Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
(en ik kan zelf alleen O ontvangen ![]() A klontert met B AB kan alles ontvangen, maar alleen geven aan andere AB's O kan aan iedereen geven, maar alleen O ontvangen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb me wel ooit aangemeld voor de bloedbank, maar ben nog nooit geweest. Weet ook niet zeker of ik bloed mag geven, aangezien ik zo stijf sta van de antidepressiva dat degene die m'n bloed ontvangt een paar maanden met een onuitwisbare grijns op z'n smoel rondloopt.
Wat mij betreft mogen ze na m'n dood m'n hele lichaam van top tot teen strippen. Ik heb er dan toch niet zoveel meer aan. En ja, als ik ooit iets krijg wil ik ook wel graag een orgaan ontvangen. Dat is voor mij ook een reden om zelf donor te zijn. Quid pro quo, logisch toch? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bron: wikipedia.org Verschillende plaatsen dus, maar ook in de rug idd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De stamcellen die nodig zijn voor een beenmerg- of bloedstamceltransplantatie bevinden zich in de holtes van de botten. Een beenmergdonatie houdt in dat deze bloedstamcellen met stevige naalden uit de achter- bovenrand van het bekken worden gezogen. Dit gebeurt altijd onder volledige narcose. Een beenmergdonatie onder narcose heeft een aantal mogelijke bijwerkingen en een gering risico. De bijwerkingen kunnen bestaan uit een pijnlijk gevoel op de plaats van de beenmergafname en misselijkheid, hoofdpijn of duizeligheid als gevolg van de narcose. Het geringe risico wordt eigenlijk alleen bepaald door de narcose. Iedere narcose houdt een klein risico in. Door middel van de keuring wordt zoveel mogelijk ieder risico vermeden, maar het risico op bijvoorbeeld een allergische reactie kan niet volledig worden uitgesloten.
WTF?!!! ![]() Dat zou ik dus echt alleen doen als een bekende van me mijn beenmerg nodig had om in leven te blijven. |
![]() |
|
Er zijn mensen die beenmerg nodig hebben maar geen geschikte donor kunnen vinden. Als ik met een paar prikjes en een paar dagen ongemak een persoon kan helpen doe ik dat. Ik heb er toch genoeg van, en je maakt ook weer nieuwe.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar je moet dus wel onder narcose, dus geheel onschadelijk voor jezelf is het niet. Des te meer respect dat je het doet. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het is natuurlijk wel ingrijpender (in mijn ogen dan) dan een formulier in te vullen waarop je aangeeft dat je na je dood organen of weefsel af staat, immers dan merk je er zelf toch geen drol meer van. En bloed of plasma doneren duurt nog geen uur, terwijl beenmerg veel meer tijd en moeite kost. Maar goede zaak dat je je aan gaat melden ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Voor de duidelijkheid; ik vind dat doneren altijd de keuze is van de persoon zelf, dus of het nu om beenmerg, bloed of organen gaat. Het niet-donor zijn zie ik nooit als moord of iets wat daar op lijkt.) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het niet-donor zijn te vergelijken is met het doorzeven van kleuters, dan is het niet-donor zijn van beenmerg en bloed nog steeds te vergelijken met iets wat daarbij in de buurt komt. (Zelf vind ik het niet-donor zijn niet te vergelijken met moord, en zodoende het niet doneren van beenmerg en bloed ook compleet niet te vergelijken met moord, ik snap niet hoe mensen het als moord kunnen zien wanneer je geen organen afstaat. Dat is je goed recht, ook al ben je dood. Besef je dat sommige mensen níet het idee hebben dat hun lichaam gewoon wegrot na hun dood, voor hun is het belangrijk intact te zijn.) |
![]() |
|
Verwijderd
|
De vergelijking met moord gaat sowieso in geen van deze gevallen op. Moord is nog altijd opzettelijke doodslag met voorbedachte rade, dat kan een dode niet doen. Bij iemand die weigert te doneren onbreekt ook de opzet en de voorbedachte rade. bovendien is er geen causaal verband.
|
![]() |
|
Het feit dat de mogelijkheid bestaat om donor te zijn is mooi voor de mensen die het nodig hebben. Zie het als iets 'extra's'. Van nature is het natuurlijk onzin om met organen rond te goochelen en uit te wisselen.
Als er een familielid ofzo ziek is, of een persoon van wie ik heel veel hou, en die persoon kan ik 'redden' met een orgaantransplantatie, dan zal ik dat in overweging nemen. Anders niet. Zeker niet aan een onbekende. Wat er met mij moet/mag gebeuren als ik dood ben weet ik nog niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En over mensen die uit principe geen orgaan willen doneren: Dat soort principes zijn erg leuk, maar een groot deel van die mensen is wat minder principieel als ze zelf een orgaan nodig hebben. Op zo'n moment zou zo iemand ook consequent moeten zijn. |
![]() |
|
Ik sta geregistreerd als niet-donor. Op dit moment vind ik het geen fijne gedachte om na mijn dood uit elkaar gehaald te worden, ook hoef ik nu geen orgaan van iemand anders te hebben. Met familie is dit anders, daarvoor wil ik best een stuk lever/nier afstaan als dat nodig is. Als ik over tig jaar getrouwd ben en kinderen heb, denk ik hier misschien wel heel anders over, dan zou ik wrsl wel graag bijv. een nieuw hart willen hebben als ik daarmee in leven blijf, maar dan zou ik daarna wrsl er ook geen probleem mee hebben om na mijn dood donor te zijn, omdat iemand dat ook voor mij heeft gedaan.
Bloeddonor wil ik wel worden, maar is de eerste keer niet goed gegaan (wel testafname, vervolgens is mijn oproepbericht bij hun hoofdbureau terecht gekomen, want ik had volgens hen het verkeerde (hun) adres opgegeven, erg waarschijnlijk...), en ik denk er nu steeds niet aan om me aan te melden. Maar de site is geopend, dus ik ga zo even kijken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Ben jij al donor? Miekje* | 54 | 18-10-2015 10:30 | |
Lichaam & Gezondheid |
Enquête: Donor zijn Goudviss | 58 | 12-06-2012 11:24 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete: zou jij donor willen zijn? floor&annemarth | 45 | 18-07-2010 13:56 | |
De Kantine |
als je dood bent Verwijderd | 31 | 28-03-2008 18:14 | |
Lichaam & Gezondheid |
verplicht afstaan organen, is er wat voor te zeggen? Co | 45 | 29-11-2004 12:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Donors moeten voorrang krijgen bij transplantatie merijn | 31 | 22-02-2004 22:50 |