Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2003, 00:39
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 01:23:
Ja ik weet dat het tricky is, het blijft gevoel dat je probeert te verklaren.

Je kunt op gitaar bijvoorbeeld kijken naar de vibratotechniek. Is deze constant in amplitude, ritme enz. Je kunt kijken naar hoe de note gespeeld worden, zoals ik al gezegd heb kun je een noot op wel 1000 verschillende manieren spelen(articularen), denk hierbij aan technieken als vibrato, naat de noot toe 'sliden', hard spelen, zacht spelen, legato, staccato, overtonen dmv flageoletten(harmonics) enz. Welke je in welke situatie gebruikt blijft natuurlijk een kwestie van 'smaak' maar een goede gitarist(of saxefonist, violist) gebruikt er bijvoorbeeld veel. Hier kun je toch enkel tot de conclusie komen dat techniek de muzikaliteit versterkt.

Persoonlijk ben ik dus ook een fan van complexe muziek. En het kunnen spelen van snelle passages zorgt er gewoon voor dat je meer noten in minder tijd kunt priegellen. Maar het zorgt er ook voor dat je bij een belangrijke noot, die in het stuk een belangrijke harmonische functie heeft bijvoorbeeld, nuanceren of subtiliseren of extra kleur en karakter geven door noten er voor of achter eraan toe te voegen. Je kunt hiervan duizenden voorbeelden vinden in bijna elke muziekvorm. Een hele mooie muzikale melodielijn kun je vervangen door een paar noten welke eigenlijk de kern zijn van de melodielijn zelf maar muzikaliteit missen.

Met techniek kun je dus complexere muziek spelen en in complexere muziek kun je meer creative dingen doen.

En over Scriabin, ik doelde in de tekst hierboven vooral op Sonata 7 en Sonata 10. Die vind ik zelf het mooist. Maar Sonata 6 t/m 10 zijn Scriabins laatste werken(op wat kleine dingetjes na) en zijn semi-atonaal.

Trouwens is mijn favorite gitarist helemaal niet Steve Vai maar Shawn Lane(voor de goede orde). Shawn Lane was een wonder, een niet te bevatten wonder. Ik kan het niet in woorden uitdrukken. Voor info over hem www.tarsun.net
Maar Shawn Lane is weer niet m'n favorite jazzgitarist of favorite bluesgitarist of favorite flamencogitarist, tja...

eens, maar een technisch niet supergecompliceerde riff kan wel
net zo veel gevoel oproepen als een snelle aaneenschakeling van noten. Gevoel komt bij mij toch vooral uit compositie, toonopstapeling en melodie en niet de techniek van spelen.
Oud 12-11-2003, 00:49
Daevrem
Daevrem is offline
In theorie wel. Maar wat is de artistieke waarde?

De zoveelste I5-IV5-V5 akkoordenprogressie kan bij iemand heel veel emotie en gevoel oproepen maar het is toch totaal onorigineel en al 10.000 keer eerder gedaan.

Dat wil niet zeggen dat iets simpels niet origineel kan zijn of dat het geen grote artistieke prestatie kan zijn. De kunst van het weglaten is nog steeds een kunst(en een best moeilijke heb ik uit ervaring geleerd, vooral tijdens compositie). Het is nu eenmaal zo dat al het simpele bijna al gedaan is. We kunnen hetzelfde doen met andere instrumenten/geluiden maar als we met muziek als kunstvorm ergens heen willen dan moeten we toch de complexiteit in. En dan doel ik niet op een op de gitaar gespeelde waterval van noten, alhoewel dat in sommige gevallen wel kan voldoen.
Oud 12-11-2003, 00:59
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 01:49:
In theorie wel. Maar wat is de artistieke waarde?

De zoveelste I5-IV5-V5 akkoordenprogressie kan bij iemand heel veel emotie en gevoel oproepen maar het is toch totaal onorigineel en al 10.000 keer eerder gedaan.

Dat wil niet zeggen dat iets simpels niet origineel kan zijn of dat het geen grote artistieke prestatie kan zijn. De kunst van het weglaten is nog steeds een kunst(en een best moeilijke heb ik uit ervaring geleerd, vooral tijdens compositie). Het is nu eenmaal zo dat al het simpele bijna al gedaan is. We kunnen hetzelfde doen met andere instrumenten/geluiden maar als we met muziek als kunstvorm ergens heen willen dan moeten we toch de complexiteit in. En dan doel ik niet op een op de gitaar gespeelde waterval van noten, alhoewel dat in sommige gevallen wel kan voldoen.
ik ben dan ook iemand die zijn heil zoekt in het compositorisch omzeilen van de melodische cliche's, en dat kan zowel heel simpel of uiterst complex zijn. Voor mij snijdt het mes aan twee kanten.
Oud 12-11-2003, 07:29
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 01:23:

Persoonlijk ben ik dus ook een fan van complexe muziek. En het kunnen spelen van snelle passages zorgt er gewoon voor dat je meer noten in minder tijd kunt priegellen. Maar het zorgt er ook voor dat je bij een belangrijke noot, die in het stuk een belangrijke harmonische functie heeft bijvoorbeeld, nuanceren of subtiliseren of extra kleur en karakter geven door noten er voor of achter eraan toe te voegen. Je kunt hiervan duizenden voorbeelden vinden in bijna elke muziekvorm. Een hele mooie muzikale melodielijn kun je vervangen door een paar noten welke eigenlijk de kern zijn van de melodielijn zelf maar muzikaliteit missen.
Daarvoor hoeft muziek niet per se complex (of snel) te zijn hoor. In bijvoorbeeld de meest logge (en meestal niet al te moeilijke) doommetal kan je ook ontzettend mooie harmonieën en nuances en subtiliteiten spelen.
Oud 12-11-2003, 07:42
Daevrem
Daevrem is offline
Een band als My Dying Bride vind ik persoonlijk vreselijk.
Oud 12-11-2003, 09:09
Pharmacon
Pharmacon is offline
geniale muzikanten (dus ook gitaristen) zijn mensen die weten wat een nummer nodig heeft, en niet alle gaten maar dicht proberen te stoppen met techniek.

Een echte geniale muzikant speelt in dienst van het "liedje" niet andersom...

En sommige zgn. pop-gitaristen begrijpen dat heel wat beter dan van die techniek-show-offs
Oud 12-11-2003, 11:46
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef op 12-11-2003 @ 10:09:
geniale muzikanten (dus ook gitaristen) zijn mensen die weten wat een nummer nodig heeft, en niet alle gaten maar dicht proberen te stoppen met techniek.

Een echte geniale muzikant speelt in dienst van het "liedje" niet andersom...

En sommige zgn. pop-gitaristen begrijpen dat heel wat beter dan van die techniek-show-offs
ja, maar wat is 'het liedje'?? Een couplet-refr-couplet-refr-bridge-refr-refr maakt mij vaak niet meer warm of koud. Het is dan een bepaalde riff die het nummer maakt en dus zou je kunnen zeggen dat de band in dienst van die riff, dus de gitarist speelt.
Oud 12-11-2003, 11:47
muziekvlinder
muziekvlinder is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 12-11-2003 @ 12:46:
ja, maar wat is 'het liedje'?? Een couplet-refr-couplet-refr-bridge-refr-refr maakt mij vaak niet meer warm of koud. Het is dan een bepaalde riff die het nummer maakt en dus zou je kunnen zeggen dat de band in dienst van die riff, dus de gitarist speelt.
pssssst, mn msn staat aan dus kom even online!!!
Oud 12-11-2003, 12:12
Verwijderd
Ik kan wel es genieten van een paar nummers marty friedman/jason becker, ygnwie, om omvergeblaast te worden door hun kunnen.

Maar dat noem ik niet echt muziek, dan wel virtuoze muziek.

Als ik echt op muzikaal vlak kijk hou ik enorm van wat Clint en John van sevendust doen. Hebben compleet niet de nood om technisch uit te blinken. Ze doen alleen wat nodig is voor het nummer. Veel melodisch gitaarspel, veel akkoordenconstructies, nooit moeilijk, altijd passend.
Hetfields oudere werk vond zo een beetje de gulden middenweg. Toch wel een uitdaging om te spelen, maar ook perfect gebalanceerd.

Adam Jones vind ik ook geweldig. Zet elke keer een ongelooflijk zalige gitaartoon neer en weet beter sfeer te creeëren dan wie ook. Smaakvol heet zoiets.

En zo kan ik nog even doorgaan.

Respect aan vai, satriani, angelo,.... Maar beste gitarist zullen ze van mij nooit krijgen.
Oud 12-11-2003, 13:21
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 08:42:
Een band als My Dying Bride vind ik persoonlijk vreselijk.
Ehm. My Dying Bride is nou niet echt bepaald de meest logge langzame doommetal (en met van die nuances en subtiliteiten) hoor.

(en je gaat het ook nog eens hebben over subjectieve smaak)

De gitaristen van My Dying Bride hebben trouwens wel een erg aparte en interessante stijl.
Oud 12-11-2003, 14:00
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 12-11-2003 @ 14:21:

(en je gaat het ook nog eens hebben over subjectieve smaak)
''subjectieve'' smaak

Kan smaak objectief zijn dan ?
Oud 12-11-2003, 15:46
milhaud
milhaud is offline
wat een onzin allemaal, iedereen weet dat Andres Segovia de beste gitarist is...
Oud 12-11-2003, 15:57
Daevrem
Daevrem is offline
Beste klassiek gitarist bedoel je.
Oud 12-11-2003, 17:16
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 12-11-2003 @ 12:46:
ik had in plaats van liedje wellicht beter nummer kunnen zeggen

Ik heb et dus over een liedje als in de zin van een nummer, dus niet perse de standaard song-opbouw
Oud 12-11-2003, 17:33
milhaud
milhaud is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 16:57:
Beste klassiek gitarist bedoel je.
nee, hij heeft gewoon de beste techniek.
Oud 12-11-2003, 17:36
Verwijderd
ik heb het topic een beetje gescand. maare ik zag volgens mij nergens Joe Satriani staan.

in mijn opzicht is dat (een van) de beste gitarist(en)

vooral met zijn stijl springt hij er echt bovenuit.
Oud 12-11-2003, 17:45
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Kirk Hammett
Jimi Hendrix
Eric Clapton

hoewel Eric wel erug soft is
Oud 12-11-2003, 17:57
Verwijderd
Kirk is een goede sologitarist, maar hij is nou niet een geweldige songwriter IMO.
Oud 12-11-2003, 18:01
grandmommy
grandmommy is offline
jonny greenwood!
die is geoeoeoeoed
Oud 12-11-2003, 18:32
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Ik vind die ene van Kittie erg goed

ben ff der naam kwijt..
Oud 12-11-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
grandmommy schreef op 12-11-2003 @ 19:01:
jonny greenwood!
die is geoeoeoeoed
wat fijhijn voor jehuuuh
Oud 12-11-2003, 19:13
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
milhaud schreef op 12-11-2003 @ 18:33:
nee, hij heeft gewoon de beste techniek.
Wat lul jij nu? Segovia is bekend om zijn bewerkingen, transcripties voor gitaar en voor het op de kaart zetten van de gitaar als geaccepteerd klassiek instrument. Voordat hij begon was het bijna verboden een gitaar de concerthal in te nemen.
Trouwens is hij al meer dan 15 jaar dood dus het is 'hij had'.

Maar dit zal wel een provocatie met persoonlijke motivaties zijn.
Oud 12-11-2003, 20:08
radio-led
radio-led is offline
Jimmy Page, white summer is geweldig op "de Led-Zeppelin DVD" (net als de rest natuurlijk)
Oud 12-11-2003, 20:48
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Daevrem, als ik, redelijk aangeschoten, in een relaxt tempo, bij volle maanlicht terug fietst van het uitgaan, en ik heb nog net het play-knopje op mijn mp3 speler kunnen vinden, zodat ik het 65.000 man tellend publiek van het Metallica-concert in Mexico City '91, 'Die, die, die, die!!' in het nummer Creeping Death hoor meeschreeuwen, waar -voor mijn gevoel- een geweldige solo van Kirk Hammett aan vooraf ging...

dan loopt er een rilling over m'n rug.. en kan 't me geen f*ck schelen of Metallica dan artistiek, technisch, atonaal of harmonisch verantwoord bezig is. Op dat moment is DIE muziek voor mij bestemd.
Oud 12-11-2003, 20:57
grandmommy
grandmommy is offline
en zo zou iedereen naar muziek moeten luisteren. schijt aan of iedereen het bekritiseerd, als jij je er maar lekker bij voelt
Oud 12-11-2003, 21:07
Daevrem
Daevrem is offline
Ja als het entertainment voor je is ja. Maar voor sommige mensen is het meer. Waarom mag je niet veel dieper en emotioneler van muziek genieten?
Oud 12-11-2003, 21:10
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 22:07:
Ja als het entertainment voor je is ja. Maar voor sommige mensen is het meer. Waarom mag je niet veel dieper en emotioneler van muziek genieten?
ik denk dat ik dieper en emotioneler van muziek geniet dan jij je voor kan stellen

En daar heb ik geen technische show-offs voor nodig

Ik ben zelfs van mening dat een oprechte metal of hardcore muzikant wellicht met meer gevoel en emotie speelt dan bijvoorbeeld enkele namen die jij langs hebt laten komen
Oud 12-11-2003, 21:12
Daevrem
Daevrem is offline
Zoals wie?
Oud 12-11-2003, 21:12
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 22:07:
Inderdaad, iedereen geniet op zijn eigen manier van muziek.
En begrijp mij niet verkeerd, ik respecteer jouw visie op muziek, en de manier waarop je ermee bezig bent, maar ik denk dat een scholierenforum niet de plek is waar je je ei kwijt kan.
Oud 12-11-2003, 21:15
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
zolang er geen vaststaande criteria voor goed en slecht zijn, zal er in dit geval nooit een einde aan de discussie komen.
Oud 12-11-2003, 21:17
Tarantino
Tarantino is offline
Citaat:
axl rose schreef op 28-02-2003 @ 15:55:
yngwie malmsteen en Kirk hammett

Zijn er zo veel!!!!!!!
Oud 13-11-2003, 16:45
pefke1991
pefke1991 is offline
Henk haanstra van full circle!!
Oud 14-11-2003, 18:28
milhaud
milhaud is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 12-11-2003 @ 20:13:
Wat lul jij nu? Segovia is bekend om zijn bewerkingen, transcripties voor gitaar en voor het op de kaart zetten van de gitaar als geaccepteerd klassiek instrument. Voordat hij begon was het bijna verboden een gitaar de concerthal in te nemen.
Trouwens is hij al meer dan 15 jaar dood dus het is 'hij had'.

Maar dit zal wel een provocatie met persoonlijke motivaties zijn.
dat neemt niet weg dat hij de beste techniek had
Oud 15-11-2003, 10:38
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
die vraag kun je niet stellen, eric clapton is bijvoorbeel heel goed in het schrijven van liedjes op z'n gitaar, maar als je gaat kijken naar techniek of snelheid, ja dan zijn er heel veel anderen.
dan kun je bijvoorbeeld Joe Satriani wel aanwijzen. Een echt uitgesproken beste gitarist is er niet volgens mij; die zit op zn zolderkamertje voor zichzelf te spelen!
Oud 15-11-2003, 17:53
Daevrem
Daevrem is offline
milhaud:
Ooh ik dacht dat je een flauwe opmerking plaatste.

Ik zou Satriani aanwijzen voor het schrijven van liedjes. Veel techniek heeft hij niet.

"Een echt uitgesproken beste gitarist is er niet volgens mij; die zit op zn zolderkamertje voor zichzelf te spelen!"

Ja, zoiets. Hij is alleen twee maand geleden overleden.
Oud 10-12-2004, 11:31
appoccolips
appoccolips is offline
Eric Clapton
Slash
Jan Akkerman
Die gast van Led Zeppeling
Oud 10-12-2004, 17:11
Verwijderd
Citaat:
appoccolips schreef op 10-12-2004 @ 12:31 :
Eric Clapton