Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 12:29
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Tja, best erg dat de VS ook weer zo egoïstisch en arrogant doet wanneer er weer een nieuwe Kioto conferentie is, het gaat alleen maar om die poen he, jammer want het milieu is toch wel belangrijker, De ozonlaag zou in een kritieke staat verkeren, vervuild water, luchtvervuiling, pff...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2005, 17:06
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 15-02-2005 @ 23:32 :
Jawel, jij zegt dat alles mogelijk is, dus is het ook mogelijk dat er niks gaat gebeuren. (vandaar dat er ook stond: 'Volgens deze redenering')
das waar.

Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 16-02-2005 @ 13:29 :
Tja, best erg dat de VS ook weer zo egoïstisch en arrogant doet wanneer er weer een nieuwe Kioto conferentie is, het gaat alleen maar om die poen he, jammer want het milieu is toch wel belangrijker, De ozonlaag zou in een kritieke staat verkeren, vervuild water, luchtvervuiling, pff...
jah zo denk ik er ook over
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 17:13
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-02-2005 @ 12:58 :
Het HBO leidt niet op tot wetenschapper.
Citaat:
Hoger Laboratorium Onderwijs
lijkt me een zeer wetenschappelijke richting (hij doet in ieder geval alsof) en ik ben niet thuis in het nederlandse onderwijssysteem
Oud 16-02-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 16-02-2005 @ 18:13 :
lijkt me een zeer wetenschappelijke richting (hij doet in ieder geval alsof) en ik ben niet thuis in het nederlandse onderwijssysteem
Ja, dat leidt op tot laborant.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 19:09
Gandalf
Gandalf is offline
de natuur is al verneukt, als we onszelf niet uitroeien, dan gaat de zon wel op of iets dergelijks.

De dinosauriërs zijn ook uitgestorven en hebben plaats gemaakt voor een intelligenter wezen, de mens. Wie weet is het onze tijd om plaats te maken. Zoals de dood vast zit aan het leven. Is het de eigenschap van de mensheid dat het zijn eigen vernietiging met zich meedraagt. Het is onze natuur dat we onze omgeving naar onze hand zetten en er niet voor terug deinzen deze uit te buiten. Dit blijkt nu niet dé eigenschap te zijn om onszelf in stand te houden, vette pech voor de kabouters.
Oud 17-02-2005, 10:10
Verwijderd
Ze zeggen al zoveel jaren dat het klimaat veranderd, maar de mens doet er gewoonweg niets aan. En ik denk dat er ook geen verandering plaats vind.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 18:27
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
MegaManX schreef op 17-02-2005 @ 11:10 :
Ze zeggen al zoveel jaren dat het klimaat veranderd, maar de mens doet er gewoonweg niets aan. En ik denk dat er ook geen verandering plaats vind.
Agree, het is denk ik onmogelijk om alle kapitalisten en onderdanen van de consumptiemaatschappij die het veelal voor het zeggen hebben, actie te laten ondernemen. Zijn ze te egoïstisch voor.

Hoorde btw vanavond in 2vandaag dat het waarschijnlijk allemaal veel sneller gaat dan verwacht door de theorie van het zgn. global dimming. Onze eigen vervuiling remt als het ware de opwarming van de aarde. Wel interessant.
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...mming_qa.shtml
http://www.2vandaag.nl/index.php?mod...id=2&sid=29226
Oud 17-02-2005, 18:29
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 17-02-2005 @ 19:27 :
Agree, het is denk ik onmogelijk om alle kapitalisten en onderdanen van de consumptiemaatschappij die het veelal voor het zeggen hebben, actie te laten ondernemen. Zijn ze te egoïstisch voor.

Hoorde btw vanavond in 2vandaag dat het waarschijnlijk allemaal veel sneller gaat dan verwacht door de theorie van het zgn. global dimming. Onze eigen vervuiling remt als het ware de opwarming van de aarde. Wel interessant.
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...mming_qa.shtml
http://www.2vandaag.nl/index.php?mod...id=2&sid=29226
Logisch dat veel mensen het allemaal niet serieus nemen. Ze verzinnen telkens weer iets anders.
Oud 17-02-2005, 18:59
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 17-02-2005 @ 19:29 :
Logisch dat veel mensen het allemaal niet serieus nemen. Ze verzinnen telkens weer iets anders.
Ze ontdekken telkens weer iets anders Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar de theorie wordt wel sterk door de feiten ondersteund.
Oud 17-02-2005, 19:02
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
eindelijk!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:09
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Horrorscenario klimaat berust op fout

Auteur: Karel Beckman
Bron: Het Financieele Dagblad, 27 januari 2005

Het is nu warmer dan ooit in de afgelopen duizend jaar, zeggen de VN. Maar dat blijkt niet te kloppen.

AMSTERDAM - Hij heet de hockeystick-grafiek. In de wereld van het klimaatbeleid is hij beroemd. In de laatste grote klimaatrapportage van de VN, uit 2001, wordt hij prominent in beeld gebracht: op pagina 3 van de 'samenvatting', de klimaat-Bijbel voor iedereen in de beleidswereld die zich met het klimaat bezighoudt.

De grafiek, een reconstructie van het klimaat van de afgelopen duizend jaar, laat zien dat het nog nooit zo warm is geweest als nu. Hij wordt hockeystick genoemd, omdat hij eerst, van het jaar 1000 tot 1900, licht omlaag loopt, en dan, vanaf 1900, steil omhoog.

Als geen ander beeld wekt de hockeystick de indruk dat menselijke activiteiten, met name de uitstoot van broeikasgassen, die vrijkomen bij de verbranding van fossiele brandstoffen, nu al verantwoordelijk zijn voor een forse stijging van de temperatuur op aarde.

De hockeystick-grafiek heeft dan ook een enorme impuls gegeven aan het Kyoto-protocol, dat de uitstoot van broeikasgassen moet gaan beperken, en dat het bedrijfsleven en consumenten wereldwijd miljarden gaat kosten. Het Centraal Planbureau schat de kosten van 'Kyoto' op 0,8% tot 4,8% van het nationaal inkomen. De Europese industrie heeft al te maken met uitstootbeperkingen en handelt sinds kort in uitstootrechten.

Er is echter één probleem met de hockeystick: hij klopt niet. Dat blijkt uit onderzoek van twee Canadese wetenschappers die als eersten de gegevens hebben gecontroleerd. Hun bevindingen worden vandaag belicht in het blad Natuurwetenschap & Techniek. Ook het KNMI bevestigt dat er bij de VN-klimaatcommissie, het IPCC, een 'rekenfout' is gemaakt. De Canadese onderzoekers, Stephen McIntyre en Ross McKitrick, concluderen dat de bedenkers van de hockeystick, drie Amerikanen, 'gegevens die niet in hun straatje passen, lichter hebben laten wegen dan gegevens die hun vooronderstelling bevestigen. Maar wij tonen aan dat het in de 15de eeuw net zo warm was als nu.'

De Canadezen noemen het ongehoord dat het IPCC, dat onderzoek vertaalt in miljarden verslindend beleid, nooit heeft laten controleren of de grafiek betrouwbaar was.

Ook klimaatonderzoeker Rob van Dorland van het KNMI vindt dit 'dubieus'. 'Het imago van het IPCC loopt hierdoor een flinke deuk op.'

Van Dorland benadrukt wel dat het onderzoek van McIntyre en McKitrick niets zegt over het toekomstige klimaat. 'De opwarming van de aarde blijft een bedreiging.'

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) nodigt de hoofdrolspelers in deze klimaatrel binnenkort uit voor een debat.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:50
Silverchoice
Silverchoice is offline
De kop boven dat artikel staat werkelijk niet in verhouding met de inhoud. Het 'horrorbeeld' is er nog steeds; de aarde warmt dramatisch op; daar zijn wel meer studies over gedaan dan alleen die van de IPCC. Dat nou toevallig die hockeystick misschien niet helemaal klopt...
Oud 17-02-2005, 22:41
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 17-02-2005 @ 19:59 :
Ze ontdekken telkens weer iets anders Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar de theorie wordt wel sterk door de feiten ondersteund.
Dat is het probleem, alles wordt kennelijk door feiten ondersteund. Maar elke keer moet je dat onderzoek maar geloven. Dus wat moet je nu geloven, onderzoeken die zeggen dat het allemaal meevalt of onderzoeken die zeggen dat het zeer, zeer ernstig is.
Oud 18-02-2005, 08:14
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 17-02-2005 @ 23:41 :
Dat is het probleem, alles wordt kennelijk door feiten ondersteund. Maar elke keer moet je dat onderzoek maar geloven. Dus wat moet je nu geloven, onderzoeken die zeggen dat het allemaal meevalt of onderzoeken die zeggen dat het zeer, zeer ernstig is.
Je hoeft helemaal niets te geloven Ofwel de resultaten zijn allemaal zeer toevallig, ofwel de theorie gaat op. En voor zover ik dit aan de hand van de documentaire kan beoordelen, ga ik voor het laatste. Maar niets is natuurlijk zeker over de toekomst, dus oordeel zelf
Oud 18-02-2005, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Silverchoice schreef op 17-02-2005 @ 21:50 :
De kop boven dat artikel staat werkelijk niet in verhouding met de inhoud. Het 'horrorbeeld' is er nog steeds; de aarde warmt dramatisch op; daar zijn wel meer studies over gedaan dan alleen die van de IPCC. Dat nou toevallig die hockeystick misschien niet helemaal klopt...
De hockeystick klopt inderdaad niet (er stond ook een kort artikel over in de Ingenieur).

Hoewel de aarde wel degelijk opwarmt, natuurlijk. Maar ik denk zelf dat de effecten nogal overdreven worden vanuit een vooruitgangsvrees.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:44
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-02-2005 @ 09:19 :
De hockeystick klopt inderdaad niet (er stond ook een kort artikel over in de Ingenieur).

Hoewel de aarde wel degelijk opwarmt, natuurlijk. Maar ik denk zelf dat de effecten nogal overdreven worden vanuit een vooruitgangsvrees.
Inderdaad, de mens is verantwoordelijk voor 3% van de CO2-uitstoot.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten