Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2007, 18:58
coopergirl
coopergirl is offline
Geachte mevrouw Wolf,

In uw e-mail richtte u zich tot de heer Klink. Het is echter niet mogelijk dat de minister persoonlijk antwoord geeft op alle reacties die binnenkomen. De directie Voorlichting en Communicatie is verantwoordelijk voor de voorlichting over het beleid. Daarom reageer ik op uw mail. Wij stellen via de verantwoordelijke beleidsdirectie de minister echter wel op hoogte van de reacties die binnenkomen.

In uw email reageert u op het voornemen van minister Klink om de verkoop van verse paddo's (hallucinogene paddenstoelen) te verbieden, zoals hij heeft aangekondigd in de brief 'risicobeoordeling paddo's' die hij op 19 oktober jl. naar de Tweede Kamer heeft gestuurd (zie deze link: http://www.minvws.nl/nieuwsberichten...rse-paddos.asp).

Het hallucinerende effect van verse paddo's verschilt nauwelijks van dat van gedroogde paddo's. Vanuit het perspectief van gezondheidsbescherming is er dan ook geen enkele reden om de gedroogde paddo's wel te verbieden en de verse paddo's niet. Beide soorten paddo's kunnen leiden tot zeer onvoorspelbaar en daarmee ook risicovolle trips. Uit onderzoek blijkt onder meer dat gebruikers zelfs na eenmalig gebruik van paddo's, gedurende enkele weken tot maanden flashbacks kunnen beleven.

Het onvoorspelbare effect van het gebruik van verse paddo's maakt dat deze een serieus risico vormen voor de volksgezondheid. Het voorstel van de gemeente Amsterdam om een bedenktijd van drie dagen vóór aankoop van de paddo's in te stellen, neemt de risico's van het gebruik van verse paddo's niet weg. Een totaalverbod is dus de enige oplossing.

Ook de forse toename van het aantal incidenten in de hoofdstad door het paddogebruik, van 55 in 2004 tot 128 in 2006, is voor de minister een reden om nu een verbod op de verkoop van alle soorten paddo's in te voeren.

Tot slot sluit een verbod op verse paddo's aan op de situatie in de rest van Europa. In de meeste lidstaten van de EU geldt namelijk al een verbod op de verkoop en het bezit van verse paddo's.

Met vriendelijke groet,

Indra Ramkhelawan

Voorlichting VWS

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Postbus 20350
2500 EJ Den Haag
www.minvws.nl
Oud 30-10-2007, 19:51
Verwijderd
Hoeveel incidenten door alcoholgebruik zouden er geweest zijn?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 20:43
Verwijderd
Leuk dat ze nu je mailtje beantwoorden met zogenaamde voorlichting, terwijl je helemaal geen voorlichting wilde. Als iemand nog mailtjes gaat sturen, zet dan voorop dat je al genoeg weet over het hoe & waarom van het verbod en dus niets hebt aan herhaling van dien, maar kritiek en tegenargumentatie wil leveren aan degenen die over het beleid beslissen.

Ik ben overigens in gesprek met de SP wat betreft het beleid. Inmiddels heb ik het emailadres van een fractiemedewerker in de Tweede Kamer bemachtigd, dus hopelijk komt daar nog wat nuttigs uit. (Oorspronkelijk begon ik er trouwens aan om achter het officiele standpunt van de SP wat 't onderwerp betreft te komen, daar deze niet op de algemene site staat, maar met wat argumentatie strooien kan natuurlijk ook nooit kwaad. In Amsterdam zijn ze er ook bij de SP in elk geval op tegen, zo ver ben ik.)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 00:36
Ellesdee
Ellesdee is offline
Oud 31-10-2007, 06:38
Uice
Uice is offline
Citaat:
Vanuit het perspectief van gezondheidsbescherming is er dan ook geen enkele reden om de gedroogde paddo's wel te verbieden en de verse paddo's niet.
Maak gedroogde paddo's dan gewoon legaal, zou ik zeggen.

Maar goed, 'we willen consequent zijn' is sowieso geen serieus argument.
Oud 31-10-2007, 06:38
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik ben overigens in gesprek met de SP wat betreft het beleid. Inmiddels heb ik het emailadres van een fractiemedewerker in de Tweede Kamer bemachtigd, dus hopelijk komt daar nog wat nuttigs uit. (Oorspronkelijk begon ik er trouwens aan om achter het officiele standpunt van de SP wat 't onderwerp betreft te komen, daar deze niet op de algemene site staat, maar met wat argumentatie strooien kan natuurlijk ook nooit kwaad. In Amsterdam zijn ze er ook bij de SP in elk geval op tegen, zo ver ben ik.)
Ja, er sprak ook een SP-lid op de demo.
Oud 31-10-2007, 09:19
C r Y p S
C r Y p S is offline
Nogmaals: het gaat de regering voornamelijk om het volgende argument:

Citaat:

Tot slot sluit een verbod op verse paddo's aan op de situatie in de rest van Europa. In de meeste lidstaten van de EU geldt namelijk al een verbod op de verkoop en het bezit van verse paddo's.
Oud 31-10-2007, 12:12
Uice
Uice is offline
Inderdaad, en om het feit dat Klink dan niet meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor de ongelukken die zullen gebeuren.
Ik zie het er nog wel van komen dat de christenhonden het homohuwelijk ook weer afschaffen met dergelijke argumenten.
Oud 31-10-2007, 12:38
Peacefully
Peacefully is offline
hahahaha <3 wat een heldenpaddo
Oud 31-10-2007, 13:38
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Inderdaad, en om het feit dat Klink dan niet meer verantwoordelijk gehouden kan worden voor de ongelukken die zullen gebeuren.
Ik zie het er nog wel van komen dat de christenhonden het homohuwelijk ook weer afschaffen met dergelijke argumenten.
En dat ons gedoogbeleid wbt hash en wiet ook naar de klote gaat. Het is echt zo fucking hypocriet allemaal en daar kan ik echt niet tegen.
Oud 31-10-2007, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Nogmaals: het gaat de regering voornamelijk om het volgende argument:
Nee, het gaat ze vooral om stemmen winnen bij het gristentuig.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Dat is zelfs al aan de gang Ambtenaars mogen tegenwoordig weigeren homo's te trouwen, weet je nog.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 19:03
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
*denkt terug aan voorval van enkele maand geleden waarbij een lesbienne uit de CU stapte vanwege haar geaardheid en hoe daar tegenaan werd gekeken door partijgenoten*
Oud 01-11-2007, 11:09
C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
Laten we zeggen een combinatie van beiden. Vergeet niet dat Nederland al jaren onder druk ligt van de buitenlandse politiek wat betreft ons drugsbeleid...
Oud 01-11-2007, 11:11
C r Y p S
C r Y p S is offline
Ik geloof trouwens echt niet dat het homohuwelijk zal worden afgeschaft. En ook het gedoogbeleid zal niet aan worden getornd (hoorde ik laatst een politicus uit het CDA zeggen - vergeten wie het was...)
Oud 01-11-2007, 11:45
wann
wann is offline
Citaat:
Ik geloof trouwens echt niet dat het homohuwelijk zal worden afgeschaft. En ook het gedoogbeleid zal niet aan worden getornd (hoorde ik laatst een politicus uit het CDA zeggen - vergeten wie het was...)
Mwoah, dat is ook alleen maar omdat ze dat niet voor elkaar zullen krijgen dankzij de andere partijen, lijkt me. Met paddo's kon het doorgezet worden omdat de VVD ook voor was, die zijn echter nog net wel tegen afschaffing van het gedoogbeleid. Het CDA weet vooraf al dat ze daar geen kamermeerderheid voor kunnen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 13:05
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Ook de forse toename van het aantal incidenten in de hoofdstad door het paddogebruik, van 55 in 2004 tot 128 in 2006, is voor de minister een reden om nu een verbod op de verkoop van alle soorten paddo's in te voeren.
Citaat:
Hoeveel incidenten door alcoholgebruik zouden er geweest zijn?
Ja, precies. Vind dat een onwijs lullig excuus voor het verbieden van paddo's.

(verbied dan ook gelijk alcohol )
Met citaat reageren
Oud 01-11-2007, 17:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat is zelfs al aan de gang Ambtenaars mogen tegenwoordig weigeren homo's te trouwen, weet je nog.
Jawel, maar daarvoor is volgens mij nog niet het non-argument 'hun doen het ook' gebruikt, zoals hier.
Oud 06-11-2007, 08:15
joopie
joopie is offline
Video's van de sprekers bij de demonstratie op dam zijn te vinden op www.youtube.com/reddepaddo
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 10:10
Uice
Uice is offline
Die Raaskalkpoeët is ook op elke demonstratie.
Oud 06-11-2007, 16:46
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Die Raaskalkpoeët is ook op elke demonstratie.
wie bedoel je?
Oud 06-11-2007, 19:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
wie bedoel je?
Derde filmpje.
Oud 07-11-2007, 11:29
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
'Klink gaat mediwiet toestaan'

http://www.minvws.nl/kamerstukken/gm...e-cannabis.asp

Paddo's moeten dus dood, maar mediwiet mag nog minstens 5 jaar verstrekt worden.
Hij is zeker bang dat de reumatische oudjes anders de criminaliteit induiken
Oud 07-11-2007, 15:57
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Ja, daar zal het ze echt om te doen zijn!

Lang leve de democratie!
Oud 08-11-2007, 18:26
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Derde filmpje.
okay, dan volg ik je Ik dacht dat je het over die pietpaddestoel had
Oud 12-11-2007, 14:56
C r Y p S
C r Y p S is offline
Gelukkig gaat het voorspoedig met mijn zelfgekweekte paddo's! Op dit moment is de schimmel druk bezig met de cakejes te coloniseren Het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn om paddo's te kweken

Ik zal dhr. Klink te Den-Haag een proefsetje sturen denk ik...
Oud 13-11-2007, 16:12
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Gelukkig gaat het voorspoedig met mijn zelfgekweekte paddo's! Op dit moment is de schimmel druk bezig met de cakejes te coloniseren Het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn om paddo's te kweken

Ik zal dhr. Klink te Den-Haag een proefsetje sturen denk ik...
en in de goede seizoenen (nu) kun je, als je er oog voor hebt, ze in een willekeurig weiland/bos plukken.. (Ik vind het onderscheid lastig te maken). Ach, en anders worden ze straks, net als de ephedra, onder de toonbank verstopt/ met een kleedje ervoor... En naar harte lust verkocht.
Oud 13-11-2007, 20:33
C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
en in de goede seizoenen (nu) kun je, als je er oog voor hebt, ze in een willekeurig weiland/bos plukken.. (Ik vind het onderscheid lastig te maken).
Ja dat durf ik idd dus niet echt aan. Dan maar liever zelf de moeite er voor doen Heeft ook wel iets moois, het worden echt je eigen paddootjes
Oud 13-11-2007, 22:14
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Als je geen gediplomeerd mycoloog bent moet je je handen afhouden van alle wilde paddestoelen die geen champignon zijn.

De meeste paddestoelen in de natuur zijn extreem giftig en naast door consumptie ook heel gevaarlijk zijn voor huid, luchtwegen, cellen, genen en het liefdesleven in general.

Mycotoxine, check "mogelijke toxische effecten op de mens" en gruwel.
Oud 14-11-2007, 10:12
Verwijderd
Citaat:
De meeste paddestoelen in de natuur zijn extreem giftig en naast door consumptie ook heel gevaarlijk zijn voor huid, luchtwegen, cellen, genen en het liefdesleven in general.
Ik raad iedereen aan die op PvdV, TON, LPF, CD, CP86 en aanverwanten stemt, tóch zelf te gaan zoeken en te ervaren hoe mooi een paddotrip van wilde paddestoelen kan zijn :').
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 13:03
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
de ene helft bestaat niet (meer), een kwart heb je fout geschreven en de resterende kwart is helegaar geen partij
Oud 14-11-2007, 15:27
Verwijderd
Aanverwanten is wel een partij
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:32
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Een housepartij zeker
Oud 14-11-2007, 18:02
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 18:08
wann
wann is offline
Over partijen gesproken, was jij niet ooit van plan je kandidaat te stellen als gemeenteraadslid oid, Basje?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 18:50
Verwijderd
ja voordat ik ging emigreren
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 12:49
coopergirl
coopergirl is offline
Verbod op paddo’s vergroot juist de risico’s

Paddo’s zijn bewezen onschadelijk. Verbieden is dus onzinnig én gevaarlijk, vinden Ed Pennings en Frederik de Wolff. Minister Klink (VWS, CDA) heeft ‘in overleg met de minister van Justitie’ besloten om onbewerkte paddo’s op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Dit betekent dat ook de handel in verse paddo’s wordt verboden. Aanleiding tot dit ministeriële initiatief waren enkele incidenten met paddo’s in de afgelopen jaren, waaronder het ongeval van een Frans meisje dat in Amsterdam van een brug afsprong en overleed.

Klinks besluit gaat lijnrecht in tegen het advies van de belangrijkste commissie die hem over drugszaken adviseert: de Commissie risicobeoordeling nieuwe drugs van het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM) dat in de jaren 90 op verzoek van minister Borst (D66) werd ingesteld en dat de mogelijke gevaren voor de volksgezondheid onderzoekt. Paddo’s bevatten de hallucinogene stoffen psilocybine en psilocine. Het CAM concludeerde in het jaar 2000 dat er in individuele gevallen ongewenste effecten kunnen optreden, maar dat de risico’s voor de volksgezondheid gering zijn.

In april 2007 heeft Klink na het gebeurde in Amsterdam het CAM verzocht het risico van paddo’s opnieuw te beoordelen. Bij het Franse meisje is evenmin als in de andere gevallen door laboratoriumonderzoek vastgesteld dat er paddo’s in het geding waren. Als dat al zo was, konden de effecten ook worden toegeschreven aan de alcohol die ze had geconsumeerd.

Het is waar dat paddo’s de door de gebruiker gewenste hallucinaties veroorzaken, maar deze zijn veel milder en beter beheersbaar, omdat de gebruiker veel beter aanspreekbaar is dan bijvoorbeeld iemand die LSD gebruikt. Paddo’s zijn bovendien niet verslavend en veroorzaken geen agressief gedrag, en als ze al lichamelijke neveneffecten geven, dan zijn deze mild en goed behandelbaar. Bonafide smartshopeigenaars leveren bij een portie paddo’s informatieve bijsluiters in diverse talen waarin correcte richtlijnen voor gebruik worden gegeven, bijvoorbeeld dat je ze niet moet combineren met alcohol.

Ook in het nieuwe CAM-advies van oktober 2007 zijn, ondanks een geheel andere samenstelling van de commissie, dezelfde conclusies getrokken als in het advies uit 2000. Niettemin heeft Klink besloten van het CAM-advies af te wijken en een paddoverbod in te stellen.

Dit is een zware maatregel voor een product met zulke milde effecten. Het is bovendien een onverstandige en gevaarlijke beslissing, omdat de kweek van en handel in paddo’s daardoor wordt gecriminaliseerd. De vraag naar paddo’s zal blijven bestaan, en de kweek en handel dus ook. Omdat deze dan illegaal zijn, is die markt niet meer controleerbaar. Inventieve personen kunnen eenvoudigweg gedroogde champignons op de markt brengen waaraan het gevaarlijke LSD is toegevoegd. Gebruikers zullen de bossen en velden intrekken, en zelf hallucinogene paddestoelen gaan zoeken, met alle risico’s van verwisseling met dodelijke soorten. En als er geen paddestoelen te vinden zijn, dan zijn er vele soorten tuin- en kamerplanten met hallucinogene eigenschappen. Om alle plantaardige producten met hallucinogene werking uit onze leefomgeving te bannen zijn nóg draconischer maatregelen nodig dan die van Klink. Binnenkort kunnen we een ministerieel besluit verwachten dat de handel in en het verwerken van het hallucinogene nootmuskaat in Nederlandse keukens verbiedt. Berken, eiken en dennen, waar de hallucinogene vliegenzwam bij voorkeur onder groeit, zullen worden gerooid. Een volgende stap is het sluiten van tuincentra die hallucinogene planten als de doornappel aan de man brengen.

Het verbieden van paddo’s zal de volksgezondheid geen goed doen. De werkelijke toxicologische bedreigingen voor de volksgezondheid zijn alcohol en tabak, met hun sterk verslavende werking. De strijd tegen overmatig gebruik hiervan heeft een veel hogere prioriteit dan een paddoverbod.

Prof.dr. F.A. de Wolff is emeritus hoogleraar klinische en forensische toxicologie te Leiden. Dr. E.J.M. Pennings is neurobiochemicus en toxicoloog.

Bron: NRC Handelsblad
Oud 04-04-2008, 15:05
Verwijderd
van drugs ga je dood kijk maar naar dat franse meisje!!!!1!11111

Hoe krom kan het zijn. Als ik Wikipedia mag geloven zijn alle gevallen die in de media zijn gepubliceerd als paddo-incident niet alléén toe te schrijven aan paddo's. Bij het Franse meisje is er geen sectie verricht en zij zou al eerder een zelfmoordpoging ondernomen hebben, de toerist die in een hotel door het lint ging had veel paddo's gegeten, bier gedronken en spacecake gegeten en de man die zijn hond doodde had volgens de GGD geen paddo's op maar zat in een psychotische episode.

Voor het incident met het Franse meisje was er niets aan de hand. Nu zijn er enkele buitenlanders door het lint gegaan onder andere (!!) door paddo's en moet het ineens verboden worden. Ook al zijn er verschillende onderzoeken geweest die de onschadelijkheid van paddo's bewezen hebben en is geen enkele van de gebeurde incidenten volledig toe te schrijven aan het gebruik van paddo's. Sterker nog, elke keer was het juist onzorgvuldig gebruik ervan.

Goed bezig, minister Klink.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 19:35
Wammus
Wammus is offline
Ik kende het artikel al en dat Klink zo krom als wat bezig is wat het paddoverbod betreft was al veel eerder duidelijk.
Oud 06-04-2008, 18:30
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Ik kende het artikel al en dat Klink zo krom als wat bezig is wat het paddoverbod betreft was al veel eerder duidelijk.
Vandaar dus ook dat hij CDAer is, als je krom of hypocriet in het woordenboek opzoekt staat hun logo daar.
Oud 07-04-2008, 20:15
baas
baas is offline
Ja ik had het ook al gelezen. Erg waar natuurlijk maar dit heeft (zeker voor de bezoekers van dit forum) weinig nieuwswaarde denk ik?
Oud 07-04-2008, 21:57
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ja ik had het ook al gelezen. Erg waar natuurlijk maar dit heeft (zeker voor de bezoekers van dit forum) weinig nieuwswaarde denk ik?
Aight, ik had het artikel nog niet gelezen tot voor kort. Daarbij kan dit forum wel een boost van nieuwe topics gebruiken en daar doe ik mijn best voor. Soms, althans.

Het was gewoon ter kennisgeving bedoelt voor de niet NRC-krant-lezende forumer.
Oud 07-04-2008, 22:10
baas
baas is offline
Hey ik verwijt je niks hoor. Bedoelde gewoon over t algemeen de info die in het bericht staat.
Oud 08-04-2008, 09:40
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Hey ik verwijt je niks hoor. Bedoelde gewoon over t algemeen de info die in het bericht staat.
Ok, prima, duidelijk
Oud 08-04-2008, 14:25
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Sinds wanneer moet alles nieuwswaarde hebben?
We hoeven dan wel niet krampachtig een datacentrum te worden, maar welverwoorde opinie komt de wereld overal tekort. Dis is trouwens de eerste berichtgeving in maanden andat er in januari ~verschuivenis~ uitsluitsel gegeven zou worden, dus ik moet zeggen dat ik wel degelijk de nieuwswaarde inzie, zelfs voor mijzelf als overmatig media- en drugsconsument.
Oud 09-04-2008, 17:32
coopergirl
coopergirl is offline
:hulde voor narie:
Oud 26-04-2008, 09:44
Verwijderd
Kabinet verbiedt alle paddo's
Gedroogde én verse paddo's mogen binnenkort niet meer worden verkocht. Ook het bezit van paddo's wordt strafbaar. Dit heeft het kabinet vandaag besloten. Volgens minister Ab Klink van Volksgezondheid kan het gebruik van de hallucinerende middelen tot levensgevaarlijke incidenten leiden, zo meldt de Telegraaf.

Gedroogde paddo's zijn al verboden, omdat zij onder de opiumwet vallen. De GGD in Amsterdam maakte bekend dat het aantal ambulanceritten na paddogebruik vorig jaar met 15% toenam. Verschillende toeristen brachten zichzelf om het leven na paddogebruik. De omzet van verkoop van paddo's was met 20% gegroeid.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...le_paddos.html

Hmm. :/
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 19:51
coopergirl
coopergirl is offline
Erg jammer dat hij zo standvastig bij z'n eigen opvattingen blijft, terwijl onderzoek het tegendeel uitwijst.
Oud 26-04-2008, 19:53
wann
wann is offline
Citaat:
Verschillende toeristen brachten zichzelf om het leven na paddogebruik.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2008, 20:17
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Afschuwelijk overtrokken, die opmerking
Reageren

Regels voor berichten