Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als je een goede baas hebt, dan zorgt deze wel voor een rookvrije erbeidsplaats ![]() |
![]() |
|
god is groots
Isa zegt: ik ben net naar de moskee geweest Isa zegt: na het zelfstandig terug naar huis reizen kwam ik op het station aan en ging door naar de moskee Isa zegt: ging er weg na 2rakat en een chocoreep gekocht te hebben Isa zegt: en kwam op het bushoje waar ik 1 minuut te laat aankwam Isa zegt: een bijstandsmoeder tegen Isa zegt: prachtig net een kind gekregen... god is groots ... Isa zegt: hij zorgt altijd dat de juiste mensen elkaar ontmoeten deze bijstandsmoeder die in haar buik was gestompd terwijl ze haar kind droeg door haar vriend knoopt ehet gesprek aan met een 'kan je tegen roken ' toen ze een sigaret opstak.... dan ga je toch wel even twijfelen over wat de juiste weg is.... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als die baas me dan een alternatief kaan aanbieden: TOF maar waarschijnlijk word je gewoon niet aangenomen als je een rookvrije gezonde omgeving vraagt.
||
Citaat:
Dus als ze bierflesjes moeten dragen die veel te zwaar zijn omdat ze te groot zijn; of ze zijn te groot voor iemand van 1 meter 45 om de 1 of andere reden ervoor gezorgd moet worden dat dit opgelost wordt door middel van bijvoorbeeld een karretje, waarmee zware en grote spullen verplaatst kunnen worden. Maar waarom wordt er wel rekening gehouden met mijn rug, maar niet met mijn longen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar waar leg je dan de grans tussen een restaurant en horeca want ik veel cafetaria's kan je wel eten maar s avonds is het gewoon een cafe en zo zijn er in mijn ogen nog wel meer twijfelgevallen te bedenken.. Ik vindt het jammer dat het verbod niet door is gegaan, rook stinkt en het prikt in je ogen, het is ongezond blabla.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is een krappe arbeidsmarkt, behalve in de horeca. Jij kunt niet werken omdat jij geen baan kan vinden die rookvrij is. Zie ik iets over het hoofd ![]() Citaat:
![]() Maar niet op mn werk als ik werk had natuurlijk. Werken en roken gaat niet samen ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Waarom moet ik in de rook van anderen zitten?
Het is vies, slecht voor mijn longen en ik heb er niet om gevraagt. Ik kan er niet goed tegen dus mij zul je ook niet zo snel tegenkomen met uitgaan. Ik zou wel willen stappen, maar die rook.... ![]() ![]()
|
ARBOWET:
Hoofdstuk 2 1. De werkgever voert een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid en neemt daarbij, gelet op de stand van de wetenschap en professionele dienstverlening, het volgende in acht: a. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd moet de werkgever de arbeid zodanig organiseren dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer; b. tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd moeten de gevaren en risico’s voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer zoveel mogelijk in eerste aanleg bij de bron daarvan worden voorkomen of beperkt; naar de mate waarin dergelijke gevaren en risico’s niet bij de bron kunnen worden voorkomen of beperkt, moeten daartoe andere doeltreffende maatregelen worden getroffen waarbij maatregelen gericht op collectieve bescherming de voorrang dienen te hebben boven maatregelen gericht op individuele bescherming; slechts indien redelijkerwijs niet kan worden gevergd dat maatregelen worden getroffen die zijn gericht op individuele bescherming, dienen doeltreffende en passende persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking te worden gesteld; c. de inrichting van de arbeidsplaatsen, de werkmethoden en de bij de arbeid gebruikte arbeidsmiddelen alsmede de arbeidsinhoud moeten zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd aan de persoonlijke eigenschappen van werknemers zijn aangepast; ----------- Ik betwijfel die "redelijkerwijsheid" ten strengste.
|
verder nog:
1. De werkgever voert, binnen het algemene arbeidsomstandighedenbeleid, een beleid met betrekking tot het ziekteverzuim van de werknemers. Staatsblad 1999 184 3 Onderdeel van dit beleid is in ieder geval: a. het zoveel mogelijk voorkomen of beperken van ziekte van werknemers; ------- Bekend is dat rokers vaker ziek zijn dan niet-rokers. Rokers zouden volgens dit punt gestimuleerd worden niet te roken ![]() en niet-rokers moeten niet ziek gemaakt worden door rokers. ![]() ---- En daarnaast. Aangezien er 50 kankerverwekkende stoffen in sigarettenrook zit, mag ik mijn inziens wel spreken van het verspreiden van schadelijke stoffen. En wat zegt de arbowet over schadelijke stoffen? 1. De werkgever neemt bij het voeren van het arbeidsomstandighedenbeleid de maatregelen die nodig zijn ter voorkoming en beperking van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken en de gevolgen daarvan voor de veiligheid en de gezondheid van de in het bedrijf, inrichting of deel daarvan werkzame werknemers. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld met betrekking tot: a. de categorieën van bedrijven of inrichtingen ten aanzien waarvan de werkgever die maatregelen neemt; b. de gegevens die de werkgever met betrekking tot de bedrijven of inrichtingen, bedoeld onder a, op schrift stelt of verstrekt aan een daartoe Staatsblad 1999 184 4 aangewezen ambtenaar als bedoeld in artikel 24 of aan werknemers, andere personen en diensten als bedoeld in artikel 14; c. de maatregelen die de werkgever neemt ten aanzien van de bedrijven of inrichtingen, bedoeld onder a; d. het tijdstip waarop en de frequentie waarmee wordt voldaan aan de verplichtingen, bedoeld onder b en c; e. een verbod op de exploitatie van het bedrijf, de inrichting of een gedeelte ervan, indien niet of niet voldoende is voldaan aan een of meer verplichtingen krachtens dit artikel; f. het toezicht op de naleving van het bij of krachtens dit artikel bepaalde. 2. Onze Minister kan een bedrijf of een inrichting of een deel daarvan afzonderlijk aanwijzen ten aanzien waarvan op de werkgever een of meer van de verplichtingen bedoeld in of krachtens het eerste lid rusten indien zich in verband met de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen bijzondere gevaren kunnen voordoen voor de veiligheid en de gezondheid van de daarin werkzame werknemers. Bij de aanwijzing wordt bepaald op welk tijdstip aan de betreffende verplichtingen moet zijn voldaan. De werking van de aanwijzing wordt opgeschort totdat de beroepstermijn is verstreken of, indien beroep is ingesteld, op het beroep is beslist. 3. Het niet naleven van het bij of krachtens dit artikel bepaalde is een overtreding.
Laatst gewijzigd op 11-09-2003 om 20:54. |
![]() |
|
btw, kreeg ik de laatste maanden steeds sterker de indruk dat het aankomende rookverbod steeds meer gewaardeerd werd en niet zo over gezeken werd als toen t net bekend was.
Nu wordt weer alle vrijheid aan rokers gegeven die notabene de gezondheid van andere schaden, werkplekken innemen op die plekken waar niet-rokers absoluut niet kunnen werken, meer ziek zijn in het algemeen dan niet-rokers en daarmee dus minder werken. Al een hele eeuw hebben niet-rokers die niet tegen rook kunnen vrijheid moeten inleveren voor rokers. En ik overdrijf niet, rokers. Het is dat jullie het niet (willen) beseffen. Ik wil die vrijheid terug. Ik heb er immers niet voor gekozen om mijn longen opzettelijk te vervuilen. En ik wil naast mijn studie kunnen bijverdienen. Ik heb dat recht ook.
|
Verwijderd
|
Het artikel over schadelijke stoffen gaat echt niet over roken, dat is geschreven voor het werken met schadelijke stoffen waarbij die werkzaamheden deel uitmaken van de dienstbetrekking. Dat is bij sigarettenrook niet het geval.
Die 'redelijkheid' uit dat artikel moet nader ingevuld worden. Dat is geen taak van de wetgever, maar van de maatschappij. De rechter heeft bepaald dat iedereen recht heeft op een rookvrij werkplek. Nu de samenleving nog. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik had t er ook over dat in sigarettenrook 50 kankerverwekkende stoffen zitten. Ik weet ook wel dat men daaronder nu geen sigarettenrook verstaat, maar het feit dat er dus zoveel kankerverwekkende stoffen zitten, maakt t mijn inziens niet minder schadelijk dan ammoniak. Citaat:
Lijkt me moeilijk ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Als jij bij een bedrijf komt werken waar het grootste gedeelte van het personeel rookt, bijvoorbeeld in de sorteerkamers bij de post, dan is het vrijwel onmogelijk om een rookvrije werkplek af te dwingen. Je staat dan namelijk in je eentje tegenover het hele overige personeelsbestand en ook jouw chef zal niet blij zijn met zo'n herrieschopper. Je maakt je niet geliefd door in een bedrijf waar veel gerookt wordt, te vragen om een rookvrije werkplek. Dat is heel lullig, je hebt er ook gewoon recht op, maar het is gewoon een kwestie van onwil bij mensen zelf, niet van slechte regelgeving. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
In de horeca is het nog veel moeilijker. Het grootste gedeelte van de mensen die in de horeca komen, bijvoorbeeld om uit te gaan in een kroeg of discotheek, wil roken. Die kun je niet zomaar verbieden te roken, dan lopen de kroegen leeg.
In beginsel heb je natuurlijk ook recht op een rookvrije werkplek in de kroeg. Het is dan gewoon een afweging. De belangen van jou als werknemer die een rookvrije werkplek wil en de belangen van de eigenaar die hij heeft bij wel-rokend personeel en wel-rokend publiek. Het is de werkgever in beginsel niet toegestaan op grond daarvan (d.i. roker of niet-roker) onderscheid te maken bij sollicitatie. Zoals gezegd is een rookvrije plek rechtens afdwingbaar. Maar je maakt jezelf daar in bepaalde situaties gewoon niet geliefd door, en dat zal altijd een menselijk probleem blijven. |
![]() |
||
Citaat:
![]() (je kunt t ook omdraaien) Dus waar komt de overheid dit conflict eens eindelijk oplossen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In Zuid-Afrika ook. Hier kom ik gewoon overal rook tegen. Zuid-Afrika was heaven voor mij. Heerlijk. Ook qua mentaliteit zijn de Zuid-AFrikaanse rokers anders. Zij gaan zonder protest (en zonder je te vragen of ze mogen roken) naar een andere ruimte of naar buiten als zij weten dat er niet-rokers zijn. Zij zien zichzelf als diegenen die anderen overlast veroorzaken en realiseren dat en passen zich daaraan aan. Hier krijg je een kwaad gezicht en "je zeurt" en "stel je niet aan" als je vraagt of ze op z'n minst even willen wachten met roken totdat jij uit de ruimte bent. En ik denk dat dat mentaliteitsverschil komt door het ontmoedigingsbeleid van Zuid-Afrika. Op ontzettend veel plekken mag je niet roken. In de horeca zelf heb ik zelfs niemand gemerkt die rookte. Dus of t daar nu ook verboden is? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Oo. En sinds dit nieuwe beleid van Zuid-Afrika is het weliswaar zo dat minder mensen zijn blijven/gaan roken; maar volgens de familie van mijn Zuidafrikaanse schoonbroer werd er erg veel gerookt in het verleden. Dus het kan wel.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De effecten van het rookverbod T_ID | 266 | 12-08-2009 18:52 | |
Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie Kitten | 92 | 01-07-2009 13:50 | |
Rookverbod - The Sequel hhendrikxx | 133 | 01-12-2008 20:07 | |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Het regeerakkoord T_ID | 244 | 03-03-2007 00:21 | |
Psychologie |
Oudejaarsavond elledc | 38 | 01-01-2004 13:16 |