![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik persoonlijk vind het een fijn idee dat god niet bestaat. Het geeft toch wat meer sjeu aan het leven. Verder snap ik niet goed dat de gristenen (en andere gelovigen) kunnen leven met het idee dat god meekijkt als ze aan het poepen zijn. Ik bedoel: zij geloven erin, en als god alziend en almachtig is, dan kijkt hij ook als......juist! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Dit besef zou ons in zekere zin kunnen vragen het idee los te laten dat slechts een god boven onze natuurwetten zou staan. Een willekeurig buitenaardse bevolking met voldoende ontwikkelde techniek zou op die manier uit goden bestaan, tót ze uitleggen hoe hun spullen werken.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Erich von Daniken mag dan wel onzin verkopen, maar zijn notie dat goden afstammen van intelligente beschavingen die ons bezochten is filosofisch gezien interessant. En onze westerse beschaving doet het overigens ook, dus we krijgen uit eerste hand te zien hoe godsdiensten eigenlijk ontstaan. Lees dit maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult |
![]() |
||
Citaat:
|
[QUOTE]lawallan schreef op 05-06-2007 @ 16:00 :
dus? Als je alleen maar tot god bid om in de hemel gelaten te worden doe je dat ook zonder morele reden. Dat veranderd niks aan het feit dat je wel verantwoording moet afleggen. [/QUOTE Dat werkt volgens christenen niet, je moet het ook menen vinden dat God de absolute goedheid is.
||
[QUOTE]Joostje schreef op 05-06-2007 @ 16:36 :
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
- 2 Petrus 2:4 - Johannes 8:44 |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Stel: ik red een kind van de verdrinkingsdood. Is dat een goede daad? Wellicht wel. Stel: het kind groeit op, en wordt een nieuwe Hitler die een stuk of 20 miljoen mensen over de kling jaagt. Mijn "goede daad" is dan behoorlijk ten slechte gekeerd achteraf. Het kind laten ploeteren in het water blijkt achteraf de juiste keuze geweest. Mijn goedheid heeft 20 miljoen doden ten gevolg. Ben ik dan slecht? Oorzaak-gevolg. We kunnen dat niet overzien, en dus kunnen we ook niet ordelen of iets "kwaad" of "goed" is. Ikzelf denk ook dat die kwalificaties "fundamenteel" niet bestaan. Er is oorzaak, en er is gevolg. Als de gevolgen minder goed uitpakken noemen we het "kwaad"? Ik vind dat wel een erg simplistisch wereldbeeld (wat mij van gelovigen niet verbaasd overigens). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En het ergste is dat het ook nog in jezelf zit. Daarom heb je een Verlosser nodig om je te verlossen van het kwaad. Dat is denk ik ook waar het hele Christelijke geloof om draait. Geen eeuwig minpuntje! Het is er niet altijd geweest en het zal ook eens verdwijnen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Eenieder heeft een duistere kant, en het is beter om daarvan bewust te zijn en het te accepteren, dan om het te bestrijden. Wie zijn duistere kant kent, kan hem ook controleren. |
![]() |
||
Citaat:
Als je zo als jij gaat denken kun je ook niks meer doen in je leven. voorbeeld: ik ga volgend jaar een andere studie doen in een andere stad. Dit betekend dat als er iemand op mijn oude universiteit over 2 jaar dreigt zelfmoord te plegen ik hem/haar niet kan tegenhouden. Zou ik hierom geen nieuwe studie moeten gaan doen? nee natuurlijk niet, de kans dat er iemand daar zelfmoord wil plegen is net zo groot. Hetzelfde geld voor jou ''kind dat verdrinkt'' scenario, het zou een tweede hitler kunnen worden of iemand die een einde brengt aan de derder wereldoorlog. op het moment dat jij de keuze maakt om hem/haar te redden maakt dat niet uit. Het enige wat telt is dat jij een kind red en dat is een goede daad.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Vandaar de voorbeelden. Om aan te tonen dat goed en kwaad zeer subjectieve, en zeker geen fundamentele zaken zijn. Overigens denk ik dat de hoeveelheid kwaad in de wereld alleen maar groter gaat worden. Dat baseer ik op oorzaak-gevolg relaties. Momenteel zijn er dingen aan de gang (overbevolking, fundamentalisme, klimaatverandering, oilpeak, etc) die wel eens gevolgen kunnen hebben die niet te overzien zijn. Maar dat is een discussie die elders thuishoort. Of het zo is dat de meeste atheisten er van overtuigd zijn dat er in de toekomst minder kwaad is? Ik waag dat te betwijfelen. Ik ken er veel die erg pessimistisch zijn daarover. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Mijn eigen reden om te denken dat het alleen maar beter word is dat ik naar de geschiedenis kijk en zie dat mensen vroeger veel wreder waren (kruisigingen, slavernij, onderdrukking vrouw etc.) en dat veel van die dingen langzaam verdwijnen, de mens word (naar mijn perceptie) een steeds beter wezen. Dit betekend natuurlijk niet dat wij een tijdelijke terugval kunnen krijgen door de door jou genoemde factoren, maar over een langere periode denk ik dat we deze dingen kunnen overwinnen.
|||
![]() |
Citaat:
Heb je het nu tegen mij? eehhmmm, ik ben een atheist. Ik geloof niet in god, goden, satan of welke "hogere" machten dan ook. of was dat tegen PC nerd bedoeld? Die vraag lijkt me inderdaad zinniger voor hem. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik zou nog steeds graag een antwoord willen hebben op mijn vraag van een of meer gelovigen. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Naar verluidt heeft het boek heel wat gelovigen van het geloof afgebracht. |
![]() |
||
Citaat:
De naam kwam me al bekend voor en ik weet nu ook weer waarvan ![]()
||
![]() |
Citaat:
Iets is niet "iets kwaads" als het slechte gevolgen kan hebben. Het gaat om de daad zelf. Als je dus iemand red uit het water en die persoon vermoord jaren later iemand dat maakt de redding nog niet verkeerd. Een Christen kan nooit de duivel de schuld geven als je iets verkeerds doet. Je doet de zonde altijd zelf, de duivel kan je alleen maar verleiden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Wat nu? Maar waar het hier feitelijk om gaat is: 1- Het is dus mogelijk dat een goede daad verstrekkende negatieve gevolgen kan hebben. 2- Op het moment dat de goede daad gedaan kan worden is er een keus tussen niet doen (1 persoon dood), of wel doen (een paar jaar later 20 miljoen dood). De vraag die nu opkomt is: Als de persoon die de redding uitvoert dit niet weet, waarom staat een god dan toe dat dit gebeurt, ervan uitgaande dat die god als goed en almachtig wordt beschouwd. Hier is een uitgelezen kans om met een minimum aan schade 20 miljoen levens te redden, en vervolgens gebeurt er niks, en gaan er 20 miljoen mensen dood, en raakt er iemand helemaal frustie omdat die persoon beseft dat dat voorkomen had kunnen worden. Lekker handig bezig die god. En gezien het feit dat de god niet ingrijpt op juist dat moment, komt de vraag op: "Is de god zelf dan niet verantwoordelijk voor die 20 miljoen doden?". Tenslotte wordt er almacht verondersteld. Als de god dan inderdaad almachtig is, maar toch niet ingrijpt is hij een kwaadaardig wezen. Dat de duivel mensen tot dit soort daden verlijdt? Als dat zo is, waarom staat god dat dan toe? De duivel doet een suggestie, 20 miljoen mensen gaan dood. Wat ben je dan voor god dat je dat laat gebeuren? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De satan houd zich meer bezig met grotere projecten waarbij hij hele groepen mensen tegelijk kan ophitsen denk bijv. aan oorlogen. Maar het kan inderdaad wel een reden zijn maar geen excuus. Het is namelijk de schuld van de mens dat we zo geworden zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
http://www.freethinker.nl/index.php?...d=44&Itemid=28 Als ik de citaten uit Mein Kampf in dat artikel lees, heb ik niet echt het idee dat het Satan was die hem ophitste. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is niet door God dat zaken als oorlogen in de wereld gekomen zijn. En elk mens sterft eens, dus waarom dat getal 20 miljoen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus dat iedereen die wel volgens zijn regels leeft nooit sterft en gewond raakt in geweld en oorlog? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Christenen zijn een groot mikpunt van de satan. Ze zijn ook zijn grootste prooien. Het zijn namelijk volgelingen van zijn grote Tegenstander. Hij probeert dus de leer van de bijbel te verdraaien, een smet te werpen op het christendom, kerkscheuringen..... Het is dus juist de duivel die Hitler liet geloven dat het de opdracht van God was. Want laat het duidelijk zijn: Wat Hitler gedaan heeft is niet bijbels. En dus ook niet van God. Laatst gewijzigd op 11-06-2007 om 21:09. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ik reageerde zo omdat jij God alle schuld gaf van het kwade in de wereld omdat Hij de macht heeft om het te verhinderen. Maar God laat de mensen ook vrij, we zijn geen robotten die automatisch alles doen naar Zijn wil. Mensen hebben zelf hun verantwoordelijkheden over oorlogen en dergelijke. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat als god bestaat, hij inderdaad schuld heeft aan al het kwaad in de wereld. Hij laat toe dat alles gebeurt. Hij laat klaarblijkelijk zijn eigen religie misbruiken door machtswellustelingen, gaat schuil achter oorlogen en hongersnoden, en doet niets om dat alles te voorkomen. Hij is toch almachtig? Inderdaad, we hebben zelf de verantwoordelijkheid over onze daden, en daarom is er zoveel ellende. Er is niemand daar die ons tegen houdt, en er is niemand die ons daarbij helpt. We zijn het zelf die goed en kwaad doen. Daar hebben we god of satan niet voor nodig. Laatst gewijzigd op 11-06-2007 om 21:19. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
God vs Satan, is God wel liefde? dallie | 150 | 13-04-2007 08:23 | |
Waarom geloven christenen dat 'Satan' een vijand van G'd is? Rabbi Daniel | 61 | 06-05-2004 10:11 | |
Psychologie |
Satan was cruel 2 me... Or was it God? Joanie | 24 | 30-06-2002 11:28 | |
satan prisjuhhh | 43 | 01-06-2002 13:19 | |
Verhalen & Gedichten |
satan`s alive Tiesch_ W | 4 | 24-03-2002 16:44 | |
Satanisten hebben kennis vermoord....voor satan alternatiefje4life | 8 | 19-01-2002 18:27 |