![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik vind het een slecht plan, tenzij er wordt gekozen voor de D'66-variant, waarbij de 800 miljoen die het oplevert ook direct worden teruggepompt in het hoger onderwijs zelf. Het OV moeten ze niet afschaffen, daarmee ontzeg je duizenden studenten de toegang tot een hogeschool of universiteit, het wordt onbetaalbaar om dan nog van huis naar je collegezaal te komen en niet iedereen kan het veroorloven om op kamers te gaan, als je al een kamer kunt vinden.
||
Citaat:
||
Een super achterlijk plan, zelfs een zwakzinnig HRA compromis zoals een hyptoheek boven de €500.000 inperken is nog een beter idee. (want als je meer dan €500.000 hypotheek hebt voor je huis heb je geld zat)
Citaat:
|
Nou ja, 800 miljoen, dat is toch al snel 50 euro per Nederlander per jaar die het oplevert. Dat is bijna een tiende van wat de hypotheekrente kost.
EditL Interessant trouwens dat de VVD overal wel een vraag/ aanbod / prijs mecganisme ziet, behalve in het onderwijs.
Laatst gewijzigd op 31-12-2011 om 11:02. |
![]() |
||
Citaat:
||
Alleen als er iets compenserends een vlaktaks tegenover staat, want het is oneerlijk om én hoger opgeleiden veel meer belasting te laten betalen, én ze voor die tijd tot hun 40e-45e een schuld te laten afbetalen.
Of je betaald je studie en daarna is je extra aandeel in de samenleving voorbij, of iedereen heeft kans op een studie en betaald in geval van slagen daarna meer belasting over een hoger inkomen. Dan zul je zien dat iedereen hierna links stemt, en volgend kabinet ook Groenlinks nog een keer hun diplomaboete er doorheen jast, zodat je driemaal gestraft wordt voor je best doen, en viermaal omdat de FNV ook nog even op alle niet-bejaarden moet schijten om hun grijze achterban tevreden te houden, en daarbij ruim baan krijgt van de politiek van wat voor oriëntatie dan ook. Citaat:
En dat de HRA afschaffen een woningkoopverbod voor jongeren betekend, en je Japanse toestanden zou krijgen van mensen die tot hun 40e thuis wonen, tja.... Voordat je daar aan kan beginnen is er eerst een ronde van nieuwe geconcentreerde deconcentratie zoals in de jaren '70 nodig, want ook het verdichtingsbeleid voor steden is achterlijk, duur, en niet meer van deze tijd.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Sowieso betekent dat niet dat het een slecht idee is om de HRA af te schaffen maar eerder dat pensioenfondsen verkeerd belegd hebben. Tough luck. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
En het gaat hier niet over de HRA maar over de studiefinanciering.
|
Dit is weer typisch subjectief gedrag van de mensen in deze leeftijdscategorie.
Is het niet logisch dat het geld wat je van de overheid ontvangt weer terug moet betalen? Het is namelijk een investering in je toekomst. Hufterigheid van de profiteurs van de Stufi. De drempel wordt niet hoger, hij wordt slechts betaalbaarder voor de staat. Daarnaast draait het Koninkrijk der Nederlanden gewoon mee met de toppers van deze planeet. We hoeven ons ook nergens zorgen om te maken.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Blijkbaar kan meer werken best. |
![]() |
||
Citaat:
Met de toenemende vergrijzing zijn weinig dingen nog 'betaalbaar' voor de belastingbetaler.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan spreken we nog niet over de grote hoeveelheid hoger opgeleiden die nodig zijn om dit land simpelweg draaiende te houden. Er zijn nu al tekorten aan hoogopgeleiden in bijvoorbeeld het onderwijs en de zorg, door het hoger onderwijs minder toegankelijk te maken wordt dit alleen maar erger. En offtopic: het gaat niet over het 'Koninkrijk', maar over het land Nederland. Ik weet niet of je op de hoogte bent van hoe het Koninkrijk der Nederlanden in elkaar zit, maar wat er in de overzeese gebieden gebeurt heeft niks met het onderwijsbeleid van het kabinet te maken, om de simpele reden dat het kabinet daar niks over te zeggen heeft.
||
Citaat:
Natuurlijk verschilt per studie hoeveel tijd je daadwerkelijk bezig bent met college's, practica e.d. Het is niet voor elke studie vereist om van 8 tot 4 in de collegebankjes te zitten, maar dat wil niet zeggen dat je in die overige tijd niks doet, er wordt juist veel meer de nadruk op zelfstudie en projectmatig werken gelegd. Deels is dat ook de verantwoordelijkheid van de student: ga je voor de zesjes en de makkelijke stages of doe je goed je best en bouw je een goed CV op door meer ervaring op te doen (wat dat betreft kan er bij veel studies wel iets aan de zgn. zesjescultuur worden gedaan). En natuurlijk zijn er studies die makkelijker zijn dan de ander, en studenten die de stof sneller oppikken, maar meestal wordt het curriculum zodanig gevuld dat je de 4, 5 of 6 jaar echt wel vol krijgt.
|
@Martiño in de VS en China betaalt iedereen zijn eigen studie. De nederlandse universiteiten behoren nog steeds tot de wereldtop. Daarnaast snap ik niet dat wij moeten investeren in het onderwijs ten tijde van crisis. Overal moet bezuinigd worden, dus ook in het onderwijs. Misschien leert men dan ook efficienter te werken...
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Waarom moet de Stufi dan persé een kadootje zijn van de staat?
Ik zou denken; Maak er een sociale lening van. Je krijgt OV bijvoorbeeld en de rest leen je bij. Tijdens je carrière betaal je de hele zooi gewoon lekker terug. En als je ouders een deel betalen heb je geluk. Als je ouders het niet kunnen betalen heb je lekker pech, maar dat zou een motivatie moeten zijn om harder te werken. De studiebeurs voor excellente studenten kan dan weer worden ingevoerd, en met iets meer privatisering (zoals in de VS) kan het bedrijfsleven ook geld in het onderwijs steken, bijv. een Philips-universiteit. Yale en Harvard komen ook niet uit de lucht vallen. Als het onderwijs dan wat meer connectie krijgt met een échte bedrijfscultuur komt er wellicht ook efficiëntie uit. Zo kunnen we de vakantiedagen ook flink terugbrengen en leren de studenten sneller.
||
Citaat:
Privéuniversiteiten zijn er al - zo heb je de Nyenrode-universiteit in Nederland. Dat er niet meer privéuniversiteiten zijn, heeft vooral een culturele oorsprong; in de VS is het gebruikelijk om als afgestudeerde geld te doneren aan je oud-universiteit. Aangezien je een dergelijke mentaliteit niet vanuit overheidswege kan opleggen, is het verder voor de casus Nederland niet zo relevant. "Meer efficiëntie" in het onderwijs klinkt aan de borreltafel in de hockeyclub natuurlijk leuk, maar hoe bereik je dat? Je zal dan met iets concretere dingen aan moeten komen dan "bedrijfscultuur". Studenten gaan ook niet zomaar sneller studeren als je ze meer laat betalen of ze minder vakantie geeft. Er is via inkomstenderving al een flinke prikkel om snel af te studeren - ervan uitgaande dat een starter zo'n 30000 euro per jaar verdient, kost ieder jaar studievertraging dus al 30000 euro, bovenop de kosten voor collegegeld e.d. Mijn studievertraging heeft me dus 75000 euro gekost, maar daar lig ik eerlijk gezegd niet zo van wakker. Het enige dat je wél bereikt met het verhogen van de drempel, is dat mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is dat ze gaan studeren (mensen uit arbeidersmilieus, allochtonen, etc.) ook minder snel gaan studeren. Waarom goed gedrag - investeren in jouw toekomst, én die van de maatschappij - bestraffen? |
![]() |
||
Citaat:
Maar belangrijker is dat zelfwerktijd makkelijker in te delen is, en over het algemeen minder energie kost (vooral mentaal). Een dat 8:30 tot 17:15 op het lab staan is al enorm vermoeiend, maar je moet alle andere dingen er om heen plannen. Dus boodschappen doen, naar huis fietsen, eten... het is zo half 8 's avonds voordat je er aan iets anders toekomt dan van studie komen. Dan heb je vaak nog voorbereidingen voor de volgende dag... half 9. En dan nog even ontspannen voordat je op tijd naar bed moet. Dan kan je in het weekend misschien nog wat uurtjes werken, maar ik denk niet dat je daar een basisbeurs van kan aanvullen. En dan heb ik nog niet eens 'extraatjes' genoemd zoals een keer uitgaan, een avond met vrienden doorbrengen of een vriendje/vriendinnetje er op nahouden.
|
Niet zo een probleem, het is niet alsof je als student echt betaald voor de studie. Een gemiddeld HBO of academisch jaar kost de staat per student meer als €15.000 als ik me goed herinner, een student betaald €1600 college geld, doe er €1000 boeken bij en krijgt via een thuiswonende studiebeurs weer een groot gedeelte terug.
Verder vraag ik me weleens af waar de studieschuld van huidige studenten nu echt uit bestaat. Je hoort in deze discussie namelijk vaak dat er nu al een flinke studieschuld is en dat het afschaffen van de stufi dit alleen maar verder verhoogt. Af en toe heb ik het idee dat een studieschuld ook komt omdat studenten maar alles willen doen en niks willen laten, als je geen geld hebt om je studie te betalen en je leent, waarom dan een zomervakantie Ibiza en daar in een week je collegegeld uitgeven? Ik zou weleens willen zien hoeveel schuld met dit soort zaken te maken hebben en dan moeten studenten maar eens leren om dingen te laten.
||
Citaat:
Nu is het zo dat studenten inderdaad met enige regelmaat op vakantie gaan. De langstudeerboete en de hoge studieschulden komen door de lakse studenten, welke ook de reden zijn dat het in de landelijke politiek een klein punt is dat de studiebeurs afgeschaft kan worden. De lakse student die de extracirruculaire activiteiten ingeruild hebben voor de avondjes/weekjes zuipen en vakantie vieren in hun studietijd. Waar veel studenten nog als doel hebben één à twee jaar in het bestuur te zitten van een studentenvereniging of PJO. Deze laatstgenoemden zijn de spreekwoordelijke lul door de profiterende studenten, welke ik als eerste genoemd heb. Maar geloof mij als ik spreek; De studenten die nog steeds hun extracirruculaire activiteiten voltooien zullen niet de rode massa zijn die klaagt over het versoberen van het studentenleven! De rechtse studenten die niet doorhebben dat ze links zijn geworden door het debiele idee dat ze gekregen hebben dat juist zij, onze toekomst, de staatskas leeg moeten vreten. Dit alles op kosten van Hare Majesteit de rijksoverheid en al haar werkende burgers. Studenten zijn de hufters geworden waar ze tegen zijn. En nu de economie tegen zit is het dan ook niets dan logisch dat men moet bezuinigen op hufters als deze. Zelfs deze risicovolle bezuiniging, op het eerste gezicht dan, is noodzakelijk om de welvaart te verbeteren. Er zit namelijk geen risico in studenten die toch alleen maar feest vieren en op vakantie gaan. Dat geld kan namelijk ook in de studie gestoken worden. Vandaar, de studiebeurs moet er uit! -Mijn excuses voor mijn 1930-schrijfstijl.
|
![]() |
Dat je denkt dat studenten alleen maar feesten en op vakantie gaan, is behoorlijk dom. Wat je verder zegt klopt dan weer wel, nl. dat studenten de staatskas leeg"vreten": afgezien van de vaste lasten geven studenten hun geld voornamelijk aan voedsel uit.
Laatst gewijzigd op 08-01-2012 om 02:11. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Af en toe iets leuks doen is misbruik? Op vakantie gaan mag niet?
Het stoort me trouwens nogal dat je studenten blijft neerzetten als een stelletje parasieten. Je overdrijft verschrikkelijk: ik ken geen enkele student die zo vaak naar de kroeg gaat, of dat überhaupt kan. Het is gewoon gelul, plat gelul. De afgelopen jaren zijn de regelingen voor studenten steeds strenger geworden, zodat de eeuwige student niet meer bestaat. Men krijgt bijvoorbeeld slechts een beperkte tijd studiefinanciering, en de studiefinanciering is allang een perstatiebeurs (d.w.z. dat je hem niet hoeft terug te betalen, mits je je diploma binnen een bepaald termijn haalt). Nu al is het zo, dat studenten nauwelijks kunnen leven van hun studiebeurs, tenzij de ouders meebetalen kunnen. De studiefinanciering stijgt niet of nauwelijks, daalt sommige jaren zelfs, terwijl de inflatie rustig doorgaat. Ook gaan sommige kosten nog harder omhoog, zoals de kosten voor de tandarts (dit is trouwens pas het geval nu de marktwerking is ingevoerd, dus dat valt nog wel mee). Op deze manier worden kinderen van arme ouders ernstig benadeeld t.o.v. kinderen van rijke ouders: zij worden immers gedwongen, naast hun studie nog een baantje te nemen. Nee, de invoering van het sociale leenstelsel is al helemaal een aantasting van het gelijke-kansenbeginsel. De motivering voor de bezuinigingen op het onderwijs is trouwens nog bespottelijker dan de bezuinigingen zelf. Om de kinderen niet met een hoge staatsschuld op te zadelen, besluiten de machthebbers dat de jeugd dan maar moet lenen om te studeren. Ik snap werkelijk niet dat mensen niet massaal doorzien, hoe idioot die redenering is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||