![]() |
|||
Citaat:
Om nog maar te zwijgen van het Cubaanse Santeria, waar mensen tot goden verheven worden in een bizarre mix tussen katholicisme en animisme. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||||||
Citaat:
Ok, een minder extreem voorbeeld. Stel, Jantje komt uit een land waar je bij rood mag doorlopen en bij een groen stoplicht moet stoppen. Op vakantie in Nederland komt hij een rood stoplicht tegen, en loopt door. Hij wordt gearresteerd en een boete wordt opgelegd. Hoewelhij rationeel handelde naar zijn kennis, is door een valse aanname zijn gedrag suboptimaal. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik begrijp het niet helemaal. Gaat het hier om iemand die in een grot woont en opeens vanuit het niks een medicijn voor kanker krijgt via een openbaring? Of is het hier iemand die via de wetenschappelijke methode onderzoek doet naar een medicijn, en op een zeker punt een ingeving krijgt, die hij of zij toeschrijft aan god? Natuurlijk is de laatste manier stukken absurder; als er immers een god is die ingrijpt in het leven op aarde, zal hij zeker gelovigen bevoordelen boven ongelovigen; in dat geval zullen gelovige onderzoekers en gelovige grotbewoners even vaak een ingeving over kanker krijgen, en niet-gelovige onderzoekers en grotbewoners een stuk minder vaak. Wat blijkt nou: of iemand onderzoek doet of niet is de beslissende variabele, niet of iemand al dan niet gelooft. Natuurlijk kunnen gelovigen ook onderzoekers zijn, maar alleen als ze hun gelovige claims achter zich laten en zich alleen baseren op de beschikbare data. Dat geldt voor elke onderzoeker, en voor elke claim. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder: het ging om een alledaagse wetenschapper die ook gelovig is. In je eigen voorbeeld zet je ze juist lijnrecht tegenover elkaar. Een betere onderzoeksvraag zou zijn, voegen niet-gelovige wetenschappers meer toe dan gelovige wetenschappers? En dan nog, dat gelovige wetenschappers niets toe te voegen zouden hebben is totale onzin. En zelfs uit dit onderzoek kan een vertekend beeld komen, misschien zijn de gelovige wetenschappers gelovig omdat ze steun hebben aan het geloof en voegen ze daarom minder toe. Als ze steun nodig hebben van het geloof zijn ze waarschijnlijk minder gelukkig en dus minder productief. Geloof kan ze dan stimuleren om net even dat beetje extra te doen.
Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 10:51. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 12:15. |
![]() |
||
Citaat:
Maar kijken we nu naar een hopeloze situatie, wat gebeurd er dan? De wetenschap zegt in dat geval: "het spijt me, ik kan niets meer voor u doen, u hebt nog zoveel dagen te leven" en vervolgens word de patient op straat gezet. Een gelovige zal in dat geval tenminste nog voor de terminaal zieke persoon bidden. De wetenschap heeft makkeijk praten zolang ze de antwoorden heeft, daarom weten we dat christenen en moslims even hard vallen. maar op het gebied van wat de realiteit is, hoe de oorzaken liggen en wat er na de dood is, weet de wetenschap gewoon van niks. Dat de wetenschap nu toevallig de valvergelijking kan opstellen, wil toch zeker niet zeggen dat ze daarom ook de autoriteit verdient op spiritueel niveau? wetenschap wordt beoefend door mensen in het algemeen, niet alleen door ongelovigen, en dat suggereren vind ik blind. Die paar situaties waarin een gelovige een middel dat voortkomt uit de wetenschap afwijst (zoals in sommige gevallen omtrent vaccinatie) dat gaat dat over een persoonlijke afweging, inderdaad gebaseert op overtuiging. maar zij zullen zeggen: "ziekte is geen probleem, dat maakt de wetenschap ervan, omdat ze dáár toevallig een antwoord op heeft, ik leg mijn gezondheid in de handen van God." Met andere woorden: die mensen willen wellicht niet dat hen dat overkomt, zoals jij zegt, maar dat wil niet zeggen dat ze er voor weglopen ofzo, of hoe zij het maar ervaren. Ik vind dat niet slim, maar dat maakt geloof niet direct in zijn geheel contraproductief. Probeer je te verplaatsen in de visie op het leven van de oprecht gelovige, voordat je zegt wat hij wil en niet wil.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 18:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 18:19. |
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() |
|
![]() |
Geloof hoeft echt niet iets negatiefs te zijn of iets waar je minder gelukkig van word.
Ik denk dat het voor de meeste mensen juist steun bied. Je kan ergens heen met je problemen, je word opgenomen in een kerkelijke gemeente, motivatie om anderen te helpen... Ik kan zo niets verzinnen wat negatief zou zijn. Tenminste zo is mijn ervaring dan. |
![]() |
|||
Uit wikipedia, de link die je gaf:
Citaat:
Citaat:
De wetenschap heeft het trouwens ook niet altijd goed, als wetenschapper zou je dondersgoed moeten weten dat je proefopstelling (of onderzoeksopzet) invloed heeft op je uitslag. En het gebeurt vaak genoeg dat er tegenstrijdige dingen gevonden worden. Alleen dit al is al een voorbeeld, maar op mijn vakgebied (biomedisch) gebeurt het ook. Maar goed, ik denk dat het weinig zin heeft om door te gaan, niemand zal hier gaan toegeven.
Laatst gewijzigd op 20-04-2007 om 18:36. |
![]() |
||
Citaat:
Dat zal toch vast en zeker een misverstand zijn? Een dergelijke vergelijking zou stranden voordat je hem kunt maken.
||
Citaat:
|
![]() |
Creighton University, een Jezuitisch katholieke school in Omaha, Nebraska, heeft ooit een onderzoek gedaan en dit gepubliceerd in hun Journal of Religion & Society
http://www2.creighton.edu/ http://moses.creighton.edu/JRS/ http://moses.creighton.edu/JRS/2005/2005-11.html
||
![]() |
Citaat:
Je zou wel gek zijn als je het eerste niet doet. Of je bent gewoon niet geinteresseerd. Dat mag best hoor. Maar dit filmpje is echt de moeite waard. Trouwens is vooral de eerste 30 minuten al voldoende.
||
Citaat:
Hieronder wat informatie over bias: http://soil5813.okstate.edu/Bias_in_research2004.htm http://en.wikipedia.org/wiki/Bias http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases (lijst)
Laatst gewijzigd op 21-04-2007 om 14:10. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-04-2007 om 14:19. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(1) We should believe what probably is true. (2) I have arbitrarily assigned the proposition “God exists” a probability of 0.75. (3) That probability came from my ass, which I know assigns extremely accurate probabilities to propositions concerning the existence of God. (4) So God probably exists. (5) Therefore, God exists. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ja, dat was gebaseerd op een analyse met Bayesiaanse statistiek, waarbij hij a priori aanneemt dat de kans dat god bestaat 50/50 is. Lachwekkend natuurlijk, hier kun je er meer over lezen.
|
![]() |
||
Citaat:
Toch lacht iedereen hem uit. Waarom? Het onderzoek deugde niet, net als wat je hier aanhaalt. Meph vatte het met de bekende lijst van de Atheists of Silicon Valley eigenlijk ook al samen. Het is een 'onderzoek' waarvan de uitkomst op voorhand vaststaat. Hier het 'onderzoek' in kwestie: http://www.telegraaf.nl/buitenland/article9414141.ece Het is de naam niet waardig. Wat ik ook vond op de site van de Telegraaf is iets dat ik jullie niet zou willen onthouden, een kleine noot offtopic: Roemeense gevangene klaagt God aan BOEKEREST - Een wegens moord tot twintig jaar veroordeelde Roemeen heeft bij de rechtbank in Timisoara een aanklacht ingediend tegen God. Hij vindt dat het opperwezen hem onvoldoende heeft beschermd tegen de invloed van de duivel. Dat berichtte het persbureau Mediafax vrijdag. De bajesklant stelt in zijn aanklacht dat hij bij zijn doop een contract is aangegaan met God, die zich daarmee verplichtte hem te beschermen tegen de duivel en andere onaangenaamheden in het leven. Volgens de Roemeen is God in gebreke gebleven. Hij beticht hem van bedrog en ambtsmisbruik. http://www.telegraaf.nl/buitenland/a...925381.ece?rss ![]()
Laatst gewijzigd op 27-04-2007 om 22:07. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Dawkins ook. Michael Behe scheef het stuk over Dawkins... Whaha, wat een compromie. Frans de Waal staat er ook in. Hij was een tijdje terug nog bij Paul & Witteman.
Laatst gewijzigd op 04-05-2007 om 01:36. |
![]() |
||
Citaat:
Nouja, als je dat niet opschrijft, negeer je wel dat er in de Bijbel staat dat er een bovennatuurlijke macht is en dat deze macht in je voordeel te beinvloeden is.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Nee serieus, ik ben geen Christen, maar bij mijn weten spoort de bijbel geenszins aan tot gemakzucht, dus wat wil je nu zeggen?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |