Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2006, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Stefanie schreef op 20-03-2006 @ 10:40 :
Ik kan niet tegen hard geluid als ik even rustig zit, maar ik functioneer ook niet lastig als ik eens veel zonlicht zie of harde muziek hoor ofzo.
Maar je zegt net zelf dat je geen HSP hebt, dus zal je er ook minder last van hebben.
Ik heb niet de diagnose HSP (want dit is geen officiele diagnose binnen de psychiatrie), maar door mijn omgeving incl. hulpverlening word ik wel als erg gevoelig beschreven. Een druk café, veel geroesemoes is de klas ed kan ik slecht tegen, ik word er niet lekker van.
Wat ik eig wilde zeggen is dat HSP'ers (of gevoelige mensen in het algemeen) geen zeikerds zijn oid. Vind het ook een beetje bot omdat tegen iemand te zeggen die nou eenmaal wat gevoeliger is dan een ander...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2006, 17:12
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 20-03-2006 @ 14:40 :
Ik ben trouwens zelf ook tegen het in hokjes plaatsen enzo. Ik gebruik het woord HSP of hoogsensitief dan ook liever niet. Vooral omdat er zo veel onduidelijkheid over is.
Ik betrek het liever op mijzelf...
Nou, ik heb uiteraard geen enkel probleem met het gebruiken van algemeen aanvaarde kwalificaties. Ik bedoel, als iemand kanker heeft, dan kun je moeilijk gaan ontkennen dat hij ziek is, omdat je gewoon kunt vaststellen dat hij een gezwel ergens in zich heeft. Daar is geen ruimte voor interpretatie of meetfouten (nouja, even medische missers daargelaten, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Maar bij 'hoogsensitiviteit' is het zo dat dat een volslagen absurde en arbitraire term is. Hoe meet je dat? Hoe vul je het begrip 'bovengemiddeld' of het begrip 'extreem' (gevoelig) in? Heb je dan een soort gevoeligheidsschaal van 1 tot 100 en laat je mensen vragen beantwoorden om te zien hoe gevoelig ze scoren?

Citaat:
sonho schreef:
Wat ik eig wilde zeggen is dat HSP'ers (of gevoelige mensen in het algemeen) geen zeikerds zijn oid.
Oh, maar de HSP zelf treft ook geen blaam, hoor. Het zijn de 'artsen' en de 'psychologen' (nota bene de aanhalingstekens) die dat soort onzinnigheid verzinnen. Nieuwetijdskinderen kiezen er ook niet voor om zo genoemd te worden, dat doen hun imbeciele ouders die het niet kunnen verdragen dat hun kind 'anders' is, daarom verzinnen ze maar een kwalificatie. Want als je iets kunt kwalificeren en benoemen, dan heb je er grip op, dan kun je zeggen waar je last van hebt. En dat willen mensen graag.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 18:02
kruizer
kruizer is offline
En ermee patsen, dat ook.

Elk kind moet tegenwoordig wat hebben, zijn ze niet hoogbegaafd, dan hebben ze wel HSP.

Zulke ouders zouden onmiddelijk uit de ouderlijke macht gezet moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 11:15
DP17
DP17 is offline
Citaat:
kruizer schreef op 20-03-2006 @ 19:02 :

Elk kind moet tegenwoordig wat hebben, zijn ze niet hoogbegaafd, dan hebben ze wel HSP.

Dat slaat echt nergens op!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 12:29
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
kruizer schreef op 20-03-2006 @ 19:02 :

Heb je enig idee hoe dom je overkomt? Denk niet dat je alles weet op 20 jarige leeftijd.
Oud 22-03-2006, 13:51
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 22-03-2006 @ 13:29 :
Heb je enig idee hoe dom je overkomt? Denk niet dat je alles weet op 20 jarige leeftijd.
Hij heeft wel een beetje gelijk, maar ik denk dat die ouders ook gewoon blij zijn dat ze niet een vervelende huilbaby hebben, maar dat ze nu ook weten wat de positieve kanten daarvan zijn...
Oud 22-03-2006, 15:19
Verwijderd
Volgens alles wat ik er ooit van heb gelezen (en dat is best veel) kan ik mezelf labellen als HSP'er. Volgens de test scoor ik er erg goed op. Er zijn zinnetjes die meer dan 100% mij zijn. Ik hoef niet persé een diagnose; gevoelig ben ik sowieso, maar of het "hoog"gevoelig is... tja. Je moet er toch mee leren omgaan, of het nou naampje 1 of naampje 2 heeft.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 14:15
MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
sonho schreef op 20-03-2006 @ 10:19 :
Als je HSP'er bent kan je echt last hebben van alle geluiden en indrukken om je heen. Daarnaast komt er nog wel meer bij kijken en is het soms erg lastig functioneren in een wereld die maar doorgaat terwijl je als gevoelig persoon (like me) behoefte hebt aan rust.
Dit herken ik heel erg Als ik binnen zit en ik hoor wat dan lijkt het alsof elk geluid me raakt van buiten, laat staan getoeter daar wor ik geschift van.
Oud 24-03-2006, 14:39
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-03-2006 @ 18:41 :
Bedoel je nu dat het wel iets is of dat het niets is...?

Er zit btw een aardig verschil tussen taalzwak en dyslexie.
En een goede diagnost weet en ziet dat.
maar door de hype werden zaalzwakken vaak dislectisch verklaart

net als drukke mensen vaak adhd werder verklaart

de aandoening is er wel en omdat ik denk dat er genoeg bewijs is dat het genetische aandoeningen zijn zou het aantal diagnoes constant moeten zijn
maar het aantal diagnoses kan wel stijgen door een hype
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 14:43
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 20-03-2006 @ 13:12 :
Offtopic: Dyslexie is een aandoening die al vanaf heel vroeg geassociëerd werd met neurale atypicaliteiten. Hinshelwood stelde als eerste voor dat het te maken had met vervormingen van de angular gyrus in de linker hemisfeer. Dit werd later ondesteund door autopsie, waaruit bleek dat de hersenhelften symetrisch waren bij dyslectici waar ze eigenlijk asymetrisch zouden moeten zijn (in het planum temporale, onderdeel van het gebied van Wernicke). De clusteriung van neuronen schijnt daar eveneens verstoord te zijn. PET scans wijzen uit dat de verwerking van het onderscheid tussen klanken en die van ortografische taken afwijkt.
En nog meer bla. Conclusie: iets dat zo evident is in hersenstructuur kan nooit te wijten zijn aan luiheid.
Voor meer info: zie Developmental cognitive neuroscience (M. H. Johnson, 2005, p.139 en verder).
Offtopic:
er is in de wetenschappelijke wereld nog genoeg discussie ove de defenitie van disexie hoor zo duidelijk als jij het stelt is het niet
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 15:10
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
professor2 schreef op 24-03-2006 @ 15:43 :
Offtopic:
er is in de wetenschappelijke wereld nog genoeg discussie ove de defenitie van disexie hoor zo duidelijk als jij het stelt is het niet
dat valt wel mee hoor. De meest gebruikte diagnostische handleiding voor psychologen (de zgn. DSM, Diagnostich and Statistic Manual) heeft een heldere definitie voor wat een Reading Disorder genoemd wordt. De condities die Kruimel noemt komen niet bij alle dyslectici voor, maar er is wel een algemene tendens.
Oud 25-03-2006, 02:07
Fainne
Fainne is offline
hm het is wel overduidelijk dat ik HSP heb en daar zal iedereen in m'n omgeving het mee eens zijn, want zowel zij als ik heb er last van emotioneel ben ik gewoon zeer hevig, maar qua feller horen/ruiken heb ik maar sporadisch, geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 11:18
BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
DP17 schreef op 18-03-2006 @ 16:50 :
Hoi,

Ik weet sinds kort dat ik een HSP'r ben oftewel een High Sensitive Person ben ook wel een hooggevoelig persoon genoemd.

Zijn er hier ook mensen die een HSP zijn? Hoe ga jij ermee om? Heb je het aan anderen verteld? etc...

Ben erg nieuwschierig wat jullie doen ik weet namelijk niet zo goed wat ik er mee aan moet., moet ik het anderen vertellen of juist niet, brengt het men studie in gevaar etc. etc.
Ik herken er wel wat dingen van

Denk dat sommige dingen daarvan ook deel uitmaken van autisme in mijn geval
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 11:52
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 25-03-2006 @ 12:18 :
Ik herken er wel wat dingen van

Denk dat sommige dingen daarvan ook deel uitmaken van autisme in mijn geval
Wat je zegt. Of ik nou een beschrijving lees van autisme, van Asperger of van HSP, ik herken me toch altijd wel voor meer dan 70% in de "afwijking." (Die beschrijving van de eerste of tweede reply klopte echt perfect.) Dat vind ik een beetje iritant aan al dat gedoe om kindjes te classificeren.
Oud 25-03-2006, 22:43
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Broeder schreef op 18-03-2006 @ 17:41 :
Ik heb het meestal ook wel in de gaten als iemand ligt.
hihi.
Oud 26-03-2006, 00:13
professor2
professor2 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 24-03-2006 @ 16:10 :
dat valt wel mee hoor. De meest gebruikte diagnostische handleiding voor psychologen (de zgn. DSM, Diagnostich and Statistic Manual) heeft een heldere definitie voor wat een Reading Disorder genoemd wordt. De condities die Kruimel noemt komen niet bij alle dyslectici voor, maar er is wel een algemene tendens.
dat een bepaade handleiding een heldere definitie heeft betkent niet dat er geen discussie over is in de wetenschap
kruimel doet net alsof men het er allemaal over eens is en da tis helemaaaaal niet zo

nou lees de kranten er maar op na de dag na het besluit over vergoeding van hulpmiddelen voor dislexie

en kijk maar es naar een stigting als methode de haan ofzo
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 00:42
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 20-03-2006 @ 14:45 :
@nare man: niet iedere stoornis heeft een tegenovergestelde. Dysthymie bijvoorbeeld: er is niet zoiets als een milde manie (althans: er niet zoiets gedefinieerd). Er is ook niet zoiets als het supergoed kunnen lezen (tegenovergestelde van dyslexie). Ik neem aan, gezien je laatste opmerking, dat dit sarcastisch bedoeld is.
Jawel, een hypomanie toch? Of vergis ik mij?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 08:10
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
12Trix schreef op 26-03-2006 @ 01:42 :
Jawel, een hypomanie toch? Of vergis ik mij?
nee je hebt het goed.
Oud 26-03-2006, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Fainne schreef op 25-03-2006 @ 03:07 :
hm het is wel overduidelijk dat ik HSP heb en daar zal iedereen in m'n omgeving het mee eens zijn, want zowel zij als ik heb er last van emotioneel ben ik gewoon zeer hevig, maar qua feller horen/ruiken heb ik maar sporadisch, geloof ik.
Dus als je 'emotioneel zeer heftig' bent, is het 'overduidelijk' dat je een HSP bent? Dan is dus ongeveer eenderde van de wereldbevolking dat.

(Je kunt trouwens niet HSP 'hebben' als je je bedenkt dat het een afkorting is van 'hoog sensitief persoon'. Ook HSP'er is gewoon fout. Je bent een HSP.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten