde theorie maar er zijn echt historici die dat beweren...
Oud 19-02-2005, 10:37
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
meisje schreef op 18-02-2005 @ 23:36 :
Zo bedoelde ik het ook niet. Ik bedoelde dat Plato over Socrates schreef.
Dat klopt. In de dialogen van Plato worden Socrates' opvattingen uiteengezet. Jouw formulering Socrates = Plato wekte bij mij echter de indruk dat het om een gelijkheid van 2 personen ging, aangezien je het gelijkheidsteken = gebruikte. Dit teken dient echter alleen gebruikt te worden als er inderdaad van een gelijkheid A=B sprake is.

@Sartre: Er wordt door sommige wetenschappers wel meer beweerd dat bij nader inzien niet blijkt te kloppen. Zolang ik geen bewijs heb gezien van het tegendeel ga ik er van uit dat Plato en Socrates 2 verschillende personen zijn, waarbij de opvattingen van de laatstgenoemde in de dialogen van de eerstgenoemde terug te vinden zijn.
Reageren

Regels voor berichten