Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2003, 00:47
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
M n M schreef op 13-09-2003 @ 22:37:
Ik heb je maar weinig zo kinderachtig zien discussiëren. Kennelijk gaat je dit meer aan het hart

ff ontopic: In restaurants die iets te betekenen hebben is er altijd wel een niet-rokers ruimte en een rokers-ruimte. Dus dat argument gaat niet op. Gelijk een voorbeeld waar rekening gehouden wordt met niet-rokers, Gatara. Als je niet wilt meeroken, dan is er weinig moeite voor nodig om dat ook niet te doen. Alleen in cafés op uitgaansavonden en in discotheken wordt het moeilijk. Als je daar zo'n moeite mee hebt dat je jezelf verplicht ziet thuis te blijven, dan moet je dat zelf weten. Er komt geen verandering in.
Dat is helaas niet waar, in veeeeeeel restaurants zijn er geen gescheiden ruimtes. Je ziet ze vaak in de mac en andere van dat soort bedrijven, maar in de 'kleinere' restaurants zie je ze 'bijna' nooit.
Oud 14-09-2003, 01:05
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-09-2003 @ 00:49:
HOE?
Tsja, ik vrees dat zoiets toch van overheidswege geregeld moet worden....:/
Oud 14-09-2003, 08:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 02:05:
Nou dan

Oud 14-09-2003, 10:21
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-09-2003 @ 00:49:
HOE?
Ga naar de KvK en begin een nieuw bedrijf. Op hoop van zegen, want een cafe met een rookverbod heeft weinig toekomst volgens mij.
Oud 14-09-2003, 10:28
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Ieke schreef op 14-09-2003 @ 01:47:
Dat is helaas niet waar, in veeeeeeel restaurants zijn er geen gescheiden ruimtes. Je ziet ze vaak in de mac en andere van dat soort bedrijven, maar in de 'kleinere' restaurants zie je ze 'bijna' nooit.
Ik bedoel dus dat de restaurants die enigzins rekening houden met hun gasten, een niet-rokers gedeelte zouden moeten hebben. Ik vind het persoonlijk asociaal dat er geen dergelijke ruimte wordt gereserveerd in een restaurant. Ik als niet-roker vind het ook niet prettig in de rook van anderen te eten. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat deze restaurants 'bijna' altijd 'klein' blijven.
Oud 14-09-2003, 10:32
*carmen*
*carmen* is offline
roken is een uitzondering
rokers moeten dus zich gedragen als een uitzondering
Als je wilt roken ga je maar buiten staan
dusj, conclusie, als jij wilt roken als je in een restaurant zit, heb je pech gehad. Ga maar buiten staan, loop maar even een rondje.
Ohnee, dat kan ook niet. Nouja, rook je toch voor 2 uur even niet.
Als je 's avonds uit gaat, en je mag daar niet roken. Dan doe je dat toch niet. Of je gaat even naar buiten, en gaat daar staan roken.

voorbeeldje uit m'n eigen omgeving. De moeder van een vriendin van mij rookt. Zij vind het hartstikke smerig. Maar, gaan ze uit eten, zitten ze in het rokersgedeelte van het restaurant. Omdat: moeder wil roken! Fout!
Pas je als roker maar aan, zo hoort het ook!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 10:33
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 02:05:
Ik denk dat het toch vooral een kwestie van vraag/aanbod is. Als een cafe waar roken verboden is goed zou kunnen gaan lopen, was die er vast al geweest.

Een cafe zou er wel aan kunnen denken om het cafe op te delen in rokers- en niet-rokersruimten.

Maar om gelijk alle rokers uit de kroegen te verbannen, dat zal toch een droom blijven van fanatieke anti-rokers.
Oud 14-09-2003, 10:35
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
*greliz* schreef op 14-09-2003 @ 11:32:
Leg eens uit waarom de situatie niet al zo is?
Oud 14-09-2003, 11:16
Quantes
Quantes is offline
Ik bekijk deze beslissing van twee kanten, want ik rook en werk in een restaurant. Ik zal mn mening in twee delen geven:

als roker: het zou goed zijn als er aparte rookruimtes kwamen. dan is iedereen tevreden, want de niet-rokers of mensen die astmatisch zijn zitten nu vaak met problemen.

als ´arbeider´ in een restaurant: kk zou het niet goed vinden als het rookverbod wordt ingevoerd, dit gaat ten koste van de gezelligheid en (waarschijnlijk) ten koste van de klandizie.

er zijn dus tegengestelde belangen, misschien is het het beste om aparte afdelingen verplicht te stellen?
Oud 14-09-2003, 11:27
Verwijderd
Citaat:
roken is een uitzondering
1/4 van de bevolking schijnt te roken, het zou toch verkeerd zijn om zo een grote minderheids groepering te onderdrukken

Citaat:
Pas je als roker maar aan, zo hoort het ook!
Nee, pas je als mens aan. Sociaal gedrag vertonen geld voor iedereen
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 16:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
M n M schreef op 14-09-2003 @ 11:21:
Ga naar de KvK en begin een nieuw bedrijf.
Helaas maar mijn carriere is op een heel ander gebied gericht. Als mijn doel was om een cafe te beginnen, dan zou dat inderdaad een cafe zijn waar je niet mocht roken.
Oud 14-09-2003, 16:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-09-2003 @ 12:27:

Nee, pas je als mens aan. Sociaal gedrag vertonen geld voor iedereen
maar het verspreiden van rook is op zich al asociaal
Oud 14-09-2003, 16:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
M n M schreef op 14-09-2003 @ 11:33:
Ik denk dat het toch vooral een kwestie van vraag/aanbod is. Als een cafe waar roken verboden is goed zou kunnen gaan lopen, was die er vast al geweest.

In termen van de volksgezondheid heeft de vrije markt geen voet om op te staan.
Oud 14-09-2003, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-09-2003 @ 17:26:

In termen van de volksgezondheid heeft de vrije markt geen voet om op te staan.
Jawel, als de kosten die roken met zich meebrengt (en dan dus alle kosten, bijvoorbeeld ook dat jij rook vervelend vindt en daardoor minder nut ontleent aan een cafebezoek) in de prijs worden doorberekend. Negative externalities. De prijzen zouden dan, door de marktwerking, in een cafe waar gerookt werd waarschijnlijk hoger liggen dan in een cafe waar niet gerookt werden.

Maar dit is natuurlijk niet te realiseren.

Offtopic: Als ik toch bezig ben: het lijkt een beetje op het vrije-tijds-probleem: werken wordt belast, vrije tijd an sich niet, maar doordat bij werken het inkomenseffect groter is dan het substitutie-effect, gaan mensen hierdoor juist meer werken... Maar dat heeft niets met de discussie te maken, en interesseert waarschijnlijk niemand hier.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 11-09-2003 @ 20:01:

Nieuwsgierig wat ik daarvan terugzie.
Je mag alleen naar binnen bij een disco, als je zo'n rookpleister aanhebt
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-09-2003 @ 17:25:
maar het verspreiden van rook is op zich al asociaal
Dit is wel een zeer discutabel standpunt, want wat is er nou concreet de schade die jou wordt aangericht door de roker? de rook wordt is gefilterd door een filter (uitgz shag), dan door de rokers mond, bronchien, longen en weer terug, vervolgens vermengt de rook zich met de lucht en wordt een zeer groot deel al snel afgevoerd door de grote ventilatiesystemen die al jaren verplicht zijn in cafees. dus ik zie niet in dat je daar nou zo veel overlast van kan hebben.
maar we waren in deze discussie al bij het punt aangekomen dat er rookvrije cafés moeten komen en dat er onbegrip bestaat waarom deze nog niet bestaan. uiteraard heeft dit te maken met de marktwerking; als er vraag bestond naar rookvrije cafés bestonden deze namelijk al. de roep die klinkt vanuit de anti-rook lobby is niet die van een groep van van een samengeraapt zooitje geobsedeerde individuen. was deze wel van een groep geweest, dan had dat een gat in de markt geheten. De reden voor het ontbreken van een dergelijke groep is dat iedereen in zijn of haar vriendenclub wel rokers heeft zitten, en dat die club dus logiserwijs nooit in een rookvrij café kan gaan zitten. Je kan dan wel de overheid gaan verzoeken om rookvrije cafés, maar die zullen net zo leeg blijven als particuliere initiatieven, en ook om die reden zullen ook de rookvrije hoeken in cafés leegblijven.

mocht er ooit een doelgroep ontstaan zou ik de eerste zijn om een rookvrij café te beginnen. tot die tijd Gatara zul je in de stank moeten zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten