Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2009, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Nee, het woord 'rood' zit niet in het woord 'medium'. Het idee is dat je de term waarover je verduidelijking wil in een zin gebruikt om aan te geven wat je bedoelt. Dus "poes als in 'mijn huisdier is een poes'", en niet "poes als in het huisdier".
Sowieso kunnen de voorbeelden die je gebruikt weer ellipsen worden ipv hele voorbeeldzinnen, toch?
Advertentie
Oud 27-02-2009, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Nee, het woord 'rood' zit niet in het woord 'medium'. Het idee is dat je de term waarover je verduidelijking wil in een zin gebruikt om aan te geven wat je bedoelt. Dus "poes als in 'mijn huisdier is een poes'", en niet "poes als in het huisdier".
Nou ik zie niet in waarom het gebruik van een beknopte bijzin hier niet zou zijn toegestaan.
Oud 27-02-2009, 18:03
Uice
Uice is offline
Citaat:
Hm, dat vraag ik me af? Ik hoor het in ieder geval ook erg vaak gebruikt worden zoals Lucky hier doet.
Ik hoor ook vaak mensen zeggen dat ze groter als mij zijn.

Citaat:
Kan het zo niet vinden op het net, even kijken of ik hier ook toegang heb tot de ANS.
Het is een term die pas vrij kort in Nederland gebruikt wordt. In het Engels werd het vroeger ook meestal zo gedaan als ik voorschrijf, en zaken als 'big as in an elephant' zijn daar volgens mij ook tamelijk nieuw.
Oud 27-02-2009, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Ik hoor ook vaak mensen zeggen dat ze groter als mij zijn.

Het is een term die pas vrij kort in Nederland gebruikt wordt. In het Engels werd het vroeger ook meestal zo gedaan als ik voorschrijf, en zaken als 'big as in an elephant' zijn daar volgens mij ook tamelijk nieuw.
Vanuit linguistisch oogpunt is 'als mij' dan ook helemaal niet zo fout Het is dat men in de 17e eeuw zo fanatiek heeft geprobeerd een 'logische' grammatica op het Nederlands te drukken, à la Latijn, maar erg goed heeft dat nooit gewerkt.

Maar ik kan er geen voorschriften over vinden in de ANS.
Oud 27-02-2009, 18:08
Laisve
Laisve is offline
Citaat:
Vanuit linguistisch oogpunt is 'als mij' dan ook helemaal niet zo fout Het is dat men in de 17e eeuw zo fanatiek heeft geprobeerd een 'logische' grammatica op het Nederlands te drukken, à la Latijn, maar erg goed heeft dat nooit gewerkt.

Precies, daarom is dat hele hun/henverhaal (behalve als onderwerp) ook zo ongelooflijk misplaatst.
Oud 27-02-2009, 18:11
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, maar goed.

Citaat:
Het is dan ook een fout die je niet zo vaak hoort buiten het internet en de jongerenwereld.

Volgens mij moet je 'als in' lezen als 'zoals gebruikt in dit voorbeeld:'.
Oud 27-02-2009, 18:13
Verwijderd
Hun als onderwerp kan ondertussen ook nauwelijks meer fout genoemd worden, dat wordt zó veel gedaan. Maar die doet wel echt pijn aan mijn oren

Edit @uice: Hoe kom jij aan die regel dan?
Oud 27-02-2009, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Het is te bediscussiëren, maar 'als in' gebruik je in situaties als:

Bedoel je poes als in 'mijn huisdier is een poes' of als in 'lik eens aan mijn poes, jochie'.

Het gaat erom dat de term waarover je verduidelijking vraagt ook echt in de voorbeeldzinnen die je noemt zit. De betekenis van de term is afhankelijk van de context.
Ok, dat wist ik niet.

Citaat:

Dat klinkt wel logischer eigenlijk ja, want anders slaat "in" een beetje nergens op.
Oud 27-02-2009, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Nee, maar goed.

Het is dan ook een fout die je niet zo vaak hoort buiten het internet en de jongerenwereld.

Er is nog steeds niet aangetoond dat het fout is, het gebruik van de beknopte bijzin is toegestaan in het Nederlands en ik zie geen reden om er hier van af te wijken.
Oud 27-02-2009, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Tenzij hij dus vanaf jongs af aan vaak boos is en het hart en de aderen zich er op aanpassen, derhalve zal hij waarschijnlijk langer leven omdat het hart een grotere reserve heeft en de aderen flexibeler zijn.
Zo gebruik je 'derhalve' niet
Oud 27-02-2009, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Zo gebruik je 'derhalve' niet
Waarom niet?
Oud 27-02-2009, 19:34
Verwijderd
Omdat het daarom betekent, en dat past daar niet?
Oud 27-02-2009, 19:37
Uice
Uice is offline
Citaat:
Hun als onderwerp kan ondertussen ook nauwelijks meer fout genoemd worden, dat wordt zó veel gedaan. Maar die doet wel echt pijn aan mijn oren
Hier in Amsterdam hoor ik het nooit, behalve in de delen waar men echt plat praat.

Citaat:
Edit @uice: Hoe kom jij aan die regel dan?
Dat leek me logisch. Je zegt 'als in', dus dan moet je met iets komen waar het woord ín zit.
Oud 27-02-2009, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Omdat het daarom betekent, en dat past daar niet?
Daarom past prima
Oud 27-02-2009, 20:02
Verwijderd
Tenzij dit, daarom gebeurt er dat?
Oud 27-02-2009, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Tenzij dit, daarom gebeurt er dat?
Tenzij dit, dan dat, daarom gebeurt dat.
Oud 27-02-2009, 20:28
Verwijderd
Maar dat staat er niet.
Oud 27-02-2009, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Maar dat staat er niet.
Wel. Tenzij ze vanaf jong of aan boos zijn, dan past het hart zich aan, daarom.
Oud 27-02-2009, 20:31
Verwijderd
Nee. Tenzij ze van jongs af aan boos zijn EN het hart zich aanpast, dan/in dat geval...
Oud 27-02-2009, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Nee. Tenzij ze van jongs af aan boos zijn EN het hart zich aanpast, dan/in dat geval...
EN en dan zijn in dit geval vergelijkbaar, ze geven beide een gevolg aan. Dat het hart zich aanpast is een gevolg van het jong zijn.
Oud 27-02-2009, 20:35
Verwijderd
Ja dat zal best, maar dan is het: tenzij dit, dan dat.
Jij zei: tenzij dit EN dat.
Oud 27-02-2009, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Ja dat zal best, maar dan is het: tenzij dit, dan dat.
Jij zei: tenzij dit EN dat.
EN kan hier prima als gevolgaanduiding, zeker gezien de context.
Oud 27-02-2009, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Hier in Amsterdam hoor ik het nooit, behalve in de delen waar men echt plat praat.

Dat leek me logisch. Je zegt 'als in', dus dan moet je met iets komen waar het woord ín zit.
Ik zit met enige regelmaat in de trein met platpratende Randstadters en daar hoor ik het opvallend veel (ik dacht nl. dat het vooral een zuidelijke gewoonte was, maar dat viel dus tegen). Ben nog niet ergens geweest waar ik het níet hoorde; het grootste verschil in gebruik zit 'm volgens mij vooral in hoeveel jaar Nederlands je hebt gehad.

En leek me logisch is nooit een gegronde reden voor taalregels hè
Oud 27-02-2009, 21:32
Uice
Uice is offline
Citaat:
En leek me logisch is nooit een gegronde reden voor taalregels hè
Het is ook niet echt een taalregel. Het ging gewoon om een rare zin. Er is ook geen specifieke regel die zegt dat 'ik weet in of niet en dus maar' geen goede zin is.
Oud 27-02-2009, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Het is ook niet echt een taalregel. Het ging gewoon om een rare zin.
Enkel omdat jij dat vindt, is natuurlijk geen reden. Er is geen noodzaak om het onderwerp+ww te herhalen.
Oud 27-02-2009, 22:06
Laisve
Laisve is offline
Ik ben het met Katje eens, op derhalve moet een conclusie volgen, maar dat kan niet omdat je nog met die tenzij bezig was. Tenzij dit, daarom dat klinkt heel onjuist.
Oud 27-02-2009, 23:19
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het met Katje eens, op derhalve moet een conclusie volgen, maar dat kan niet omdat je nog met die tenzij bezig was. Tenzij dit, daarom dat klinkt heel onjuist.
Context? Na en volgt een duidelijke gevolg van de jonge leeftijd.De tenzij is dus afgerond.
Oud 27-02-2009, 23:24
Laisve
Laisve is offline
Dan nog is daarom het verkeerde woord. In andere woorden staat er namelijk:

Tenzij de auto een grotere motor heeft en snel kan rijden, daarom zal die de wedstrijd winnen.

Derhalve is niet een ander woord voor dan namelijk.
Oud 27-02-2009, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Dan nog is daarom het verkeerde woord. In andere woorden staat er namelijk:

Tenzij de auto een grotere motor heeft en snel kan rijden, daarom zal die de wedstrijd winnen.

Derhalve is niet een ander woord voor dan namelijk.
Nee, er staat.
De lada kan de race niet winnen. <-Tenzij hij een grotere moter heeft en hierdoor harder kan rijden, als gevolg daarvan zal hij toch de wedstijd winnen.
Oud 27-02-2009, 23:38
Laisve
Laisve is offline
Maar derhalve slaat op de hele zin die voor de komma staat, en dan klopt het niet. Het verwijst niet alleen naar wat achter en staat volgens mij.
Oud 27-02-2009, 23:42
Uice
Uice is offline
Citaat:
Enkel omdat jij dat vindt, is natuurlijk geen reden.
Mooie zin, Witte Veder.

Citaat:
Er is geen noodzaak om het onderwerp+ww te herhalen.
Wat?
Oud 27-02-2009, 23:44
Verwijderd
Citaat:
Mooie zin, Witte Veder.

Wat?
ww=werkwoord
Oud 27-02-2009, 23:51
Uice
Uice is offline
Citaat:
ww=werkwoord
Dat weet ik, maar ik heb het toch niet over de noodzaak een werkwoord te herhalen?
Oud 27-02-2009, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik, maar ik heb het toch niet over de noodzaak een werkwoord te herhalen?
"is" is een werkwoord
Oud 27-02-2009, 23:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
"is" is een werkwoord
Het gaat helemaal niet om dat woord, dat gebruikte ik gewoon in mijn voorbeeld. Het ging daar om het woord 'poes'.
'Clint als in Clint Eastwood' is ook goed. Het gaat erom dat je de term of het woord voor 'als in' ook echt in je voorbeeld gebruikt, anders slaat het 'in' nergens op.
Oud 27-02-2009, 23:58
Verwijderd
Citaat:
Het gaat helemaal niet om dat woord, dat gebruikte ik gewoon in mijn voorbeeld. Het ging daar om het woord 'poes'.
'Clint als in Clint Eastwood' is ook goed. Het gaat erom dat je de term of het woord voor 'als in' ook echt in je voorbeeld gebruikt, anders slaat het 'in' nergens op.
Clint als in Clint Eastwood of als in je vader. Het weglaten van de tweede keer Clint is gewoon toegestaan als beknopte bijzin.

Laatst gewijzigd op 28-02-2009 om 00:09.
Oud 28-02-2009, 00:00
Uice
Uice is offline
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.
Oud 28-02-2009, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen.
Jawel, jij wil graag zien:
Clint als in Clint Eastwood of Clint als in je vader. Toch?
Oud 28-02-2009, 00:17
Verwijderd
Dat dit gedrocht van een topic al bij deel 9 is zeg.
Oud 28-02-2009, 00:20
Uice
Uice is offline
Citaat:
Jawel, jij wil graag zien:
Clint als in Clint Eastwood of Clint als in je vader. Toch?
Nee. Ik wil graag zien dat als je zegt 'x als in...' dat je dan x herhaalt in de juiste context en niet gewoon zegt 'x als in y'. Bijvoorbeeld 'tomaten als in tomatensoep', en niet 'tomaten als in de vrucht'.
Oud 28-02-2009, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Nee. Ik wil graag zien dat als je zegt 'x als in...' dat je dan x herhaalt in de juiste context en niet gewoon zegt 'x als in y'. Bijvoorbeeld 'tomaten als in tomatensoep', en niet 'tomaten als in de vrucht'.
Nou dat lijkt me nogal onzin, want dan kan je dus sommige zinnen gewoon niet gebruiken, zoals in de oorspronkelijk zin bestaat er daartoe geen mogelijk.
Oud 28-02-2009, 10:42
Verwijderd
Ik ben met Lucky in dezen. (is "in dezen" eigenlijk wel goed?)
Oud 28-02-2009, 14:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nou dat lijkt me nogal onzin, want dan kan je dus sommige zinnen gewoon niet gebruiken, zoals in de oorspronkelijk zin bestaat er daartoe geen mogelijk.
Inderdaad. Je kunt natuurlijk niet alle zegswijzen in alle zinnen gebruiken. Je kunt gewoon schrijven 'bedoel je medium of rauw?'.
Oud 28-02-2009, 14:07
Verwijderd
@ Kazet. LIjkt me wel dat dat kan.

Ik ben met Katje en Laisve in de derhalve-kwestie.
Oud 01-03-2009, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Dat dit gedrocht van een topic al bij deel 9 is zeg.
Zo vaak sta je er toch niet in?
Oud 01-03-2009, 15:21
Verwijderd
"Word kompleet met alle toebehoren verkocht."

En "zij zijn beter ingespeeld, en wij niet". Niet fout, maar toch.
Oud 02-03-2009, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Jimmi Hendrikxx
Oud 02-03-2009, 18:08
Dinalfos
Dinalfos is offline
In een poll op Religie:

Citaat:
Alles in- en om ons heen
Oud 02-03-2009, 18:09
Verwijderd
Op een site:

Er wordt geen onderscheidt gemaakt..
Oud 03-03-2009, 17:08
Verwijderd
Nog een T_ID'tje:

Citaat:
Alleen in een aantal staten. In andere staten dan weer niet. Je kan Vernon niet zomaar gelijk stellen aan Alabama, bijvoorbeeld.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten