Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 15:07
blondesmurfin!
blondesmurfin! is offline
Heeeey

hellup! heeft er iemand een samenvatting van latijn over ciceros leven en de achtergrond teksten??dit zou me echt heel veel helpen want anders moet ik dat hele boek nog gaan doorploegen..
Advertentie
Oud 25-05-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
blondesmurfin! schreef op 25-05-2004 @ 16:07 :
Heeeey

hellup! heeft er iemand een samenvatting van latijn over ciceros leven en de achtergrond teksten??dit zou me echt heel veel helpen want anders moet ik dat hele boek nog gaan doorploegen..
wederom:

http://www.dnvweb.nl/vakken/latijn

en hier kun je samenvattingen vinden.
Oud 25-05-2004, 15:15
Li
Li is offline
Er staat dat je een grammatica overizcht mee mag nemen. Bedoelen ze nou gewoon de appendix van je woordenboek of echt je transitorium boekje?
Oud 25-05-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
Li schreef op 25-05-2004 @ 16:15 :
Er staat dat je een grammatica overizcht mee mag nemen. Bedoelen ze nou gewoon de appendix van je woordenboek of echt je transitorium boekje?
de appendix van je woordenboek
Oud 25-05-2004, 15:19
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
de appendix

hebben jullie trouwens veel gedaan aan De domo sua 73-76?? ik vind het zo saai en Cicero is een slijmbal... argh
Oud 25-05-2004, 15:34
Rens
Rens is offline
Citaat:
blondesmurfin! schreef op 25-05-2004 @ 16:07 :
Heeeey

Moet je even achterin je hulpboek kijken, daar staat een samenvatting van je hele tekstboek, en nog even doorbladeren en dan staat er een biografie van Cicero in...

Voor de rest; ik heb dus zelf maar een samenvatting gemaakt van het hele boek (klinkt veel, maar is wel te doen) en die lezenlezenlezen...
Latijnse teksten leren is echt niet voor mij weggelegd, daar ik ook al helemaal gaar ben van Geschiedenis.. Ik hoop gewoon dat ze niet téveel tekstverwijzingen vragen, want dan is het zo'n gezoek met dat woordenboek ernaast...

*zucht*

Nuja, allemaal maar heel veel succes, en scoor beter dan ik moet doen (2.7, dus dat is wel een rieële wens dacht ik zo)!
Oud 25-05-2004, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Rens schreef op 25-05-2004 @ 16:34 :
dus dat is wel een rieële wens dacht ik zo!
En zelfs een reële wens

Kan iemand me nog even die situatie met die Gracchen uitleggen?
Oud 25-05-2004, 15:41
Rens
Rens is offline
Zie, bedoel maar, ik denk dat het stiekem wel verstandig is om maar zometeen mijn bed in te duiken, of iig niet meer zo te proberen alles erin te krijgen, dan had ik de afgelopen 6 jaar maar wat moeten doen, denk ik...
Oud 25-05-2004, 15:44
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
ik heb geen idee hoe het met de Gracchen zit

maar ik ga voor de 5 bij Latijn! dan sta ik tenminste nog een 5,5...

die onvoldoendes ga ik nog wel scoren bij economie en wiskunde... *bah bah*
Oud 25-05-2004, 15:47
Verwijderd
Tip:
lees de syllabus. Ook al heb je geen hoop meer. Lees dat ding gewoon door. En nou ga ik zelf weer aan de slag

Wederom succesgewenst morgen!
Oud 25-05-2004, 16:40
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Ik ken nu ALLE Latijnse teksten uit m'n hoofd, ik weet de achtergrond informatie en ik denk dat ik alles wat je moet weten, nu wel weet.
Alleen ben ik onwijs slecht in vertalen en in werkwoordsvormen (dat kan ik nog steeds niet )

Ik moet en zal een 5 halen...

Succes nog iedereen!
Oud 25-05-2004, 16:45
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
=vi-jooltje= schreef op 25-05-2004 @ 16:19 :

hebben jullie trouwens veel gedaan aan De domo sua 73-76??
Okee, wat is dit?! Is it my time to freak out?

Man, wat zie ik er tegen op, komt nooit goed....
Oud 25-05-2004, 16:46
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 25-05-2004 @ 17:40 :
Ik ken nu ALLE Latijnse teksten uit m'n hoofd, ik weet de achtergrond informatie en ik denk dat ik alles wat je moet weten, nu wel weet.
Alleen ben ik onwijs slecht in vertalen en in werkwoordsvormen (dat kan ik nog steeds niet )

Ik moet en zal een 5 halen...

Succes nog iedereen!
Hehe sounds like me...
Oud 25-05-2004, 16:57
Nanashi
Nanashi is offline
ik heb maar opgegeven ga die eerste tekstjes nog wat doorlezen en dan hou ik t voor gezien, tis toch hopeloos ^^ natuurkunde vink even belangrijker... denk ik
Oud 25-05-2004, 16:59
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2004 @ 16:09 :
wederom:

http://www.dnvweb.nl/vakken/latijn

en hier kun je samenvattingen vinden.
Samenvattingending doet 't niet.
Oud 25-05-2004, 17:53
=vi-jooltje=
=vi-jooltje= is offline
Citaat:
Rundfunk schreef op 25-05-2004 @ 17:45 :
Okee, wat is dit?! Is it my time to freak out?

Man, wat zie ik er tegen op, komt nooit goed....

De domo sua is gewoon een tekst, die ene over dat Cicero terugkomt van zn ballingschap en hij zichzelf de hemel in prijst, bla bla, zonder hem zou de staat niet meer hebben bestaan enz...! Dus nix ernstigs denk ik

Verder zie ik er ook gigantisch tegenop maar mijn leraar NL had een tip:

je moet (gewoon) denken: jíj staat boven de tekst; de tekst is onderschikt aan jou!

Dus misschien werkt het worth trying (I'll try anything ) op naar de 5!

Een 5 moet toch te doen zijn... of niet?
Oud 25-05-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef op 25-05-2004 @ 17:59 :
Samenvattingending doet 't niet.
Pardon me, Latijn met een hoofdletter:

deze dus
Oud 25-05-2004, 19:05
*Rupsje*
BAH ik ben pas bij hoofdstuk 3 en ik heb al geen zin meer... Leren jullie de Nederlandse teksten van Cicero, Juvenalis, Horatius enz ook of lees je die alleen maar?
Oud 25-05-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
*Rupsje* schreef op 25-05-2004 @ 20:05 :
BAH ik ben pas bij hoofdstuk 3 en ik heb al geen zin meer... Leren jullie de Nederlandse teksten van Cicero, Juvenalis, Horatius enz ook of lees je die alleen maar?
De teksten ter vergelijking krijg je erbij als ze gevraagd worden. De teksten van Cicero zijn ook in het Nederlands erg belangrijk.
Oud 25-05-2004, 19:39
Deej
Deej is offline
Aaaaaaaaaaaah mag ik hier even de frustraties kwijt??!! ik word gek.. ben bij H11 en kneem niets meer op en dikke pressure want ik moet 5,3 halen om uberhaupt te slagen.. aaaaaaaaaaahhhh *1e stressaanval*
Oud 25-05-2004, 19:50
blondesmurfin!
eyey!!!jongens vooral kalm blijven. als ik zo iedereens reactie lees vindt iedereen latijn super moeilijk en veel..maar je moet maar zo denken...ongeveer 90% moet kunnen slagen toch??? nou dan kan het echt niet dat we allemaal een onvoldoende voor latijn gaan halen...

ik heb gewoon de teksten allemaal doorgenomen met vertaling ernaast en een btje ciceros leven doorgenomen...en de belangrijke jaartalle stamp ik morgeochten even in mn hoofd..en lees dan nog even de nl vertaling door..
ik moet een 4.8\ hale voor de 6..maar ik ga voor de 5...dus ik mag lekker een 2.8 halen...je mag toch buiten een onvoldoende in je profiel staan..en aangezien dat bij mij alleen engels en nederlands verder is waar ik 100% geen onvoldoende ga staan...is het dus te doen!

heb gewoon vertrouwen en we gaan heus nie met zn allen een 4 halen..dat kan gewoon niet...

succes allemaal!!!
Oud 25-05-2004, 19:53
M@rco
M@rco is offline
Ja, dat heb ik dus ook. Het boeit niet zo wat ik sta voor Latijn... daarom was ik net aan het leren maar zit ik nu weer hier
Oud 25-05-2004, 20:06
SpeedRock
SpeedRock is offline
Weet je, f*ck het nu maar... Als ik het nou niet ken... Dan maar niet... Ik vind natuurkunde nu ff belangrijker... Voor latijn kan ik een 3 halen... Voor natuurkunde niet...
Oud 25-05-2004, 20:12
kever
kever is offline
ik ga voor de 2.6 sta ik 4 diploma binnen klaar ktnxbye
Oud 25-05-2004, 20:20
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
gelukkig ben ik niet de enige die latijn niet helemaal meer ziet zitten. toch maar hopen op die 4 zodat ik een 6 blijf staan.
Oud 25-05-2004, 20:46
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
blondesmurfin! schreef op 25-05-2004 @ 20:50 :
eyey!!!jongens vooral kalm blijven. als ik zo iedereens reactie lees vindt iedereen latijn super moeilijk en veel..maar je moet maar zo denken...ongeveer 90% moet kunnen slagen toch??? nou dan kan het echt niet dat we allemaal een onvoldoende voor latijn gaan halen...
Dit is echt de slechtste redenering die ik in tijden heb gezien.
Oud 25-05-2004, 20:50
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2004 @ 19:18 :
Pardon me, Latijn met een hoofdletter:

deze dus
Een geniale samenvatting eigenlijk (ik weet niet wie 'm heeft geschreven, maar ik moest erg lachen om de opmerking tussendoor). Goede inhoud enzo. Dat had ik even nodig.
Oud 25-05-2004, 20:59
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
=vi-jooltje= schreef op 25-05-2004 @ 18:53 :

je moet (gewoon) denken: jíj staat boven de tekst; de tekst is onderschikt aan jou!

Hahaha dit is echt goed! Ga ik morgen de hele tijd 's ochtend voor het examen dit zinnetje herhalen. Ben benieuwd hoeveel mensen dan denken dat ik geschift ben
Oud 25-05-2004, 21:03
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Argh, ik stop ermee. Morgen sta ik wel wat vroeger op om nog 1x de samenvatting over Cicero's leven door te nemen, maar verder vind ik het helemaal best. Ik ben het ZO zat!
Oud 25-05-2004, 21:54
Briseïs
Briseïs is offline
Ik geef het op. Nauwelijks begonnen en ik had al geen zin meer. Ik reken erop dat ik wat punten kan binnenhalen met die proefvertaling. Misschien kan ik er net een 6,1 uithalen, dan sta ik een 7. Maar met een 4,1 sta ik een 6 en daar ben ik ook tevreden mee. Verder heb ik geen probleemvakken dus met een 4 ben ik nog geslaagd, dus kan ik een 0,1 halen
Oud 25-05-2004, 21:57
Luego
Luego is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 25-05-2004 @ 22:54 :
Ik geef het op. Nauwelijks begonnen en ik had al geen zin meer. Ik reken erop dat ik wat punten kan binnenhalen met die proefvertaling. Misschien kan ik er net een 6,1 uithalen, dan sta ik een 7. Maar met een 4,1 sta ik een 6 en daar ben ik ook tevreden mee. Verder heb ik geen probleemvakken dus met een 4 ben ik nog geslaagd, dus kan ik een 0,1 halen
Tip waar je hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel op bent gekomen, maar goed.... wie weet heb je er wel wat aan. Begin dan met de proefvertaling .
Ga ik ook doen.
Oud 25-05-2004, 22:02
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 25-05-2004 @ 22:57 :
Tip waar je hoogstwaarschijnlijk zelf ook wel op bent gekomen, maar goed.... wie weet heb je er wel wat aan. Begin dan met de proefvertaling .
Ga ik ook doen.
Ja dat zei mn vriendin net ook al (en nee daar was ik zelf nog niet op gekomen ). Vond ik idd wel een goed idee. En ik zal toch wel wat punten met die vragen bijeen kunnen sprokkelen, hoop ik..
Oud 25-05-2004, 22:08
Luego
Luego is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 25-05-2004 @ 23:02 :
Ja dat zei mn vriendin net ook al (en nee daar was ik zelf nog niet op gekomen ). Vond ik idd wel een goed idee. En ik zal toch wel wat punten met die vragen bijeen kunnen sprokkelen, hoop ik..
Nouja, veel succes iig, ik ga voor alle punten van de proefvertaling en dan moet ik er nog 13 van de overige > bij een normering van 1 sta ik dan een 8 .
Ben benieuwd.
Oud 26-05-2004, 00:18
In Your Room
In Your Room is offline
Zo, ik heb ein-de-lijk alle teksten doorgenomen, morgen nog maar wat dingetjes overlezen, z'n leven enzo en dan moet het goedkomen. Als ik een 5,8 haal blijf ik een 7 staan, maar ik mag dus een 3,8 halen voor een 6 (al heb k liever een 7. ) Mja, we zien wel, k ga nu slapen zo iig. Succes iedereen!
Oud 26-05-2004, 06:30
SilverSteven
SilverSteven is offline
Succes mensen!
Oud 26-05-2004, 06:59
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Iedereen succes natuurlijk, en vergeet je woordenboek niet (als je dat zelf mee moet nemen dan)

over 4 uurtjes ben ik/zijn we er hélemaal vanaf!
Oud 26-05-2004, 11:32
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef op 25-05-2004 @ 21:50 :
Een geniale samenvatting eigenlijk (ik weet niet wie 'm heeft geschreven, maar ik moest erg lachen om de opmerking tussendoor). Goede inhoud enzo. Dat had ik even nodig.
ik heb em geschreven
Oud 26-05-2004, 11:32
Verwijderd
Overigens, ik vond het goed te doen eigenlijk - jullie? Vooral de eerste tekst en de vragen daarvan vond ik wel simpel, daar dacht ik echt: "is dit een examen?"

Maar de vertaaltekst viel wel wat tegen
Oud 26-05-2004, 11:34
Gothic
Gothic is offline
ik vond de vertaling goed te doen ... de vragen opzich ook wel. Maar ik hoef toch maar een 5,5 te hebben.

Ik was erg blij dat ze de leukste teksten hadden uitegekozen ...
Oud 26-05-2004, 11:34
Deej
Deej is offline
zo die zit er ook weer op! getverderrie zeg... vraag 1: WAT? vraag 2: AHNEE WAT?? goed de vragen vond ik echt KUT.. zo onduidelijk gesteld ook.. en dan die vraag over de vitamine c?? maar goed.. ongeziene vertaling liep wel lekker.. ns ff de antwoordjes checken
Oud 26-05-2004, 11:35
Deej
Deej is offline
lekker tegengesteld als je de vragen wel goed te doen vond, naja mooi toch !
Oud 26-05-2004, 11:39
Gothic
Gothic is offline
Ik vond trouwens de vragen te lang... ik kreeg ze niet binnen anderhalf uur af. Hadden meer mensen hier last van?

Gelukkig had ik de vertaling snel genoeg af, zodat ik aan het einde nog wat kon invullen bij de vragen die ik niet had...
Oud 26-05-2004, 11:46
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
ik heb wel het idee dat ik het grondig verrneukt heb,maarja dat was te verwachten
Oud 26-05-2004, 11:46
blondesmurfin!
neee ik vond t juist super kort...was echt half uur van te voren klaar en heb ook nog mn vertaling kunne overschrijven voor thuis....!!
vond t ook echt goed te doen alleen ik kon maar 1 chiasme vinde.. frustraties!!!
die vitamine c vraag was niet moeilijk als je de inhoud van de teksten goed kende...
de vertaling vonnik ook nie echt meoilijk eigenlijk...begreep waar t over ging en er waren super veel aantekeningen bij gegeven!!!!
maar ik moet een 4.8 hale en die heb ik denk wel!!!
Oud 26-05-2004, 11:47
Verwijderd
Cijfer : tussen de 4.3 en de 6.3
Conclusie : alleen bij een hoge normering zal je een voldoende halen

Ik moest een 3.6 hebben, dus ik ben wel blij.
Ik heb toch nog wel wat punten op de vertaling....

Vonden jullie de vragen echt zo moeilijk? vraag 2, 5, 13 en 14 waren echt makkelijk

Ik had het trouwens wel af, maar het scheelde een kwartier ofzo - dat is uitzonderlijk lang voor me.
Oud 26-05-2004, 11:47
Deej
Deej is offline
stond chiasme eigenlijk wel in de syllabus?? *heeft geen zin om boek te zoeken*
Oud 26-05-2004, 11:49
arj1o1
arj1o1 is offline
Citaat:
Deej schreef op 26-05-2004 @ 12:47 :
nee en paradox ook niet
Oud 26-05-2004, 11:58
Verwijderd
Ik vond het heel goed te doen, had ik niet verwacht

Heb het net even snel nagekeken en alles waar ik over twijfelde, maar vast fout gerekend, en dan kom ik op 54 punten: tussen de 5,7 en 7,7

Dan heb ik dus zeer waarschijnlijk een 7 voor Latijn op m'n eindlijst
Oud 26-05-2004, 12:00
schietgeweer
schietgeweer is offline
Tussen de 4.7 en de 6.7 met streng nakijken. Ik dacht dat ik het wel beter gedaan had, vond het ook prima te doen maar goed. Ik moet voor een voldoende minstens een 4.7 hebben dus maar eens kijken...
Oud 26-05-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Deej schreef op 26-05-2004 @ 12:47 :
Nee, maar alle stijlfiguren stonden wel in mn hulpboek.

Ik had echt verwacht dat ze praeteritio, cirkelredenering en pathos enzo gingen vragen, maar dat deden ze niet.
Advertentie

Regels voor berichten