Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben tegen omdat ik er qua studeren nog meer gepakt word hierdoor. Het is naar mijn idee prima om overal wat te bezuinigen maar om nou de studenten in twee jaar zo volledig uit te kleden gaat me wat te ver. Na de langstudeerboete en verhoging collegegeld tweede studie vind ik het zo wel prima. Zeker het OV mag niet afgeschaft worden omdat je het daar gewoon van moet hebben. Ik ga echt niet eens in de twee weken van Friesland naar Leiden en terug wanneer dat wordt afgeschaft want dat gaat me dan 100 euro per maand kosten wat toch wel een flink bedrag is.
En de tijd die het kost om te studeren. Tja, ik weet wel zeker dat er een enorm gedeelte studenten is dat niet alleen maar bezig is met de studie. Ook ik heb nog genoeg tijd over; borrelen tot 4:00 kan prima en tentamenweken voelen bijna als vakantie dus in dat opzicht valt er wat over te zeggen maar in de tijd die studenten nodig hebben om te studeren zit zoveel verschil dat je niet kunt zeggen dat álle studenten wel meer kunnen doen in dezelfde tijd. Daarom is het terecht vrijwillig om meer te doen (extra vakken, honours college enz.) en is de studielast prima op dit moment. Die langstudeerboete vind ik al wel genoeg om 'luie' studenten aan te pakken. Als je je studiefinanciering alleen maar gebruikt om bier te drinken zal je dat meteen wel voelen wanneer je die langstudeerboete moet betalen. Als je toch nominaal afstudeert heb je gewoon geluk. Hoe het zit met studenten die niet meer voor een master zullen kiezen weet ik niet maar de schuld die je opbouwt door een leenstelsel valt naar mijn idee ook wel mee in verhouding. De rente is zo laag dat het wel te vergelijken is met een hypotheek waarbij de studieschuld minder dan 5% van de hypotheek is (studieschuld €10,000; hypotheek €200,000). Zeker vergeleken met studieschulden in Amerika waar het op hetzelfde niveau als bij ons kan zijn maar ook zeker richting de €200,000 kan schieten. Ik kan me niet voorstellen dat afgestudeerden van die Amerikaanse universiteiten als Princeton, Harvard, Yale enz. gemiddeld 20x meer verdienen dan hier dus qua verhouding valt het dus wel mee (om maar eens wat universiteiten te noemen waarbij het collegegeld zo hoog is maar het zijn dus zeker niet de enigen). Zelf zou ik heus nog wel voor een master kiezen wanneer ik daarvoor moet lenen. Volgens mij moet ik dat sowieso als ik nu vier jaar bezig ben om een bachelor te halen. Dus ik ben tegen het afschaffen en wanneer het toch afgeschaft wordt zal ik misschien nog wel meedoen ook met de studentenprotesten die er naar mijn idee dan zeker wel komen maar ik ga niet overdreven moord en brand schreeuwen omdat er naast de vele negatieve punten ook nog wel wat positieve punten aan zitten. Uiteraard is het idee van Boris van der Ham een nobel streven. props voor hem ![]()
|
![]() |
Een studieschuld van maar 10.000 euro is wel erg optimistisch. Dat was een jaar of drie, vier misschien gebruikelijk, maar tegenwoordig is het gemiddelde ruim 45% hoger. (dit gaat natuurlijk stijgen nu het leenstelsel is ingevoerd voor masterstudenten)
Maar goed, nog altijd is het niets vergeleken met de hypotheek. Maar die vergelijking kan eigenlijk niet gemaakt worden, omdat afgestudeerden met een studieschuld toch geen hypotheek kunnen krijgen. Edit: die langstudeerdersboete is niet zozeer gericht op luie studenten, als wel op parttimestudenten. Stel je voor dat je naast je baan nog 20 uur per week met een opleiding bezig bent, dan lukt het natuurlijk nooit om die opleiding, waar gewoon een volle werkweek voor staat, binnen de vier jaren af te ronden.
Laatst gewijzigd op 08-01-2012 om 15:59. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Knul, je hebt duidelijk geen kennis van zaken. ![]() Een beetje stom om dit op een scholierenforum te zeggen, maar kom jij over 6 jaar maar terug als je echt gestudeerd hebt en wat ouder en hopelijk meer ervaren en wijzer bent. ![]() Edit: oeps, beetje late reactie. Maar toch.
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik vind het zowiezo al knap als iemand een complete maand zich eigen 2 of meerdere keren in de week zich eigen lam kan zuipen van een basisbeurs. laat staan er van op vakantie kunnen of beide. en al helemaal niet als je daarbij ook nog eens op kamers zit.
||
Citaat:
Aan de ene kant krijgen studenten zo weinig geld dat je gedwongen bent te werken naast je studie, en veel te werken als je daarnaast ook nog wilt uitgaan enzovoorts. Maar daarna word je bestraft voor de onvermijdelijke uitloop met je studie die dat met zich meebrengt, omdat ze willen dat studenten fulltime studeren. Ik roep dan ook al langer dat de politiek moet beslissen wat ze willen: fulltime studenten die kunnen leven van hun beurs, of ongeschoolde arbeiders die naast hun baan parttime studeren. Balkenende IV was druk bezig om te gaan voor parttime studeren, Plasterk die mogelijkheden om überhaupt een studie in te komen hinderde enzovoorts, en nu is het beleid opeens weer de andere kant op omgeslagen, en moet iedereen fulltime studeren, zijn best doen en op tijd klaar zijn. Maar daarbij is wel vergeten het vorige beleid eerst af te schaffen. Ik bedoel; de Universiteit Utrecht moet leraren ontslaan en op onderwijs bezuinigen omdat ze anders niet door kunnen gaan met voor miljarden aan lelijke postmoderne gedrochten van gebouwen neer te zetten. Als dat niet meer kan is de bodem echt in zicht.
Laatst gewijzigd op 10-01-2012 om 20:05. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik vrees ervoor dat de PVV zich niet als inspannen voor het behouden van de beurs, VVD heeft hier geen mening over. Alleen het CDA was voor behoud, ben benieuwd als ze dat ook blijven.
Overigens zou het afschaffen van die 75 euro per maand niet verkeerd zijn, waarom zou men geen bijbaantje kunnen nemen? |
![]() |
||
Citaat:
|
Waar hier nog wel aan voorbij wordt gegaan is dat de studiedruk ook bepalend is voor het aantal uren dat studenten werken, niet enkel de kosten van studeren en het dagelijkse leven.
Als ik nou het dubbele of meer aan studiefinanciering zou krijgen i.v.m. nu, maar nog evenveel vrije tijd zou hebben als nu dan zou ik nog evenveel werken. Want mijn studie vereist toch niet dat ik er 40 uur per week mee bezig ben (wat de officiële lezing is), hierbij meld ik even dat ik soms wel een hertentamen heb, maar het overgrote deel van de toetsen direct voldoende haal en mijn studie zonder enige vertraging ga afronden. Als er gekozen wordt voor het korten of verhogen van de studiefinanciering moet dit gevolgd worden door een verlaging of een hogere studiebelasting. Waarbij dat eerste voor mij geen optie is. Overigens begrijp ik dat mijn verhaal niet voor elke studie opgaat, maar uit ervaring gesproken denk ik dat het HBO in Nederland gemiddeld zwaarder zou moeten/kunnen zijn. De enige echte studiedruk die ik als vermoeiend heb ervaren zijn de vele opdrachten, die met name tijdrovend en nutteloos zijn.
||
Citaat:
Waarom moeten universiteiten bijvoorbeeld per se prestigieuze kantoorgebouwen neerzetten of monumentale panden in binnensteden hebben, en waarom zitten de besturen volgepropt met mafketels die daar alleen maar zitten vanwege politieke connecties die tonnen per jaar vangen? Maar het probleem is dan weer dat wanneer de overheid geld weg zou halen, dat prestigieuze gebouw wel nog wordt gekocht, maar ondertussen op onderwijs wordt bezuinigd. De universiteit Utrecht is daar levend bewijs van. De halve Uithof is een bouwput, en de komende jaren gaan er nog meer gebouwen plat zodat er prestigieuze nieuwe kunnen worden gebouwd, maar ondertussen worden er docenten ontslagen en bezuinigd op onderwijstaken. Vica versa zou meer geld erbij waarschijnlijk betekenen dat ze gewoon nog wat meer voormalige PVDA ministers inkopen, en de studenten nog steeds met minder toe moeten. Het onderwijs is niet zozeer een budgetprobleem als het een bestuursprobleem is.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Arrest 13 mrt 1987 synclinorium | 6 | 07-11-2005 17:14 | |
Algemene schoolzaken |
Stoppen met school? Terugbetalen? IjSbLoKiE | 46 | 22-03-2005 20:41 |