Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2006, 16:00
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 21-06-2006 @ 12:47 :
suvórov vergeet te vertellen dat je voorhoofdkanker krijgt van melk.
Hoe kon ik dat nou doen?
Oud 21-06-2006, 16:06
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 23:42 :
Je bedoelt: er bestaat een (kleine) correlatie tussen vet eten en sommige vormen van kanker. Laat mij een peer-reviewed studie zijn die aantoont dat één glas melk per dag leidt tot 20 tot 30% meer kans op kanker op latere leeftijd... niet dus.
Melk is juist het voedingsmiddel bij uitstek tegen botontkalking, vraag maar aan je huisarts.
Nee, dierlijke proteinen gaat het o.a. om. Studies tonen dat aan.

Melk tegen botontkalking? Dat is zo een leuk sprookje wat ze vroeger vertelde.. toch is de botontkalking het hoogst in de landen waar melk wordt gedronken.
Oud 21-06-2006, 16:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MTpower schreef op 20-06-2006 @ 23:45 :
[B]Mijn oma drinkt al 80 jaar dagelijks melk en leeft nog steeds, dus dat zal wel meevallen. Mijn opa heeft vanaf zijn 12de zijn hele leven gerookt en is ook 77 geworden.
Mijn oma ook.. , maar die heeft toch echt slechte botten. Oude mensen hoeven maar even zacht te vallen en breken.
Roken en zuivel.. slechte combi.. dat je oud wordt betekent niet dat het eet/rookgedrag goed voor je is.
Oud 21-06-2006, 16:10
mar87
mar87 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-06-2006 @ 17:07 :
Mijn oma ook.. , maar die heeft toch echt slechte botten. Oude mensen hoeven maar even zacht te vallen en breken.
Roken en zuivel.. slechte combi.. dat je oud wordt betekent niet dat het eet/rookgedrag goed voor je is.
Ja maar als je oud wordt krijg je sowieso allerlei gebreken...d'r zijn weinig oude mensen die geen gebreken hebben. En ik zie niet in waarom dat nou weer precies net moet liggen aan het drinken van melk.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 16:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 21-06-2006 @ 11:08 :
Dat osteoporose meer voorkomt in landen waar regelmatig melk wordt gedronken, is geen wonder. Melk wordt vooral gedronken in Europa en de Noord-Amerika, waar mensen gemiddeld 75 worden, en wordt weinig gedronken in Afrika waar mensen gemiddeld 40 worden of in Zuid-Amerika waar mensen gemiddeld 60 worden, en osteoporose is bij uitstek een ouderdomskwaal.
Het is een ouderdomskwaal omdat men verkeerd word voorgelicht. Melk word als de remedie tegen dat beschreven, maar dat klopt gewoon niet.. het wekt gewoon osteoporose in de hand.
Beter is om gewoon rijke calciumproducten (groenten met calcium) te eten en geen producten die calcium ontrekken uit je lichaam. Ook goed om producten te nemen die calciumopname bevorderen.
Daarnaast niet roken en zorgen dat je vitamine D goed binnen gekregen wordt, dan is dat al een betere situatie en vermindert de kans op osteoporose sterk.

Daarnaast is de osteoporose ook bij gelijke leeftijden (dus bij 60 jarige in diverse landen/werelddelen) gewoon hoger bij landen waar zuivelconsumptie hoog is.
Oud 21-06-2006, 16:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 21-06-2006 @ 17:10 :
Ja maar als je oud wordt krijg je sowieso allerlei gebreken...d'r zijn weinig oude mensen die geen gebreken hebben. En ik zie niet in waarom dat nou weer precies net moet liggen aan het drinken van melk.
Tuurlijk. Maar je hebt gebreken en gebreken. Sommige zijn idd gewoon ouderdom.. en ouderdom geeft natuurlijk de kans hoger op bepaalde dingen, maar sommige gebreken zijn nou eenmaal resultaat van je levensstijl. Dat zijn 'westerse ziekten'.
Oud 21-06-2006, 16:15
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DNMB schreef op 21-06-2006 @ 11:56 :
Trouwens, laatst was de arts van Bill Clinton bij de Oprah show, die zei dat magere melk is "what you should drink". Ik geloof eerder zo'n arts dan een stelletje zuivelhatende etikettencheckers. Ik drink elke dag 2 glazen magere melk en er is niets lekkerder bij je ontbijt IMHO. En mijn oma heeft osteoporose en die moet elke dag melk of yoghurt eten en kaas wordt haar ook aangeraden.
Ik kan je zo verwijzen naar artsen die andere dingen zeggen.
En ik zou je oma toch echt andere dingen laten eten hoor. Beter is als ze calciumrijke groenten meer eet.
Oud 21-06-2006, 16:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 21-06-2006 @ 12:34 :
onzin, hoeveel mensen hebben er in mijn omgeving kanker, niet bijzonder veel en al helemaal niet direct gerelateerd aan melk drinken, vlees eten ed.
en sowieso...dan zouden alle mensen allang kanker moeten hebben...vroeger dronk je al helemaal veel meer melk...en dat was zeker niet gezonder dan nu. En al die mensen hebben ook geen kanker gekregen.
Het uit zich ook steeds meer en meer. Onze genen worden gewoon door ons gedrag aangetast.
Zo een 10 jaar geleden.. niemand in mijn omgeving met kanker. Nu zijn er verschillende mensen dood door kanker of hebben bepaalde kanker gehad. Dat is toch echt verandert. Het komt steeds meer.

Vroeger at men minder vlees, minder zuivel e.d. Dat is pas begonnen vanaf 1920 ongeveer dat men meer zuivel ging nemen. Pas na 2e wereldoorlog kwam meer vlees. Sterke toename.. en vooral in alledaagse producten. Over de hele dag neem je nu zoveel dierlijke vetten en proteinen naar binnen, dat dit rond deze tijd nu wel gaat uiten. De toename van kanker is enorm. En niet onder ouderen, maar ook naar jongere mensen. Steeds meer jonge mensen krijgen kanker. En dat verbaasd mij gewoon niet.

De inname van die stoffen uit zich bij iedereen anders natuurlijk. De ene kan er meer tegen, dan de andere. Het ligt denk ook een beetje hoe 'sterk' je bent. En hoe sterk je genen zijn aangetast.
Oud 21-06-2006, 16:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
sunil schreef op 21-06-2006 @ 13:26 :
Toch blijft het me niet lekker zitten dat grote cooperaties en industrien de mensen zo lang hebben voorgelogen met foute slogans en leuzen, enkel en alleen om hun producten te verkopen. En waarom niet? Omdat ik er ook in gestonken ben!
Als je weet hoe erg de zuivelindustrie in de samenleving zit.. ga maar eens zoeken op de namen van de Gezondheidsraad (gr.nl) en informatie van de mensen van voedingscentrum.

Het mooiste vind ik dat men die ene slogan niet mogen gebruiken. Dat melk is goed voor elk e.d. Ik geloof dat de veganistenvereniging daar voor gezorgt had. Die hadden een klacht ingedient erover.

Je ziet trouwens dat de zuivelindustrie de tactiek heeft verandert. Ze zagen denk ook in dat calcium niet meer stand zou houden door alle nieuwe onderzoeken erover. Vroeger was het vooral calcium waarop ze focuste.. maar nu doen ze meer richten op andere voedingsstoffen.
Oud 21-06-2006, 17:12
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
En wie ben jij dan, de veganprofeet?
Oud 21-06-2006, 17:17
liek88
liek88 is offline
maar als gezegd wordt dat melk 'helemaal niet zo gezond' is..
hoe zit dat dan met andere zuivelproducten? magere yoghurt bv... karnemelk?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 17:24
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Geen enkel zuivelproduct is echt gezond. Maar goed, dat ruil je wel weer in voor iets anders ongezonds dus wat maakt het uit.
Oud 21-06-2006, 17:45
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
liek88 schreef op 21-06-2006 @ 18:17 :
alles met mate, en teveel is nooit goed. In magere yoghut zit minder vet, dat lijkt me logisch, maar verder zijn ze bijna allemaal even goed of even slecht
Oud 21-06-2006, 17:48
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 21-06-2006 @ 18:12 :
En wie ben jij dan, de veganprofeet?
Iemand die de nadelen heeft ondervonden van zuivel...
Oud 21-06-2006, 17:50
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
liek88 schreef op 21-06-2006 @ 18:17 :
Ook niet gezond. Maar dan zou ik vooral voor zeer bewerkte zuivelproducten gaan.. karnemelk is geloof wel aardig 'bewerkt' en minder schadelijk geloof ik.
Oud 21-06-2006, 17:53
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 20-06-2006 @ 14:45 :
Wil je eeuwig leven dan?
Weer van die Pavlov reacties.

Wil jij eeuwig leven? Nee? Eet dan asbest.

Gezond leven terwijl je leeft. Zo lang mogelijk. Daar gaat het over. Dat jij met je 19 jaar nog nergens last van hebt, zegt niets. Kom over 19 jaar nog maar 'ns terug. Het gaat om chronische ziektes en ziektes die je gezondheid ernstig aantasten van de afgelopen 50+ jaar. Je eetgedrag heeft hier een grote invloed op.

Waar je eventueel een punt mee zou kunnen maken is het volgende: massaal gezonder leven zou wel lastig zijn ivm AOW. Dan implementeert Nederland het Amerikaanse systeem van eigen verantwoordelijkheid maar. Zoiets zit er toch al aan te komen.

Citaat:
Mijn oma drinkt al 80 jaar dagelijks melk en leeft nog steeds, dus dat zal wel meevallen.
Mijn opa heeft vanaf zijn 12de zijn hele leven gerookt en is ook 77 geworden.
Dat betekent nog niet dat die stoffen gezond zijn. Dat kan ook net zo goed met bijvoorbeeld goede genen te maken hebben, of buiten die aspecten een gezonde levenswijze.

Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 14:42 :
Melk is juist het voedingsmiddel bij uitstek tegen botontkalking, vraag maar aan je huisarts.
Het tegenovergestelde is tegenwoordig de huidige opvatting.

Ten eerste is de verhouding magnesium/calcium scheef in melk. Zonder magnesium heb je weinig tot niets aan het calcium.

Ten tweede is er onderzoek dat er op wijst dat de Ca analogien er toe lijden dat het lichaam dit zelf niet meer aanmaakt.

Verder is het ook onnatuurlijk en onlogisch om koemelk te drinken. Geen enkele andere diersoort drink melk nadat de zuigeling gegroeid is, laat staan van een andere diersoort.

Er is ook niets dat in melk zit dat het menselijk lichaam niet op een andere manier kan verkrijgen indien nodig.

Verder kun je spreken van een bacterie-bom. Nou zijn niet al die bacterien slecht, maar 1) de goede heb je al en kan je lichaam zelf produceren 2) heb je die niet (wellicht te maken met de schandalige manier waar op je je lichaam behandelt), dan kun je daar een supplement voor slikken (probiotics).

Dan heb je nog het feit dat melkproducten voor een overtollige slijmporductie zorgen. Geen enkele sporter drinkt een melkproduct vlak voor een lichamelijke inspanning.

Verder nog het caseopiden verhaal. Dat is al decenia lang bekend. Komt nu uiteindelijk meer in het nieuws.

Dan heb je nog het hormonen-verhaal. In de EU speelt dat niet (tenzij illegaal), in de VS wel. In de VS is het pus-argument dus nog sterker; betekent echter niet dat het in de EU niet speelt.

Er zijn dus genoeg redenen om het niet te nuttigen. Leg mij maar 'ns uit waarom je het WEL zou nuttigen minus de argumenten "ik vind het lekker" en "ik ben er aan verslaafd".

Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 14:47 :
Lactoseallergie? Nooit van gehoord. Bedoel je lactose-intolerantie? No way dat de helft van de blanken of Europeanen daar last van heeft (of: laat maar een bron zien).
Algemeen bekend. Meer dan de helft zelfs.

Citaat:
Since the majority of northern Europeans and some Mediterranean Europeans have the mutation rendering them lactose-tolerant, lactose intolerance is widely regarded as a medical condition in Europe and North America. A fair proportion of patients with symptoms of irritable bowel syndrome actually have lactose intolerance without knowing it.
Citaat:
Approximately 70% of the global population cannot tolerate lactose in adulthood. Thus, some argue that the terminology should be reversed, lactose intolerance should be seen as the norm, and the minority Western European group should be labelled as having lactase persistence.
Wikipedia. Statistiekjes staan er ook.

Wat betreft intolerant vs allergie heb je gelijk; tegenwoordig noemt men het intolerant.

Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-06-2006 @ 15:14 :
Daarnaast is melk de ideale anti-kater-methode
Ja, vanwege de slijmproductie. Water voor je gaat slapen zorgt er voor dat je geen kater krijgt. Lijkt me idealer.

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 17:55.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 18:18
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-06-2006 @ 18:48 :
Iemand die de nadelen heeft ondervonden van zuivel...
Heb je kanker?
Oud 21-06-2006, 19:15
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
suvórov schreef op 21-06-2006 @ 17:00 :
Hoe kon ik dat nou doen?
´´

Je geeft nog steeds geen empirisch bewijs van die (onzin)praat over het vetgehalte.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 19:22
reine claude
reine claude is offline
Kan iemand trouwens een wetenschappelijke bron geven van in welke mate melk direct schadelijk is voor je gezondheid? Dus hoeveel melk moet je minimaal drinken op een dag, wil het schadelijk zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 19:23
reine claude
reine claude is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-06-2006 @ 17:12 :

Beter is om gewoon rijke calciumproducten (groenten met calcium) te eten
Op voedingscentrum.nl staat dat in groenten weinig calcium bevatten... moet je dan een kilo groenten per dag eten ofzo?

http://www.voedingscentrum.nl/voedin...ng/calcium.htm
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 19:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 21-06-2006 @ 20:23 :
Op voedingscentrum.nl staat dat in groenten weinig calcium bevatten... moet je dan een kilo groenten per dag eten ofzo?

http://www.voedingscentrum.nl/voedin...ng/calcium.htm
Voedingscentrum heeft (in)directe banden met industrie. Die moet je niet zomaar geloven. Wat voedingscentrum zegt komt van de gezondheidsraad af. En zoals ik geloof al gezegd heb.. google enzo maar eens op de namen in de gezondheidsraad.

Calcium haal je uit diverse producten. Als jij een goed gevarieerd dieet hebt (groenten, brood, etc. wat dan ook), dan haal je gewoon genoeg calcium.

Hieronder een overzicht van wat producten:

Voedingsmiddel(100g) Calcium (in mg)
sesamzaad 670
vijgen, gedroogd 280
amandelen, gepeld 250
boerenkool, gekookt 180
melk, halfvol 123
Oud 21-06-2006, 19:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 21-06-2006 @ 19:18 :
Heb je kanker?
nee, ik kreeg eczeem toen ik als vegetarier zuivelproducten in vele mate ging gebruiken. Daarvoor had ik amper zuivel. Bij mij triggerde zuivel vnl melk dan mijn eczeem. En eczeem is ook iets wat met melk in verband gebracht wordt. Net als acne e.d.
Oud 21-06-2006, 19:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
reine claude schreef op 21-06-2006 @ 20:22 :
Kan iemand trouwens een wetenschappelijke bron geven van in welke mate melk direct schadelijk is voor je gezondheid? Dus hoeveel melk moet je minimaal drinken op een dag, wil het schadelijk zijn?
Is denk voor iedereen anders. Hoe meer je neemt des te hoger de kans toch wel.

Lees deze site eens: http://www.strongbones.org
Oud 21-06-2006, 22:37
Verwijderd
Ik kies de vijfde hit:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3673149.stm
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 21-06-2006 @ 18:53 :
Ten eerste is de verhouding magnesium/calcium scheef in melk. Zonder magnesium heb je weinig tot niets aan het calcium.

Het sporenelement Mg krijg je wel op een andere manier binnen.

Citaat:
Ten tweede is er onderzoek dat er op wijst dat de Ca analogien er toe lijden dat het lichaam dit zelf niet meer aanmaakt.
Hoe wou het lichaam überhaupt calcium(ionen) aanmaken?

Citaat:
Verder is het ook onnatuurlijk en onlogisch om koemelk te drinken. Geen enkele andere diersoort drink melk nadat de zuigeling gegroeid is, laat staan van een andere diersoort.
Dat 'onnatuurlijke' argument is op medisch gebied waardeloos (homoseksualiteit, hasj roken en internetten zie ik ook niet terug bij andere zoogdieren).

Citaat:
Er is ook niets dat in melk zit dat het menselijk lichaam niet op een andere manier kan verkrijgen indien nodig.
Voor welk voedingsmiddel gaat dat wel op?

Citaat:
Verder kun je spreken van een bacterie-bom. Nou zijn niet al die bacterien slecht, maar 1) de goede heb je al en kan je lichaam zelf produceren 2) heb je die niet (wellicht te maken met de schandalige manier waar op je je lichaam behandelt), dan kun je daar een supplement voor slikken (probiotics).
Niet relevant - als je melk niet te lang bewaart, overleef je die bacteriën echt wel.

Citaat:
Dan heb je nog het feit dat melkproducten voor een overtollige slijmporductie zorgen. Geen enkele sporter drinkt een melkproduct vlak voor een lichamelijke inspanning.
Die overtollige slijmproductie is misschien vervelend (ik heb zelf jarenlang aan sport op hoog niveau gedaan), maar is op lange termijn niet ernstig.

Citaat:
Dan heb je nog het hormonen-verhaal. In de EU speelt dat niet (tenzij illegaal),
Ik snap dan ook niet waarom je dit punt in de discussie brengt.

Citaat:
Er zijn dus genoeg redenen om het niet te nuttigen. Leg mij maar 'ns uit waarom je het WEL zou nuttigen minus de argumenten "ik vind het lekker" en "ik ben er aan verslaafd".
Dit geldt praktisch voor elk voedingsmiddel, op veel groenten na.

Citaat:
Algemeen bekend. Meer dan de helft zelfs.
Jammer genoeg dat dat voor (autochtone) Nederlanders niet opgaat - bij blanke West-Europeanen is lactose-intolerantie een uitzondering.

Citaat:
Ja, vanwege de slijmproductie. Water voor je gaat slapen zorgt er voor dat je geen kater krijgt. Lijkt me idealer.
De echte alcoholist weet: om de twee/drie glazen een glas water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 01:17
JJB
JJB is offline
Pff.. Nu moet ik weer wat anders verzinnen om desochtends te gaan drinken..
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 01:33
Verwijderd
Ik drink zelf trouwens al een tijd geen melk meer. Sinds we over zijn geschakeld op een B-merk is de lol er af.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 09:12
liek88
liek88 is offline
pff ja nou weet ik het ook niet meer
mn dietiste zegt dat ik het zo goed doe (500ml magere zuivel per dag) maar toen ik vroeg van: op vakantie drink/eet ik liever geen zuivel omdat je bij buffetmaaltijden nooit zeker weet of het mager is of niet, toen zei ze: voor 2weken is het niet erg, je lichaam kan voor die tijd wel zonder. en nu lees ik hier allemaal dingen dat het slecht zou zijn enzo
maar ik vind het gewoon hartstikke lekker, het is ook het enigste wat ik drink naast water en thee. (sappen en frisdrank hoef ik niet) dus.. ben ik nou écht zó ongezond bezig?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 09:45
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 22-06-2006 @ 10:12 :
mn dietiste zegt dat ik het zo goed doe (500ml magere zuivel per dag) maar toen ik vroeg van: op vakantie drink/eet ik liever geen zuivel omdat je bij buffetmaaltijden nooit zeker weet of het mager is of niet, toen zei ze: voor 2weken is het niet erg, je lichaam kan voor die tijd wel zonder. en nu lees ik hier allemaal dingen dat het slecht zou zijn enzo
maar ik vind het gewoon hartstikke lekker, het is ook het enigste wat ik drink naast water en thee. (sappen en frisdrank hoef ik niet) dus.. ben ik nou écht zó ongezond bezig?
Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Als je het lekker vindt, gewoon blijven drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 09:59
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Zo ongezond is het nou ook weer niet.
Het kan best zijn dat het niet helemaal zo gezond is als ze altijd gezegd hebben maar dat je d'r nou meteen allerlei ziektes van krijgt (op lange termijn) lijkt me de grootste onzin.
Je gebruikt magere melk dus met vet en dergelijke valt het ook best mee.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 10:32
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Die dietiste van je is in ieder geval een dom wicht, ze doet alsof zuivel een of ander essentieel onderdeel van je voeding is maar je lichaam kan makkelijk en gezond een heel leven lang zonder. Hoe ongezond het precies is is moeilijk te zeggen. Wat wel makkelijk te zeggen is: het is totaal overbodig, er zitten geen voedingsstoffen in die je niet toch al binnenkrijgt en het sterke botten verhaal is gewoon bullcrap.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 10:34
liek88
liek88 is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 22-06-2006 @ 11:32 :
Die dietiste van je is in ieder geval een dom wicht, ze doet alsof zuivel een of ander essentieel onderdeel van je voeding is maar je lichaam kan makkelijk en gezond een heel leven lang zonder. Hoe ongezond het precies is is moeilijk te zeggen. Wat wel makkelijk te zeggen is: het is totaal overbodig, er zitten geen voedingsstoffen in die je niet toch al binnenkrijgt en het sterke botten verhaal is gewoon bullcrap.
maar dan staat zuivel toch ook als totaal overbodig in de schijf van vijf?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 10:49
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 21-06-2006 @ 18:53 :
Van water voor het slapen moet je pissen. Ik kom thuis van het uitgaan, drink een halve liter melk en ga slapen. Ideaal
Oud 22-06-2006, 12:06
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
liek88 schreef op 22-06-2006 @ 11:34 :
De schijf van vijf is ook niet heilig.

3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren

De stoffen die ze noemen zijn wel belangrijk, zuivel is alleen niet nodig om ze binnen te krijgen. Eiwit zit in alles van deze groep en in zat andere producten dus daar krijg je genoeg van binnen. Met ijzer doelen ze niet op melkproducten want daar zit weinig ijzer in. Calcium in melk is overrated, er zit voldoende in de rest van je voeding en uit veel plantaardige bronnen kan je lichaam het ook nog eens veel beter opnemen, uit broccoli en boerenkool bijvoorbeeld. Voor B-vitamines geldt hetzelfde als voor eiwit, zit in alle producten uit deze groep en veel andere producten. De visvetzuren slaan natuurlijk op de vis en niet op de zuivel.

Wat ik al zei dus, er zitten wel een paar gezonde voedingsstoffen in maar die krijg je toch al binnen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 12:28
liek88
liek88 is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 22-06-2006 @ 13:06 :
De schijf van vijf is ook niet heilig.

3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren

De stoffen die ze noemen zijn wel belangrijk, zuivel is alleen niet nodig om ze binnen te krijgen. Eiwit zit in alles van deze groep en in zat andere producten dus daar krijg je genoeg van binnen. Met ijzer doelen ze niet op melkproducten want daar zit weinig ijzer in. Calcium in melk is overrated, er zit voldoende in de rest van je voeding en uit veel plantaardige bronnen kan je lichaam het ook nog eens veel beter opnemen, uit broccoli en boerenkool bijvoorbeeld. Voor B-vitamines geldt hetzelfde als voor eiwit, zit in alle producten uit deze groep en veel andere producten. De visvetzuren slaan natuurlijk op de vis en niet op de zuivel.

Wat ik al zei dus, er zitten wel een paar gezonde voedingsstoffen in maar die krijg je toch al binnen.
ah oke nú is het me helemaal duidelijk. dankje voor de uitleg
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 12:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 22-06-2006 @ 11:32 :
Mee eens dat die dietist niet zo goed is. Maar wat wil je ook.. ze leest waarschijnlijk het dietistenblad 'VoedingsMagazine', wat van de Nederlandse Zuivel Organisatie is en waar dus vooral positief geluid over zuivel in staat.

En wat betreft de schijf van 5.. die is van voedingscentrum. Bij de voedingscentrum zitten mensen die directe banden hebben met de industrie. Die directrice (weet niet of die er nog is) kwam van UniLever vandaan. En voedingscentrum is meer het publieksbureau van de Gezondheidsraad. En daar zitten allemaal experts in. Zoals prof. Schaafsma, die in een internationale zuivelbondwerkgroep zit en heeft o.a. een gesponsorde baan gehad van Danone e.d.
Ook zitten in die Gezondheidsraad allemaal mensen die de wetenschappelijke raad zijn van het blad Voedingsmagazine, welke dus, zoals eerder gezegd, een blad is van de Nederlandse Zuivel Organisatie.
Oud 22-06-2006, 13:07
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
liek88 schreef op 22-06-2006 @ 13:28 :
ah oke nú is het me helemaal duidelijk. dankje voor de uitleg
graag gedaan
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 02:37
Vice
Vice is offline
Citaat:
liek88 schreef op 22-06-2006 @ 11:34 :
Zover ik weet zit er ook soja tussen en dat is wel vrij gezond.
Oud 25-06-2006, 11:05
Mara
Mara is offline
Citaat:
TechXP schreef op 20-06-2006 @ 22:26 :
Maar je krijgt straks wel kanker als je wat ouder bent.... en botontkalking.. e.d. veel plezier!
Ik denk dat ik dat er wel voor over heb om nu normaal te kunnen leven i.p.v. zoals jij te moeten flippen bij alles
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 12:31
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 25-06-2006 @ 12:05 :
Ik denk dat ik dat er wel voor over heb om nu normaal te kunnen leven i.p.v. zoals jij te moeten flippen bij alles
Het uiten van TechXP gaat misschien wat ver, maar wat betreft zijn dieet kan ik zeggen dat het heel erg meevalt. Je moet even door de eerste stap en daarna gaat het cake.
Oud 25-06-2006, 14:06
tante Bep
tante Bep is offline
Van melk word je dik.
Het calcium wat in melk zit wordt door het menselijk lichaam erg traag opgenomen.
melk is voor kalfjes, niet voor mensen.
mensenbaby's drinken niet voor niets alleen in het begin van hun leven moeder melk, ze hebben het voor de rest van hun leven en hun groei/ontwikkeling niet nodig. Nu denken mensen dat je moedermelk na verloop van tijd moet vervangen met melk van een koeienmoeder.
De 'Melk is goed voor elk' slogan is verzonnen om het toenmalige melkoverschot weg te werken.
Oud 25-06-2006, 14:23
liek88
liek88 is offline
Citaat:
tante Bep schreef op 25-06-2006 @ 15:06 :
Van melk word je dik.
Het calcium wat in melk zit wordt door het menselijk lichaam erg traag opgenomen.
melk is voor kalfjes, niet voor mensen.
mensenbaby's drinken niet voor niets alleen in het begin van hun leven moeder melk, ze hebben het voor de rest van hun leven en hun groei/ontwikkeling niet nodig. Nu denken mensen dat je moedermelk na verloop van tijd moet vervangen met melk van een koeienmoeder.
De 'Melk is goed voor elk' slogan is verzonnen om het toenmalige melkoverschot weg te werken.
Dik van melk?
ik drink elke dag 0,5l magere melk, leg jij mij dan eens uit waarom ik niet dik ben

Laatst gewijzigd op 25-06-2006 om 14:26.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 14:37
Verwijderd
De meeste zoogdieren drinken moedermelk tot je uitgegroeid bent. Als je nog de borst krijgt tot je 17e, is het inderdaad niet nodig om een andere soort melk te drinken.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 19:31
Poepkind
Poepkind is offline
Melk is mischien niet het aqua vitae, en als je daar je gehele leven in geloofd hebt kan het best hard zijn om achter de waarheid te komen.
Tsja melk is niet bovenproporioneel gezond nee, maar de vraag is of het schadelijk of giftig is? Voor blanke westerlingen kan je die vraag met nee beantwoorden. Waarom zou een drankje met wat eiwitten en een beetje vet schadelijk voor je zijn?
Doordat het Westen een lange geschiedenis van veehouderij en melkdrinkers heeft bezitten ook volwassenen de mogelijkheid om lactose af te breken.(een suiker) Voor negers geldt dit niet, en zij krijgen op volwassen leeftijd last van buikklachten na het drinken van melk.

Of iets ongezond is is een ander verhaal, maar dat hangt van erg veel factoren af.
Oud 26-06-2006, 00:54
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 25-06-2006 @ 15:37 :
De meeste zoogdieren drinken moedermelk tot je uitgegroeid bent. Als je nog de borst krijgt tot je 17e, is het inderdaad niet nodig om een andere soort melk te drinken.
Ze krijgen melk in de periode waar ze aan moeten sterken e.d. niet tot ze uitgegroeid zijn hoor.
Oud 26-06-2006, 12:22
lars77
lars77 is offline
Citaat:
Dat 'onnatuurlijke' argument is op medisch gebied waardeloos (homoseksualiteit, hasj roken en internetten zie ik ook niet terug bij andere zoogdieren).
Wetenschappers hebben bij verschillende zoogdieren en vogels homoseksueel gedrag ontdekt. Soms heeft dat gedrag te maken met macht en geweld. Zo kunnen mannetjes van bepaalde diersoorten elkaar verkrachten om te laten zien wie de baas is. Maar er zijn ook dieren van hetzelfde geslacht die samenleven of samen de zorg voor jonge dieren dragen. Onder bepaalde aapsoorten, zoals de Bonobo's en de Makaken, komen seks en relaties tussen twee vrouwtjes of twee mannetjes voor. Ook zijn er vrouwelijke albatros-, flamingo-, pinguïn- en ooievaarstellen die samen eieren uitbroeden en jongen grootbrengen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 12:40
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
ik moet eerlijk zeggen, ik vind dit een mooie discussie
Oud 26-06-2006, 15:23
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Hasj roken is vanuit het nemen van iets wat je lekker vind. Sommige dieren doen meer moeite voor lekkere dingen. Sommige zijn ook zeer obsessief op bepaalde dingen.

Internetten is een uiting van gebruik maken van omgeving. Improvisatie. Dit gedrag zie je bij dieren ook.
De mens is alleen daarin verder. Maar het gebruik van 'techniek' is niet onbekend in de dierenwereld.

Maar melk drinken van andere dieren komt toch echt niet voor. Ook niet dat dieren in volwassen leeftijd actief melk drinken e.d.
Oud 26-06-2006, 16:10
Mara
Mara is offline
Dus als ik melk drink omdat het lekker is is het geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 16:27
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
TechXP schreef op 26-06-2006 @ 16:23 :

Maar melk drinken van andere dieren komt toch echt niet voor.
Ik heb vorig weekend nog een geit bij een koe d'r uiers zien ouwehoeren.

Regels voor berichten