Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2007, 15:45
Miroir
Miroir is offline
volgens mij was het zo dat in een plooiingsgebergte je alle soorten gesteenten (sediment/stollings/metamorfe) in elkaar gekreukt had, en dat die lijnen synclinalen heten.

Maar dit is een vage omschrijving misschien dat iemand het beter weet?
En aan Allure: ik heb je een pm gestuurd over de samenvatting
Oud 30-05-2007, 15:45
Milll
Milll is offline
Citaat:
eefjee schreef op 30-05-2007 @ 16:44 :
Volgens mij zijn Nederlands en Engels geen profielvakken hoor. Alleen bijv. economie, aardrijkskunde, wiskunde en geschiedenis ofzo. Maar Nederlands en Engels heeft iedereen, dus wordt gerekend tot het algemene (vrije) deel. Geloof ik.
klopt
Oud 30-05-2007, 15:46
ook hallo
ook hallo is offline
Nope, je hebt het gezamenlijk deel (NL, Engels) + je keuzedeel en dat is dan samen je 'vrije deel'. Daarnaast heb je je profieldeel met je profielvakken.

Dus 1 onvoldoende 1 je profieldeel en 1 buiten, of 2 buiten je profieldeel
Oud 30-05-2007, 15:46
Milll
Milll is offline
Citaat:
Miroir schreef op 30-05-2007 @ 16:45 :
volgens mij was het zo dat in een plooiingsgebergte je alle soorten gesteenten (sediment/stollings/metamorfe) in elkaar gekreukt had, en dat die lijnen synclinalen heten.

Maar dit is een vage omschrijving misschien dat iemand het beter weet?
Jaa het komt alweer een beetje terug! Had dit niet toevallig iets met horsten en slenken te maken?
Oud 30-05-2007, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 30-05-2007 @ 16:43 :
Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar als je een 4 voor engels hebt en nog een onvoldoende (5) voor een ander vak dat in je profiel zit ben je gezakt, want engels zit bij iedereen in zijn profiel, er is alleen verschil tussen profielvakken (verplichte vakken + vakken die bij jouw profiel horen) en keuzevakken (vrije deel dat je zelf kiest)

toch?
Ik had het een keer nagevraagd en volgens mij kwam het er op neer dat Engels in het gemeenschappelijk deel zit. Dus geen profielvak, dus met een 4 voor Engels en een 5 voor een profielvak ben je geslaagd.

Maar pin me er niet op vast, door de stress ga ik overal aan twijfelen.
Goblinbear
Goblinbear is offline
ik heb nog nooit van een synclinale gehoord En het staat ook niet in me boekje..echt irritant al die verschillende methodes
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
eefjee schreef op 30-05-2007 @ 16:44 :
Volgens mij zijn Nederlands en Engels geen profielvakken hoor. Alleen bijv. economie, aardrijkskunde, wiskunde en geschiedenis ofzo. Maar Nederlands en Engels heeft iedereen, dus wordt gerekend tot het algemene (vrije) deel. Geloof ik.
volgens mij juist niet, omdat iedereen ze verplicht moet doen. op google vind ik dit, voor het profiel dat ik heb in ieder geval:

De vakken in het gemeenschappelijk deel
Deze vakken zijn voor iedereen verplicht.

Nederlands
Engels
Algemene natuurwetenschappen
Moderne vreemde taal (op Gymnasium: Grieks of Latijn)
CKV
Maatschappijleer
Lichamelijke opvoeding

De profielvakken
Deze vakken zijn verplicht in het profiel Cultuur en Maatschappij.

Geschiedenis
Wiskunde C (mag vervangen worden door Wiskunde A of Wiskunde B)

De keuzevakken
De profielvakken worden aangevuld met één maatschappij vak en één cultureel vak. Niet alle scholen bieden al deze vakken aan. De school kan er zelfs voor kiezen om maar één vak per categorie aan te bieden; dat vak is dan verplicht.

Maatschappij vak:
Economie
Aardrijkskunde
Maatschappijwetenschappen
Cultureel vak:
Moderne vreemde taal / Grieks / Latijn
Filosofie
Kunstvak
Milll
Milll is offline
Trouwens, ik weet nog dat ik eens had gelezen dat Nederland in een geosynclinale ligt. Waarschijnlijk heeft het dus iets met laag land te maken
Oud 30-05-2007, 15:48
eefjee
eefjee is offline
Geosynclinalen had toch ook iets te maken met dalingsgebieden ofzo.
Oud 30-05-2007, 15:48
Lethe
Lethe is offline
Ik heb precies hetzelfde Paranoide, een paar weken geleden had ik het precies geweten, maar door die examenstress ben ik alles kwijt. Zelf dacht ik ook dat Engels in het algemene deel zit, want iedereen heeft het, ongeacht welk profiel je kiest. ZOu raar zijn als het dan een profielvak is...
Oud 30-05-2007, 15:49
ook hallo
ook hallo is offline
Ik weet 99,99% procent zeker dat engels niet in je profieldeel zit
Oud 30-05-2007, 15:49
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 16:48 :
Ik heb precies hetzelfde Paranoide, een paar weken geleden had ik het precies geweten, maar door die examenstress ben ik alles kwijt. Zelf dacht ik ook dat Engels in het algemene deel zit, want iedereen heeft het, ongeacht welk profiel je kiest. ZOu raar zijn als het dan een profielvak is...
Ja, das mooi balen want dat zou betekenen dat je in je echte profiel geen een onvoldoende meer halen mag.
Oud 30-05-2007, 15:50
Milll
Milll is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 30-05-2007 @ 16:47 :
volgens mij juist niet, omdat iedereen ze verplicht moet doen. op google vind ik dit, voor het profiel dat ik heb in ieder geval:

De vakken in het gemeenschappelijk deel
Deze vakken zijn voor iedereen verplicht.

Nederlands
Engels
Algemene natuurwetenschappen
Moderne vreemde taal (op Gymnasium: Grieks of Latijn)
CKV
Maatschappijleer
Lichamelijke opvoeding

De profielvakken
Deze vakken zijn verplicht in het profiel Cultuur en Maatschappij.

Geschiedenis
Wiskunde C (mag vervangen worden door Wiskunde A of Wiskunde B)

De keuzevakken
De profielvakken worden aangevuld met één maatschappij vak en één cultureel vak. Niet alle scholen bieden al deze vakken aan. De school kan er zelfs voor kiezen om maar één vak per categorie aan te bieden; dat vak is dan verplicht.

Maatschappij vak:
Economie 1,2
Aardrijkskunde
Maatschappijwetenschappen
Cultureel vak:
Moderne vreemde taal / Grieks / Latijn
Filosofie
Kunstvak
Nee is echt niet zo. De profielvakken per profiel zijn:

N&T:
Scheikunde 1,2
Natuurkunde 1,2
Wiskunde B1,2

N&G:
Wiskunde B1
Natuurkunde 1
Scheikunde 1
Biologie 1,2

E&M:
Economie
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Wiskunde A1,2

Van c&m weet ik het niet precies

In ieder geval zijn Nederlands en Engels vakken in het gemeenschappelijk deel, en de rest is volgens mij keuzevak en hoort dus ook niet in het profieldeel thuis.
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 16:48 :
Nou dat heb je dus wel met wiskunde, daar kan je niet omheen maar zit wel in je profiel, maar niet met engels
Miroir
Miroir is offline
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 16:46 :
Jaa het komt alweer een beetje terug! Had dit niet toevallig iets met horsten en slenken te maken?
Nee dit heeft helemaal niets met horsten en slenken te maken!
*Of wel?* Voor zover ik weet niet. Hier
In de link staat het examen 2006 2e tijdvak, daar is een plaatje. Op het derde plaatje zie je twee gebergtes, met in het midden een lagergelegen dal. Het dal heet een slenk, volgens mij zijn de twee hogergelegen delen de horsten.
Volgens mij is het zo dat twee delen van een plaat een andere kant opgaan via een breuk (zoals in Afrika, het triple junction systeem) en dat er in het tussengelegen stuk een dal vormt.

Ok?
Oud 30-05-2007, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 16:46 :
Horsten - langs breukranden gestegen stuk continentale korst. Gewoonlijk heeft een horst een brede voet.

Slenken - Langs breukranden gedaald stuk continentale korst. Gewoonlijk heeft een slenk een smalle voet.

Geosynclinalen - Een dalingsgebied aan de rand van een continent als gevolg van een voortdurende toevoer van afzettingen.
Lethe
Lethe is offline
Geosynclinalen:
Een dalingsgebied aan de rand van een continent als gevolg van voortdurende toevoer van afzettingen.

Nederland zou dus best een geocynclinalen kunnen zijn, want de definitie betreft.
Verwijderd
Huhuuuu ik was eerderrrr.

Ik vat trouwens niet zo goed hoe een gebied kan dalen als er juist afzettingen bij komen. Dan wordt het toch juist hoger? Of bedoelen ze dat het hoger wordt maar door de druk van de afzettingen daalt de aardkorst er onder een stukje en daarom is het een geosynclicaal?
Lethe
Lethe is offline
Nu wordt het dubbel gelezen, blijft het beter hangen ook
Oud 30-05-2007, 15:53
eefjee
eefjee is offline
Ja zo dringen de feitjes weer langzaam tot me door. Alleen dat met die windrichtingen vind ik vreemd. Zou je dat helemaal moeten weten?
Oud 30-05-2007, 15:53
Milll
Milll is offline
Oke dus door alle 'afvoer' van de rest van europa is Nederland gaan dalen?
Oud 30-05-2007, 15:54
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 16:53 :
Think so
Oud 30-05-2007, 15:54
Lethe
Lethe is offline
Ja, het gewicht van de sedimenten leidt tot een daling van het gebied.

Over lange tijd gezien is er sprake van een kringloopproces, waarbij gesteenten steeds worden afgebroken en na concentratie in een geocynclinale weer worden gebruikt bij de opbouw van een nieuw gebergte.
Oud 30-05-2007, 15:55
Milll
Milll is offline
Ok maar het is dus niet zo dat al die sedimenten gewoon veel Nederlands gebied de zee in hebben gesleept en dat het dus door erosie enzo lager is geworden..?
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
eefjee schreef op 30-05-2007 @ 16:53 :
Ja zo dringen de feitjes weer langzaam tot me door. Alleen dat met die windrichtingen vind ik vreemd. Zou je dat helemaal moeten weten?
Bedoel je die ICTZ blabala?
Verwijderd
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 16:53 :
Nee, Nederland bestond eerst niet. Toen kwam er allemaal zand en troep uit Duitsland en Frankrijk/Belgie enzo en slibde hier de boel langzaamaan dicht. Beetje een modderboel vol moerassen. Toen kwamen er alsnog mensen wonen en die besloten goed te worden in dingen uitbaggeren en toen had je Nederland.

Dus we leven hier wel op allemaal afzettingen van andere gebieden, alleen snap ik niet zo goed hoe dat dalen er dan bij gehaald kan worden. Behalve dus dat alleen de aardkorst een stuk daalt.

Ik ga wel even zoeken in m'n boek.

[edit] Oh, Allure heeft het al gezegd.
Oud 30-05-2007, 15:56
Lethe
Lethe is offline
Volgens mij moet je dat wel weten ja, met die lage- en hogedrukgebieden.
Hoe was het ook al weer: je hebt gebieden die dichter bij de evenaar liggen dan andere gebieden, maar toch kouder zijn door de koude zeestromen (klinkt heel vaag, is het ook, want ik begrijp mijn eigen vraag niet echt)
Oud 30-05-2007, 15:57
Milll
Milll is offline
Tja in mijn geweldige boekje staat het natuurlijk weer niet.. Nouja dan heb ik tenminste weer een leuk excuus om lekker te klagen bij laks
Oud 30-05-2007, 15:57
Verwijderd
Citaat:
ook hallo schreef op 30-05-2007 @ 16:55 :
Bedoel je die ICTZ blabala?
Als 'ie dat bedoelt dan moet je dat inderdaad weten, in elk geval kregen we bij tentamens weleens van die begrippenlijstjes met ICTZ enzo en toen moest je d'r shite uitstrepen. Het begrip dat er niet bij hoorde. Die vragen had ik altijd fout want ik leerde dat nooit.
Oud 30-05-2007, 15:58
Milll
Milll is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 16:56 :
Volgens mij moet je dat wel weten ja, met die lage- en hogedrukgebieden.
Hoe was het ook al weer: je hebt gebieden die dichter bij de evenaar liggen dan andere gebieden, maar toch kouder zijn door de koude zeestromen (klinkt heel vaag, is het ook, want ik begrijp mijn eigen vraag niet echt)
Ik vind hem best logisch klinken hoor
eefjee
eefjee is offline
Haha ja, ik had zo'n vage tekening met 2342890348 pijltjes erin, maar ik snap niet wat het allemaal is. Toch maar beter als ik even de boeken in duik geloof ik.
ook hallo
ook hallo is offline
Ja ik vind het ook maar vaag, maar al die windrichtingen staan ook doodleuk in je atlas
Lethe
Lethe is offline
Het is ITCZ (Intertropische convergentiezone)
Oud 30-05-2007, 15:59
Milll
Milll is offline
En dat houdt in?
Oud 30-05-2007, 15:59
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 16:58 :
eh ja dat wist ik wel (A)
Oud 30-05-2007, 16:00
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 16:58 :
Wat is dat? Dat met die klimaten? Of is dat weer wat anders.
Oud 30-05-2007, 16:01
Verwijderd
Subductiezone
Zone in de zee langs de continentrand waar oceanische korst onder de continentale korst duikt. Deze zone is herkenbaar aan een trog. Hier komen veel stratovulkanen voor.

Als je dat in je hoofd stampt en het overal door je examen heenschrijft dan heb je al een hoop punten binnen volgens m'n docent. Nouja, niet als je er over gaat praten bij Politiek&Ruimte maar je snapt wat ik bedoel, een van de belangrijkste begrippen enzo.
Milll
Milll is offline
Ik denk iets met hogedrukgebieden enzo whaha wat zijn wij toch goed in aardrijkskunde he
Lethe
Lethe is offline
ITCZ:
Zone met lage druk nabij de evenaar waar de passaten elkaar ontmoeten en waar een sterk stijgende luchtbeweging bestaat. Deze zone volgt de hoogste zonnestand en verplaatst zich (vooral boven land).
Oud 30-05-2007, 16:02
eefjee
eefjee is offline
Hahaha echt he.. Ik haat het
Oud 30-05-2007, 16:02
Milll
Milll is offline
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 17:01 :
ITCZ:
Zone met lage druk nabij de evenaar waar de passaten elkaar ontmoeten en waar een sterk stijgende luchtbeweging bestaat. Deze zone volgt de hoogste zonnestand en verplaatst zich (vooral boven land).
Wat zijn passaten? (A)
Oud 30-05-2007, 16:03
Verwijderd
Citaat:
AllureV schreef op 30-05-2007 @ 17:01 :
ITCZ:
Dus daar is het altijd kutweer, omdat het een lage druk heeft?
Lethe
Lethe is offline
Passaat (ik zet het vast neer want ik verwacht die vraag ook nog wel):
De wind in de tropen die van de subtropische hogedrukgebieden naar het lagedrukgebied bij de evenaar (de ITCZ) waait.
Verwijderd
Citaat:
Milll schreef op 30-05-2007 @ 17:02 :
Wat zijn passaten? (A)
Passaat - De wind in de tropen die van de subtropische hogedrukgebieden naar het lagedrukgebied bij de evenaar (de ITCZ) waait.

[edit] Hahahaha Allure is me weer te snel af.
Oud 30-05-2007, 16:04
Lethe
Lethe is offline
De ITCZ is een lage luchtdruk in de tropen, dus dat kutweer zal wel meevallen. Tenzij je met kutweer alleen regen bedoelt, want een kenmerk van een lage luchtdruk is neerslag.
eefjee
eefjee is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 30-05-2007 @ 17:01 :
Subductiezone
Zone in de zee langs de continentrand waar oceanische korst onder de continentale korst duikt. Deze zone is herkenbaar aan een trog. Hier komen veel stratovulkanen voor.

Als je dat in je hoofd stampt en het overal door je examen heenschrijft dan heb je al een hoop punten binnen volgens m'n docent. Nouja, niet als je er over gaat praten bij Politiek&Ruimte maar je snapt wat ik bedoel, een van de belangrijkste begrippen enzo.
Weet je ook waarom nou juist daar veel stratovulkanen voorkomen dan? Geloof dat dat wel een reden voor was. Ik weet het niet meer.
Lethe
Lethe is offline
Paranoide, we typen steeds hetzelfde!
Oud 30-05-2007, 16:06
Lethe
Lethe is offline
Eefje:
Omdat een stratovulkaan redelijk steil is door het uitvloeien van taai granitisch magma. En graniet is een stolingsgesteente bestaande uit continentaal materiaal. Bij een subductiezone schuift de oceanische korst onder de continentale korst. Daardoor krijg je dus granitisch magma.
Oud 30-05-2007, 16:07
Milll
Milll is offline
Citaat:
eefjee schreef op 30-05-2007 @ 17:04 :
Weet je ook waarom nou juist daar veel stratovulkanen voorkomen dan? Geloof dat dat wel een reden voor was. Ik weet het niet meer.
Door de subductie gaan stukkengesteente enzo van de onderduikende plaat onder de zwaarste plaat in de vorm van magma, even later wil dit omhoog en dit gebeurt in de vorm van een stratovulkaan
Oud 30-05-2007, 16:08
eefjee
eefjee is offline
Oja! Dat was 'm En een midoceanische rug is als het ware het tegenovergestelde van een subductiezone, toch? Kom er wel.
Advertentie

Regels voor berichten