![]() |
|||
Citaat:
![]() Heb je verder überhaupt ooit iets doorgenomen over de hoeveelheid kernafval die een redelijk moderne centrale produceert? Citaat:
De gaten zitten er al, je hoeft alleen de vaten er in te stoppen. Verder is er weinig kans dat we veel doen met klei van een paar honderd meter diep, laat staan ongebruikte grondlagen. Een goede en uitermate veilige opslagplaats dus, en eentje die geldt voor de eeuwigheid. (niet dat dit nodig zal zijn, aangezien moderne centrales die nu gebouwd worden afval produceren dat al na een eeuw ongevaarlijk is geworden)
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
*Oeps, te laat!* ![]() Doe jij eerst maar eens zelf wat huiswerk, over 9/11 bijvoorbeeld. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Omdat... wat precies? Wat is er onveilig aan? En welke kosten heb je het over? Als het de kosten van kernenergie zijn dan kan ik Groenlinks om de oren slaan met cijfers dat windenergie meermalen duurder is dan normale energie en zonne-energie zelfs 15 keer duurder. (los van de hele voorgaande discussie in dit topic waaruit bleek dat windenergie simpelweg niet geschikt is voor grootschalige energievoorziening)
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ook van deze pebblebed reactor werd beweert dat deze intrinsiek veilig zou zijn, totdat het ongeluk gebeurde. Aangezien het bij kerncentrales om hele complexe technologie gaat is het haast onmogelijk om alle mogelijke problemen te voorzien. Het ongeluk met de pebblebed reactor is daar een mooi voorbeeld van. Bovenstaande voorbeeld laat zien dat je kernenergie nooit 100% veilig kunt noemen. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Bovendien is ondanks dit incident een meltdown in een PBR wel degelijk fysiek onmogelijk. Lees mijn eerdere bron over verpakking v.d. brandstof er maar op na. Bovendien: hoe kun je het gemist hebben dat er tussen Oostblokreactoren van de eerste generatie en PBR's een legio veilige efficiënte modellen bestaat? Citaat:
![]() Maar als je het niet erg vind dan bestempel ik dat soort Brainiac-achtige 'wat kan er fout gaan' filosofie als onrealistisch en niet het overwegen waard. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Overigens is die PB centrale de ENIGE centrale die ooit gebouwd is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder begrijp je vast dat er verschillen bestaan tussen experimentele prototypen en modellen voor echte productie. Een incidenteel ongeluk als argument gaan gebruiken is ongeveer alsof iemand zou beweren dat auto's verboden moeten worden omdat T-Fords uit de jaren '30 onveilig waren.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Ik heb nooit krantenkoppen gezien waarin ontplofte centrales stonden dus dan zijn er 2 opties: a - je had het over Tjernobyl, b - het was onzin. Citaat:
![]() Citaat:
Bovendien had ik je al verteld dat het incident niet representatief was en dat PBR's wel degelijk veilig zijn. Je mist het punt volkomen dat jouw ideeën constant de baby met het badwater weg lijken te smijten zodra er iets gebeurd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
"..an accident in Germany in 1986, which involved a jammed pebble damaged by the reactor operators when they were attempting to dislodge it from a feeder tube. This accident released radiation into the surrounding area, and led to a shutdown of the research program by the West German government..." Kortom dit ongelukt met de PB centrale is al gebeurd. Het is een FEIT. Citaat:
En verder is dit de ENIGE pebblebed (PB) centrale die ooit gebouwd is. Dus je moet er niet mee aankomen dat een commerciele PB centrale veel veilig is omdat daar nog geen feiten over bekend zijn. Juist deze proef PB centrale was bedoeld om aan te tonen dat het pebblebed process veilig was. Het ongelukt heeft er o.a. voor gezorgd dat het hele project stopgezet is. Dit was in 1986. In de afgelopen 20 jaar is er geen enkele nieuwe PB centrale gebouwd. Dat zegt voldoende.... Voor diegene die denken dat er na chernobyl geen problemen meer geweest zijn moeten maar eens kijken naar de volgende lijst van Major Nuclear Power Plant Accidents |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"..Zowel Amerika als Duitsland bouwden PBMR reactoren om de mogelijkheden van commerciële exploitatie te bestuderen. Geen van deze centrales voldeed aan de verwachtingen en werden vanwege veiligheids-, technische of economische problemen gesloten. Op dit moment liggen de resulterende energieprijzen voor de PBMR centrale te hoog om het voor Europese energiebedrijven aantrekkelijk te maken een PBMR centrale te bouwen. In alle kostprijsberekeningen is al uitgegaan van een versoepeling van de internationale veiligheidsvoorschriften voor kerncentrales, anders zal een PBMR centrale de komende decennia niet met bijvoorbeeld gasgestookte centrales kunnen concurreren..." Zie oude post (in deze thread) voor de bron. |
![]() |
||
Citaat:
Dat de uraniumvoorraad ontoereikend zou zijn is ook onzin, en volgens mij ook al eerder in dit topic weerlegd. Ik sluit me daarom ook aan bij T-ID dat GroenLinks nogal slecht/eenzijdig geinformeerd is.
||
Citaat:
en ochja, als de uraniumvooraad op is: we moeten toch blijven zoeken naar nieuwe energiebronnen.
|
ook nog ff een aantekening: de ontwerpen van de PBR's die werden genoemd stammen uit de vroege jaren '60. De PB techniek hoort dan ook helemaal niet bij de 4de generatie reactoren die op het moment in ontwikkeling zijn.. sterker nog, omdat het ontwerp stamt uit de vroege jaren 60 valt het hele ontwerp onder de 2e generatie kernreactoren. Voor z'n tijd was ie zeer geavanceerd, an als dit het enig incident is bij dit type reactor dat jullie kunnen opnoemen in meer dan 20 jaar dienst, dan ben je niet goed bij je hoofd om op basis daarvan alle nucleaire techniek te verwerpen..
Hier nog wat info over wat nu op de tekentafels ligt.. http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor
||
Citaat:
Ik ben die bewering van dat ongeluk eens gaan checken, want ik geloofde er geen fluit van. Hier kwam ik een interview tegen waarin men sprake over kleine hoeveelheden straling. http://www.stockinterview.com/Uraniu...ter-Seven.pdf# Even nazoeken op reference.com leerde me vervolgens dat het ging om 'een detecteerbare hoeveelheid straling'. Het grootste wapenfeit van dat ongeluk is dus dat de straling waarneembaar was? wow, enig idee hoe uitermate weinig dat betekent voor moderne meetapparatuur? Je zit gewoon een storm te maken in een glas water.
|||
![]() |
Citaat:
"...Very High Temperature Reactor concept utilizes a graphite-moderated core with a once-through uranium fuel cycle. This reactor design envisions an outlet temperature of 1,000°C. The reactor core can be either a prismatic-block or a pebble-bed design." Citaat:
En inderdaad. Er is meer aan de hand. Bij onderzoek naar de veiligheids issues van PBMR centrales zijn de volgende veiligheids aspecten aan het licht gekomen.
Meer details zijn te vinden op de website van TMIA Voordat je direct begint met "ik geloof deze bron ook niet", heb ik nog een andere bron die je zeker moet aanspreken. Een rapport van Edwin S. Lyman, Scientific Director, Nuclear Control Institute. Een paar interessante conclusies:
|
![]() |
||
Citaat:
Om de Ford analogie maar weer te voorschijn te halen: het model T en de nieuwe Focus hebben allebei een benzinemotor, dus moeten ze wel even gevaarlijk zijn. Helaas pindakaas, die vlieger gaat niet op natuurlijk.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Je zult het echt beter moeten doen dan dit. Dat een stelletje actievoerders niet op de hoogte zijn van het feit dat hun bezwaren gebaseerd zijn op onjuiste aannames (ze gaan uit van oude methoden in plaats vasn de PBR methode) is niet mijn probleem. Citaat:
Grafiet wordt al sinds het begin gebruikt als materiaal, maar voor een PBR model zou dit na een halve eeuw 'opeens' onveilig zijn? Dat is onlogisch. Citaat:
Citaat:
Om te huilen het niveau van dat artikel. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Laten we bovendien niet vergeten dat de PBR slechts een van de vele mogelijke modellen is die veilig en efficiënt Nederland van energie kunnen voorzien. Nu heb je het al lastig bij het afkraken van een experimenteel model, je bent nog niet eens begonnen met iets te verzinnen tegen een moderne reactoe van een traditioneel model. ![]() Citaat:
||
Citaat:
Of (om de Ford nogmaals uit de garage te halen) ben je er ook niet van overtuigd dat een Ford Taunus uit 1966 en een Ford Focus uit 2006 een ander design hebben? (doch wel degelijk volgens dezelfde hoofdprincipes werken)
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Zoals je hebt kunnen lezen in het rapport van het Nuclear Control Institute, maar wat je BLIJKBAAR niet gedaan hebt, zijn er o.a. de volgende problemen met PBMR reactors:
Citaat:
Citaat:
"...CO vapors are highly flammable, and can also create a fire and explosion hazard. The explosion hazards are at certain concentrations...." Bron: safety-council.org Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 22:34. |
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ken de ontwerpspecificaties niet, maar ik kan jouw bewering hier op puur logische gronden afdoen, er moet een manier zijn gevonden, al in de eerste generatie generatoren, om grafiet te houden zoals het is. Nog een logisch iets: die experimentele PBR kan nooit gewerkt hebben als wat jij beweerd over het ontbranden van grafiet, het ding is echter wel operationeel geweest, ergo, jij kent een factor niet en het kan wel degelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geef het gewoon toe, je bent je aan strohalmen aan het vastklampen. Wat je nu aan het doen bent is vergezochte scenario's creeëren op basis van informatie die eigenlijk niet boeit in deze context, wat ik eerder al zei over theorie en praktijk. Argumentatie a la: zuurstof kan theoretisch giftig zijn, daarom moeten we allemaal stoppen met ademen. Om mijn punt te illustreren: grafiet wordt gebruikt als brandwerend middel: http://www.gerco.com/Content/Product...r%20grafiet%22 http://www.probouw.nl/trading/pdf/Fl...r%20grafiet%22 Citaat:
Citaat:
Edit: laat maar zitten, veel van bovenstaande weerlegging is overbodig doordat Aku hieronder al de vinger op de fout legt. ![]()
Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 23:10. |
![]() |
|
Je roept het zelf keer op keer.. ze zijn er al ruim 50 jaar mee bezig, en ondertussen heeft zich nog geen enkel ernstig probleem voorgedaan bij dit type reactor (en ook het overgrote deel van de overige reactoren houden zich prima), dus wat zeur je nou? Ik wordt een beetje moe van al dat ongesubstantieerde doemdenken..
"wat als.." "stel je voor dat.." "maar het zou toch knnen dat.." ga toch weg of hou je bij de feiten; er hebben zich gewoon geen noemenswaardige problemen voorgedaan bij moderne reactoren.. Een containment building is overigens overbodig omdat het systeem per definitie niet kan leiden tot een meltdown a la Chernobyl. Overigens betekend dat niet dat een containment building niet geplaatst zou kunnen worden. Een beetje loos argument dus, aangezien vergeleken met de complexiteit van een kerncentrale de toevoeging van een staal/betonnen koepel nou echt geen reet voorstelt. Lees eerst eens wat over de veiligheidsoorzieningen van een dergelijke centrale voordat je erover schreeuwt. dat helpt ook al natuurlijk. ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Pebble_...afety_features
Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 23:02. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
Citaat:
Zoals je overal kunt lezen gebruiken de meeste kerncentrales in de wereld (van het type PWR) water als moderator. Daar speelt het probleem van grafiet helemaal niet. Zover ik weet is er maar ander type centrale die grafiet als moderator gebruikt: de RBMK centrale zoals gebruikt in Chernobyl (zie je het verband al....) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aangezien een PBMR centrale geen containment heeft, is er dus ook geen bescherming tegen een aanslag van terroristen. Een kleine Cessna vliegtuigje is al voldoende om een gat te creeren in het reactor vat waardoor er lucht (o.a. zuurstof en waterdamp) kan binnendringen, het grafiet begint direct te ontbranden en krijg je niet meer geblust. De gevolgen mogen duidelijk zijn... Citaat:
Zeer heet grafiet (C) + water damp (H2O) -> H2 + CO -> Boem Ik neem aan dat je weet dat de lucht die je dagelijks inademt waterdamp bevat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is dat nu voor een argument? Het is een FEIT dat de PBMR centrale volgens het ontwerp gebouwd is van de 4e generatie "VHTR Pebblebed reactor" |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
De enige 4e generatie proef centrale (de PBMR waar we het al die tijd over hebben) die een langere tijd in bedrijf is geweest is gesloten vanwege het ongeval waarbij een radioactieve wolk vrijgekomen is. Citaat:
![]() Deze problemen zijn nog steeds niet opgelost en dat is ook de reden waarom de USA en Duitsland gestopt zijn met het onderzoek naar dit type reactor. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Maar beantwoord mijn vraag is: waarom zijn geen van de centrales waarin grafiet is verwerkt in brand gevlogen? Citaat:
Ze stelden voor een test alle veiligheidssystemen buiten werken. Tijdens die test viel de reactor terug tot 1% vermogen in plaats van 25%. Terugbrengen ging te snel (de test was ondertijdsdruk) en toen liep de temperatuur op. In plaats van de veiligheidssystemen weer aan te zetten ramde men de control rods tussen de brandstofstaven, iets waarvan iedereen weet dat dat eerst de temperatuur opjaagt en daarna pas verkoeling brengt. Vervolgens faalde het automatische shutdown-systeem (waarschijnlijk door slecht onderhoud) en bleken er constructiefouten in te zitten waardoor een ontploffing plaats vond. Grafiet speelde dus geheel geen rol in de oorzaak van de meltdown, slechts in de gevolgen. Waarom Tjernobyl niet representatief is legde ik al eerder uit, combineer dat met wat hierboven staat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
[QUOTE]jeroen8 schreef op 13-09-2006 @ 00:52 : [B]Een kleine Cessna vliegtuigje is al voldoende om een gat te creeren in het reactor vat waardoor er lucht (o.a. zuurstof en waterdamp) kan binnendringen, het grafiet begint direct te ontbranden en krijg je niet meer geblust. De gevolgen mogen duidelijk zijn... Humor. Als jij denkt dat je een Cessna door een betonnen omhulsel kan rammen dan mag jij een boek gaan lezen over de effecten van bepantsering. Laten we bovendien niet vergeten wat er is veranderd in de luchtvaart de afgelopen tijd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat kan ik anders niet afleiden uit je recente opmerkingen: Je beweert meer van PBMR centrales af te weten dan Scientific Director, Nuclear Control Institute maar je weet niet eens hoe grafiet kan branden, hoe CO kan exploderen, de verschillende moderators die gebruikt worden in verschillende centrales, etc... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatste opmerking: Als blijkt dat je in een volgende reactie het rapport nog steeds niet gelezen hebt, je niet verdiept hebt in de verschillende typen van kerncentrales en moderators die nu gebruikt worden, je scheikunde boek nog eens doorgenomen hebt over de verbranding van grafiet, CO, etc.. en weer allerlei onzin begint uit te kramen zonder dat je je verdiept hebt in de materie dan zal ik je reacties vanaf dit moment volledig negeren. Het is aan jou. ________________ |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
http://www.uic.com.au/nip16.htm "Several generations of reactors are commonly distinguished. Generation I reactors were developed in 1950-60s and outside the UK none are still running today. Generation II reactors are typified by the present US fleet and most in operation elsewhere. Generation III (and 3+) are the Advanced Reactors of today. The first are in operation in Japan and others are under construction or ready to be ordered. Generation IV designs are still on the drawing board and will not be operational before 2020 at the earliest." De 'radioactieve wolk' (je bedoelt een kleine hoeveelheid bestraald helium, maar goed) waar je het over had had overigens evenveel impact op de omgeving als een gemiddelde koeiescheet, dus wederom paniek zaaierij om niks.. Citaat:
Wat de grafiet betreft slaat je verhaal ook al nergens op, aangezien het bij dit type reactor fysiek onmogelijk is dat het grafiet tot ontbranding komt. (daar was de helium-koeling voor, weet je nog?) En zoals je al eerder is uitgelegd stopt de reactie en koelt de reactor af als de temperatuur te hoog oploopt (in een erg onwaarschijnlijk geval dat de helium koeling faalt). Verder hebben jouw stukjes nog commentaar op het "gevaarlijke" grafiet wat in de pebbles zelf verwerkt zit: echte wordt in dezelfde bron van de TMIA zelf al toegegeven dat om de pebbles zelf nog een laag silicon carbide zit waardoor er uberhaupt geen zuurstof bij de grafiet kan komen waardoor deze tot ontbranding zou komen. Dan zal ik het volgende bezwaar ook maar gelijk onderuit schoppen: ze stellen dat 1 op de zoveel pebbles defecten bevat en dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn; wat uiteraard bullshit is, want die pebbles worden getest voordat ze gebruikt worden. Sterker nog, uranium en plutonium reageren zelf ook met zuurstof en deze pebbles worden gewoon gerecycled lang voordat ze de reactor bereiken. Overigens zijn deze schattingen ook nog eens gebasseerd op Amerikaanse bronnen, terwijl er diverse keren gerept is over het feit dat de Duitsers vanwege een langere eraring met PBMR's een betere kwaliteit pebbles kunnen produceren.. Citaat:
Overigens zijn onder andere Frankrijk, Zuid Afrika en China volop bezig met de door-ontwikkeling van dit type reactor.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||||||
Citaat:
Citaat:
Verder heb je nooit een reden kunnen aanbrengen waarom het gebruik van grafiet in PBR's onveilig zou zijn. Je had tot nu toe slechts een lekke vergelijking met Tjernobyl en een nog slapper bezwaar tegen grafiet op zich. Chernobyl.info is op zich een goede (iets te beknopte) site. Misschien die eens checken? Citaat:
![]() Citaat:
Als je daar al op gaat hakketakken... Zelfs doe je ook constant uitspraken over een vakgebied dat je in het geheel niet kent. Citaat:
Zo nee, dan kunnen ze er een maken. Vierde keer meen ik dat je dit nu verteld wordt. Denk je verder dat ontwerpers zo'n ding weg zouden laten wanneer het nodig is? Natuurlijk niet. Daarom zul je met een beter betoog moeten komen om het ontwerp als onveilig af te schilderen. Offtopic: Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
beschouwing kernenergie marcelkastelein | 2 | 19-01-2020 18:58 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
debat kernenergie!!! marcelkastelein | 6 | 07-06-2011 14:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kernenergie voor een groene toekomst? Laisve | 173 | 02-12-2010 17:01 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[ANW] inleiding voor PO (kernenergie) Sakurai | 11 | 18-05-2009 09:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Suriname heeft plannen voor kernenergie Supersuri | 343 | 02-04-2007 14:57 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
kernenergie--> mening stelling kernenergie moet alternatief worde vor fosiele brands ilovemysweettie | 54 | 02-04-2003 20:40 |